SAS GO LIGHT?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av OttoL, 13. aug 2015.

  1. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Ser på businessclass.se at SAS kjører igang SAS GO Light. Såvidt jeg kan lese av det de skriver kan alle med "status" i sas, altså alt fra sølv til pandion, få med seg bagasje også på denne billettklassen.
    http://www.businessclass.se/sas-int...-koncept-for-resenarer-med-enbart-handbagage/

    Jeg mener å ha ressonert meg frem til at hand baggage only på BGO-LHR er 172 kroner billigere enn "with checked bag", bare som en sammenligning.

    Tanker om dette?
     
  2. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Meget positivt at de gir passasjerer med status bagasje selv i Go Light. Det står ingenting om setereservasjon, men det er vel naturlig å tro at dette også (foreløpig) blir gratis for EBG/D/P?

    Bra SAS!
     
  3. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Meget bra at de beholder baggasje for de med status. Dette kommer til å bli bra brukt :)
     
  4. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Så lenge de beholder alle fordeler for EBS og oppover, herunder poeng, setereservasjon og ekstra bagasje, er dette OK..
     
  5. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Der komme en artikel på forsiden af Bonusfeber.no lige om lidt med alle detaljerne...

    Sædereservation som hidtil - ved booking med status og ved check-in uden
    Bonusoptjening som i SAS Go.
     
  6. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
  7. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    En lettelse!

    Vi visste at dette kom, og bedre kunne det ikke gått.
     
  8. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Prisene til SAS spretter jo opp og ned hele tiden, med alle mulige snåle tilbud. De er umulig å forholde seg til. Å lansere ennå en ny billettklasse, og kopiere enkelte av lavprisselskapene ved å ha et gebyr som nærmer seg det du får, om du feilparkerer, om kofferten er noen centimeter for stor, det blir det mange sure kunder av. Folk - gjerne de urutinerte reisende - vil kjøpe de billigste billettene uten å lese den lille skriften, og dra med seg for mye bagasje inn i cabinen (SAS har i flere år mast på at deres billetter er "komplette", det har nok festet seg hos en del).

    Skal det bare være ett kolli? Altså uten PC-bag? Hva med taxfree-poser? Stellebag'er? Om PC-bag er inkludert, hvor stor skal den være? Går kolliet igjennom om man klarer å komprimere det inn i en slik metallramme som enkelte andre bruker? Hva med digre jakker med mange og store lommer, som enkelte fyller opp?

    Cabinmannskapet til SAS er dessuten ikke imponerende konsekvente i noe som helst, hvordan i all verden skal dette fungere? Hvem tar støyten med for mange / store kolli, når folk nå går rett til gaten med pikkpakket sitt, fordi de ikke er innom skranken?

    Og hvor sure vil folk bli, når de får "parkeringsboten" fordi cabinkofferten buler litt ekstra ut? Eller blir stilt i gapestokk ved ombordstigning, foran hundre utålmodige medreisende? Prisen er høy nok til at folk blir ordentlig forbannet, men lav nok til at SAS ikke får dekket kostnadene ved å sjekke inn et kolli som blir nektet ved ombordstigning (antar jeg).

    Man kan mene mye om lavprisselskapene, men de er ihvertfall forutsigbare. Jeg tror ellers ikke at SAS kommer særlig godt ut av det, ved å kopiere lavprisselskapenes produkter, de er vel fremdeles langt unna både standard på mye av flyparken, og produksjonskostnadene til f.eks. Norwegian? Kort sammenfattet; om det står en pølsebu i Markveien som selger pølser til ti kroner stykket, så åpner du ikke en ved siden av, med samme lavprisporodukt - det taper alle på. Men du åpner en med gourmetpølser, så folk får litt å velge i. Det tjener vanligvis alle på, og kundetilfredsheten blir jevnt over større.

    Jeg maler selvsagt Fanden på veggen, her, men det dukker jo opp mange spørsmål. Det SAS oppnår, er antagelig ikke å ta kunder fra lavprisselskapene, ettersom disse så lenge har vært tydelige og kundetilfredsheten jevnt over er høy. Men de tar kanskje kunder fra seg selv - og gjør dem sure, i tillegg. Faren er ihvertfall der. De har dessuten mange reisende i dag, som allerede reiser med kun håndbagasje, men hvor det er kalkulert inn innsjekket. De vil nå kjøpe rimeligere billetter, og det blir et tap for SAS. Skal bli artig å se hvordan dette går.

