SAS har under många år tyngts av en kostnadsstruktur som inte är konkurrenskraftig och hindrar bolaget från att nå sin fulla potential. Dessutom har de senaste två åren varit de mest utmanande i flygbranschens historia. Resmönster och marknadsvillkor förändras och kommer att påverka bolaget ytterligare. SAS är mer än någonsin i behov av en omstart. SAS kommer implementera åtgärder för att säkra konkurrenskraften på lång sikt. Tillsammans med det redan pågående arbetet med att utveckla en effektiv och lönsam verksamhet presenterar bolaget därför sin plan: "SAS FORWARD" samtidigt som resultatet för första kvartalet för räkenskapsåret 2021/2022 presenteras. Första kvartalet för räkenskapsåret 2021/2022 NOVEMBER 2021-JANUARI 2022 · Intäkter: 5 545 (2 282) MSEK · Resultat före skatt (EBT): -2 597 (-1 915) MSEK · Resultat före skatt och jämförelsestörande poster: -2 621 (-1 927) MSEK · Periodens resultat: -2 442 (-2 033) MSEK · Resultat per aktie: -0,34 (-0,28) SEK VIKTIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET · SAS etablerar ett samarbete med Vattenfall, Shell och LanzaTech för att undersöka möjligheten att framställa syntetiskt flygbränsle i storskalig produktion · SAS Connect och SAS Link etableras i Köpenhamn och rekrytering har påbörjats VIKTIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALET · Kreditramen om 3 000 MSEK som fastställdes med huvudägarna under 2021 har nyttjats · SAS FORWARD är lanserat - en omfattande plan för att stärka SAS framtida förutsättningar Resultatet före skatt slutade på -2,6 miljarder SEK, vilket är en nedgång med 1,7 miljarder SEK jämfört med det senaste kvartalet, eller en nedgång med 0,7 miljarder SEK jämfört med motsvarande period föregående år. De totala rörelsekostnaderna under kvartalet slutade på 6,9 miljarder SEK och de totala rörelseintäkterna landade på 5,5 miljarder SEK för kvartalet. De totala intäkterna minskade med 4 % jämfört med det fjärde kvartalet, en förbättring med omkring 3,3 miljarder SEK jämfört med föregående år, men fortfarande 42 % lägre än första kvartalet 2019, som var opåverkat av covid-19. Kassamedlen i slutet av kvartalet uppgick till 3,4 miljarder SEK. Antalet passagerare som flög med SAS minskade med 15 % jämfört med föregående kvartal och flugen kabinfaktor nådde cirka 56 %, en nedgång med 4 procentenheter jämfört med föregående kvartal. Trots det motsvarade vår kapacitet den för fjärde kvartalet. Senaste tiden har vi dock sett en ökning av biljettförsäljningen vilket är positivt och lovande inför framtiden. PLANEN SAS FORWARD LANSERAS Pandemin har påverkat SAS i grunden - från nedstängningar och reserestriktioner till förändringar i människors resmönster. Utan radikal förändring kommer detta snabbt att uttömma SAS likvida medel. SAS kommer därför proaktivt genomföra en fullständig omvandling av sin verksamhet, inklusive nätverk, flotta, kollektivavtal och andra kostnadsstrukturer, genom en bred och omfattande omvandlingsplan. I planen ingår att dra nytta av SAS varumärke, uppnå konkurrenskraftiga enhetskostnader, justera storleken på flottan (inklusive omfokusering av långdistansflottan) samt att bygga en hållbar framtid. SAS FORWARD är en omfattande plan för omvandling av verksamhet och finanser, utformad för att ge SAS en stabil finansiell grund att stå på. Viktiga delar i planen är: · Sänka de årliga kostnaderna med 7,5 miljarder SEK - SAS kommer att vidta kraftfulla åtgärder för att fortsätta sänka kostnaderna med en betydligt mer omfattande fördelning av kostnadsbördan mellan alla större intressentgrupper och fordringsägare. · Omvandling av flotta, nätverk och produktutbud - SAS antar en ny nätverksprincip och justerar sin flotta och sitt produkterbjudande för att positionera SAS inför framtiden och förbättra kundupplevelsen. · Digital omvandling - SAS kommer att genomgå en större digital omvandling som ska ge en ännu bättre kundupplevelse och samtidigt ekonomiska fördelar. · Positionera SAS som ledaren inom hållbart flygande - SAS investerar i moderna bränsleeffektiva flygplan, hållbart flygbränsle, ny teknik samt hållbara produkter och tjänster med incitament för ett förändrat kundbeteende. · Stärka den operativa plattformen - SAS ska öka flexibiliteten och effektiviteten och underlätta anpassning till en förändrad efterfrågan och konkurrens. · Stärka SAS balansräkning genom att minska skulderna och ta in nytt kapital - De årliga kostnadsbesparingarna på 7,5 miljarder SEK inom SAS FORWARD-planen banar väg för en förstärkning av SAS balansräkning och stärker SAS likviditet kraftigt, för att göra det möjligt för SAS att fortsätta investera i nätverk, medarbetare och bränsleeffektiva flygplan. Planens framgång och förmågan att attrahera potentiellt nytt kapital är beroende av att SAS fullt ut lyckas genomföra planen för kostnadssänkningar om 7,5 miljarder SEK, vilket i sin tur är beroende av att SAS intressenter deltar fullt ut. För att kunna uppnå de fullständiga målen med planen SAS FORWARD har SAS begagnat sig av tjänster från Seabury Securities LLC och Skandinaviska Enskilda Banken AB som finansiella rådgivare samt Weil Gotshal Manges LLP samt Mannheimer Swartling Advokatbyrå AB som juridiska rådgivare. Vi kommer att tillhandahålla en uppdatering om framstegen med SAS FORWARD i april. SAS ska påbörja en ny resa. SAS FORWARD kommer att säkra långsiktig konkurrenskraft och finansiell styrka.
