SAS GO LIGHT?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av OttoL, 13. aug 2015.

  1. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,374
    Likes mottatt:
    3,508
    Bonuspoeng:
    113
    Applauderer dette hvis det blir en prisnedgang på innenriksbilletter. Reiser mer og mer med bare håndbagasje nå, så en billettkategori uten innsjekket bagasje gjør meg lite. Samtidig greit at sølvkortet endelig får en reell verdi.

    Samtidig lurer jeg på hvorfor SAS innfører dette, skal de igjen bli identitetsløse og forsøke å favne alle kundegrupper de finner på markedet?
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    For å tjene mer, 99% sikkert blir det ikke billigere, men samme prisen uten bagasje.
    Problemte er enkelt, Ola Dunk ser på priser, Norwegian vs SAS.
    Norwegian koster 49kr mindre, woho! sier Hr. Dunk og kjøper Norwegian.
    "Å dæven, jeg må jo ha bagasje" tenker han når halve bestillignen er unnagjort, hiver på 99kr for "luksuspakken" med bagasje og setereservasjon og vips, så har SAS tapt et salg til en kunde som uten å vite det betalte mer enn det ville kostet med SAS.
    Dette vil de ikke være kjent med og innfører da dette...

    Er ikke langt fra dette til vi Ser Sas Go Light Saver som gir 0 poeng og ingen setereservasjon for EBG..
     
  3. VC-10

    VC-10 Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    13
    Så vil altså SAS ta en pris for setet, og så kan passasjerene få lov til å betale det det koster å ha med bagasje dersom de ønsker det.
    Hmm - det kan kanskje være litt problematisk å forklare i forhold til tidligere og nåværende kampanjer ang. alltid gratis bagasje :p
    Jeg synes at det er helt greit med en enkel grunnpris og betaling for tilleggstjenester, men jeg regner på at punktet med alltid gratis bagasje i denne kampanjen som fremdelses er på nettsidene må fjernes!
     
  4. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    1,723
    Bonuspoeng:
    113
    Det står det samme her: https://www.sas.no/alt-om-reisen/bagasje/

     
  5. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Litt av "problemet" med SAS er vel at GO og PLUS ble lansert for å forenkle opplegget. Ingenting er for øyeblikket mer komplisert enn SAS sitt produkt.
     
    Star Flyer, Henrik, vegardg and 2 others like this.
  6. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member Moderator

    Innlegg:
    3,916
    Likes mottatt:
    10,297
    Bonuspoeng:
    183
    Du glemte RedTicket....... :p:D
     
  7. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,321
    Likes mottatt:
    9,226
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror "hatet" du opplever er en sterk overdrivelse fra din side, @Ida . Men jeg skjønner meg godt på de som reagerer også -- det er bare to år siden SAS skulle forenkle. Her er et utdrag av en pressemelding fra SAS når de introduserte Go og Plus, med mine uthevinger.

    - Vi vil forenkle våre kunders reise. Som en del av det introduserer vi SAS Go og SAS Plus. For SAS betyr enkelhet at det du trenger er inkludert. Under utviklingen av det nye konseptet har vi tatt utgangspunkt i våre kunders behov framfor hva som er bransjestandard, sier Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS.

    I SAS Go inngår alltid én innsjekket kolli uten avgift, kaffe eller te ombord, samt flere tidsbesparende tjenester som innsjekk på mobil. I SAS Plus er to kolli inkludert, SAS Fast Track, adgang til lounge, mat og drikke om bord og dobbelt med EuroBonus-poeng, i tillegg til fordelene som SAS Go tilbyr.

    Og så for å synse drøyt; jeg tror mye av kritikken går på at SAS bare to år etter å ha introdusert et forenklet konsept som skulle møte alle behov plutselig endrer det igjen. Det bygger ikke akkurat tillit når de klarer å holde ut med noe nytt i to år før de angrer på det.

    Som sagt er jeg ikke selv utelukkende negativ. Hvis det betyr billigere billetter for meg er jeg kjempehappy, men samtidig skjønner jeg godt hvorfor folk ikke er utelukkende positive til SAS sine hyppige endringer og konstante frem-og-tilbake-dans.
     
    VC-10, vegardg and mathiasfe like this.
  8. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror hvertfall ikke det er ment veldig alvorlig, på samme måte som forumister i lystige lag snakker om rødbetklasser og potetklasser hos andre selskap. Ser man på den egentlige Go Light tråden er de fleste ganske så positive til at SAS fremdeles inkluderer bagasje og setevalg for sine beste kunder.
     
    mathiasfe and Berlioz like this.
  9. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    1,723
    Bonuspoeng:
    113
    Har ikke funnet noen GO Light billetter enda. Legges de ikke ut før 8. september?
     
