SAS' katastrofale setehåndtering ved flybytte!

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 17. jan 2016.

  1. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

    Innlegg:
    5,701
    Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Dette skjer også svært ofte på ruten Ålesund - Stavanger med mellomlanding i Bergen. Så jeg har da konsekvent begynt å velge sete ganske langt bak for å slippe flytting.
     
  2. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    38,489
    Bonuspoeng:
    293
    Hadde eg ikkje vore så distré, så hadde eg sikkert gjort det same litt oftare :)
     
    Travellingalf liker dette
  3. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde valgt 1D på dagens flyvning til fra OSL til BOO. Ser nå at det har blitt flybytte og jeg ble da plassert på 1C :D
     
  4. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,824
    Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    SK1471 i dag - valgte 8D for flere uker siden, bekreftet ved innsjekk, dobbeltsjekket 10 min før boarding. Alt OK. Så langt.

    Degradert til 32B ved boarding. Bakerste rad!!! Plus til rad 7, så ikke der problemet lå. Slik er det altså å være EBD. Dette er ikke første gangen dette skjer heller. Noen annen har altså fått velge mitt sete. Jeg håper for SAS' skyld er Pandion. Jeg håper faktisk for deres skyld alle unntatt meg er Pandion på dette flyet.
     
  5. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,885
    Likes mottatt:
    11,519
    Bonuspoeng:
    183
    Du har ikke ligget med kona til Eivind Roald eller noe slikt? Kan jo være der problemet ligger.
     
  6. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,824
    Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Hun sa hun ikke skulle fortelle noe!
     
    mathiasfe liker dette
  7. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,824
    Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Og der rettet SAS opp litt av inntrykket ved å gi meg 2500 ekstrapoeng som plaster på såret, etter at jeg klaget min ilandsnød til dansk diamantmail. SAS' danske kundeservice er uovertruffen!
     
    SAJblue liker dette
  8. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Aaaaaaaand again..

    9F til 16B.. Av og til må man lure på om det sitter en jævla k** og finner EBD han kan gi midtsete. Så kan han flire og prompe og få dagens latter?!?!

    PS: MyFlights saves the day. Again!!!
     
    LN-FHU liker dette
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,025
    Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    ... hvis jeg får B eller E sete venter jeg til neste fly
     
    Kristian liker dette
  10. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,426
    Likes mottatt:
    8,027
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde en kjedelig opplevelse ved en reise fra Trondheim i mars. Sjekket inn på appen 24 timer før avgang og fikk valgt 4C. Når jeg så kom til gate ved avgang pep det i maskinen og jeg tenkte f***... det visste seg at SAS IT i sin visdom hadde flyttet med tilbake til 23 A. Der og da var jeg ganske så forbannet særlig med tanke på at dette gjorde at jeg ikke hadde sjanse på å nå første toget fra Gardermoen og hjemover, vel og merke bare 10 min til neste tog, men når man har vært i møter hele dagen så har 10 min litt å si på hjemveien og jeg vet at jeg hadde nådd toget hadde jeg behold sete mitt 20 rader lenger frem.
    Sendte klage til SAS og etter 14 dager fikk jeg faktisk et positivt svar hvor de la seg helt flate og gav meg 3000 EB poeng som plaster på såret. Så selv om opplevelsen der og da var irriterende må jeg si at SAS faktisk imponerte litt når de besvarte klagen. Hadde ikke trodd jeg skulle fått noe som helst annet enn et standardsvar ...
     
    Kristian and Travellingalf like this.
  11. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    38,489
    Bonuspoeng:
    293
    Det er på tide å gjenopplive denne tråden!

    ***

    Siden undertegnede gleder seg til en internkontinental flyvning til USAs vestkyst kommende uke, oppstod det et nysgjerrighetsbehov for å se hvordan det stod til med setereservasjonene.

    Opprinnelig hadde vi to reisende følgende seter:
    OSL–ARN: 1C + 1D
    ARN–LAX: 20H + 20G
    SFO–CPH: 20A + 20B
    CPH–OSL: 1C + 1D

    I dag oppdaget jeg at det meste var endret på:
    OSL–ARN: 4D + 4E
    – Midtsetemoro...
    ARN–LAX: 23F + 23E
    – Midtsete over dammen er lite aktuelt...
    CPH–OSL: 7A + 7B
    – Midtsetemoro...

    Forsøket på å endre til noe bedre gikk sånn passe:
    OSL–ARN: 5C + 5D
    – Forhåpentligvis er ikke tralla tom!
    ARN–LAX: 27D + 27F
    – Satser på at ingen dukker opp i midten
    CPH–OSL: 1C + 1D
    – FIkk endret tilbake til opprinnelig valg

    I harnisk kjøpte justerte jeg opp Plusgrade-budet slik at vi kanskje får fly C på langdistanse. Rasjonelt? Selvsagt!

    ***

    Før jeg oppdaget seteendringene, kjøpte jeg ei frekk oppgradering med United fra LAX til SEA (det er jo tre timer og prisen kom på 3 500 kr for to personer), men denne oppgraderinga forsvares i ettertid som desperasjon grunnet setevalgkluss på de andre flyvningene... Rasjonelt? Selvsagt!!!
     
