SAS eller Eventyr lounge i CPH?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Jon_Noj, 09. april 2025.

1. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    383
    Bonuspoeng:
    63
    Mellomlander i CPH på vei til USA og vurderer å gå på Eventyr loungen fremfor SAS gullstua da den er utenfor Schengen passkontroll.

Ser imidlertid at de sier aksess til loungen med kort (Loungekey etc) er begrenset så man risikerer å bli nektet adgang. Og da har man plutselig ingen lounge å vente i. Noen som har erfaring med dette? Dvs. enten blitt nektet inngang eller brukt den masse med Loungekey/PP/etc og aldri vært noe problem.

Hører gjerne også på andre synspunkter om disse to loungene opp mot hverandre og hvor lang tid dere beregner for å passere Schengen passkontroll her.

2. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    894
    Bonuspoeng:
    113

Har brukt Eventyr flere ganger, nettopp fordi jeg alltid er usikker på hvor lang tid passkontrollen tar (det har egentlig aldri tatt lang tid).

Stort åpent område, og jeg liker maten bedre her enn hos SAS. Alltid Mulligatawny-suppe, og mye godt pålegg om man heller vil ha noe brødmat.

Det har alltid vært god plass de gangene jeg har vært der, og har heller aldri opplevd kø i skranken.

3. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,807
    Bonuspoeng:
    183
    Edit: Ja, du kan gå mellom loungene bak passkontrollen nå.

Jeg er ikke enig med med siste taler her. De siste månedene har SAS sin mat blitt mye bedre, det er en veldig liten bufet på Eventyr lounge.

Eventyr er også ganske full, spesielt på formiddagen.
    Var iallefall det når en gjeng fra forumet her var innom der før noen dager siden. Den var også ganske full i når jeg reiste over til LAX i medio-Februar.

Last edited: 10. april 2025
    Jon_Noj, NoLimit and Nordlands like this.
  4. Ombo

Ombo Medlem

Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    93
    Vi har alltid kommet inn med Lounge Key. Mye god vin for oss damer som liker vin....Mennene våre som er mer glade i øl har heller aldri klaget. Vi har ofte kommet med tidlig flyet fra SVG og har hatt noen timer på Kastrup mens vi har ventet på fly videre. Har pleid å være veldig god plass fra morgenen av. Har aldri vært der på ettermiddagstid .

RoadKing, Jon_Noj and kiev like this.
  5. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,551
    Bonuspoeng:
    183
    Går alltid på Eventyr når jeg skal over dammen. Har til gode å se loungen mer enn 25% full, selv i travel time før flere US flights skal gå fra gamle terminalen.

RoadKing and Jon_Noj like this.
  6. interface87

interface87 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    883
    Bonuspoeng:
    93
    Var innom begge loungene i går – startet med en time i SAS Gold Lounge før jeg gikk videre til Eventyr Lounge. Pleier å avslutte i Eventyr for å slippe «stresset» med passkontrollen, og i går gikk flyet til USA fra E-gates, som ligger ca. 5–10 minutters gange fra C-gates.

Har aldri opplevd å bli nektet adgang til Eventyr Lounge, men verdt å merke seg at oppholdstiden nå er redusert til to timer (tidligere fire).

SAS Gold Lounge overrasket positivt med klart bedre mat denne gangen.

7. Mobiltelefon

Mobiltelefon Medlem

Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    18
    Har kun vært på Eventyr en gang, da var det lang kø, kjipt utvalg av mat og ganske skittent - spesielt toalettet så helt bombet ut.

Muligens vi var der på en dårlig dag bare men vi har aldri giddet å prøve den igjen.

haakonks and Jon_Noj like this.
  8. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    383
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for info. Bare for å bekrefte, er helt uproblematisk å gå fra C-gates til E-gates? Har hørt det motsatte (også i denne tråden).

9. interface87

interface87 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    883
    Bonuspoeng:
    93
    Har ikke hatt noen problemer de siste to årene. Jeg reiser til USA annenhver måned via CPH. Etter passkontrollen ser du en rulletrappe til venstre, denne kan du ta mot E-gates. Det er skilt med “Exx–E136”. Tror ikke så mange kjenner til denne ruta – jeg går ofte helt alene der. I går gikk flyet mitt fra E135.