Ikke akkurat noe nytt dette her. VI får se hva tiden vil bringe. SAS må nok dumpe flere ruter, flere ansatte, eventuelt si opp en HUB, endre flyskåggen som er dyre i drift og fokuserer på det de tjener penger på. Biz folket er nesten borte vekk, hjemme kontor er super inn. Zoom, Pipex, osv. er kommet for å bli. Konkurrentene står på rekke og rad. Dette blir nervepirrende om 1. år. Men pr SAS aksjer skal jeg plukke Venter bare på emisjon annonsering og planen videre. Ikke dette her...
7,5 milliarder pr år. Hørt den før. Hvor mange milliarder kan det der selskapet kutte? Blir spennende å se hvilke konsekvenser dette får for oss reisende.
Det blir spennande å sjå kva dette inneber: – Flåteendring: Her vil eg tru at det er snakk om overgangen frå Boeing til Airbus på kortdistanse og innfasing av A321LR og vidareføring av A350 på langdistanse. I tillegg kjem vel då CRJ-fly og slikt på dei rutene der A320 blir for stor? – Nettverket: Dette er kanskje endringar i rutenettverket? Vil vi sjå varige nedjusteringar av frekvensen på mange ruter, kanskje? Eller meiner SAS at dei satsa annleis, til dømes berre inn/ut av Skandinavia? – Produkttilbod: Kan vi venta oss noko anna enn ytterlegare nedskjeringar i ombordsørvis eller går SAS andre vegen og ønskjer å tilby meir for å skilja seg meir ut frå selskap som marknadsfører seg som lågprisselskap?
Her vil det komme Embraer E195 .... se tidligere meldt: SAS har etablert SAS Link, som vil åpne base i Bergen denne sommeren med mindre jetfly av typen Embraer E195.
Fascinerende at SAS kaster de ansatte under bussen uten å ta tak i det store gjeldsproblemet de har. Jeg lurer virkelig på hvordan de skal kutte så mye når ansattutgiftene per år er noen hundre mill lavere enn det de ønsker å kutte i året.. Ellers er det to ting å merke seg, det ene er digital omvandling og det andre er en ny nettverksstrategi. Ingenting konkret, men kan jo håpe at de faktisk gjør noe fornuftig med sas.no. Nå har jo SAS klart å stable seg på beina etter å ha vært 2 sekunder unna konkurs for 10 år siden (tjente jo bra med pæng i 13 til 19), men jeg sitter jo med en følelse av at det var flere åpenbare kutt å ta tak i da enn nå.
Skeptisk. Jeg synes ikke det ligger i skandinavisk bedriftskultur å kunne kutte vekk så store deler av selskapet som man må for å få disse besparelsene. I det legger jeg at det er svært vanskelig å kutte litt her, og litt der for å få 7,5 mrd til sammen. Man må ta en hel grein (eller tre), slik at det resterende treet får gro og vokse. Jeg er redd man bare trimmer busken litt ytterst overalt, og så vokser ingenting.
Merket meg denne: «inklusive omfokusering av långdistansflottan». Vil det si utfasing av A330, tro? Det er jo dyrt å drive long haul, noe Norwegian beviste. Vi ser kanskje en reduksjon av frekvens og/eller destinasjoner. «Ny nätverksprinsip», enda sterkere satsing på CPH? Eller går man bort fra hub-modellen? Spennende!
Klarer ikke fatte selv hvor sparekniven skal gå. Om de våger å røre EBD så blir det er sørgelig kapital hos SAS. Hva skal de da friste frequent flyers med da? Blir interessant å se hva SAS FORWARD innebærer. En ting er klart, noen statshoder i Sverige og Danmark klør nok seg selv i hue også... Hvor mye gjeld kan de klare å beherske, hvor mange ganger kan de be om cash fra storeierne, hvor mye gjeld forpliktelser kan få rentefritt og avdrags fritt? 1-2år? 3år ? En ond spiral, SAS er låst i om dagen.
