SAS kombinertkort (Amex, Diners, Mastercard) og Companion Ticket

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Darkcho, 12. sept 2013.

  1. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Grunnet omstendighetene lot SAS oss endre hjemreisen. Blir ikke F hjem, men C på TG sin direktemaskin. Takk for nummeret @John in The Tower
     
    John in The Tower and Cecilie like this.
  2. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Godt å høre at det lot seg løse, SASDC8!
     
    SASDC8 liker dette
  3. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,913
    Likes mottatt:
    2,502
    Bonuspoeng:
    113
    Interessant, spesielt siden EB ikke vanligvis tillater endringer etter at reisen er begynt. Går det an å spørre om omstendighetene?
     
  4. Felislynx

    Felislynx Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Er det noen som vet hvordan tilgjengeligheten er på plasser på CT billett? Prøvde å bestille en OSL-EWR t/r om tre dager, og fikk beskjed om at det ikke var noen billetter tilgjengelig. Flyet er ikke fullt, og det er mulig å kjøpe billett i alle bookingklasser for penger.
     
  5. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    905
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    Det kommer an på om det er ledige bonusbilletter på flighten.
    Logg deg inn på sas.no og søk på bonus billetter (fly for poeng). Søk på "beste pris" ikke "beste tilgjengelighet".
    Januar og februar har god tilgjengelighet.
    Du må nok planlegge lenger enn 3 dager frem i tid
     
  6. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    En kompis som dessverre gikk bort. Dette var en ending av avreisetidspunkt frem i tid, men de var klare på at dette var spesielle omstendigheter og det var derfor det var mulig. Vi rekker i alle fall begravelsen og er glade for det.
     
  7. wilhelm

    wilhelm Medlem

    Innlegg:
    90
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Er det slik at det ikke er lov med en stop-over når en bruker eurobonus award og CT?

    w
     
  8. wreilert

    wreilert Galactic Cowboy

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    28
    Blir en opptjent CT synlig på noe vis (eurobonus/amex online nettsider) eller må man bare ringe og høre?
     
  9. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Man får brev. Etter det er den ikke synlig noen plass. Man må ringe og høre.
     
    wreilert liker dette
  10. Php7980

    Php7980 Nytt Medlem

    Innlegg:
    16
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    Snakket med EB her om dagen, forsto det slik at CT hadde en holdbarhet på ut inneværende år og påfølgende kalenderår.
     
  11. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93

    stemmer på en prikk ;)
     
    Php7980 liker dette
  12. Siddis

    Siddis Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Veldig misfornøyd med SAS AMEX Platinum mht å bruke selve CT. Gudene vet hvor mange timer det etter hvert har blitt på telefon med de for å finne ledige seter.
    Begynte å ringe de i oktober for å finne tur i april til en drøss med lokasjoner men uten hell så langt (var visst for sent ute).
    Har nå begynt å fokusere på høsttur i oktober neste år, men til og med det er vanskelig. Hadde en annen CT som går ut ved nyttår og måtte bare bestille en tur til Island for meg og kona for å få brukt den.
    Er intr. i økonomiseter til Panama, Costa Rica, Mexico, USA, Sri Lanka, Maldivene, Mauritius, Seychellene, Oman, Bahrain og har nå etter hvert begynt å fokusere på Thailand og India, men nei....
    Blir ikke AMEX Platinum på meg mer det er sikkert.

    En annen ting, hvor/hvordan bør man fly for å slippe mest mulig avgifter på bonusbillettene?
    Kunne få en CT-tur til Muscat over 4 flighter og 30 timer !!! (som jeg selvsagt ikke slo til på), men avgiftene var rett under 4000,- og det er omtrent det samme som hele flybilletten ordinært.
    Mye vits i å bruke poeng da liksom... Regnes avgiftene utifra USD? Noe som igjen fordyrer pga svak NOK om dagen.

    Setter pris på svar og tips.
     
  13. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,909
    Likes mottatt:
    2,023
    Bonuspoeng:
    113
    Det finnes mye gode tips i en annen tråd her: http://forum.bonusfeber.no/threads/...an-finner-bonus-plasser-i-star-alliance.1236/
    ANA Tool og KVS Tool er to fine verktøy du kan bruke for å søke opp ledige bonusseter. Det aller beste er å gjøre forarbeidet selv, så ringe og forklare hvilke dager og ruter du vil fly på når du har sjekket at det er ledig.

    For å finne 2 ledige seter i økonomi-klasse er det garantert MYE muligheter for deg der ute, dette bør absolutt la seg ordne. Mange av oss synes Economy gir litt dårlig uttelling og søker etter business klasse, da blir det fort en del vanskeligere å finne 2 seter rundt omkring, men da er man avhengig av å ha nok poeng selvsagt + mye tid til research og god porsjon tolmodighet.
     
    Siddis and Ruby like this.
  14. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93

    Har du nok poeng til businessclass så er det den beste bruken av CT, til nordamerika som også inkluderer en del av landene i mellomamerika så er prisen 110K EB for business.

