SAS lar deg betale for tidlig setereservasjon i SAS GO

Tråd i 'Nyheter' startet av Bizflyer, 06. nov 2014.

  1. Bizflyer

    Bizflyer Redaktør

    Innlegg:
    3,798
    Likes mottatt:
    2,920
    Bonuspoeng:
    113
    Fra november er det mulig å bestille sitt favorittsete allerede ved booking for reiser i SAS GO. Dog mot et lite gebyr.

    Mer info her: http://bonusfeber.no/sas-na-kan-du-velge-sete-pa-forhand-mot-et-gebyr/

    Hva synes du om dette? Er dette et steg i retningen av å adoptere lavpris selskapenes metoder?
    Eller er det greit nok så lenge man kan velge sete gratis fra 22 timer før avgang?
     
    Henning liker dette
  2. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Er ikke dette old news?

    http://bonusfeber.no/sas-innforer-setereservasjon-ved-booking-mot-gebyr/
    (20 Mars 2014)

    Forøvrig synes jeg artikkelen som resirkulerer nyheten er veldig tendensiøs og ikke særlig objektiv. Det oser av forfatterens mening, som drar inn setninger som

    "Flere har vel gått og ventet på at SAS skulle innføre noen tjenester med gebyrer. Deres største konkurrent, Norwegian, har tilbudt setevalg mot et gebyr siden de startet opp. Dette har vel vært det mange har sett på som et tegn på et lavpris selskap som tar en tilsynelatende lav billettpris for så å pøse på med diverse gebyrer. Ryanair har vel vært det flyselskapet som har utnyttet dette på så å si alle fronter."

    Det er vel helt unødvendig å dra inn hverken Ryanair eller Norwegian her? Hva skjedde med å informere om noe, som en nyhet? Men det er ikke min nettside, helt uavhengig av min "tilhørlighet til SAS" hadde jeg nok tenkt at dette var veldig førende påstander.
     
    Last edited: 07. nov 2014
  3. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,824
    Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Sammenligningen er helt på det rene ettersom SAS har markedsført hardt på alt som er inkludert og gjort et poeng av at man ikke kommer med gebyrer på alt mulig, slik som nettopp Ryanair og Norwegian. Selvfølgelig er det et poeng å vise til disse når man ser at SAS tar enda et skritt nærmere businessmodellen til LCC og jeg forstår dessverre MEGET godt de som sier at de ikke opplever produktet som selges som spesielt forskjellig (Norwegian vs SAS).
     
  4. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Det som er nytt er at man kan reservere også på kortruter som innlands og intraskandinavia.
     
    tommy777 liker dette
  5. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    100% misforstått.

    Selvfølgelig er sammenlikningen grei, har ikke sagt et ord om det. Men det jeg spør er om man skal legge føringer for meninger og diskusjonen INNI i en *nyhets*artikkel på det som (jeg trodde) er en objektiv nettside som formidler nyheter om fly for frequent flyers.

    Her er eksempel på en artikkel som forteller om en nyhet uten å legge noen føringer for hva man skal mene om den. Informativ, objektiv, får fram nyheten uten å blande inn andre flyselskaper, sammenlikninger eller personlige åsikter: http://www.businessclass.no/british-airways-med-ny-kabindesign-innen-europa/

    Dette står nevnt også i artikkelen fra 20 Mars 2014 - "I første omgang kan man ikke reservere innenlands og enkelte ruter i europa, men dette kommer etterhvert".
     
    Last edited: 07. nov 2014
  6. KristianSk

    KristianSk Senior Medlem

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    113
    Naturlig at de gjør dette, men det føyer seg i rekken av uheldig markedsføring...

    - vi har ikke kredittkortgebyr
    - vi har gratis frokost
    - vi har venner i star alliance
    - vi har gratis setereservasjon

    For å sitere SAS i en svært pinlig debatt mot Norwegian, "vi som har barn vet at vi vil sitte ved siden av barna våre, da er ikke setereservasjon valgfritt".
     
    Last edited: 07. nov 2014
  7. ruby1968l

    ruby1968l Tomleskolt

    Innlegg:
    1,371
    Likes mottatt:
    1,064
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg synes det er greit at SAS tar seg betalt for dette i GO.

    Selv om billettene der ikke er spesielt billig anser jeg GO for å være billigptoduktet til SAS og da kan de like godt ta betalt, pengene trenger de også. Eneste merkbare forskjell der er gratis kaffe hos SAS.
    At markedet dreies mot kjip service og rimelige billetter er noe som majoriteten av kundene kjøper og da blir et selskap med dårlig økonomi nødt til å slå følge på mange av lavprisselslapene sine sprell.
     
    Last edited: 07. nov 2014
    Ida liker dette
  8. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    554
    Likes mottatt:
    275
    Bonuspoeng:
    63
    Nå blir jo ebg+ enda viktigere om man reiser i go. Kanskje sas bør gjøre som enkelte andre å reservere "gode" seter til elite medlemmer? Iallefall frem til olci åpner.
     
