SAS kutter tilgang til 3. parts lounger

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av view, 16. des 2016.

  1. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Nå argumenterer jeg ut i fra mitt eget reisemønster, men som jeg skrev for et par poster siden så tjener jo ikke SAS noe mer penger på reisene mine selv om jeg er EBG. Jeg er ikke kjip, privatreiser er den absolutt største posten i husholdningsregnskapet vårt (kona mi er heldigvis nesten like frelst som meg), men dersom jeg ikke er låst på tidspunkt planlegges både jobbreiser og privatreiser i stor grad etter hvordan jeg kan få best mulig reise for minst mulig penger.

    For å ta et konkret eksempel: Sist jeg fløy BCN-OSL-TRD med SAS kostet dette meg den nette sum av Kr. 802,- (SAS Go). Dette var før flypassasjeravgiften, men fortsatt utgjorde skatter og avgifter nesten 400,- av billettprisen. Nå rakk vi ikke å besøke loungen på BCN den gangen, men la oss si at SAS av disse 400 kronene hadde måttet betale et sted mellom 100 og 200 kroner pr. snute om vi hadde besøkt loungen. Det ble en stopp i lougen på OSL og her gikk det nok et par glass vin og litt snacks/mat. La oss si at materialkostnaden + min "andel" av kostnadene ved å drifte loungetilbud utgjør et sted mellom 50 og 100 kroner. Da er det svært lite av den totale billettprisen igjen til å faktisk dekke de to flygningene. Dette blir det rett og slett ikke butikk av, og dette regnestykket endrer seg ikke selv om jeg er EBG.

    Jeg skulle gjerne sett at mannen i gata skjønte at flybilletter i dag egentlig er alt for billige og at det ikke er en selvskreven menneskerett og kunne fly hvor som helst i Europa for 499,- kroner. Realiteten er imidlertid at for typiske feriedestinasjoner, som f.eks. BCN, er Ola Nordmann like prissensitiv når det gjelder flybilletter som for bussbilletter, bensinpriser eller bomavgifter. Også i forretningssegmentet har jeg inntrykk av at det er langt større fokus på reisekostnader enn det var for bare 10 år siden, noe som gjør at det heller ikke er noen selvfølgelig at turene mine mellom TRD og OSL ellers i året betaler for loungebesøket mitt på BCN når jeg har ferie.

    Jeg tror SAS har et genuint ønske om å levere et produkt på et høyere nivå enn hva lavprisselskapene gjør. Problemet er bare at 90% av kundene er ikke interessert i å betale noe særlig ekstra for det og SAS kan ikke uten videre gi fra seg dette markedet til Norwegian.

    Vi som henger mest på InsideFlyer er nok lite representative for flyselskapenes gjennomsnittskunder. Jeg skulle gjerne sett at SAS i enda større grad var et flyselskap som ivaretok "våre" behov og preferanser, men jeg tror dessverre ikke dette markedet er stort nok :)

    Det får være nok rant om dette temaet fra meg i dag :D
     
    Travellingalf, chrt, SAJblue and 9 others like this.
  2. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63

    Veldig bra innlegg og spot on. Med dagens billettpriser går det ikke økonomisk sett å tilby lounge rundt i hele verden til enhver som har gull eller høyere...
     
    jayeff and lMartin like this.
  3. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Enig i mye her, men da kan man ikke selge plus som et fullverdig premium1produkt. Alternativt må man øke prisen.
    Men jeg har en følelse av at plus-reisende innenriks subsidierer Europa-billetter for der er det lite lounge-bruk hvert fall
     
  4. kalleballer

    kalleballer Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Da jeg selv satt i SAS-loungen i Paris for to uker siden observerte jeg at et annet sølvmedlem ble avvist i skranken.

    Noe jeg synes er rart av flere grunner.
    • Jeg er selv sølvmedlem og slapp inn. Jeg reiste med GO. Kan det være at franskmannen bak skranken ha blitt forvirra da det stod Platinum på Amex-kortet og vedkommende tror da at det gir inngang?
    I mangel av noe bedre å gjøre kontaktet jeg SAS chaten, forklarte at sølvmedlem hadde blitt avvist i loungen i Paris og spurte om dette var korrekt.
    Vedkommende svarte så at dette var korrekt fordi denne loungen visstnok var en SAS business lounge (om det var mulig gjøre noe som helst businessrelatert på et så lite og traust område er en annen sak) og henviste til Star Alliances lounge oversikt.

    Hvor det faktisk står:
    paris.JPG

    Uansett: Noen som har lignende erfaringer hva angår sølvmedlemskap og tilgang til Sas lounge / Sas Business lounge?

