Er det noen som har en ide om hvor disse skal prøvekjøres? ARN-LHR / LHR-CPH i midten av januar?? Kan noen ta ansvar?
Nei, SAS har ikke publisert noen bilder enda. Maskinen blir høyst sannsynlig satt til lagring i CPH. Det var snakk om at den kanskje skulle bli brukt litt i Europa i venter for å trene crew, men det er nok lite sannsynlig nå med smittesituasjonen, lockdown i flere Europeiske land og redusert trafikk i månedene som kommer.
Dette flyet skal fly mellom Oslo og New York i sommer (beklager hvis dette er gammelt nytt). Min mann kapret en bonusbillett og ble litt overrasket da han oppdaget flytypen. Men hvorfor ikke prøve noe nytt.....
Ser den er satt opp både på OSL-EWR og ARN-EWR fra juni i tillegg til CPH-BOS. (Samt litt til ORD også). Blir spennende å få rapporter på opplevelsen! Har lyst å prøve den, kanskje en open jaw med begge de to trivelige østkystbyene i 2022 med mindre den dukker på nye spennende reisemål?
Jepp, lagring. SAS har flere maskiner stående der. Det er forresten ganske usikkert om den blir brukt i sommer. Er avhengig av både restriksjoner i USA, Skandinavia og etterspørsel generelt.
SAS sin første A321neo LR er nå tilbake i ARN etter å ha fått montert WiFi. Maskinen skal etter planen fly ARN-EWR og OSL-EWR i sommer, selvfølgelig avhengig av at USA åpner for reisende fra Europa igjen... SAS skal også motta A321neo LR nummer to til høsten. https://www.planespotters.net/photo/1174254/se-dmo-sas-scandinavian-airlines-airbus-a321-253nx
Sannsynligvis er det som fabrikkmontert navigasjon på bil. Overpriset og utdatert før det ruller ut fra fabrikken.
Det er mange forskjellige leverandører både av WiFi og underholdningssystem, så det er nok enklest at dette blir tatt distribuert enn at Airbus skal ha masse forskjellig utstyr som kompliserer produksjonslinjen.
På de flyene til SAS som har flydd i Scandinavia og Europa, så er det AIM Norway på Kjeller (Som har vedlikehold på jagerflyene til gamle F16 på Kjeller Flyplass), som har hatt ansvar for å montere Viasat Internett de siste årene. De har stasjonert ut flere ansatte på Gardermoen til å installere
AIM på Kjeller har blitt til: Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS) https://kongsbergams.com/
Jeg flyttet hovedtrafikken over til SAS etter Norwegian (fortsatt) nesten-døde. Men har Wifi noen gang fungert på flyene deres? Norwegian hadde (nesten) alltid Wifi, mens SAS har reklame-mappen i setelommen, men aldri dekning i flyene som går innenlands i Norge hvertfall. Uansett om det er nyeste neo
Jeg spør om det samme i dag. Er maskinen satt i drift noe sted? Eller venter SAS fortsatt på oppstart mot BOS?