    Er du litt fleksibel med dateoene så finner du nok ledig tur når det er snakk om oktober neste år. Fly lang og i eco vil ikke lønne seg da skattene og avgiftene vil nesten komme på samme pris som å kjøpe flybillettene selv.

    Hvilken datoer er det du ønsker å reise og hvor ønsker du helst å dra og fra hvor , så kan jeg gjøre et raskt søk for deg og se om jeg finner noe :)
     
    Siddis liker dette
  15. Siddis

    Siddis Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Fantastisk kjekke folk her inne :)
    Jeg tok en titt på KVS Tool og ble vettskremt.... forstod ikke en pøkk :)
    ANA har jeg ikke sett på ennå. Finnes det noe lynkurs i bruken av disse programmene noe sted?
    Var ikke klar over at business klasse var så "billig" - jeg har 171k EB-poeng.

    Setter stor pris på at du gidder å se for meg, Chrisbu.
    Tenker på utreise fra SVG etter 15:00 fredag 2/10 til Panama aller helst, men alle de som er listet opp er av interesse.
    Må være tilbake i SVG søndag 11/10.

    Men er det noen som vet svaret på dette:
    Hvordan bør man fly for å slippe mest mulig avgifter på bonusbillettene?
    Jeg mener, er det noen flyplasser eller flyselskaper som har lavere avgifter enn andre?

    Er avgiftene like på økonomi, business og first?

    Regnes avgiftene utifra USD? Noe som igjen fordyrer pga svak NOK om dagen.
     
  16. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,909
    Likes mottatt:
    2,023
    Bonuspoeng:
    113
    Er det Panama City PTY? Litt sen avgang fra SVG for å komme frem samme dag muligens...

    02.10.15
    13.25 SVG-FRA LH875
    17.10 FRA-EWR LH404

    03.10.15
    01.55 EWR-PTY 807
    Eller morgenavgang 09.55 hvis den blir for drøy.

    Her er det ledig på Economy (Eco og business ledig på EWR-PTY).

    Nøkkelen er å søke opp hver strekning for seg selv for å finne ledige seter på verktøy som ANA tool. Så for Panama City er Newark et godt utgangspunkt med mange daglige, Miami har også flere flighter. Mexico City har også god dekning fra COPA, du kan ta LH via FRA dit.

    Her er en fin innføring hvordan bruke ANA Tool fra bloggeren Lucky: http://onemileatatime.boardingarea.com/2013/11/19/use-ana-award-search-tool/
     
    Siddis liker dette
  17. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,909
    Likes mottatt:
    2,023
    Bonuspoeng:
    113
    Det billigste mtp på avgifter å bare benytte SAS, da får du ingen fuel surcharges og dette er hoveddelen av avgiftene på 3-5 tusen per person på longhaul.

    Lørdag 10. oktober virker å være en fin dag tilbake fra USA, 2 ledige i business på SAS både fra San Francsico og Chicago, men det var verre i kommer seg bortover dit 2/3. oktober.

    Men hvorfor ikke gjøre det enkelt - 2 ledige i biz på TG OSL-BKK 03.10 med retur 11.10. Du kan også fly videre derfra hvis ønskelig. Koster noen tusen i avgifter på Thai men du får en komfortabel reise.
     
    Siddis liker dette
  18. Siddis

    Siddis Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Tusen takk for hjelpen. Får bare håpe at de er mulig å finne for dama i telefonen for det var ikke noe ledig sist fredag sa hun.
    Begynner å lure på om de har hele kontrollen på det call-senteret kontra dere her inne ;-)
     
  19. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Ser at @view har kommet meg forkjøpet, gjorde en del søk og hvis det er eco dere skal fly, så er det mange forskjellige muligheter til de fleste av destinasjonene over, prøv og sett deg inn i ANA, og som @view sier så søker du opp ett og ett leg av gangen, bruk også http://starmap.fltmaps.com/en for å finne ut mulige routinger. :)

    Avgiftene er i internasjonal valuta, så det vil nok være litt dyrere nå med svak krone. Andre ting som påvirker avgiftene er antall flyplasser du er innom da du må betale tax for hvert sted, feks hvis du skal til munchen så er det billigere å fly via oslo enn københavn, pga da slipper du å ha norsk, dansk og tysk passenger tax, og kommer unna med kun norsk og tysk.

    Et triks for at de på CS skal finne ruten er å ta ett og ett leg av gangen, ikke be de søke rett til destinasjonen be de gå step for step.
     
    Siddis liker dette
  20. wreilert

    wreilert Galactic Cowboy

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    28
    Fikk omsider min CT i posten her om dagen datert 02.01.15, hvor det står at den er gyldig ut året + 12 måneder. Det som nå bekymrer meg litt er at det i følge reglene kun kan opptjenes 1 CT per kalenderår. Denne billetten som ble utstedt 2. januar, er jo opptjent i 2014... Kan jeg nå ikke tjene opp en CT i år som vil ha samme gyldighet? Noen som vet?
     

Del denne siden