  12. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    377
    Bonuspoeng:
    63
    Vekker opp denne tråden igjeno_O. Fruen og jeg har booket tur til LAX. Opprinnelig flight var med Airbus A330-300 der vi hadde sete 22 A og B i pluss som er helt ok.

    For et par uker siden byttet SAS til Airbus A350-900 som har betydelig færre seter i pluss.

    Av alle syke ting havnet vi nå i 21 D og E. Som er i midten på en fireseter. Dette er i utgangspunktet helt uaktuelt, men det er ikke mulig å velge andre seter da alt er tatt.

    Ringte inn og får vite at pluss kabinen er helt full og at de ikke kan plassere oss noen andre steder.

    Hva bør vi gjøre her? Frister i utgangspunktet ikke å betale skjorta for et bud til Business. Vi hadde ikke kjøpt turen hvis vi havnet i midten på en fireseter.

    Hvis Pluss er oversolgt kan man kanskje satse på at de flytter noen opp til Business?
     
    Shyneno and PENSIONISTEN like this.
  13. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    967
    Likes mottatt:
    2,971
    Bonuspoeng:
    93
    Ut fra egen erfaring med booking i Plus hvor det var mye ledig i Business så er det tilsynelatende mange som byr eller betaler for oppgradering Plus->Biz når det nærmer seg avgang, og da gode muligheter for at seter åpner seg opp og du kan flytte dere om du følger med. Om det er overbooket eller om ingen byr/betaler for oppgradering er det også sannsynlig at noen får CU, men obs at dette er for å åpne seter for oppgradering Eco->Plus så det kan likevel bli helt fullt i Plus ved avgang.

    Sjekket du for øvrig om det ble noen minutter endret flytid med flybytte? Det kan i tilfelle være nok til å kunne få avbestille turen med full refusjon om det er ønskelig.
     
    NoLimit liker dette
  14. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN Pensionisten SK LTG * LH Senator

    Innlegg:
    93
    Likes mottatt:
    167
    Bonuspoeng:
    33
    Hvis jeg stod i din situation, så ville jeg gøre SAS opmærksom på følgende :

    1) - Jeg har købt og betalt billetter hos SAS.
    2) - Disse billetter er en kontrakt SAS og mig imellem.
    3) - En sådan kontrakt kan sælger ikke devaluere uden videre.
    4) - Seats 22AB findes i begge af de omtalte flytyper på seatmap.
    5) - En re-seating er således unødvendig.
    6) - I skal naturligvis tildeles samme seats 22AB i den nye flytype.
    7) - Spørg SAS hvilke passagerer de prioriterer højere end jer til 22AB.
    8) - Det er ikke en undskyldning om disse passagerer har højere status.
    9) - Skulle de være EBP´ere, så giv dem en COURTESEY UPGRADE.
    10)- Eller endnu bedre giv jer en COURTESEY UPGRADE.

    I kan ikke være tjent med en amatør løsning. Det er for usselt, kære SAS.
    SAS, vis jeres professionalisme. Seating er en uhyre vigtigt del af en rejse for alle jeres passagerer.
     
    haifinn, Cumulus, Shyneno and 5 others like this.
  15. btm

    btm Medlem

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    468
    Bonuspoeng:
    63
    Det er helt klart kjipt å få noen dårligere seter enn det man hadde booket, men SAS har nok ryggen sin juridisk dekket her. Du skal iht vilkårene få full refusjon for tilleggstjenesten, hvis det var slik at du betalte ekstra for å reservere seter. Det er nok vanlig tolkning at man kjøper en billett i reiseklasse, og at ting som setereservasjon er en valgfri tilleggstjeneste. Sånn sett bra at SAS ikke så sitt snitt til å splitte dere opp ;)

    Nå har jeg ikke reist SAS Plus Long-Haul, men jeg ser i dagens vilkår for setereservasjon at SAS Plus ikke er nevnt: «Du får muligheten til å forhåndsvelge setet du vil ha på din SAS-drevne flygning når du reiser med SAS Go og Business.» Må jo anta at dette er en glipp og ikke et smutthull :rolleyes:
     
    NoLimit liker dette
  16. Flyrlavt

    Flyrlavt Veteran

    Innlegg:
    1,568
    Likes mottatt:
    4,140
    Bonuspoeng:
    113
    Men hva har man egentlig å stille med om man har gratis setevalg? Jeg ble «oppgradert» fra nødutgang i go til midtsete i plus, i skranken i Hellas prøvde jeg å få setet mitt tilbake. Da kom det spørsmål om jeg hadde betalt for setet :rolleyes:
    Nei, hadde jo ikke det siden gratis setevalg er inkludert i medlemskapet. Men det brydde jo ikke han i skranken seg om.

    I dette tilfellet ble da en fordel til en bakdel hvor jeg måtte ta det nye setet mitt siden jeg ikke hadde betalt for noe jeg ikke skal betale for.

    Ordnet seg etter en prat med CC ombord, men allikevel.
     
    NoLimit liker dette
  17. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,390
    Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Når flyselskaper oppfører seg som det de gjør her, som dere bekrefter, så er det ikke rart at de begynner å få flere kunder som oppfører seg dårlig, ganske enkelt fordi de oppfører seg dårlig o_O

     

Del denne siden