Enig, og tror det er rom for begge disse rutene. Selv om CHP-BKK blir i tett konkurranse med TG. For oss som er bonuspoeng-haier er det vel egentlig bare en fordel at SAS starter ruten fra CPH i konkurranse med Norse OSL-BKK. Når de også konkurrerer med TG på den direkte fra CPH-ruten, så ikke prisene kan være altfor høye heller. Så får vi se og håpe på at de legger ut noen bonus billetter etterhvert.
Sjekket prisene for Norse og SAS i premium/pluss, altså, så like vilkår som mulig. Bor ved TRD. SAS skulle ha 32k for to personer, TRD-CPH-BKK t/r. Flynorse 29k, men da fra og til Oslo, billetter utenom må da skaffes og det er ikke utenkelig at det fort blir 3k tilsammen også. På SAS tjener man opp tilsvarende en innenriks bonustur og vel så det. Ingen tvil om at SAS ville blitt valgt.
Med fare for å si noe ultra kontroversielt, jeg synes SAS burde kjøre langt mer fokusert på den gode gamle hub-strategien. Få rubbel og bit via CPH og sørg for en veldig bra feed fra alle større nordiske byer. Nå føles det som det er litt halvhjertet på begge fronter. Jeg kan feks fly til BKK med et stopp fra KRS, men det gir da hhvs 6 og 7 timers layover i CPH. Tidsmessig kan jeg like godt da fly via OSL, og jaggu også OSL /ARN. Det er i og for seg ok for en flynisse som meg, men helst ikke med unger på slep... Men hadde man tatt et bra oppsett, feeders fra alle større byer på morgenen og kveld, samt samkjørt dette med alle Sør-Europa og langdistanse så hadde det fungert mye bedre enn i dag. I veldig mange tilfeller må vi fly til Oslo først og deretter til CPH/ARN, og faktisk.. I mange tilfeller er søkeforslag helt hodeløse, med 2350 til 0610 på ARN f.eks. selv om det i teori skulle vært mulig med layover i Oslo kommer det alltid forslag på ARN med første fly til Oslo neste morgen.
Som du nevner er det også nødvendig med et bedre nettverk sydover for å få dette til å fungere. Det er så å si umulig for folk i Frankrike, Spania, Tyskland osv å rekke et langdistansefly fra København, bortsett fra siste flyet til New York. Det markedet er ganske mye større enn Norge og Sverige.
Jeg synes ikke det er kontroversielt i det hele tatt. Og er helt enig. Men, er Kristiansand en av de større nordiske byene som da får feed til CPH?
Fornuftig poeng forsåvidt. Men da må man jo stille seg spørsmålet hva som er markedet til SAS. Om det er Norden eller "hvemsomhelst". De andre markeder du nevner har jo sine egne forskjellige selskap som kunden kan velge, mens her oppe i nord er det litt færre alternativ. KLM er vel eneste for mange, men de ser jo ut til å ha funnet noe som fungerer. Absolutt. Vi hadde jo faktisk engang i tiden ok dekning til CPH med Widerøe. Men dette døde naturlig nok av covid og har ikke blitt åpnet igjen. SAS har noen få avganger nå med Xfly, men det passer aldri overens med fly videre fra CPH. I alle fall ikke det jeg har sett etter.
Er det noen som husker hvor lenge det tok før SAS la ut bonusbilletter da dem åpnet ruten til Toronto? Jeg husker ikke så godt da jeg ikke var veldig interessert i denne ruten, men tror at det gikk en god stund da dem kun hadde revenue billetter her også?
Jeg mener å huske at de slapp endel etter relativt kort tid, men at det gikk en stund før slippene fulgte «vanlig» mønster. Tror det var i april de slapp sept-nov i alle klasser, mens det kun ble sluppet biz&go i juni. Plus ble ikke sluppet før tett på i juni
Som @Spielhaug sier: det tok en god stund. Og et lurt tips kan nok være å kikke innom awardhacks ganske jevnt for å se hva som skjer her. Men siden ruten først starter i vintersesongen 2023, kan det fort tenkes at de legger ut billetter når det nærmer seg første avgangene og ikke før. De ønsker, naturlig nok, å fylle opp flyene med revenue-passasjerer, og har ikke statstikk/erfaring på plass om hva som skjer i praksis (altså hvor mange som kjøper dyre billetter på kort varsel) på denne ruten ennå.
Hvis noen trenger billetter fra BKK til CPH, så er det fire billetter ledig i desember. Dessverre ikke noe utreise med SAS og heller ikke noe de andre datoene. Men jeg tror fire billetter i Business er noe også på en såpass etterspurt rute der det sjelden er gode Award billetter:
Jeg fikk tak i 2 av disse (1 Februar) med CT i går natt. Da jeg ringte for å legge til 2 legs for å komme meg helt hjem gjorde den svenske agenten om hele reisen til en SAS fly Premium bonusreise og hele greia ble på 60K for 2 en vei og ubrukt CT. Meget fornøyd. Jobber med utreise medio Desember.
Tror det er ganske mange ledige dager med 2 seter IST-BKK med Thai Airways i Desember (og ellers forsåvidt). Trenger bare å finne en dag det også er to seter OSL-IST med TK.
Kjøres bare i vintersesongen Copenhagen-Bangkok will be a winter seasonal route https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2023/sas-opens-new-route-to-bangkok/
Ikke helt uvanlig at SAS dumper prisen på enveisreiser i "feil retning" på tampen av ruteprogrammet og når nye ruter startes opp, derimot rart Go og Plus ikke er justert tilsvarende. CPH-BKK skulle opprinnelig være ferdig for vinteren 30. mars, men ble utvidet med ca. to uker for å få med seg hele påsketrafikken.
Titter på kommende CPH-BKK sesong. Stemmer det at det ikke er sluppet noen bonusbilletter her enda? Finner jo billetter (og priser), men ingen med den fine gule prikken på