Har ligget i kortene lenge. Ser ingen offisiell pressemelding fra SAS, men appen viser følgende Da kan man vel anta at SAS ser for seg at alliansebyttet er gjort innen 17. Juni, eller i det minste at de vil ha utvidet samarbeid med Delta på plass.
Uavhengig av alliansebyttet, så har jo Atlanta vært en destinasjon som har blitt etterspurt og snakket om lenge.
De kan fint ha interlining med Delta uten å bytte allianse - jeg tror det alliansebyttet kommer til å ta lenger tid enn man tror.
Da kan man iallefall bare glemme lounge,så lenge du er i Atlanta. ALLE som bor i Atlanta har Delta Kredittkort med lounge tilgang,selv om Delta NÅ prøver å begrense tilgangen til Loungene side må du vanligvis påregne min 2 timer i kø hvist du vil inn i en Delta Lounge i ATL.
Delta åpner visstnok en ny lounge på JFK i løpet av året som kun skal være åpen for reisende i Long Haul Business og First hos Delta og partnere. Det er vel ikke usannsynlig at noe tilsvarende åpner på ATL etterhvert
Da var det mulig og booke også: SK929: CPH-ATL / 13:10-17:10 SK930: ATL-CPH / 19:00-10:20(+1) A330 som er satt opp foreløpig
Antar det er dette du referer til. Begrenser tilgangen for kredittkortkunder - naturlig nok å prioritere statuskunder. https://apnews.com/article/delta-ai...port-lounges-f29c3da11b6e3da27ea39d57ddd380a4
Nå med pressemelding: https://www.sasgroup.net/newsroom/p...der-sommerprogrammet-til-a-inkludere-atlanta/ Som en del av SAS' sommerprogram 2024 vil et niende reisemål bli lagt til det nordamerikanske nettverket. Fra 17. juni[ ] tilbyr SAS våre kunder daglige nonstop-flygninger til Atlanta fra København. SAS introduserer ikke bare en ny destinasjon, men øker også frekvensen til USA i sommer. Ruten mellom København og New York (JFK) vil ha opptil to daglige flyvninger, i tillegg til de eksisterende daglige flyvningene til New York-Newark lufthavn fra Stockholm, Oslo og København. København til Boston-flygningene vil operere daglig, en økning fra seks ganger i uken om sommeren. I tillegg vil en fjerde ukentlig flygning bli lagt til fra København til Toronto. Med nesten 94 millioner passasjerer som passerte gjennom i 2022, er Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport verdens travleste og mest effektive flyplass. Godstransport forventes å spille en viktig rolle for denne ruten, delvis på grunn av sin nærhet til havnen i Savannah, den største og raskest voksende containerterminalen i Amerika. – Gjennom en avtale med Delta Air Lines kan passasjerene fortsette reisen på andre Delta-betjente destinasjoner ut av Atlanta. Denne utviklingen betyr et utvidet tilbud for SAS-passasjerer, som kan se frem til å nå flere nye og spennende destinasjoner i det sørlige USA, Karibia og Latin-Amerika, alt lett tilgjengelig fra Atlanta, sier konsernsjef i SAS Anko van der Werff. Rutetider CPH-ATL: Tidtabell i sommerprogrammet: daglig med Airbus A330 Flight nr. Avgang STD Ankomst STA SK929SK930 CPHATL 13:1019:00 ATLCPH 17:10 10:20 (+1) Tidtabell i vinterprogrammet: 5 ukentlige flygninger med Airbus A350 (man, ons, fre, lør, søn) Flight nr. Avgang STD Ankomst STA SK929SK930 CPHATL 13:0019:10 ATLCPH 17:00 10:20 (+1) SAS signerte også en såkalt codeshare-avtale med EL AL Israel Airlines i begynnelsen av juni 2023 med virkning fra februar. Videre inngikk SAS en codeshare-avtale med Etihad Airways i oktober. Gjennom slike rutesamarbeidsavtaler vil passasjerene oppleve bedre forbindelser, noe somgir tilgang til et stort utvalg av destinasjoner. SAS har i dag 18 codeshare-avtaler med ulike flyselskap globalt. En oppsummering av SAS' reisemål i Nord-Amerika i det kommende sommerprogrammet: Atlanta (ATL) New York (EWR og JFK) Chicago (ORD) Boston (BOS) Washington, D.C. (IAD) Los Angeles (LAX) San Francisco (SFO) Miami (MIA) til 07. april Toronto (YYZ)
Dette er grunnen til at SAS kan si at "de fleste passasjerene våre flyr til Nord-Amerika". Når det er sagt så er ikke jeg fremmed for en tur til Atlanta. Verdenskart på hovedkontoret til SAS:
Ja, de har allerede fått på plass interline med DL, blant annet på EWR. Til Las Vegas har man connection videre med Delta, JetBlue og Alaska. United er helt borte.
Når ATL nå blir den nye hub'n, så ryker kanskje ORD ut, evt blir bare å fly fra enten ARN eller CPH, ikke begge?
SAS har allerede droppet ARN-ORD denne vinteren og kommende sommer, så det er nok en permanent endring.
ATL er jo ganske mye lenger sør da.. fungerer dårlig hvis man skal til feks Canada. Så er spørsmålet om denne trafikken vil gå via JFK eller om det også åpnes rute til en av hubene i midtvesten
United har vært borte en god stund. Man har skyldt på IT feil men jeg som mange andre har vel antatt at relasjonen med United og SAS ikke har vært bra etter skiftet til Skyteam har blitt annonsert. Bra for SAS at de har fått på plass interline med Delta nå, det må jo ha hemmet salget kraftig at de knapt har kunnet selge gjennomgående billetter....
Problemene med United har vært der lenge før skiftet til SkyTeam ble annonsert, problemet er at United tjener mer på å selge billetter punkt-til-punkt i USA enn som en del av en IC-billett med SAS. Det hjelper hjalp heller ikke at SAS ble holdt utenfor *A sitt JV over Atlanteren. Derfor har SAS også internline-avtale med Alaska Airlines, JetBlue og de hadde også avtale som nå har gått ut med American.