SAS' katastrofale setehåndtering ved flybytte!

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 17. jan 2016.

  1. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Her er svaret jeg fikk fra SAS etter min klage til dem. Les og finn forskjellen på @Larata 's svar og mitt....;
    "Hej LN-FHU

    Tack för ditt mail.
    Det är tråkigt att höra att din förbokade sittplats ändrats.

    Den sittplats som finns angiven i bokningen eller som väljs i samband med internetincheckning, är emellertid ett önskemål och inget som flygbolaget kan garantera. Vad som kan ha skett i de enskilda fallen kan vara svårt att ge ett konkret svar på men det finns olika faktorer som kan spela in. Till exempel kan flygplanstyp och kabinindelningen ombord ändras med kort varsel och även förekomma vid vikt- och balansproblem på flygningen.

    Vår flygplatspersonal jobbar då hårt med att omplacera passagerarna efter deras önskemål.
    Vi informerar dock om att sittplatsändringar förekommer och detta står att läsa i våra transportvillkor, artikel 5.4. Det är alltid en fördel att checka in så tidigt som möjligt för att då kunna välja sin sittplats, så länge man är medveten om ovan information.

    Eftersom att du hade reserverat en sittplats och sedan inte fått tillgång till den så har jag idag begärt att 4000 EuroBonus extrapoäng ska överföras till ditt EuroBonuskonto. Dessa extrapoäng kvalificerar inte till en högre status på ditt medlemskap men fungerar som vanligt när du vill använda dem (t.ex. för att uppgradera din biljett eller boka en EuroBonusresa). Poängen kommer att finnas tillgängliga för dig inom 7 dagar."


    Mye "klipp-og-lim" tror jeg.....:D :confused::eek:
     
  2. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Her er mitt svar som kom i dag..

    Hei,

    Jeg vil takke deg for at du har tatt deg tid å sende oss en konstruktiv tilbakemelding.

    Den vanligste årsaken til at passasjerer blir flyttet på, er endring av flytype.

    Når dette skjer prøver vi å endre til lignende seter men lykkes ikke alltid å finne tilfredsstillende løsninger for alle.

    Når vi gjør bytter av denne årsak, får alle passasjerene nye seter automatisk fra datasystemet. Det er beklagelig at datasystemet per i dag ikke klarer å ta hensyn til opprinnelig seteønske.

    Av erfaring ser det ut som de som har valgt seter på siste rad i Plus og første rad på Go er mer utsatt for å bli flyttet på grunn av justering av klassene.

    Når dette er sagt, regner jeg med du kjenner til prosedyrene beskrevet ovenfor og din klage dreier seg om at dette ikke fungerer tilfredsstillende i dag.

    Jeg støtter deg fullt ut i at det ikke er godt nok at mor og barn i samme bestilling blir adskilt, når det er ledige seter sammen. Dette ber jeg om unnskyldning for og jeg vil ta saken videre til de ansvarlige for dette området. Jeg vet det jobbes med forbedringer og synes denne tilbakemeldingen kan teas med i dette arbeidet.
     
    Baldrick, Petter B-C, Herlov and 2 others like this.
  3. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Dette synes jeg er første lite håp om lys i tunnellen i tillegg til en SAS ansatt som faktisk bruker hodet og ikke lirer av seg standardiserte floskler. Ette rselv å ha bli utsatt for dette gang på gang, deler jeg frustrasjonen herfra til evigheten... (Eller ihvertfall til nødutgangen)..
     
    Baldrick, Petter B-C, Trety and 2 others like this.
  4. Tazoslo

    Tazoslo Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    18
    Når man klager så man altså ta med den teksten der og skrive at man forlanger å få noe annet svar. Ikke at jeg tror det hjelper, men det kan jo forhåpentligvis gi en eller annen en viss følelse av å bli tatt på fersken.
     
  5. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde forhåndsbestilt sete 3C på en A320. Ved setevalg er det 3 rader som er forbeholdt Pluss.

    I går fikk jeg så beskjed om at mitt sete var endret fra 3C til 2A. Når jeg går inn på Sas.no finner jeg at hele rad 3 er ledig i Pluss. Hvorfor skjer da denne flyttingen? Fremdeles samme flytype.

    Dette passer nok ikke under "Katastrofal Setehåndtering", men lurer på om noen har noe vettugt å si om dette?
     
  6. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Etter mange mail frem og tilbake med "SAS" om til nå, 5 setebytter på en tur om to uker gir jeg meg etter denne fra kundeservice:

    tmp_11648-Screenshot_2016-02-03-16-28-32-1603027508.jpg
     
    Flemming Poulsen liker dette
  7. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Åh herregud........:eek:
    Det må være dagens......:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
     
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    De skjønner jo at du som pandion ikke kommer til å fly noe annet uansett så hvorfor skal de nedverdige seg selv til å komme med en unnskyldning?
     
    milehigh liker dette
  9. Bettan

    Bettan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    369
    Likes mottatt:
    367
    Bonuspoeng:
    63
    Generelt spørsmål; er det noen som har noen formening om hvor ofte flybytte forekommer på SAS sine interkontinentale flights? Ser det er satt opp en ny A340 på min SK983 den 11. mars, men har inntrykk av at det byttes materiell relativt ofte?
     
