SAS med CPH-JFK fra februar 2023

Tråd i 'Nyheter' startet av OttoL, 24. nov 2022.

  1. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg flyr gjerne til mange destinasjoner i Asia :p
     
    themichael, tobeornot999 and Flyrlavt like this.
  2. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Samme her, frister egentlig ikke med statene, har ønske om å utforske mer i Asia de kommende årene :)
     
    themichael liker dette
  3. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,156
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke overraskende. Som følge av CPH-JFK så jobber SAS med å flytte kveldsavgangen som når går CPH-EWR i sommerprogrammet til en "regional lufthavn".

    Her nevnes blant annet Vestdanmark, Gøteborg eller vestkysten av Norge. Så vi snakker vel i praksis om BGO, GOT eller AAR.

    Les mer her (bak betalingsmur):
    https://check-in.dk/ny-sas-rute-til-new-york-paa-vej-fra-regional-lufthavn/
     
  4. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Selvsagt flott hvis man sogner til feks BGO (og jeg mener ikke å disse bergensere her). Men det gir jo ingen egentlig mening for SAS, og kommer til å gå så dårlig økonomisk at de vil legge ned ruten nesten før de har startet.

    Alle husker SVG-ruten?

    I SAS-universet må man til CPH/ARN (i hovedsak) før man kan reise transatlantisk, og det gjelder uansett om du kommer fra OSL eller BGO/GOT mindre flyplasser.
     
    Flyrlavt liker dette
  5. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    United sin rute fra BGO ble ikke akkurat langvarig nei, mulig sas har litt bedre kundegrunnlag, men allikevel litt skeptisk. Hadde uansett vert gøy med direkterute til statene fra BGO, men jeg tviler på at markedet er der.
     
    tobeornot999 liker dette
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Norwegian fikk heller ikke til BGO hverken med B787 eller B737 MAX.
    Sist BGO hadde regulær direkterute til USA var da SAS hadde direkterute til JFK med DC8
     
    Last edited: 01. des 2022
  7. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Det hadde vert gøy å se 747 på BGO, sett bort fra eventuelle lastefly er det trolig noe jeg aldri kommer til å se.
     
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    SAS har fløyet med B747 fra BGO til SEA med passasjerer!
     
    braathens safe, Kristian and Flyrlavt like this.
  9. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Så absolutt før min tid :)
    Så en 330 ta av for noen måneder siden da jeg var på vei fra hotellet til flyplassen, den var på vei til statene men måtte lande på BGO. Det er muligens den eneste widebodyen jeg har sett med egne øyer på Flesland.
     
    tobeornot999 liker dette
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Med leveransen av Douglas DC-8s begynte SAS å tilby direktefly til New York. Fornebu hadde ikke en tilstrekkelig lang rullebane for at DC-8s kunne lande der, og Flesland ble hovedinngangsstedet til Norge for interkontinentale flyreiser. Det lave utvalget av DC-8s tvang flyreiser fra Stockholm eller København for å gjøre et teknisk stoppested i Bergen i løpet av 1960-årene.
     
    Kristian, tobeornot999 and Flyrlavt like this.
  11. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    I 1999 tvang et helt buekorps en 767 innom BGO på vei mot SEA fra CPH (digresjon)
     
    Kristian and Eddie47 like this.
  12. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Loungene på EWR var stusselig synes jeg. SAS har egen lounge som var stappfull av skandinaver siden det gikk fly tilnærmet samtidig til OSL, ARN og CPH. Serveringen var stusselig. På andre siden av gangen var en Lufthansa-lounge med mye bedre tilbud men veldig begrenset plass. Var heldigvis såpass tidlig ute at vi fikk sitteplass.

    Er kanskje ulempen at det har gått litt inflasjon i eurobonus gold-medlemmer. Ser fort for meg at de vil nekte å slippe inn andre enn sine egne statusmedlemmer hvis dette fortsetter. Ihvertfall der SAS har egen lounge
     
    sunshine, RoadKing and tobeornot999 like this.
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Lufthansa har en stor fin Lounge på JFK
     
  14. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,945
    Likes mottatt:
    5,733
    Bonuspoeng:
    183
    Det meldes om at Lufthansa på Newark allerede avviser SAS-passasjerer i perioder med stor pågang.
     
  15. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som vet når SAS kommer til å legge ut bonus-billetter for den nye ruten til JFK ?
     
  16. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Men ikke på T7
     
  17. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Statsbudsjettet ser ut til å sette en stopper for nye direkteruter fra Norge, f.eks. BGO - JFK:


    SAS ser nå på mulige steder for å starte en ny nonstop rute fra Skandinavia til USA. Bergen skal være et alternativene selskapet har kikket på.

    Før planen blir skikkelig kjent, tyder det meste på at Flesland bare kan glemme hele kandidaturet.


    Det sørger den økte norske flyavgiften for. Den ble innværende uke uventet økt, etter budsjettavtalen mellom regjeringen og SV.

    Det vil få umiddelbare konsekvenser for SAS’ plan om en ny rute fra Bergen. Økte avgifter vil gjøre det vanskeligere å få lønnsomhet i ruten.

    Stanser satsinger
    Det gjelder ikke bare for Bergen, men for nye ruter fra Norge generelt:

    – Økningen av passasjeravgiften fra 220 til 320 for flygninger til land med hovedstad over 2500 km kan bety at slike slike satsninger fra Norge stanses, sier direktør for samfunnskontakt i SAS, Knut Morten Johansen, til flysmart24.
     
  18. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
  19. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,152
    Likes mottatt:
    7,897
    Bonuspoeng:
    183
    Så man tvinges til å fly mindre miljøvennlig med flere stopp, for å komme seg lengre enn 2500km?
    Selv for en bonusnisse, så ser jeg jo at det ikke gir mening miljømessig
     
    braathens safe liker dette
  20. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,945
    Likes mottatt:
    5,733
    Bonuspoeng:
    183
    SAS og NHO Luftfart er programforpliktet til å være kritiske til økte skatter. Det spørs om den ekstra hundrelappen vil ha så mye å si om det f.eks. blir snakk om å fly inn pengesterke amerikanere til vestlandet.

    Nivå for flypassasjeravgift fastsettes ut fra endelig destinasjon for reisen, avgiften i seg selv favoriserer ikke ekstra mellomlandinger.
     
    Brukernavnet and Eddie47 like this.

Del denne siden