    Praksisen som avgjør om man får tilgang virker på meg som noe uklar og tilfeldig.

    Hvorfor jeg kom inn, mens det andre sølvmedlemmet ble avvist skjønner jeg fortsatt ikke.
     
    afirm liker dette
  5. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Det er det dummaste eg har haurt.. Korleis i alle dager kan dei ha ein slik praksis?

    Under fordelar for sølvmedlemmar står det som du skriv heilt klart "Slapp av, jobb og nyt mat og drikke i SAS Lounge (unntatt SAS Gold Lounge) om sommeren
    (8. jul–20. aug) og i julen (17. des–8. jan) når du flyr med SAS (unntatt charterreiser)"

    lounge-oversikta har dei delt inn loungane sine i fem kategoriar:
    SAS GOLD LOUNGE
    SAS LOUNGE
    SAS DOMESTIC LOUNGE
    SAS CAFÉ LOUNGE
    SAS CITY LOUNGE

    Her står ingenting om nokon business lounge. Lenger nede på sidene står det også "For å nevne noe: SAS investerer i nye og større innenlandslounger på Arlanda og Oslo Gardemoen, og vi oppgraderer de internasjonale SAS Lounges i New York, Paris og i Chicago."

    Korleis i alle dager kan dei då hevde at loungen i Paris skiljer seg ut som Business lounge, og dermed ikkje gjev tilgang for EBS på sommaren? Eg hadde i alle fall blitt irritert om eg var i denne situasjonen og vart nekta adgang.

    Jaja, det er vel uansett litt mykje forlangt at SAS skal vere konsekvente i tilbodet sitt.
     
    Last edited: 02. aug 2017
  6. jayeff

    jayeff Medlem

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43

    Det lønner seg å lese hele teksten i avsnittet om medlemsfordeler. Sølvmedlemmer har ikke tilgang til lounger utenfor Norden.

    Avvisningen av gjest nr. 2 var derfor helt korrekt. Og, det var altså feil å slippe inn gjest nr. 1.
     

    Attached Files:

    kalleballer and shu like this.
  7. shu

    shu Medlem

    Innlegg:
    86
    Likes mottatt:
    145
    Bonuspoeng:
    33
    Det er jo forsåvidt greit, men hvis referatet etter chatdialogen med SAS er riktig referert, så er ikke det begrunnelsen SAS kommer med i forhold til hvorfor gjest nr 2 ikke slapp inn i loungen. Der henvises det til at siden det er en business lounge, så hadde ikke sølvmedlemmet adgang. Og som nevnt tidligere, så er det ikke noe som heter business lounge. På sas.no kalles loungen i Paris for "SAS lounge".


    Kopiert fra @kalleballer sin post:
    "I mangel av noe bedre å gjøre kontaktet jeg SAS chaten, forklarte at sølvmedlem hadde blitt avvist i loungen i Paris og spurte om dette var korrekt.
    Vedkommende svarte så at dette var korrekt fordi denne loungen visstnok var en SAS business lounge (om det var mulig gjøre noe som helst businessrelatert på et så lite og traust område er en annen sak) og henviste til Star Alliances lounge oversikt."


    Forøvrig er det jo rett som du sier, at sølvmedlemmer kun har tilgang til lounger i norden!

    - shu
     
    kalleballer liker dette
  8. jayeff

    jayeff Medlem

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Personellet på chat og Facebook har jeg sluttet med å stole på for lenge siden. De er inkonsekvente, og kommer ofte med feilinformasjon. Dessverre.
     
    shu liker dette
  9. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Oi, er dette en ny forbedring? Kan ikke huske å ha sett denne begrensningen tidligere.
     
    afirm and NoLimit like this.
  10. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Ser at du har rett der.. Den plassen der er dog einaste plass dette står.

    Om vi ser på den gamle oversikta var det ingen slike begrensingar.

    Dersom du ser på den nye tabelloversikta står dette:

    ✓ Ja, valgte perioder*

    * Gyldig 8. juli–20. aug. og 17. des.–8. jan. Du kan ta med deg en venn eller opptil fire familiemedlemmer til SAS Lounge (ikke Fast Track). For fullstendige vilkår og betingelser, les mer om SAS Lounges og Fast Track.

    På sida det er linka til står det ingenting om begrensingar utanfor Norden. Det står derimot at det fins SAS Lounge på følgjande plassar:
    Chicago, København, Gøteborg, Helsinki, New York, Oslo, Paris og Stockholm.