RoadKing and Jon_Noj like this.
  10. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,060
    Bonuspoeng:
    183
    Null problem. Selv vært på Eventyr lounge og gått videre til E gates. Som det blir nevnt over her så tar du rulletrappen opp. Bare beregn litt god tid. Det tar litt tid å gå bortover dit.

Jon_Noj liker dette
  11. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    Vært der mye med LK.

Aldri noe problem med inngang og det er jo stort og åpent gulv-arealer der med masse plass til å "henge rundt"

Selv synes jeg maten der er midt på treet. Men det er den (i beste fall) hos SAS gull også.

Jon_Noj liker dette
  12. Teletori

Teletori Medlem

Likes mottatt:
    176
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har flere ganger tatt passkontroll og usa innreisesjekk via E gates, når det har vært lange køer inn til C. Lenger å gå men likevel raskere.

tobeornot999, Jon_Noj and RoadKing like this.
  13. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg gjorde akkurat det samme i går, bare til gate E129 :p

Synes det var bra mat i SAS Gold, men ikke så mye mer. Utsikten når det var så fint vær i går var mye bedre i Eventyr loungen. Hvorfor ikke bare gå dit først og se om du er fornøyd der? Worst case går du til SAS loungen etterpå for å spise mer?

Var null passkø i begge sjekkpunktene (den rett ved Eventyr loungen og den ved E-gates), så var generelt liten grunn til å stresse på CPH!

Jon_Noj, jgroneng and RoadKing like this.
  14. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor enkelt er det å gå inn og ut og inn igjen gjennom passkontroll på CPH? Det må man for å gå tilbake til SAS gold etter Eventyr?

Har vært der masse, aldri tenkt tanken, og derfor aldri forsøkt.

Vet dog av erfaring at det er en litt tung prosess som innebærer manuell hjelp fra politiet å gjøre det samme på OSL hvis man har vært i non-Schengen (F-gates) og skal tilbake til Schengen/før passkontroll. Dette er nettopp hva du foreslår på CPH i ditt scenario.

Ikke så rart at det er vanskelig heller. Schengen-grensen er EUs yttergrense mot andre land. Litt forenklet: EU landene og noen land til (som Norge) er medlemmer i Schengen. Derfor er det passkontroller i begge retninger når man passerer denne grensen, selv inne i den samme flyplass-bygningen.

Jon_Noj liker dette
  15. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    612
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg brukte 10 min fra Eventry til e-gates med en 9-åring for noen år siden. Med andre ord ikke noe problem. Fordelen med Eventyr er utsikt for flyene. Ellers synes jeg SAS Gold lounge nå er bedre på alt så lenge den ikke er overfylt. Selvfølgelig veldig bra at Eventyrlounge er etter passkontroll. Med C-gates hadde vi nok godt til Eventyr 1,5 t før avgang.

På CPH mikses jo ut og inngående trafikk så ikke noe problem å gå ut gjennom passkontrollen ved C-gates igjen. (Du må selvfølgelig vise pass).

Jon_Noj liker dette
  16. obay

obay Veteran

Likes mottatt:
    6,857
    Bonuspoeng:
    183
    Har raidet alle lungene på CPH og det er egentlig ingen som er bedre enn SAS gold lounge (gitt at den ikke er overfylt). Maten der har blitt betraktelig bedre siste året.

Ikke tolk det som at SAS loungen er knall bra altså, den har virkelig behov for oppgradering den også, men snittet er ganske lavt.

Her du tid så er det jo mat i SAS lounge og så innom Eventyr lounge for en aperitiff før adgang :cool:

Jon_Noj, Preference, btm and 2 others like this.
  17. Mobiltelefon

Mobiltelefon Medlem

Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    18
    Dette oppsummerer det ganske greit, SAS-lounge er helt klink terningkast 3.5 men det er faktisk klart beste lounge på Kastrup :).

Jon_Noj liker dette
  18. Cumulus

Cumulus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    392
    Bonuspoeng:
    63
    Husker jeg rett i å ha lest noe om at SAS skal slå sammen gold og vanlig lounge senere i år? Eller er det noe jeg hsr drømt?

19. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,002
    Bonuspoeng:
    113
    Det stemmer

20. Cumulus

Cumulus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    392
    Bonuspoeng:
    63
    Husker du dato? Og har du link til evt mer info?

Del denne siden