Etter flere nærkontakter med dansk forretningskultur så er jeg litt skeptisk. Min erfaring: man kutter ansatte og leier inn, fordi det ser penere ut i regnskapsbøkene. Selv om det for oss vanlige mennesker er helt klart at det blir dyrere.. Et faretegn er jo da også at de sier de skal leie inn hjelp for å gjøre denne omstillingen.. Det ironiske oppi alt dette er at jeg sjelden har booket så mye SAS som jeg har booket det siste året, og prisene har jo også gått opp, så hvor mye mer må vi som kunder bidra med for at SAS kan overleve? Er det kun antall forretningsreisende det står på eller er det for mange satsninger på feil hest? Fint at SAS vil forske på drivstoff, men har de råd til å drive med R&D eller er det virkelig et desperat forsøk på å få ned kostnadene? Jeg leser mange vakre ord, og miljøvennlig er sikkert fint og alt det der (joda, det ER det!), men akkurat nå virker det mer riktig å prioritere å tjene penger enn å forsøke å grønnmale seg selv. Hvor mye koster klimakompensering av alle medlemmers reiser? Jeg hadde flydd SAS selv om de ikke hadde klimakompensert. Jeg kan også (en stund) godta å måtte fly via CPH og ARN for å komme meg på langdistanse. Jeg kommer derimot ikke til å godta å hele tiden måtte dra innom det sorte bagasjehullet CPH hver gang jeg skal til FRA. En tilfeldig dato i mars (30. mars) flyr Lufthansa 3 direktefly OSL-FRA, kl 06:40, 13:05 og 16:10. SAS flyr INGEN direkte. Fredag 1. april flyr Lufthansa 5 direktefly. Igjen, SAS INGEN! Så de rævkjører ikke bare forretningsreisende, men også fritidsreisende. Hvis SAS lurer på hvorfor færre flyr med dem så er jo svaret delvis "fordi dere ikke flyr".
Det hjelper vel ikke på med oljepris som sikkert passerer 100 dollar iløpet av dagen heller, når SAS ikke har kjøpt noe flybensin fra tidligere (billige tider), i motsetning til konkurrentene. Tidligere var vel SAS kjent for å ha en stor %-andel forhåndskjøpt flybensin.. Sto vel i forrige kvartalsrapport at de potensielt skulle bruke endel penger på dette, men det har de altså ikke gjort - noe som i praksis er det samme som å tisse i buksa for å holde seg varm, viser det seg.
Reiseverden er nok fullstendig snudd på hodet etter Covid. Har selv jobbet lenge i både stort internasjonalt selskap og offentlig og der er signalene helt klart at det meste av møter skal skje digitalt. Sas kan glemme de gode inntektene de har melket på dagsreiser til 5k. For å overleve som flyselskap i Norden vil en nok for all tid være avhengig av stor «årlig» kapitaltilførsel fra de store eierne (svenske og danske myndigheter). Med regjeringen vi i dag har I Norge skal du ikke se bort fra at den norske stat komme til å bli eier igjen. Da skal vi ha flere direkte flyvninger til det store utland Frykter selv ingen konkurs men at det kan bli omstruktureringer. Vår geografi tilsier at en må ha gode flytjenester koste hva det vil.
I følge E24 har SAS aksjen 0 verdi ... Den eneste verdien SAS-aksjene har i dag, er en rettighet til å delta i emisjonen som etter all sannsynlighet vil komme. Hva denne rettigheten er verdt, er vanskelig å si. Men den er ikke verdt mandagens sluttkurs på Oslo på 1,044 kroner som verdsetter den tapte aksjekapitalen til knappe 7,6 milliarder kroner. SAS-aksjen kommer til å falle og vil om ikke lenge verdsettes til ører og ikke kroner.
SAS har en stor jobb å gjøre med innsalg av sine planer og ideer om hvordan fremtiden skal utformes. Til aksjonærer og finansielle institusjoner selvfølgelig, men aller mest til dagens ansatte, og til oppsagte som nå går til sak for å få jobbene tilbake. Å spare 7.5 mrd krever store endringer, slikt som færre ruter, færre fly og færre ansatte. Det holder ikke å ta mer pålegg ut av frokostboksen! Uten en god selskapsånd hvor alle har lyst og evne til å trekke i samme retning blir forbedringer pulverisert av suboptimalisering og intern kjekling. Jeg kjøpte aksjer forrige gang de var i knestående, og kom ut av det med et prosentvis godt resultat. (Prosenter er som kjent ikke det samme som penger.) Denne gang holder jeg meg unna. . . . .