Interessant utvikling: https://e24.no/det-groenne-skiftet/...om-aa-kjoepe-el-fly?referer=https://www.vg.no SAS selger unna maskiner for interkontinental trafikk og kjøper inn elfly med rekkevidde på 200km, hvis du ikke tenker på det som elfly så rekker de 400km. Det blir vel uansett kortbanenettet da? Undres hvor mange timer det vil stå på bakken for å lades...
Dem skriver: http://heartaerospace.com/es-30/ Jeg synes i hvert fall at det er spennende. Man må starte et sted og jeg har lyst til å prøve dette flyet når det kommer på plass hos SAS (men det er vel mye som kan skje til 2028).
Grønn svindel? Eit selskap som aldri har produsert eit passasjerfly før skal i løpet av 6 år få ein ny flymodell med eit revolusjonerende framdrift system bygget, testet og sertifisert? For ikkje å snakke om at alle fly må ha minimum 30 min reserve for at ein passasjer flyging. Les The reserves https://leehamnews.com/2022/02/04/bjorns-corner-sustainable-air-transport-part-5-fundamentals-recap/ Og sjå avsnittet om P-Volt under på samme side som handler om det mini el-flyet Widerøe har bestillt. https://en.wikipedia.org/wiki/Tecnam_P-Volt P-Volt bygger på Tecnam P2012. https://en.wikipedia.org/wiki/Tecnam_P2012_Traveller Legg merke til at sjølv med ein relativ enkelt fly uten noe revolusjonerende så tok det nesten 4 år fra første flyging til første passasjer tur. Det tok nesten 9 år fra Tecnam P2012 blei lansert til første passasjer tur, og det er frå eit firma som har levert 5000+ småfly og ikkje ein startup. https://en.wikipedia.org/wiki/Tecnam ES-30 blei lansert i September 2022. http://heartaerospace.com/heart-aer...irms-air-canada-and-saab-as-new-shareholders/ Vist du trur at dette flyet vil komme i passasjer trafikk i 2028 så trur du på julenissen. Grønnvasking og markedsførings-stunt.
Hvis den reserven kun er 30 minutter VFR som Tecnam P-Volt, så er det ikke et fly jeg kommer til å booke tur med.