Datapunkt: kjøpte full flex Pro Plus da endringen ble kjent. 2 oktober utreise, nettopp for å teste ny biz. Fikk t/r OSL-LHR for 4788 kr (med TPC, som er dyrt men fleksibelt). Nå koster samme billett 622 kr mer, kjøpt i samme kanal. Prisøkningen er neppe fordi flyet har blitt fullere, særlig fordi TPC som regel ikke berøres av det uansett. Bortsett fra like oppunder avgang.
Plus på long-haul blir døpt om til Premium. Man blir nok sittende i Economy på short-haul segmentene som man gjør på alle andre selskap som har Premium Economy på long-haul. Edit: SAS har allerede begynt prosessen med å tilpasse "Premium Economy" produktet til resten av industrien ved at de har fjernet lounge-tilgang på Plus long-haul.
Ser at dette skal erstattes med premium på innenriks. Vil man begynne å få servering på kortere ruter som KRS - OSL, eller vil det fortsatt ikke være noen servering på de kortere rutene tro?
Lurer på om SAS bør innføre SAS Plus seter på flyvningene til Kanariøyene og Marokko, eller andre destinasjoner med mellomlange flyvninger. Kanskje nye ruter til Kairo og Dubai?
Plus på long haul tilsvarer economy extra (med forskjellige navn fra selskap til selskap) i alliansen ellers. Så det er rimelig sikkert at det matches opp med economy extra (en slags "gamle-plus", men bak gardinen) hos SAS heller en Europa-biz.
Ideen er ikke dum, men på alle single-aisle flyene stopper de ved kun 2 klasser pga plass og hardware. Maskinene er bare ikke egnet. Dermed blir det eco og biz, all over på de mindre flyene. Som i praksis er Airbus på 320-og-noe tallet. A330 og oppover i modellnumre har plass nok.
De har jo 3 hard-produkt klasser på A321LR som flyr over dammen fra Oslo nå, hvis etterspørsellen vestover faller som spekulert kan det jo hende at disse blir satt til slikt..
Er det sagt noe om hvordan dette slår ut på sas mastercard premium? Kan man få et nytt mellomnivå "business Europa til poengprisen av go" forutsatt f.eks 150k opptjente poeng siste år? Eller blir det kanskje bare de som kvalifiserer til business i verden som vil kvalifisere til business i Europa? De har i alle fall ikke kapasitet til å inkludere alle som i dag kvalifiserer til plus i Europa.
Virker kanskje en smule surmaget, men samme sete og litt mat til dobbel pris virker ikke som en vinner for meg...
Spørs hvordan du ser på det. De siste månedene når jeg har reist Plus, som EBG, har jeg alltid hatt folk tett på meg i midtsete. Det har alltid, med få unntak, vært bedre plass på go. Så jeg har nesten sluttet å booke Plus, kun når jeg trenger fleksibilitet. Reiser nesten utelukkende Go nå, og får alltid midtsete ledig. Så blir greiere med en business klasse, hvis mulig med blokkert midtsete, innenlands.
Er det noen som har fått med seg hvordan det nye produktet blir i Norden og innenlands? Jeg har kun forstått at business class innføres fra Norden og ut i Europa. Blir det bedre service på ruter mellom hovedstadstriangelet og ledig midtsete der også…og hva med innenlands?
Det er sant, glemte I farten LR. Men er ikke veldig optimist på at de settes i short/medium haul trafikk. Hvis SAS skal kutte ned på USA (og det kan jo absolutt hende), så er disse maskinene mye mer verdt for SAS på long haul ruter mot øst enn BGO-TFS (sorry, Bergen ) Eller OSL som avreise-flyplass for den del, altså.
Alle flights som starter eller slutter utenfor Norden får biz class. Samt fly mellom triangel ARN - OSL - CPH I alle varianter. Utenom dette fortsetter de som før, bare muligens med nok en navne-endring på billett-typene. Ingen blokkerte midtseter, og ingen oppgradert mat eller gardin mellom klassene ombord.
Selv om Lufthansa, Swiss og andre har samme seter i business og økonomi har jeg foretrukket disse på reiser i Europa fordi servicen har vært i en helt annen divisjon enn SAS Plus. Håpet er jo at SAS Business får et nivå som kan måle seg med konkurrentene.