SAS gjeninnfører Business på shorthaul

Tråd i 'Nyheter' startet av Kjetil L, 17. sept 2024.

1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    10,125
    Bonuspoeng:
    183
    Datapunkt: kjøpte full flex Pro Plus da endringen ble kjent. 2 oktober utreise, nettopp for å teste ny biz.

Fikk t/r OSL-LHR for 4788 kr (med TPC, som er dyrt men fleksibelt). Nå koster samme billett 622 kr mer, kjøpt i samme kanal.

Prisøkningen er neppe fordi flyet har blitt fullere, særlig fordi TPC som regel ikke berøres av det uansett. Bortsett fra like oppunder avgang.

2. obay

obay Veteran

Likes mottatt:
    5,984
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som vet hvordan dette blir bundlet med Plus på longhaul?
    Eks OSL-CPH-EWR

3. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,545
    Bonuspoeng:
    183
    Plus på long-haul blir døpt om til Premium.
    Man blir nok sittende i Economy på short-haul segmentene som man gjør på alle andre selskap som har Premium Economy på long-haul.

Edit: SAS har allerede begynt prosessen med å tilpasse "Premium Economy" produktet til resten av industrien ved at de har fjernet lounge-tilgang på Plus long-haul.

Last edited: 15. april 2025
    obay, NoLimit and Malmo like this.
  4. KainBenwi

KainBenwi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,037
    Bonuspoeng:
    93
    Ser at dette skal erstattes med premium på innenriks. Vil man begynne å få servering på kortere ruter som KRS - OSL, eller vil det fortsatt ikke være noen servering på de kortere rutene tro?

5. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,025
    Bonuspoeng:
    183
    Lurer på om SAS bør innføre SAS Plus seter på flyvningene til Kanariøyene og Marokko, eller andre destinasjoner med mellomlange flyvninger. Kanskje nye ruter til Kairo og Dubai?

6. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    10,125
    Bonuspoeng:
    183
    Plus på long haul tilsvarer economy extra (med forskjellige navn fra selskap til selskap) i alliansen ellers.

Så det er rimelig sikkert at det matches opp med economy extra (en slags "gamle-plus", men bak gardinen) hos SAS heller en Europa-biz.

obay liker dette
  7. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    10,125
    Bonuspoeng:
    183
    Ideen er ikke dum, men på alle single-aisle flyene stopper de ved kun 2 klasser pga plass og hardware. Maskinene er bare ikke egnet.

Dermed blir det eco og biz, all over på de mindre flyene. Som i praksis er Airbus på 320-og-noe tallet. A330 og oppover i modellnumre har plass nok.

8. casperfaarlund

casperfaarlund Nytt Medlem

Likes mottatt:
    60
    Bonuspoeng:
    18
    De har jo 3 hard-produkt klasser på A321LR som flyr over dammen fra Oslo nå, hvis etterspørsellen vestover faller som spekulert kan det jo hende at disse blir satt til slikt..

magnusant liker dette
  9. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    18
    Det håper jeg virkelig, kunne tenkt meg å reise den business classen til LPA :)

kaijoar and RoadKing like this.
  10. Fersk1

Fersk1 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    18
    Er det sagt noe om hvordan dette slår ut på sas mastercard premium? Kan man få et nytt mellomnivå "business Europa til poengprisen av go" forutsatt f.eks 150k opptjente poeng siste år? Eller blir det kanskje bare de som kvalifiserer til business i verden som vil kvalifisere til business i Europa? De har i alle fall ikke kapasitet til å inkludere alle som i dag kvalifiserer til plus i Europa.

11. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    567
    Bonuspoeng:
    93
    Virker kanskje en smule surmaget, men samme sete og litt mat til dobbel pris virker ikke som en vinner for meg...

12. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    12,308
    Bonuspoeng:
    183
    holmen liker dette
  13. DJasko

DJasko Pharmacist

Likes mottatt:
    507
    Bonuspoeng:
    93
    Spørs hvordan du ser på det. De siste månedene når jeg har reist Plus, som EBG, har jeg alltid hatt folk tett på meg i midtsete. Det har alltid, med få unntak, vært bedre plass på go. Så jeg har nesten sluttet å booke Plus, kun når jeg trenger fleksibilitet. Reiser nesten utelukkende Go nå, og får alltid midtsete ledig. Så blir greiere med en business klasse, hvis mulig med blokkert midtsete, innenlands.

Storbaba, magnusant and Staralliance like this.
  14. Staralliance

Staralliance Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    499
    Bonuspoeng:
    63
    Er det noen som har fått med seg hvordan det nye produktet blir i Norden og innenlands? Jeg har kun forstått at business class innføres fra Norden og ut i Europa.
    Blir det bedre service på ruter mellom hovedstadstriangelet og ledig midtsete der også…og hva med innenlands?

15. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    10,125
    Bonuspoeng:
    183
    Det er sant, glemte I farten LR. Men er ikke veldig optimist på at de settes i short/medium haul trafikk.

Hvis SAS skal kutte ned på USA (og det kan jo absolutt hende), så er disse maskinene mye mer verdt for SAS på long haul ruter mot øst enn BGO-TFS (sorry, Bergen :)) Eller OSL som avreise-flyplass for den del, altså.

casperfaarlund liker dette
  16. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    10,125
    Bonuspoeng:
    183
    Blir ingen business class innenlands. Der har SAS vært krystallklare.

DJasko liker dette
  17. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    10,125
    Bonuspoeng:
    183
    Alle flights som starter eller slutter utenfor Norden får biz class.

Samt fly mellom triangel ARN - OSL - CPH I alle varianter.

Utenom dette fortsetter de som før, bare muligens med nok en navne-endring på billett-typene. Ingen blokkerte midtseter, og ingen oppgradert mat eller gardin mellom klassene ombord.

18. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,977
    Bonuspoeng:
    293
    Selv om Lufthansa, Swiss og andre har samme seter i business og økonomi har jeg foretrukket disse på reiser i Europa fordi servicen har vært i en helt annen divisjon enn SAS Plus.
    Håpet er jo at SAS Business får et nivå som kan måle seg med konkurrentene.

Spielhaug, McBuljo, holmen and 4 others like this.

Del denne siden