SAS endrer bestilling med overnatting

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av XIII, 26. juni 2021.

  1. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,960
    Likes mottatt:
    5,770
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ville ikke forventet å få dekket hotell om du frivillig har endret til en avgang som gir enda lengre tid på flyplassen. Velg mao. noe som er innenfor eget budsjett i tilfelle det blir avslag fra SAS.
     
  2. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Ja det tenkte jeg også. Men flyet lander 00.10 og så måtte være på flyplassen kl 5/6 med to småbarn var ikke helt greit så da endret jeg til litt senere. Vi får se. Bestiller billigste rom for to og prøver å finne noe billig å spise :)
     
  3. bXmi

    bXmi Medlem

    Innlegg:
    157
    Likes mottatt:
    294
    Bonuspoeng:
    63
    Hvordan endte det med eventuell refusjon av hotellkostnader fra SAS?

    Har samme case i høst. Leg med SAS fra OSL - BRU ble kansellert og jeg ble flyttet til SN på samme rute dagen før. Jeg må altså overnatte i Brussel. Hos kundeservice så indikerte agenten at jeg kunne be om refusjon for hotellovernatting som jeg finner selv, dog var hun ikke sikker på om de dekker fulle kostnader eller en andel.
     
    Maggie liker dette
  4. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    933
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har erfaring med samme situasjon pga av en Austrian flight bestilt gjennom Lufthansa? 1 måned + til utreise
     
  5. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    933
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Lufthansa chatten var snar til å svare (etter roboten ikke hadde noe løsningsforslag). Fikk endret til en reise som gjør at jeg får en ekstra leg med SAS (hyggelig for poeng inntjening) og kommer meg helt til OSL samme kveld som jeg egentlig skulle være hjemme.
    Chatten sa at overnatting ikke er dem sitt bord men at jeg nok kan legge ut for overnatting og sende en claim til Lufthansa etterpå. Selv om chatten ikke kunne garantere noe utfall. Er det plankekjøring å bare bestille overnatting på Raddison blu da, selv om det såklart er det dyreste alternativet? Eller bør man sikte seg inn på et rimelig alternativ i tilfelle man sitter igjen med regningen selv?
     
    Cumulus and holmen like this.
  6. marekz

    marekz Medlem

    Innlegg:
    215
    Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk du dekket til slutt? Hva med deg @stekus ?
     
  7. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    933
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Lufthansa videresendte min claim til Austrian. Dem sa først nei med et svadasvar, men når jeg påpekte at Lufthansa chatten hadde sagt at jeg kunne gjøre det slik kom pengene på konto
     
    marekz liker dette
  8. bXmi

    bXmi Medlem

    Innlegg:
    157
    Likes mottatt:
    294
    Bonuspoeng:
    63
    Mener å huske at jeg valgte et annet reisemål den høsten og benyttet schedule change til å få kostnadsfri avbestilling.
     
    marekz liker dette
  9. eventyrer

    eventyrer Medlem

    Innlegg:
    189
    Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg er litt usikker på hvilken trå som er korrekt, men jeg forsøker meg her....
    Flott meg gjerne til rett sted.

    Dette gjelder en Star Allianse Eurobonus reise. Vi er to personer bestilt med Eurobonus/CP. Turen er bestilt med Ethiopia Airlines.
    Strekning 1: Oslo - Addis.
    Strekning 2: Addis Arba Minch.
    Reisen vil foregå i desember.

    På grunn av rute-endringer i Ethiopia Airlines, noe som gjør at connection time er blitt redusert fra 70 minutter til 40 minutter, vil det ikke være mulighet for å opprettholde reiseruten. Det finnes derimot ledig flybilletter på samme strekning (Addis - Arba Minch) senere på dagen, men det er ikke flere ledige Eurobonus billetter.
    Har jeg krav på å få gjennomført reiseruten som planlagt (men litt senere avgang), eller må jeg avbestille siste strekning og kjøpe flybilletter med egne penger på siste strekning?

    Jeg har ringt til kundeservice hos SAS i dag uten at de kunne hjelpe. En kan naturligvis forsøke å ringe flere ganger. Hva er deres erfaringer med slike situasjoner?
     
  10. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,654
    Bonuspoeng:
    183
    Denne tråden hadde vært mer riktig sted.

    For å svare på spørsmålet.

    Ja du har etter EU261 krav på og bli booket om kostnadsfritt til reisemålet, uavhengig om det finnes ledige bonusbilletter eller ikke.

    Dette er operating carrier - altså Ethiopian sitt ansvar, det er dessverre lite SAS kan gjøre utenom å evt booke deg om til en annen avgang hvor det finnes bonusbilletter.
    Du kan prøve kontakte Ethiopian kundeservice, men mest sannsylig vil du da bli henvist til SAS igjen.

    I slike tilfeller ender du dessverre opp med å bli en kasteball, uten og få det du har krav på.


    Du kan enten vente og se om det dukker opp flere bonusbilletter som passer deg og booke om til de.

    Eller så kan du gjøre som du sier, avslutte bonusreisen i ADD og kjøpe egne billtter til sluttdestinasjon - denne utgiften kan du imidlertidig kreve å få dekket av Ethiopian i ettertid, men du må nok via rettsvesenet (forliksrådet).
    Da er det viktig at du har ett skriftlig avslag fra ET som bevis på at de ikke oppfyller omrutningsplikten ihht EU261.
     
    marekz, Preference and eventyrer like this.

Del denne siden