Dette skjer også svært ofte på ruten Ålesund - Stavanger med mellomlanding i Bergen. Så jeg har da konsekvent begynt å velge sete ganske langt bak for å slippe flytting.
Hadde valgt 1D på dagens flyvning til fra OSL til BOO. Ser nå at det har blitt flybytte og jeg ble da plassert på 1C
SK1471 i dag - valgte 8D for flere uker siden, bekreftet ved innsjekk, dobbeltsjekket 10 min før boarding. Alt OK. Så langt. Degradert til 32B ved boarding. Bakerste rad!!! Plus til rad 7, så ikke der problemet lå. Slik er det altså å være EBD. Dette er ikke første gangen dette skjer heller. Noen annen har altså fått velge mitt sete. Jeg håper for SAS' skyld er Pandion. Jeg håper faktisk for deres skyld alle unntatt meg er Pandion på dette flyet.
Og der rettet SAS opp litt av inntrykket ved å gi meg 2500 ekstrapoeng som plaster på såret, etter at jeg klaget min ilandsnød til dansk diamantmail. SAS' danske kundeservice er uovertruffen!
Aaaaaaaand again.. 9F til 16B.. Av og til må man lure på om det sitter en jævla k** og finner EBD han kan gi midtsete. Så kan han flire og prompe og få dagens latter?!?! PS: MyFlights saves the day. Again!!!
Hadde en kjedelig opplevelse ved en reise fra Trondheim i mars. Sjekket inn på appen 24 timer før avgang og fikk valgt 4C. Når jeg så kom til gate ved avgang pep det i maskinen og jeg tenkte f***... det visste seg at SAS IT i sin visdom hadde flyttet med tilbake til 23 A. Der og da var jeg ganske så forbannet særlig med tanke på at dette gjorde at jeg ikke hadde sjanse på å nå første toget fra Gardermoen og hjemover, vel og merke bare 10 min til neste tog, men når man har vært i møter hele dagen så har 10 min litt å si på hjemveien og jeg vet at jeg hadde nådd toget hadde jeg behold sete mitt 20 rader lenger frem. Sendte klage til SAS og etter 14 dager fikk jeg faktisk et positivt svar hvor de la seg helt flate og gav meg 3000 EB poeng som plaster på såret. Så selv om opplevelsen der og da var irriterende må jeg si at SAS faktisk imponerte litt når de besvarte klagen. Hadde ikke trodd jeg skulle fått noe som helst annet enn et standardsvar ...
Det er på tide å gjenopplive denne tråden! *** Siden undertegnede gleder seg til en internkontinental flyvning til USAs vestkyst kommende uke, oppstod det et nysgjerrighetsbehov for å se hvordan det stod til med setereservasjonene. Opprinnelig hadde vi to reisende følgende seter: OSL–ARN: 1C + 1D ARN–LAX: 20H + 20G SFO–CPH: 20A + 20B CPH–OSL: 1C + 1D I dag oppdaget jeg at det meste var endret på: OSL–ARN: 4D + 4E – Midtsetemoro... ARN–LAX: 23F + 23E – Midtsete over dammen er lite aktuelt... CPH–OSL: 7A + 7B – Midtsetemoro... Forsøket på å endre til noe bedre gikk sånn passe: OSL–ARN: 5C + 5D – Forhåpentligvis er ikke tralla tom! ARN–LAX: 27D + 27F – Satser på at ingen dukker opp i midten CPH–OSL: 1C + 1D – FIkk endret tilbake til opprinnelig valg I harnisk kjøpte justerte jeg opp Plusgrade-budet slik at vi kanskje får fly C på langdistanse. Rasjonelt? Selvsagt! *** Før jeg oppdaget seteendringene, kjøpte jeg ei frekk oppgradering med United fra LAX til SEA (det er jo tre timer og prisen kom på 3 500 kr for to personer), men denne oppgraderinga forsvares i ettertid som desperasjon grunnet setevalgkluss på de andre flyvningene... Rasjonelt? Selvsagt!!!
