SAS kansellerer på grunn av for høye drivstoffkostnader

Tråd i 'Nyheter' startet av Eddie47, 16. mars 2026.

1. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,292
    Bonuspoeng:
    293
    Ja. Forpleining og kompensasjon.
    https://www.forbrukerradet.no/fly/innstilling/SPU-OSL

jgroneng and DJasko like this.
  2. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,536
    Bonuspoeng:
    113
  3. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    790
    Bonuspoeng:
    93
  4. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    13,586
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk 50% av EU261-kompensasjon av SAS for en kansellert flight LHR-OSL.

De har ikke skjønt at en fremskynding av avgangen med 3 timer (egentlig alt over 1 time) likestilles av EU-domstolen med en kansellering av flighten. Selv etter 2 runder med forklaring til dem, og henvisning til EU-avgjørelsen med presist avsnitt. Derfor har jeg krav på 100% av kompensasjonen.

SAS tror det holder at jeg via re-routing i CPH ville kommet frem ca på riktig tid til Oslo, mens jeg ville mistet 3 timer i London som i sin tur førte til at jeg ikke kunne bruke flybilletten og selvsagt ikke aksepterte re-routingen.

Så nå bærer det til Transportklagenemda med 100% sikkerhet for seier. Klønete av SAS - for de har fått en grundig forklaring flere ganger nå. Men sender bare standardisert svar som kun peker på ankomsttid begge gangene.

EndreD, DJasko, magnusant and 2 others like this.
  5. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,597
    Bonuspoeng:
    93
    Sikkert ikke lenge til vi kan døpe om tråden til " SAS kansellerer på grunn av for høye lønninger"

6. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,597
    Bonuspoeng:
    93
    Regnestykket til SAS er enkelt, så lenge 9 av 10 gir seg med det de får, kan de fint leve med noen klagesaker som blir tapt....

EndreD and tobeornot999 like this.
  7. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    790
    Bonuspoeng:
    93
    Regner med du fikk svar fra India?
    Tror de har instruks om å hale det ut til kunden gir opp.
    Jeg pleier å gi dem en klar og saklig beskjed om at saken går videre til nemnda om de ikke ordner opp.
    De gangene jeg må sende saken til nemnda, har jeg fått medhold alle gangene.
    Jeg pleier også å gå for voucher på det doble beløpet.
    Om man ikke trenger å bruke voucheren selv, er det null problem å selge den her inne med litt rabatt, samtidig som man sitter igjen med mer enn om man tok kompensasjon i cash.

EndreD and tobeornot999 like this.
  8. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    507
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg sender slike saker til nemnda så rask som mulig. Indiske saksbehandlere misforstår med vilje og overser argumenter helt til saken er oppe i nemnda. Da ser de plutselig med nye øyne på saken og inngår forlik. Det er misbruk av ressurser og høyst uetisk, men det er slik SAS driver.

9. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    13,586
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, indisk navn som stod nederst i mailen.

Har gitt dem to ganger melding om at saken går til nemda om ikke de betaler nå - og jeg fikk samme svaret fra en mal hver gang.

De så ikke ut til å ha lest mailen min, og malen svarer ikke en gang på det jeg tar opp - bare viser til landingstid og ikke at ny avreisetid var så mye tidligere at det utløser erstatning fordi det anses som kansellering.

Hadde lett tatt en voucher på 500 EUR istedet for 250 EUR i cash, men det har ikke dukket opp som en mulighet. Bør jeg foreslå det, kanskje?

EDIT: Så posten til @bXmi etter jeg skrev siste avsnittet. Sender den raskt til nemda nå, jeg. De har fått flere sjanser til å rette opp sin egen feil allerede.

Last edited: 20. mai 2026 kl 13:50
  10. Rolivar

Rolivar Nytt Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    3
    Fikk forleden melding om kansellert flygning OSL-GOH (Nuuk) 17.juli - 29.juli.
    Ordinære flexbilletter. Ikke mulig å endre eller gjøre noe i appen. Er nå ingen billetter ledig i hele juni eller juli, verken for penger eller poeng.

Ringte inn i dag, ingen re-routing mulig pga ingen avtale med Iceland Air eller Air Greenland. Kun kansellering aktuelt. Er vel bare å godta det, antar jeg?

Spørsmål mtp rettigheter; har en fergebillett fra Qaqortoq til Nuuk som kun blir refundert 60% ved kansellering +30 til 59 dager før avreise. Inkl avgift på kansellering, er det til sammen et tap på ca NOK 4000,- på fergebilletten.
    Vedr ferga er det vel ingen hensikt å gå via SAS, det er vel enten reiseforsikring (har helårs) eller via Sas MC (kjøpte billetter med) som bør sjekkes ut om vi har krav på noe?

