SAS Eurobonus på Flytoget - bare tull?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av TElg78, 12. juli 2017.

  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Enkelt matematikk tilsier at man må regne verdien av de sparte minutt(er) mot den alternative bruken av samme tid. Dette regnes normalt opp mot din inntekt for å vite verdien av tiden din.

    Jeg regnet på dette en gang før og man trenger faktisk ikke høyere timelønn en 5220kr før det lønner seg å betale for flytoget istedenfor NSB.

    Hilsen økonom :)
     
  2. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Korrekt - men kun Flytoget stopper på Stabekk ;)
     
  3. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Som ikke er relevant når man er på en kosetur. men jeg har ingenting imot en timelønn på 5000 kroner. Men da hadde jeg hatt enten privat tog eller helikopter transfer. :) En månedslønn på 837000 kroner hadde også gjord det unødvendig å samle bonuspoeng^^
     
    Mbj liker dette
  4. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Enig i forutsetningen, men ditt regnestykket tar utgangspunkt i ingen forsinkelser på begge to. Mulig jeg bare har vært uheldig, som sagt, men med min erfaring må jeg regner 15 minutter ekstra med NSB. Da går det ca. i null for min del.
     
  5. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,123
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Man får en fin kvittering hvis man betaler NSB toget med ruter appen også.

    Selv ender jeg stort sett opp med NSB toget til Gardermoen, og 50%/50% på returen. Unntaket er grytidlig om morgen til OSL, da blir det alltid flytoget.
     
    travellers4fun liker dette
  6. mhandlykken

    mhandlykken Medlem

    Innlegg:
    129
    Likes mottatt:
    607
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tar konsekvent Flytoget i jobbsammenheng da jeg syns det er mye mer pålitelig og forutsigbart (i tillegg til at jeg får det skrevet av eller dekket). Er også kommet vanvittig bra WiFi der nå. I privat sammenheng prøver jeg som regel å planlegge slik at NSB funker, men overall foretrekker jeg flytoget.
     
  7. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig fin sitteplass på NSBs tog :) 0.93 Trumf kroner :D
     
  8. knutfin

    knutfin Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    For oss studenter er faktisk Flytoget billigere enn NSB (50% studentrabatt mot 25%), så der er valget enkelt. Men det spørs om det blir NSB når jeg til slutt er ferdig med de skolegreiene. Tåler de 3 ekstra minuttene det tar:)
     
    Last edited: 15. juli 2017
    snik and Shyneno like this.
  9. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Blir fort litt mer NSB nå som studentrabatten på Flytoget ryker, men rett tilbake til Flytoget så fort ordet reiseregning er inne i bildet.

    Flytoget skal ha skryt for en ting, bonuspoengene fra dem kommer som oftest kjappere enn en flighten jeg tar samme dagen.
     
  10. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Stemmer, med unntak av Stabekk som Flytoget har to(?) avganger i timen fra nå.

    Edit: og når det gjelder forsinkelser så går togene på akkurat samme linje fra Drammen til Gardermoen (med unntak av ulike plattformer ved Oslo S og Lillestrøm), så forsinkelsene på den strekningen bør ikke være veldig forskjellig for NSB og Flytoget.

    Det sagt så kommer to av tre avganger for NSB sin del fra lenger unna enn Drammen, og det hender dessverre at disse blir forsinket til Drammen og drar med seg (deler av) denne forsinkelsen videre. Om man vil ha minst sjanse for forsinkelse til Gardermoen med NSB så bør man ta toget som går til Lillehammer.
     
  11. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Er det studentrabatt på flytoget? Eg har to turar med dei siste 10 åra, begge som student men var ikkje klar over rabatt. Eller er det ein slik kvasi-rabatt, under 34 år eller noko slikt? Då ryk eg kraftig i så tilfelle.
     
  12. Blades33

    Blades33 Medlem

    Innlegg:
    222
    Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    Tar du Flytoget en fredag mellom 15 og 17/18 fra Oslo S, skal du være kjapp på foten om du skal få sitte.

    Sist gang reiste jeg fra National. Jeg hadde kjøpt billett, og Flytoget var forsinket. Dermed stod jeg og så på at NSB kjørte, jeg fikk ståplass dra Oslo S (relativt ung mann, eldre dame fikk selvsagt setet mitt), og det toppet seg da vi måtte kjøre rundt Romeriksporten.

    Lession: Usikker. Men de 100 poengene er på ingen måte avgjørende, jeg tror ordet jeg leter etter er sedvane.
     
  13. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Solid kvasirabatt til og med 31 år, så alt håp er ute.
     
    Stuttfeiten liker dette
  14. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Om ikkje anna får eg fortsatt studentrabatt på Værnesexpressen. :) Så får eg trøste meg med at det ikkje er så lenge til honnørrabatten kickar inn.
     
    Adrian E and RoadKing like this.
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det tar jeg utgangspunkt i ja. Ettersom begge går på samme skinner så vil jeg si at det er samme opplegget på begge to.
    Jeg har opplevd forsinkelse med både NSB og Flytoget, men det er ikke ofte noen av de byr på problemer.

    Jeg har tatt toget 2-4 ganger i uken siste 3 år og svært sjelden det har vært forsinkelse av nevneverdig karakter.


    Med fare for å være detaljeorientert så er prisen hos NSB ca 50% av Flytoget så får du 25% fra NSB er det fortsatt billigere.
    Nå er det jo slik at NSB ikke gir studentrabatt på enkeltreiser i Oslo så da er det riktig at du sparer 3 kr på flytoget, med mindre du trenger overgang til t-bane, buss, trikk eller lokaltog, da trenger du ekstrabillett uansett.
    Og om du har månedskort kan du legge på soner slik at NSB igjen blir billigere.
     
  16. knutfin

    knutfin Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Var faktisk ikke klar over at NSB ikke gir studentrabatt på enkeltreiser i Oslo. Har tydeligvis ikke tenkt over det når jeg har tatt toget fra OSL, har vel bare tatt det for gitt og moved on.

    Hadde jeg bodd i Oslo (bor i Trondheim) hadde jeg nok kjøpt månedskort ja.
     
  17. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Tror man får studentrabatt hos NSB med overgang til t-bane etc hvis man bruker Ruter-funksjonaliteten i NSB-appen.
     
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Tro gjør man i kirken;)
    Det er ingen studentrabatt på enkeltbilletter på NSB i ruters nedslagsfelt.
    NSB billett har inkludert overgang til ruter.
     
  19. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Ser det nå. Man får riktignok student som valgalternativ, men prisen er den samme som for vanlig voksen.
     
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp.
    Sjekket det før jeg postet tidligere i dag.
    Er jo aldersforskjell også på studentpriser, så du er student lenger på flytoget enn du er hos NSB..
     

Del denne siden