SAS leaser tre Airbus A321LR

Tråd i 'Nyheter' startet av Upsaker, 23. jan 2019.

  1. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,119
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    Blir interessant om Plus blir 3x4 eller 2x6 med bare ekstra benplass, førstnevnte er veldig attraktiv for såpass korte turer som østkysten av USA.

    22 i business er ganske premium tungt, kanskje det er håp for flere C bonusbilleter.
     
    Xflipper liker dette
  2. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er vel bosten en plass det generelt er enkelt og finne C award til. Men jo fler jo bedre :)
     
  3. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,119
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    Vanskelig å få 12 til å gå opp med 3+2.
     
  4. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,119
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    Må si jeg virkelig har troen på 321lr/xlr i SAS flåten.

    Det muliggjør fokus på CPH som longhaul hub samtidig som man kan betjene de viktigste longhaul destinasjone fra ARN/OSL. Nye tynne loghaul destinasjoner fra CPH vil ha positive ringvirkninger.

    Og så er det lov å håpe at maskinene settes inn mellom ARN/OSL/CPH, og destinasjoner hvor SAS konkurrerer om connecting traffic, for å utnytte kapasitet.

    At piloter nå kan fly både long haul og short haul er viktigere enn man skulle tror.
     
  5. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Då er det 3+3 eller 2+2 då...
     
    SAJblue liker dette
  6. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,420
    Bonuspoeng:
    93
    OyvindN, RoadKing, sutenai and 5 others like this.
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel ikke noe nytt?
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er litt overrasket over en så liten Plus avdeling jeg da.
     
  9. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,119
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, men det styrker strategien. Folk vil reise direkte til NYC, og med A321lr kan SAS dekke det behovet, uten kompleksiteten med å ha widebodies innom OSL/ARN for NYC og ORD.

    Jeg tror vi vil se at Oslo og Stockholm får en større flåte med 321lr/xlr som vil fly til de største partnerhubber som EWR; som et supplement til hub i CPH. Da forsvarer de seg mot Norwegians direkteruter, og har et bra tilbud vs LH/BA/KL (direkte på viktigste destinasjoner, effektiv connection i CPH på andre).
     
    Last edited: 15. nov 2019
    RoadKing liker dette
  10. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,154
    Bonuspoeng:
    183
    Da er seat map for SAS Airbus A321LR lagt ut, ingen store overraskelser ut i fra hva vi har diskutert tidligere i denne tråden. 7 rader med Business (2-2 og 1-1), 3 rader med Plus (2-2) og 21 rader med Go (3-3). Go-kabinen begynner med nødutgangene over vingene...

    Koden på flyet i bookingsystemet er 32Q

    SAS Business
    Screenshot 2019-11-21 at 11.01.28.png

    SAS Plus
    Screenshot 2019-11-21 at 11.01.44.png

    SAS Go
    Screenshot 2019-11-21 at 11.02.15.png
     
    chipcampden, holmen, DanH and 5 others like this.
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Blir høvelig romslig Plus da. Snedig at biz er hhv 2-2, 1-1,2-2. Vært mer naturlig med 1-2,2-1. Jaja, de har vel tenkt gjennom det
     
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,624
    Likes mottatt:
    34,802
    Bonuspoeng:
    293
    konfigurasjonen SAS har valgt gir jo rom for tettere seter i og med at det nå er benplass på begge sider av tronsetene for samtlige dobbeltseter. Så plassen blir vel lik for alle seter slik som hos feks TAP. Men et tronsete vil jo gi mye mer privatliv for en singelreisende.

    Blir spennende å se om SAS innfører pris på disse eller begrenser bookbarhet ut fra status eller noe sånt.
     
    RoadKing, Xflipper and Eddie47 like this.
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Må se det tenker jeg :)
     
  14. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,154
    Bonuspoeng:
    183
    Det er litt begrenset av produsenten de har valgt for seter. Slik er Thompson Aero Vantage sin layout i single-aisle:

    Screenshot 2019-11-21 at 16.26.10.png
    For en omtale av selve sete kan man for eksempel lese om TAP sin A321LR i Business. De har valgt samme sete (Det har også JetBlue, Aer Lingus, etc.). SAS sin kabin vil ha et par rader til, og de kommer sikkert til å bruke samme valget av farger/tekstiler som A330/A350-kabinen.
     
    McBuljo, Eriksan, SAJblue and 6 others like this.
  15. Jon_A

    Jon_A Medlem

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    632
    Bonuspoeng:
    83
    Syntes pluss med 2+2 konfigurasjon virket tiltalende, så jeg sjekket noen av de første avgangene med 321. Det stod at pluss var utsolgt på alle datoene jeg sjekket. Har de ikke lagt ut pluss billettene ennå, eller har de faktisk solgt alle?
     
  16. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,154
    Bonuspoeng:
    183
    Er lastet opp feil i Amadeus, blir nok fikset løpet av dagen.
     
    Jon_A liker dette
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Det blir vel ett sete mindre hvis de ha 1-2,2-1. Så økonomi har nok innvirkning her. Og plassen blir den samme uansett.(?)
     
    Eddie47 and RoadKing like this.
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Synes business kabinen ser spennende ut ... har spurt mor om hun har lyst på en tur til Boston i september ...
    Vi liker jo å sitte på 1D og 1F
     
    holmen, Xflipper and RoadKing like this.
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Kona skal på konferanse i Boston i november, det passer meg fint. (Bortsett fra at det er kaldt der da..)
     
    RoadKing and Eddie47 like this.
  20. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,154
    Bonuspoeng:
    183
    Første A321LR til SAS har dukket opp i flere av Airbus sine systemer...

    Serienummer blir: MSN 9541 (A321-253NX)
    Flyet skal etter planen bli registrert som: OY-KBW

    Planen er at to maskiner skal leveres i andre halvdel av 2020, og siste maskin skal leveres i første halvdel av 2021. SAS har fremdeles muligheter til å konvertere A320neo-bestillinger hvis forsøket med A321LR blir velykket...
     

Del denne siden