    By the way; hvor stor kan en PC-veske, et "personal item" egentlig være? De må ha regler for det, nå, om dette skal fungere. Og vekten på åtte kilo; er det noen av dere som ofte reiser med håndbagasje, som noen sinne har overholdt det? Hvor skal bagasjen eventuelt veies, nå som det ikke lenger er behov for å gå innom skranken?

    Jeg spørger kun, mitt kald er ei at svare... Men betyr det at de faktisk klarer å håndheve bagasjereglene (og disse er tydelige nok til at det gir forutsigbarhet), så er det jo positivt.
     
    Last edited: 13. aug 2015
    RoadKing, Tazoslo, NoLimit and 4 others like this.
  9. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Bra SAS! Her har vel alle grunn til å være fornøyd, her har man fulgt bransjeutviklingen men samtidig tatt godt vare på sine stamkunder.
     
    KristianSk liker dette
  10. pacman123

    pacman123 Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Veldig positivt at ekstrabagasjen som EBS og oppover får kan brukes på disse billettene. For mange betyr dette billigere billetter og samme service man er vant med, noe jeg tviler de fleste av oss sier nei til.

    Det at bonusprogrammet nå blir litt mer verdt er også positivt.
     
  11. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Hvem har sagt at billettene blir rimeligere? ;)

    Jeg går utifra at Go Light blir priset som Go idag og Go blir x,- dyrere.
     
    Scandipendler and mhsalv like this.
  12. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Klarte å søke meg frem til denne
    [​IMG]

    How times change :D Jeg tror forresten at prisene på BGO-OSL for eksempel, blir de samme. 699 eller 799 for sas go light og så på med 120 kroner hvis du vil ha sendt bagasje og er statusløs.
     
    KainBenwi liker dette
  13. luftbusspassasjer

    luftbusspassasjer Luftbusspassasjer

    Innlegg:
    83
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    De som kun ser på pris, reiser ikke så ofte med SAS. Vi som sjenker de ansatte en tanke og som normalt ser at det er en sammenheng mellom pris og kvalitet/ les sikkerhet! - reiser nok oftere med SAS.

    Nei, som markedsfører synes jeg dette var lite klokt fordi dette kan skape kommunikasjonsstøy blandt kundene.

    Det tar lang tid å bygge opp tillit, men det kun et øyeblikk å miste den.

    Jeg liker SAS, så jeg håper de ikke snubler og faller - for hardt.

    Lykke til!
     
    NoLimit liker dette
  14. jectson

    jectson Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Synes dette er ett godt tiltak fra SAS - spesielt dersom de unngår å sette prisene opp for SAS GO, slik at SAS GO Light faktisk blir billigere. Reiser svært ofte uten bagasje selv, og sparer gjerne de kronene.
     
  15. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ikke på dette som negativt, reiser ofte uten bagasje. Veldig bra at bagasje er inkludert for status.
     
  16. InCognito

    InCognito Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    8
    Vil muligheten til gratis bagasje bare gjelde EuroBonus, eller vil andre Star Alliance Gold også gi gratis bagasje i Go Light?
     
  17. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Star Alliance Gokd gir også en gratis bagasje.
     
  18. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis det betyr billigere innenriksbilletter for meg er jo dette helt konge. Greit nok at ungdomsbillettene ofte har gode priser, men iblant er tilgjengeligheten så som så -- så å kunne spare noen grunker og allikevel sjekke inn koffert med supergullet fra Hellas er jo helt prima.
     
    Fnate liker dette
  19. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Spørsmålet er vel om dette faktisk kommer til å gi billigere billetter, eller som påpekt allerede, at prisen på "vanlige" GO-billetter økes med differansen fremfor at GO-Light settes ned..
     
    gardamix liker dette
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Helt enig Jørgen.
    Jeg applauderer ikke dette, skaper bare mer forvirring.
    I Norge liker vi det enkelt.
    La oss holde sas Go og Plus som før. Fri bagasje, fri frokost med kaffe/te på alle ruter, Plus kan få hva de vil fra tralla. Bonusopptjening etter serviceklasse og ikke bookingklasse.
     
    luftbusspassasjer and Jørgen like this.

Del denne siden