    At ein skal måtte saumfare kvar einaste side på sas.no for å finne ein notis om at det kun gjeld Norden blir for dumt..
     
    Scandipendler, Petter B-C and jayeff like this.
  11. jayeff

    jayeff Medlem

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg er helt enig. SAS har store problemer med informasjonsflyten sin. Senest i dag informerte en i Facebook-teamet en kunde om at hun vil ha tilgang til *A-lounge på ALC. Problemet er bare at det ikke er noen slik lounge på den flyplassen.
     
  12. kalleballer

    kalleballer Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for alle tilbakemeldinger! Konkluderer med at undertegnede, altså - gjest nummer 1 kan prise seg lykkelig over at den inkonsekvente håndteringen slo heldig ut for han!

    Men enige i de fleste her. Det er jo merkelig at SAS klarer å være så vinglete og uklare når det gjelder håndtering og info rundt dette.
     
    jayeff liker dette
  13. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Så lenge det fremdeles står et eller annet sted på SAS' sider at man som EBS har adgang til SAS-lounger, så har man det. Enkelt og greit. At de så et annet sted på siden har begrenset dette, har ingenting å si. Inntil informasjonen på nettsidene er stringent og ensrettet, så bør man som EBS - dersom man blir nektet adgang - simpelthen kjøpe seg inn, og deretter kreve beløpet refundert fra SAS. Hvis SAS nekter, tar man saken til Forbrukerrådet.

    Hvis SAS lover loungetilgang for EBS, så er dette et vesentlig incentiv for å kjøpe reise med SAS, og hvis SAS ikke kan innfri hva de på sine nettsider lover, så faller også grunnlaget for å reise med dem bort. Av samme grunn hadde jeg håpet på litt ståhei fra noen som hadde kjøpt Plus-billett før tredjepartslounger ble forbedret vekk, men her kjøpte vel SAS seg fred for en liten neve EB-poeng.

    Hva gjelder SAS' informasjonsstrøm generelt, så bør det vel ikke komme bakpå noen at denne er helt hinsides elendig. Til alt overmål sitter Knut Johannessen, eller hva han nå heter, som SAS' stemme utad, og lirer av seg den ene lystløgnen etter den andre. For et bananselskap.
     
    SAJblue and kalleballer like this.
  14. Claus

    Claus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    360
    Likes mottatt:
    346
    Bonuspoeng:
    63
    Etter at jeg sendte inn klage vedrørende manglende fasttrack og lounge på våre Plus-billetter hjem fra NCE i sommer, fikk vi i dag svar fra SAS. Vi fikk 5000 poeng i kompensasjon pr reisende (4 stk). De skulle overføre poengene til våre respektive kontoer, men jeg spurte om de kunne sette alle poengene inn på min konto, siden de ennå ikke har klart å få på plass en familiekonto. En time senere sto det 20000 nye poeng på kontoen. Jeg er godt fornøyd med SAS i dag :cool:
     
    jayeff, Misterix, Eddie47 and 12 others like this.
  15. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Måtte dra Priority Pass-kortet for å komme inn i loungen på AAL i dag, som Plus-reisende med gullkort hos SAS, og sendte en mail til SAS' danske gullmail hvor jeg i klare ordelag forsøkte å forklare nytteverdien for atskillige av SAS' reisende av tilgang til denne type lounge fremfor citylounger i Stockholm. Jeg kunne likesågodt ropt budskapet ned i dass, men så sa jeg i alle fall fra - slik NRKs Pål Gordon Nilsen i sin tid mumlet etter å ha fått en total overhaling av Ståle Solbakken.
     
    NoLimit, miura and kalleballer like this.
  16. Kimpe

    Kimpe Medlem

    Innlegg:
    84
    Likes mottatt:
    124
    Bonuspoeng:
    33
    Fløy via ARN og så at AMEX hadde et skilt hengende ved Pontus-restauranten der det sto at de hadde en lounge for Platinum og Centaurian Gold medlemmer...

    Noen som har prøvd den? Og kommer man inn med SAS sitt amex-kort? Er EBD selv så får alltid annen lounge der, men kanskje vært artig å prøvd. Noen som vet?

    Kim
     
  17. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    295
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke prøvd den (fant ut av tilbudet etter at jeg hadde boardet flyet), men den skal ha skikkelig bra mat fra Pontus. På businessclass forumet er det en lang tråd om den. Du må ha "ekte" American express platinum for komme inn. Du kan da ha med en gjest.
     
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    our lounges

     
  19. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    hva ble konklusjonen på AMS? Har EBG/Plus fremdeles lounge der?
     
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Ja.
     

Del denne siden