  10. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    /Bonusfebersnut/

    OK, folkens, jeg har flyttet en del relevante diskusjonsposter fra den veldig trivelige fredagsmorotråden til denne mer seriøse tråden om SAS sitt siste steg mot LCC

    For gøy og moro, les her: http://forum.bonusfeber.no/threads/go-ditt-og-go-datt.3789/

    Så da er det bare å fortsette moroa ;)

    /Bonusfebersnut legger gunnern på hylla/
     
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Dette var selvsagt forventet etter at KLM og BA startet med noe tilnærmet for en god tid tilbake, men nå har jo SAS allerede ett mye svakere produkt enn begge disse, så det er helt åpenbart at SAS fortsatt ser på Norwegian når det skal utvikle seg kort. De har hatt ett identisk tilbud lenge.

    Norwegian tar nemlig en flat pris på 100 kroner i forskjell mellom det de kaller LowFare som er bare bone og LowFare+ som inkluderer bagasje og også setereservasjon ved bestilling.

    [​IMG]

    Så Norwegian har faktisk ett mye bedre produkt for 90% av flyet som ikke har status, den ekstra 100 lappen der gir deg nemlig også reservert sete på forhånd allerede når du bestiller billetter, mens SAS ikke gir dette før innsjekk åpner dagen før og med fulle fly er ofte de beste setene allerede tatt. (Nei, Ida, ikke alle setter alarm for å få BN1 ;))

    Meget positivt at man lar Star Gold og egne statusmedlemmer få sjekke inn bagasje selv på disse billigste billettene, KLM gjorde dette den første tiden for alle Flying Blue medlemmer, men fjernet denne fordelen etter en periode til å bli som BA, de kalte det en test. SAS kommer garantert til å justere dette til at det ikke blir noe unntak, noe som jeg synes er naturlig siden status ikke burde prise selve billettene.

    Konklusjonen min er at jeg ser ikke noe negativt i denne endringen dersom prisene faktisk faller for de som ikke har med seg bagasje, dette er ett bra trekk av SAS og jeg er ikke enig at det er forvirrende for kunden, SAS forvirrer kunden mye mer på andre ting de driver å diller med for tiden. Men ja, mange millioner i tapte reklamekroner siden man siden tidenes morgen har pushet hardt på å fortelle kundene at alt er inkludert

    Og til slutt... Krigen over hattehylleplassen har endelig kommet til SAS ;)
     
  12. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Sant som du sier, men produktet til SAS er mer enn bare bagasjekvoter. Det er hele produktet, totalt sett, som er mer komplisert etter at SAS "forenklet" det for litt over 2 år siden.
     
    vegardg liker dette
  13. Star Flyer

    Star Flyer BFG BF*G

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    33
    Kunne ikke vært mer enig.

    @Ida - se denne videoen:
    Spesielt fra 0:25. "There are just two alternatives".

    SAS - Makes your travel easier...:rolleyes:
     
    AndersB liker dette
  14. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,423
    Likes mottatt:
    3,372
    Bonuspoeng:
    113
    Men altså, ting forandrer seg jo. GO og PLUS var kanskje korrekt da, men ikke nå lengre. Da må jo SAS kunne omstille seg for å holde seg relevante, uten at noen skal ta frem en gammel reklame? :)

    Joda, det er ikke så lenge siden GO og PLUS var det som gjaldt fra SAS sin side, men so what? Ting endrer seg hele tiden. Dette ser jeg på som kun positivt for SAS sin side.

    Vil de kunne konkurrere bedre med dette produktet? Ja, det tror jeg.
    Vil de kunne tjene mer penger? Ja, det tror jeg.
    Er det et alternativ som jeg selv kan komme til å bruke? 100% sikkert

    Ser på dette som kun positivt. Den "vanlige" forbrukeren er jo vant til at ting koster ekstra i flyverden nå. "Alt" er gebyrer nesten uansett hvem du flyr med, om du skal ha de billigste ratene som dukker opp i søket på finn.no.
     
    tommy777 liker dette
  15. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Det er det absolutt verste med dette. Hat! Megahat!
     
  16. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Men vis vi har flaks, så vil kanskje dette tvinge SAS til å bli flinkere til å håndheve pri boarding. Og vil jo alle oss status gærne slippe inn først uansett og ha god plass :)
     
    Kniven liker dette
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Som er helt unødvendig..
    Jeg foretrekker å sitte lengst mulig i loungen og minst mulig på flyet før push back, muligens med unntak av om jeg skulle ha billett i business.
     
  18. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,276
    Likes mottatt:
    2,006
    Bonuspoeng:
    113
    Selv om det betydde at du må reise uten håndbaggasje?
     
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, jeg vil jo heller at folk skal få sende bagasjen sin så det er plass til normale mengder håndbagasje.
    Ellers har jeg heldigvis normalt sett håndbagasje som går under setet..
    Men joda, jeg vil gjerne at priority boarding skal fungere så lenge det er et konsept som skal være på plass og i tillegg er en *G gode.
     
    wreilert liker dette
  20. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    951
    Bonuspoeng:
    113
    Pressemeldingen fra SAS kom nå:
     

Del denne siden