Nå argumenterer jeg ut i fra mitt eget reisemønster, men som jeg skrev for et par poster siden så tjener jo ikke SAS noe mer penger på reisene mine selv om jeg er EBG. Jeg er ikke kjip, privatreiser er den absolutt største posten i husholdningsregnskapet vårt (kona mi er heldigvis
nesten like frelst som meg), men dersom jeg ikke er låst på tidspunkt planlegges både jobbreiser og privatreiser i stor grad etter hvordan jeg kan få best mulig reise for minst mulig penger.
For å ta et konkret eksempel: Sist jeg fløy BCN-OSL-TRD med SAS kostet dette meg den nette sum av Kr. 802,- (SAS Go). Dette var før flypassasjeravgiften, men fortsatt utgjorde skatter og avgifter nesten 400,- av billettprisen. Nå rakk vi ikke å besøke loungen på BCN den gangen, men la oss si at SAS av disse 400 kronene hadde måttet betale et sted mellom 100 og 200 kroner pr. snute om vi hadde besøkt loungen. Det ble en stopp i lougen på OSL og her gikk det nok et par glass vin og litt snacks/mat. La oss si at materialkostnaden + min "andel" av kostnadene ved å drifte loungetilbud utgjør et sted mellom 50 og 100 kroner. Da er det svært lite av den totale billettprisen igjen til å faktisk dekke de to flygningene. Dette blir det rett og slett ikke butikk av, og dette regnestykket endrer seg ikke selv om jeg er EBG.
Jeg skulle gjerne sett at mannen i gata skjønte at flybilletter i dag egentlig er alt for billige og at det ikke er en selvskreven menneskerett og kunne fly hvor som helst i Europa for 499,- kroner. Realiteten er imidlertid at for typiske feriedestinasjoner, som f.eks. BCN, er Ola Nordmann like prissensitiv når det gjelder flybilletter som for bussbilletter, bensinpriser eller bomavgifter. Også i forretningssegmentet har jeg inntrykk av at det er langt større fokus på reisekostnader enn det var for bare 10 år siden, noe som gjør at det heller ikke er noen selvfølgelig at turene mine mellom TRD og OSL ellers i året betaler for loungebesøket mitt på BCN når jeg har ferie.
Jeg tror SAS har et genuint ønske om å levere et produkt på et høyere nivå enn hva lavprisselskapene gjør. Problemet er bare at 90% av kundene er ikke interessert i å betale noe særlig ekstra for det og SAS kan ikke uten videre gi fra seg dette markedet til Norwegian.
Vi som henger mest på InsideFlyer er nok lite representative for flyselskapenes gjennomsnittskunder. Jeg skulle gjerne sett at SAS i enda større grad var et flyselskap som ivaretok "våre" behov og preferanser, men jeg tror dessverre ikke dette markedet er stort nok
Det får være nok rant om dette temaet fra meg i dag
Vis alt...