Ellers så kom de opprinnelige Flex billettene t/r på kr 21 500,- for to pers, kjøpt 10.april. Nå er de første ledige billettene, i august, på kr 54 700,- o_O

11. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    507
    Bonuspoeng:
    93
    Du har rett på å omrutes, om så med andre flyselskap, forutsatt at det finnes ledige billetter til destinasjonen i det hele tatt. Argument om manglende avtale er ikke er gyldig argument.

Jeg ville tatt saken til Flyklagenemnda.

Forbrukerrådet sin guide
    Interpretative Guidelines on Regulation (EC) No 261/2004 som blant annet sier:

I tillegg finnes det en sak fra EU-domstolen C-74/19 (Transportes Aéreos Portugueses) som viser prinsippet om hvor langt flyselskapet skal måtte strekke seg i en sak der flyselskapet viser til ekstraordinære hendelser (som jo er svakere grunnlag for kundens sak enn en selvforskyldt kansellering).

Last edited: 20. mai 2026 kl 19:20
  12. Rolivar

Rolivar Nytt Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    3
    Aha, ikke sant. Takk for informativt svar, da skal jeg prøve det :)

13. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,051
    Bonuspoeng:
    93
    Dersom du har god tid og reiser i business kan du jo foreslå å bli rutet via EWR, med UA!:D

kongenamundsen liker dette
  14. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,912
    Bonuspoeng:
    93
  15. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,331
    Bonuspoeng:
    183
    Er det slik at hvis jeg bestiller billett den 26 Juni til ett sted i Europa, at jeg vil få EU261/04 kompensasjon på grunn av forsinkelse når SAS flyet ikke går i denne situasjonen?

16. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,209
    Bonuspoeng:
    183
    EU har konkludert med at streik blant egne ansatte ikke er ekstraordinært, så ja, OM det blir streik OG de ikke booker deg om til å ankomme i tide, skal det utløse kompensasjon.

17. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,155
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er i samme situasjonen som deg men jeg har booket med bonus billetter. Har ringt SAS og fått beskjed at de ikke har noen avtale med Air Greenland og kan ikke booke om. De kan kun booke om til andre selskaper hvis det er 2 dager igjen til flyavgangen. Har sjekket EU 261 og klarer ikke å finne at det står at man har krav på ombooking til andre selskaper og som ikke er med i samme alliansen? Samme selskap er jo OK selvsagt men det hjelper ikke meg.

18. SundalBonus

SundalBonus Medlem

Likes mottatt:
    182
    Bonuspoeng:
    43
    Samme regla hver gang.. At ikke SAS har tilgjengelighet, eller avtale med Air Greenland, har ingenting å si. Fra EU261-forordning artikkel 8 (min utheving) :
    __
    Right to reimbursement or re-routing
    1. Where reference is made to this Article, passengers shall be offered the choice between:
    (a) - reimbursement within seven days, by the means provided for in Article 7(3), of the full cost of the ticket at the price at which it was bought, for the part or parts of the journey not made, and for the part or parts already made if the flight is no longer serving any purpose in relation to the passenger's original travel plan, together with, when relevant,
    - a return flight to the first point of departure, at the earliest opportunity;
    (b) re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at the earliest opportunity; or
    (c) re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at a later date at the passenger's convenience, subject to availability of seats.
    __

Det står ingenting om at ombooking kun kan være med samme flyselskap eller med et flyselskap som SAS har avtale med. SAS er ansvarlig for å få deg til endelig destinasjon under tilsvarande transportvilkår, punktum (og forøvrig er det masse praksis fra EU, TKN, etc. som fastslår dette).

19. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,536
    Bonuspoeng:
    113
    EU261 kompensasjon utbetalt innen 10 dager etter at krav er sendt. Men utgifter til hotell og slik er enda ikke behandlet.

SundalBonus liker dette
  20. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    507
    Bonuspoeng:
    93
    I mitt innlegg ovenfor står det du leter etter mtp referanse til rettspraksis.

Når lovteksten er skrevet slik så skal du heller ikke behøve å lete etter at det står at man har krav på ombooking til andre selskaper. Det er motsatt. Dersom det var slik at man kun har krav på ombooking innenfor samme selskap/allianse, så hadde det stått i lovteksten.

Del denne siden