Jeg skal reise med SAS i Plus på fredag … Kl 11:31 fikk jeg Mail fra SAS om at nå var det bare 3 dager til min reise!! Hurra! Gleder du deg? Reisene ble referert til de tidene jeg har bestilt. Kl 14:30 fikk jeg melding fra Tripit om at det var endringer i reisen min (hvordan vet de det når jeg ikke vet det? ) Jeg har ikke fått mail! Når jeg går inn på sas.no finner jeg at flyet mitt er kansellert og jeg er flyttet til et tidligere fly .. Du verden .. Tenk om en pensjonist (de som ikke følger med) hadde opplevd sånt
Det kommer, av og til tar det bare litt tid. E-posten er de minst realtidbaserte, de kan man få selv om man nettop avbestilte. Forskjellige system som snakker med hverandre med ulik frekvens.
Da kan du i mellomtiden finne frem klageskjemaet til SAS der du krever dem for kompensasjon iht. EU261/2004. Har du fått beskjed mindre enn 14 dager før avreise, utløser det rett til kompensasjon. Størrelsen avhenger noe av hvor mye endret avreise og ankomst ble til slutt, og hvor lang flyreise det er snakk om (regnes fra første avgang til endelig destinasjon), men kompensasjon skal du ha. SAS kommer sikker med noe standardsvada om omstendigheter de ikke kan noe for, og derved vegrer seg for å utbetale, men det er bare uthalingstaktikk i håp om at du skal gi opp. Vil de ikke gi seg, er det Transportklagenemnda neste. Det vil det ta noen måneder, men du får det du skal ha til slutt (been there, done that, og er der nå på nytt igjen...) .
Kan bekrefte det. Jeg bestilte en bonusbillett til Chicago for et par uker siden. Sjekket appen dagen etter og da var ARN flighten kansellert på returen og jeg var flyttet til CPH flighten. Flaks for meg da jeg egentlig ville ha den avgangen men det var ikke ledig på business på den. Melding fra SAS om ombooking kom 2 dager ettter…
Kansellering / ombooking var synlig i app ca 2 døgn før det kom varsel fra appen og så neste morgen e-post om forandringen. Dette har skjedd nå de siste dagene. Så det tar tydeligvis litt tid fra ting skjer i systemet til varsel sendes ut.
Jeg hadde flere bestilte turer i jan/feb, som alle ble endret med inntil flere dager. Fikk ingen mail eller sms, men fant et ut ved en tilfeldighet. Hadde også en bestilling, med poeng, til Tokyo i juni. Der ble kun turen kansellert, noe jeg heller ikke fikk beskjed om. Alle disse turene tok det en ukes tid før jeg selv avbestilte og fikk ikke noe mail/sms. Xxx.
Jeg har opplevd det motsatte: Mange mailer om samme endring av flytid eller kansellering. Men godt mulig det ville vært mulig å se *enda* tidligere i appen. Sitter ikke og følger med på den fra minutt til minutt - og særlig ikke mens det er uker eller måneder frem til avgang. SAS gir alltid 15 dagers frist (etter man mottar mailen) til å endre, og det gir ofte noen ganske gode muligheter til å justere slik man selv ønsker å "fin-justere" turen. Har hvertfall aldri som EBD hatt noen problemer med endringer, gratis, også til flights som ellers ikke hadde ledige eller bare langt dyrere seter. Og har fått åpnet bonus-seter som ikke var tilgjengelige på samme bakgrunn.
De s3ender mailer. Fikk en for en time siden og da er flyet fra Roma til CPH kansellert... skal se hvordan de vil få meg opp til Molde i dag... SAS blir mer og mer ubrukelig...