  9. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,475
    Likes mottatt:
    943
    Bonuspoeng:
    113
    Synes det var merkelig at de legger seg såpass mye høyere pr.strekning innenlands enn Norwegian ( 99 NOK vs. 70NOK )...? Noen som har tanker om dette...Personlig synes jeg det er litt for høyt , men igjen tror jeg betalingsvilligheten for dette er tilstede ;) ;)
     
    KristianSk liker dette
  10. tommy777

    tommy777 founder

    Innlegg:
    4,181
    Likes mottatt:
    5,544
    Bonuspoeng:
    113
    Og nå er dette bekreftet, noe det ikke var i mars og er definitivt noe å skrive om.

    Bloggere og til og med journalister gjør tester og analyserer ofte nye introduksjoner med refleksjoner og kritiske syn på ting og tang. Dersom du foretrekker å lese informasjon direkte fra pressemeldinger, har du jo funnet en flott kilde, du kan evt. lese dette direkte på SAS eller BA sine sider.

    Dersom du har klager på bloggartikler, foreslår jeg at du tar kontakt direkte med personen som har skrevet artikkelen eller redaksjonen.
     
    TOS, ruby1968l and Bizflyer like this.
  11. Henning

    Henning co-founder Offisiell Representant

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    1,814
    Bonuspoeng:
    113
    If it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck...

    Jeg klarer ikke å finne noe kritikkverdig i artikkelen. Den påpeker kun faktiske forhold, akkurat som den lille gutten gjorde i "Keiserens nye klær".
     
  12. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,239
    Likes mottatt:
    1,226
    Bonuspoeng:
    113
    Det som ikke nevnes, er at det bare er de mest attraktive setene som er til salgs. Resten kan velges fritt. Det burde i all rettferdihetens navn vært nevnt ....

    .

    http://www.flysas.com/en/us/travel-info/before-travel/seat-selection/
     
  13. Henning

    Henning co-founder Offisiell Representant

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    1,814
    Bonuspoeng:
    113
    Det står ikke "only the most attractive seats". Men det står "Aisle, window, bulkhead or exit row? Choose your favorite!". Betyr det at alle seter unntatt midtsete kan velges? Høres usannsynlig ut. Hva hvis man reiser 3 sammen og vil sitte ved siden av hverandre?
     
  14. Bizflyer

    Bizflyer Redaktør

    Innlegg:
    3,798
    Likes mottatt:
    2,920
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg leste da også hele artikkelen og tolker det ikke dithen at det bare er noen seter som er til salgs. Det er jo ulikt hva folk anser som attraktive seter. Hvis en familie på 3 reiser vil de sannsynligvis kjøpe 3 seter på samme rad. Og da må man vel få lov til å booke midtsete også? Ikke bare vindu og midtgang? Så hvis du ikke har mer info en det som står der, eller annen inside information er jeg sikker på at du tar feil. Det er jo heller ikke beskrevet mer nøyaktig hvilke seter i så fall, og jeg anser teksten mer som en opplisting av noen av de setene folk finner attraktive.
     
  15. Eriksan

    Eriksan Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Det folk flest kanskje ikke vet er at bookinger med barn i mange år har kunnet foreta ASR uten gebyr. Hvordan dette har vært siden mars da ASR mot gebyr ble innført innen Europa vet jeg ikke.
     
  16. Scandi

    Scandi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    139
    Likes mottatt:
    75
    Bonuspoeng:
    28
    Når jeg fløy til Helsinki forrige helg så var mange av setene på CRJ900 "most attractive", mens på 717 var alle setene det.
     
  17. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Da sier det mer om deg enn noe annet :) Men det er greit, da skal jeg iallefall si til alle flybekjente at bonusfeber er en personlig bloggsamleside framfor en objektiv nyhetsside om de spør :)
     
  18. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Alle setene som ikke er blokkert er til salgs. Det er ingen seter som kan velges fritt før sjekkinn åpner. (Med mindre man har andre unntak, eller EBG/EBP/EBD men det er som det var før).
     
  19. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    547
    Likes mottatt:
    390
    Bonuspoeng:
    63
    Det er forsåvidt greit nok at SAS tar seg betalt for dette, men det står jo i en viss kontrast til det de selv har kommunisert tidligere (en bevisst understatement her). Man får vel bare fortsette å fly med SAS og *A slik at man opprettholder status... :)
     
    Last edited: 07. nov 2014
  20. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,824
    Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Da sier det kanskje mer om mange av oss her inne enn bare Henning. Og jeg nekter å tro at mange bryr seg om hva du sier til dine bekjente i denne sammenhengen eller andre, for maken til ensporet propagandamaskin for SAS har ikke verden sett tidligere noen gang. PR-sjefene er amatører i forhold.. Og ja, Bonusfeber er i all hovedsak en bloggsamleside..
     
    vegardg, Bizflyer, ruby1968l and 2 others like this.

Del denne siden