  10. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg kan komme med litt skryt her også (men antagelig er det bare tilfeldig):

    Jeg hadde bestilt 11A og B til madammen og meg fra Tegel nå på søndag. Da innsjekk åpnet var alt i sin skjønneste orden, men da vi kom på flyplassen var 737-700 byttet med -800 og vi var da flyttet, men til 15E og F som fremdeles er nødutgang.

    Flaks, eller hurra for SAS?
     
    Misterix liker dette
  11. EkkoBravoDelta

    EkkoBravoDelta Nytt Medlem

    Innlegg:
    9
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Denne sette problematikken har berørt meg en del ganger ute på tur. Fryktelig irriterende.
    Vi som var på møtet med SAS i fjor i Stavanger fikk noen svada forklaringer på dette, men at de skulle gjøre det bedre fremover. Ser ikke ut som de har klart det enda.

    Litt OT. Er det noen bra alternativer for My Flights appen til android telefoner?
     
  12. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Herlig. Flight hjem fra CPH i ettermiddag og tvangsflyttet fra mitt innsjekkede 11C til 28D (for en gangs skyld ikke midtsete da, riktignok), enten pga equipment change eller utvidelse av Plus. Uansett hva, så finner jeg meg ikke i å bli kastet 17 rader bakover. Nå overveier jeg seriøst å vifte med diamantkortet og la antyde at jeg ville sette stor pris på en plass i fremre del av flyet. Gjøres dette mest fornuftig i lounge eller ved gate? Det er fremdeles et par timer til avgang.
     
  13. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Færre og mer forståelsesfulle tilhørere i loungen enn ved gate muligens? Syns setehåndteringen er helt horribel, og at du har rett til å klage. Er ikke sikkert alle avogtil-reisende med ruteskjorte og billetten/passet stikkende opp av skjortelommen ved gate ser problemet. :p
     
    Scandipendler liker dette
  14. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Så lenge personalet i gaten er forståelsesfulle, så gir jeg blanke i ruteskjortene som står rundt :D Jeg prøver imidlertid i loungen nå først og ser hva de sier. Kjenner jeg dem rett, så får jeg et dødsblikk fra en av dragene og beskjed om å pelle meg unna, slik at jeg må sette min lit til gatepersonalet åkkesom.
     
    Petter B-C liker dette
  15. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Utrolig! Verken i lounge eller ved gate var de det ringeste interesserte i å forsøke å være det minste imøtekommende. I loungen kunne de høyst tilby meg 22D, som riktignok er to meter lenger frem enn rad 28, men langt flere meter bak min opprinnelige rad 11. Det var ikke tale om å flytte meg frem til Plus. Jeg er så drittlei å bli kastet bakover i SAS-flyene, selv etter å ha kontrollert setevalg ved innsjekk. Jeg forhåndsvelger konsekvent seter 2-4 rader bak Plus, og sjekker alltid igjen så snart innsjekk åpner for å se om jeg har blitt kastet bakover. Allikevel ender jeg ved 3 av 10 flyvninger opp med en jævla ny setelapp ved boarding - og da gjerne midtsete på rad 20 og bakover - og endringen skjer selvfølgelig så sett på avgang at ikke MyFlights hjelper. Men selv ikke når jeg i relativt god tid før avgang forsøker på vennlig måte å hinte om at å bli kastet fra rad 11 til rad 28 som EBD ikke er så trivelig, så er det altså overhodet ingen goodwill å få. Jeg gir blanke i om jeg blir flyttet fra rad 12 til 15 eller 15 til 18, men 11 til 28, selv om loungepersonalet kan gi meg 22C, er bare for drøyt - spesielt etter å ha måttet kjøre SAS' setekarusell ørten ganger det siste året. De er virkelig ikke interesserte i å ta vare på statuskunder.
     
  16. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Det er beklagelig at du mener deg dårlig behandlet. Aka du har ikke-refunderbar Go-billett så vi driter i deg.
     
    Tazoslo and Scandipendler like this.
  17. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Som IT menneske så har jeg store problemer med å forstå hvorfor det ikke skal være mulig å programmere et skript ol. som parallelforskyver alle rader bakover, og som fordeler de bakerste radene som ikke lar seg forskyve ut over ledige seter bakfra og frem...
     
    Henrik, Scandipendler and Petter B-C like this.
  18. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror det generelle svaret er: SAS gir f--n. Men om en enkelt betalende Plus er mer verdt enn EBD/EBG i Go (selv om de flyr 45+/90+ segmenter i året), så er jo det en ærlig sak - bare de kommuniserer det ut, slik at man kan forholde seg til det.
     
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror neppe SAS gir F i dette. Problemet er nok heller at de har andre ting som prioriteres høyere.
    Om de har X antall systemer som skal snakke sammen er det ikke alltid bare å lage et script.

    Når det er sagt har jeg sjelden denne problemstillingen med SAS. I de aller fleste tilfeller hvor jeg flyttes får jeg tilsvarende sete, men flyttes heldigvis ikke i stor grad.
     
  20. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Har blitt flytta på av og til, men det mest slitsame er når eg må bytte plass ved mellomlanding. Sist det skjedde var på tur frå Værnes til Langnes. I Bodø måtte eg pent gå tre–fire rader bakover fordi fiffen skulle ha meir plass. Flyvertinna sa at dette var eit problem i "systemet".
     

Del denne siden