Vekker opp denne tråden igjen. Fruen og jeg har booket tur til LAX. Opprinnelig flight var med Airbus A330-300 der vi hadde sete 22 A og B i pluss som er helt ok. For et par uker siden byttet SAS til Airbus A350-900 som har betydelig færre seter i pluss. Av alle syke ting havnet vi nå i 21 D og E. Som er i midten på en fireseter. Dette er i utgangspunktet helt uaktuelt, men det er ikke mulig å velge andre seter da alt er tatt. Ringte inn og får vite at pluss kabinen er helt full og at de ikke kan plassere oss noen andre steder. Hva bør vi gjøre her? Frister i utgangspunktet ikke å betale skjorta for et bud til Business. Vi hadde ikke kjøpt turen hvis vi havnet i midten på en fireseter. Hvis Pluss er oversolgt kan man kanskje satse på at de flytter noen opp til Business?
Ut fra egen erfaring med booking i Plus hvor det var mye ledig i Business så er det tilsynelatende mange som byr eller betaler for oppgradering Plus->Biz når det nærmer seg avgang, og da gode muligheter for at seter åpner seg opp og du kan flytte dere om du følger med. Om det er overbooket eller om ingen byr/betaler for oppgradering er det også sannsynlig at noen får CU, men obs at dette er for å åpne seter for oppgradering Eco->Plus så det kan likevel bli helt fullt i Plus ved avgang. Sjekket du for øvrig om det ble noen minutter endret flytid med flybytte? Det kan i tilfelle være nok til å kunne få avbestille turen med full refusjon om det er ønskelig.
Hvis jeg stod i din situation, så ville jeg gøre SAS opmærksom på følgende : 1) - Jeg har købt og betalt billetter hos SAS. 2) - Disse billetter er en kontrakt SAS og mig imellem. 3) - En sådan kontrakt kan sælger ikke devaluere uden videre. 4) - Seats 22AB findes i begge af de omtalte flytyper på seatmap. 5) - En re-seating er således unødvendig. 6) - I skal naturligvis tildeles samme seats 22AB i den nye flytype. 7) - Spørg SAS hvilke passagerer de prioriterer højere end jer til 22AB. 8) - Det er ikke en undskyldning om disse passagerer har højere status. 9) - Skulle de være EBP´ere, så giv dem en COURTESEY UPGRADE. 10)- Eller endnu bedre giv jer en COURTESEY UPGRADE. I kan ikke være tjent med en amatør løsning. Det er for usselt, kære SAS. SAS, vis jeres professionalisme. Seating er en uhyre vigtigt del af en rejse for alle jeres passagerer.
Det er helt klart kjipt å få noen dårligere seter enn det man hadde booket, men SAS har nok ryggen sin juridisk dekket her. Du skal iht vilkårene få full refusjon for tilleggstjenesten, hvis det var slik at du betalte ekstra for å reservere seter. Det er nok vanlig tolkning at man kjøper en billett i reiseklasse, og at ting som setereservasjon er en valgfri tilleggstjeneste. Sånn sett bra at SAS ikke så sitt snitt til å splitte dere opp Nå har jeg ikke reist SAS Plus Long-Haul, men jeg ser i dagens vilkår for setereservasjon at SAS Plus ikke er nevnt: «Du får muligheten til å forhåndsvelge setet du vil ha på din SAS-drevne flygning når du reiser med SAS Go og Business.» Må jo anta at dette er en glipp og ikke et smutthull
Men hva har man egentlig å stille med om man har gratis setevalg? Jeg ble «oppgradert» fra nødutgang i go til midtsete i plus, i skranken i Hellas prøvde jeg å få setet mitt tilbake. Da kom det spørsmål om jeg hadde betalt for setet Nei, hadde jo ikke det siden gratis setevalg er inkludert i medlemskapet. Men det brydde jo ikke han i skranken seg om. I dette tilfellet ble da en fordel til en bakdel hvor jeg måtte ta det nye setet mitt siden jeg ikke hadde betalt for noe jeg ikke skal betale for. Ordnet seg etter en prat med CC ombord, men allikevel.
Når flyselskaper oppfører seg som det de gjør her, som dere bekrefter, så er det ikke rart at de begynner å få flere kunder som oppfører seg dårlig, ganske enkelt fordi de oppfører seg dårlig