Ikke overraskende. Som følge av CPH-JFK så jobber SAS med å flytte kveldsavgangen som når går CPH-EWR i sommerprogrammet til en "regional lufthavn". Her nevnes blant annet Vestdanmark, Gøteborg eller vestkysten av Norge. Så vi snakker vel i praksis om BGO, GOT eller AAR. Les mer her (bak betalingsmur): https://check-in.dk/ny-sas-rute-til-new-york-paa-vej-fra-regional-lufthavn/
Selvsagt flott hvis man sogner til feks BGO (og jeg mener ikke å disse bergensere her). Men det gir jo ingen egentlig mening for SAS, og kommer til å gå så dårlig økonomisk at de vil legge ned ruten nesten før de har startet. Alle husker SVG-ruten? I SAS-universet må man til CPH/ARN (i hovedsak) før man kan reise transatlantisk, og det gjelder uansett om du kommer fra OSL eller BGO/GOT mindre flyplasser.
United sin rute fra BGO ble ikke akkurat langvarig nei, mulig sas har litt bedre kundegrunnlag, men allikevel litt skeptisk. Hadde uansett vert gøy med direkterute til statene fra BGO, men jeg tviler på at markedet er der.
Norwegian fikk heller ikke til BGO hverken med B787 eller B737 MAX. Sist BGO hadde regulær direkterute til USA var da SAS hadde direkterute til JFK med DC8
Det hadde vert gøy å se 747 på BGO, sett bort fra eventuelle lastefly er det trolig noe jeg aldri kommer til å se.
Så absolutt før min tid Så en 330 ta av for noen måneder siden da jeg var på vei fra hotellet til flyplassen, den var på vei til statene men måtte lande på BGO. Det er muligens den eneste widebodyen jeg har sett med egne øyer på Flesland.
Med leveransen av Douglas DC-8s begynte SAS å tilby direktefly til New York. Fornebu hadde ikke en tilstrekkelig lang rullebane for at DC-8s kunne lande der, og Flesland ble hovedinngangsstedet til Norge for interkontinentale flyreiser. Det lave utvalget av DC-8s tvang flyreiser fra Stockholm eller København for å gjøre et teknisk stoppested i Bergen i løpet av 1960-årene.
Loungene på EWR var stusselig synes jeg. SAS har egen lounge som var stappfull av skandinaver siden det gikk fly tilnærmet samtidig til OSL, ARN og CPH. Serveringen var stusselig. På andre siden av gangen var en Lufthansa-lounge med mye bedre tilbud men veldig begrenset plass. Var heldigvis såpass tidlig ute at vi fikk sitteplass. Er kanskje ulempen at det har gått litt inflasjon i eurobonus gold-medlemmer. Ser fort for meg at de vil nekte å slippe inn andre enn sine egne statusmedlemmer hvis dette fortsetter. Ihvertfall der SAS har egen lounge
Statsbudsjettet ser ut til å sette en stopper for nye direkteruter fra Norge, f.eks. BGO - JFK: SAS ser nå på mulige steder for å starte en ny nonstop rute fra Skandinavia til USA. Bergen skal være et alternativene selskapet har kikket på. Før planen blir skikkelig kjent, tyder det meste på at Flesland bare kan glemme hele kandidaturet. Det sørger den økte norske flyavgiften for. Den ble innværende uke uventet økt, etter budsjettavtalen mellom regjeringen og SV. Det vil få umiddelbare konsekvenser for SAS’ plan om en ny rute fra Bergen. Økte avgifter vil gjøre det vanskeligere å få lønnsomhet i ruten. Stanser satsinger Det gjelder ikke bare for Bergen, men for nye ruter fra Norge generelt: – Økningen av passasjeravgiften fra 220 til 320 for flygninger til land med hovedstad over 2500 km kan bety at slike slike satsninger fra Norge stanses, sier direktør for samfunnskontakt i SAS, Knut Morten Johansen, til flysmart24.
Så man tvinges til å fly mindre miljøvennlig med flere stopp, for å komme seg lengre enn 2500km? Selv for en bonusnisse, så ser jeg jo at det ikke gir mening miljømessig
SAS og NHO Luftfart er programforpliktet til å være kritiske til økte skatter. Det spørs om den ekstra hundrelappen vil ha så mye å si om det f.eks. blir snakk om å fly inn pengesterke amerikanere til vestlandet. Nivå for flypassasjeravgift fastsettes ut fra endelig destinasjon for reisen, avgiften i seg selv favoriserer ikke ekstra mellomlandinger.