Etter så mye klaging på drivstoffprisene virker det litt rart å bytte ut A350 med A330-300? A350'en bruker rundt 20% mindre drivstoff per setekilometer, iflg SAS sin egen side. Om dette er strategien, blir SAS fort presset i en situasjon der de blir litt som Eurowings i LH-gruppa. Lavkost / ferieruter med gamle maskiner og lav servicenivå - neppe ansett som fullverdig flyselskap ved siden av KL / AF. Jeg tror heller at leasing av 330-300 er for å forskuttere ruteutvikling mens de venter på at 330-900neo'ene sine blir bygd. Også kan de droppe leasingavtalene en etter en ettersom de nyere flyene kommer inn (eller beholde dem, selvsagt, om det gir mening på det tidspunktet).
Merkelig at ingen av mediene som rapporterer dette klarer å være tydelige på hvor mange fly av hvilke typer, leveringstidspunkt og andre detaljer som tross alt er litt interessante. Kun "40 fly til over 10 milliarder" og nye/brukte A330neo/A330-300. Ingen pressemelding fra SAS på deres nettside, heller.
Mediene slipper vel den informasjonen de finner på ChatGpt…….. Dette er vel i det store og hele gode nyheter, for crew er vel Neo et bedre valg en A350. Så blir det spennende om Thomson klarer å lage en fungerende dør og litt større skjermer på det fantastiske sete SAS allerede har om bord. Med nye Neo leverte litt ut i tid bør det vel la seg gjøre å oppdatere setet til den nye dør standarden i biz.
Det kommer neppe på siden deres for det meste av vedlikeholds teamet som SAS hadde har gått av uansett.
Nettopp dette er grunnen til at jeg tror den langsiktige planen egentlig er enhetsflåte longhaul med 20 (+10) A330-900neo. Når det kun omtales slik det gjør i dag, så tror jeg SAS overselger dette i media en smule - dessverre. Har selvsagt håp om at de beholder A350ene (og gjerne noen flere) i tillegg. Men rart at disse ikke nevnes i denne sammenhengen.
Vantage XL fra Thomson kommer allerede med dør som tilvalg. https://www.thompsonaero.com/seating-range/vantage-xl
Vel, flere at SAS sine ruter, som f.eks HND og ICN er i lengste laget for en A330neo. Air France/KLM som snart er forventet å bli majoritetseier i SAS har også store bestillinger og opsjoner på A350.
Men kan det tenkes at AF/KLM skal ta seg av de lengste og mest eksotiske rutene på sikt, mens SAS rolle blir å ta de "korte" langdistanserutene?
A330-900neo kan fint benyttes til Sør-Øst Asia destinasjoner som vel er håpet til mange her inklusive meg. Så da kan eksisterende ruter forsterkes og nye legges til. Så kan de bruke A350 på de destinasjonene de trenger flere passasjerer enn på A330 og på de litt lengre destinasjonene selvfølgelig.
Ingen garanti for at alle eksisterende ruter vil beholdes av SAS. Blir ikke overrasket om vi ser en større omlegging av rutekartet når disse maskinene kommer. Flere nye ruter, ja, men blir ikke overrasket om andre forsvinner. Og hele rutekartet vil nok tilpasses AF/KLM. *ser forresten på på Airbus sin Facebook at det oppgis at SAS har bestilt 18 330neo (ikke 20), så det styrker min oppfatning av at SAS kanskje overselger dette en smule i media. Men så klart skulle SAS velge å beholde 350ene og kanskje motta enda flere 350er fra KL/AF sin bestilling, så ville det vært svært gledelig, men mht det de har gått ut med i media i dag, virker det ikke sånn.
Disse 18 maskinene skal også erstatte "gamle" A330. SAS har i dag 8 A330 i flåten, og selv de nyeste av disse er rundt 20 år i 2035 når de siste nye A330neo er levert. De 9 A330ceo som skal leases er heller ikke nye maskiner. Det går rykter om at 6 kommer fra Virgin Atlantic, de er levert i 2012. De er også bare en midlertidg løsning frem til A330neo leveringene er i gang. Så ja, en smule oversolgt i media. "Firm orders" vil i praksis øke flåten 10 med fly.
Da håper jeg at konsistenstanken ikke er så ekstrem at SAS ikke ser på dette, eller enda en nyutvikling som aktuelt på de flyene som skal retrofittes eller kjøpes nye.
NRK har vært flinke nok her og har ihvertfall nevnt modell, dog uten noe antall eller at 300 er en tidligere modell, ikke bare en "lignende": "Det er snakk om Airbus A330neo-fly og den lignende flymodellen A330-300." SAS med enorm offensiv: Gjør sin største investering – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet
I dag har SAS 8 A330, så med 18 nye A330neo fra Airbus blir det fort bare en nettoøkning på 10 der. Så skal det leases 9 A330ceo, hvorav 5 kommer fra Virgin. Hvis de bruker opsjonene på 10 neo til, så ender de kanskje totalt med 20 A330neo når alle fly har skiftet hender. I tillegg har de 6 A350 foreløpig. Det vil si i beste fall en netto økning på 12 fly, i verste fall 6 fly. Da har jeg brukt tall som er bekreftet i dag, og ikke de "opptil 40" som er kommunisert i dag.
Etter min mening er "den store nyheten" et stort gjesp for de fleste av oss. Noen nye fly inn og noen andre ut av flåten. Ikke noe som betyr noe som helst for majoriteten av oss passasjerer, ihvertfall ikke innenlands, og personlig bryr jeg meg mindre om hva flyet heter om jeg skal ut og fly. Det viktigste for meg er at man har forutsigbare avganger og at flyet faktisk går på det tidspunktet billetten tilsier, og der har ikke SAS levert på topp nivå på lang tid. Setter også pris på om selskapet verdsetter meg som trofast kunde (les. bonusprogrammet) over flere tiår, men også der blir det stadig mindre å hente. For meg virker det som om SAS nå overlater flere ruter og avganger til sin argeste konkurrent innenlands og heller forsøker å slå seg opp utenlands, samtidig som de bærer seg over drivstoffpriser. Klarer bare ikke å se det bærekraftige i denne satsingen. Alt i alt ikke det store for oss vanlige bonusnisser.
God oppsummering! Hadde holdt med en pressemelding om ny bestilling av fly. De gjør seg selv mye større skade enn jeg tror de innser ved å kansellere tett og bli upålitelige slik at jeg selv som kunde er skeptisk til om de faktisk flyr når de sier. London-ruten på Oslo direkte er ofte kansellert på min faste avgang selv om de skamløst selger billetter helt opp til et par dager før en avgang de ikke kommer til å betjene. Når de ombooker via CPH dobles reisetiden.
Ikke glem at SAS har bestilt 45 Embraer 195-E2 med opsjon på ytterligere 10 ….og leveringene starter i 2027. Disse flyene skal inn på ruter i Skandinavia og Europa ..
Tror ikke det er mangel på fly som gjør at de f.eks ikke flyr SVG-OSL mellom 0955 og 1915 en dag jeg skal fly den strekningen. De har de siste årene hatt noen snodige kutt i programmet, spesielt på sommeren, og det er omtrent garantert at du ikke får fly når du tror du skal fly dersom du bestiller i god tid, slik man gjerne forsøker å gjøre for å få gunstig pris. Legger forøvrig merke til at Norwegian har følgende tekst på siden sin: "Bekymret for ferien? Vi flyr som normalt i sommer" SAS kan ikke skrive det samme.... Det er slikt som betyr noe, ikke hva flymodellen heter.