Prisene til SAS spretter jo opp og ned hele tiden, med alle mulige snåle tilbud. De er umulig å forholde seg til. Å lansere ennå en ny billettklasse, og kopiere enkelte av lavprisselskapene ved å ha et gebyr som nærmer seg det du får, om du feilparkerer, om kofferten er noen centimeter for stor, det blir det mange sure kunder av. Folk - gjerne de urutinerte reisende - vil kjøpe de billigste billettene uten å lese den lille skriften, og dra med seg for mye bagasje inn i cabinen (SAS har i flere år mast på at deres billetter er "komplette", det har nok festet seg hos en del).
Skal det bare være ett kolli? Altså uten PC-bag? Hva med taxfree-poser? Stellebag'er? Om PC-bag er inkludert, hvor stor skal den være? Går kolliet igjennom om man klarer å komprimere det inn i en slik metallramme som enkelte andre bruker? Hva med digre jakker med mange og store lommer, som enkelte fyller opp?
Cabinmannskapet til SAS er dessuten ikke imponerende konsekvente i noe som helst, hvordan i all verden skal dette fungere? Hvem tar støyten med for mange / store kolli, når folk nå går rett til gaten med pikkpakket sitt, fordi de ikke er innom skranken?
Og hvor sure vil folk bli, når de får "parkeringsboten" fordi cabinkofferten buler litt ekstra ut? Eller blir stilt i gapestokk ved ombordstigning, foran hundre utålmodige medreisende? Prisen er høy nok til at folk blir ordentlig forbannet, men lav nok til at SAS ikke får dekket kostnadene ved å sjekke inn et kolli som blir nektet ved ombordstigning (antar jeg).
Man kan mene mye om lavprisselskapene, men de er ihvertfall forutsigbare. Jeg tror ellers ikke at SAS kommer særlig godt ut av det, ved å kopiere lavprisselskapenes produkter, de er vel fremdeles langt unna både standard på mye av flyparken, og produksjonskostnadene til f.eks. Norwegian? Kort sammenfattet; om det står en pølsebu i Markveien som selger pølser til ti kroner stykket, så åpner du ikke en ved siden av, med samme lavprisporodukt - det taper alle på. Men du åpner en med gourmetpølser, så folk får litt å velge i. Det tjener vanligvis alle på, og kundetilfredsheten blir jevnt over større.
Jeg maler selvsagt Fanden på veggen, her, men det dukker jo opp mange spørsmål. Det SAS oppnår, er antagelig ikke å ta kunder fra lavprisselskapene, ettersom disse så lenge har vært tydelige og kundetilfredsheten jevnt over er høy. Men de tar kanskje kunder fra seg selv - og gjør dem sure, i tillegg. Faren er ihvertfall der. De har dessuten mange reisende i dag, som allerede reiser med kun håndbagasje, men hvor det er kalkulert inn innsjekket. De vil nå kjøpe rimeligere billetter, og det blir et tap for SAS. Skal bli artig å se hvordan dette går.
By the way; hvor stor kan en PC-veske, et "personal item" egentlig være? De må ha regler for det, nå, om dette skal fungere. Og vekten på åtte kilo; er det noen av dere som ofte reiser med håndbagasje, som noen sinne har overholdt det? Hvor skal bagasjen eventuelt veies, nå som det ikke lenger er behov for å gå innom skranken?
Jeg spørger kun, mitt kald er ei at svare... Men betyr det at de faktisk klarer å håndheve bagasjereglene (og disse er tydelige nok til at det gir forutsigbarhet), så er det jo positivt.
Last edited: 13. aug 2015