SAS- pilotene streiker

Tråd i 'Nyheter' startet av mrt, 02. april 2019.

  1. wheitmann

    wheitmann Medlem

    Innlegg:
    91
    Likes mottatt:
    345
    Bonuspoeng:
    53
    Ringte du det norske nummeret, eller noen av de andre?
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,358
    Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Antakeligvis er du booket i en bookingklasse som ikke tillater dette.
    Du må enten betale en arm for dette, eller vente å se hva som skjer å håpe på det beste....
     
  3. DPH

    DPH Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Norske nummeret: +4721896400
    Ringte 3 ganger, først 5.5 timer, så 4 timer(brutt) også 4 timer igjen.
     
    wheitmann liker dette
  4. DPH

    DPH Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Har med en mor som hater å fly, så ikke umulig at jeg må betale en arm..

    Economy, Economy Restricted (Y)
     
  5. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,796
    Likes mottatt:
    21,904
    Bonuspoeng:
    293
    Hvilken klasse hadde du hos SK og hva fikk du hos LH ?
     
  6. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Så når folk er stressa er det greit å ase seg mot folk som ikke har noe med saken å gjøre? :rolleyes:
     
  7. RoadAhead

    RoadAhead Aktivt Medlem

    Innlegg:
    295
    Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Må si meg rimelig fornøyd så langt. Skulle BGO - OSL - CPH - BOS i SAS Go i går, Søndag. Fikk ordnet direktefly BGO - CPH på diamantmailen, men måtte ringe inn (43 min ventetid) for å bli booket om til LH Y CPH - FRA - BOS mandag. Så 24 timer forsinket, men flere grunnpoeng (4000 i LH Y) og en ekstra Marriott natt m.m. betalt av SAS. Fikk også med oss 5 kofferter gratis siden det hadde gått på opprinnelig booking (EBG og EBD på tur). Har egentlig ingenting å klage over. Status hjelper!

    Oppdatering: Komp. oppgradering til premium economy på LH longhaul ble det også.
     
    Last edited: 29. april 2019
    Skarven liker dette
  8. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,796
    Likes mottatt:
    21,904
    Bonuspoeng:
    293
    Det var kundebehandler på SAS som brukte det uttrykket. Men LH har vel kun Eco og Business ?
     
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,358
    Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    hah sier jeg bare igjen...

    Tydelig at det plutselig var ingen som ville ta morgenflyet til Oslo i dag..

    upload_2019-4-29_7-21-45.png

    Må jo være knapt tomt ettersom det er eneste flyet denne uka som ikke koster 2500kr :D
     
    RoadKing liker dette
  10. Eksempel

    Eksempel Medlem

    Innlegg:
    101
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg tror ikke du skal bekymre deg for at DY ikke får fylt flyene sine. De fleste er smikkfulle.
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,164
    Likes mottatt:
    33,600
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis analytikerne har rett i at SAS taper 60-70 millioner om dagen, så varer ikke streiken til 21 mai. De er konkurs lenge før det.
     
    Travv liker dette
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,164
    Likes mottatt:
    33,600
    Bonuspoeng:
    293
    Billetter som er bestilt og betalt (poeng trukket, avgifter betalt) er safe.
    Værre for de som sitter med noen hundre tusener av poeng som forsvinner.
     
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,358
    Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig, men ikke det jeg tok.

    Jeg har full forståelse for at man ønsker å tjene penger, men å skru opp prisene fra typisk 5-800 kr til 2500 kr i håp om at desperate reisende ikke har noe annet valg synes jeg ikke er god forretningsskikk.
    Viser seg jo at på en rute som KRS-OSL gir det heller ikke mening, her er det jo åpenbart ikke betalingsvilje så de flyr med nesten tomme fly selv i disse dager...

    Og som økonom blir jeg jo litt irritert over at de er så grådge at de taper i et "monopol" :D
     
    Jan Fredrik and Gribb like this.
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,164
    Likes mottatt:
    33,600
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig i tvil om jeg skulle skrive dette, det er jo et tema som har vært til opphetet debatt mange ganger før.

    Men, innledningsvis har jeg hatt sympati for pilotenes streik mht at de kan risikere 7 helgejobber på rad.

    På Dagsrevyen på NRK i går ble imidlertid bildet litt mer nyansert.
    Man tok utgangspunkt i en som jobbet rundt snittet, og en som jobbet mer.

    Førstnevnte tjente ca 700.000/året og arbeidet 170 dager. Det er mer enn 2 måneder mindre arbeid enn folk flest (220 dager)

    Sistnevnte tjente ca 1.400.000 året og arbeidet 190 dager. Det er mer enn 1 måned mindre arbeid enn folk flest.
    Ingen av disse to hadde hatt en slik 7 helger på rad opplevelse.

    Det viser seg at 1 av 10 piloter opplever 7 helger på rad. Når man kjenner til overtidstillegg som benyttes i flyselskapene, så kan det ikke *utelukkes* at ihvertfall noen av de 1 av 10, faktisk kan ha ønsket å jobbe 7 helger på rad.

    Og så vil de ha 13% ++ lønnsøkning. De har fanken meg ikke skamvett. Piloter er ikke som folk flest, folk flest har skamfølelse.

    Jeg festet meg forøvrig ved at fagforeningsrepresentanten elegant unngikk å svare på reporterens faktiske spørsmål.

    De har en dårlig sak i opinionen, og det vet de.
     
    Eddie47, Surrehuet, Arvid1410 and 9 others like this.
  15. wheitmann

    wheitmann Medlem

    Innlegg:
    91
    Likes mottatt:
    345
    Bonuspoeng:
    53
    Kom faktisk gjennom på nytt forsøk til SAS etter bare 10 minutter med venting nå på morgenkvisten, men kundebehandleren kunne ikke booke meg inn på ny utgående flygning før 13. mai (!) (har opprinnelig OSL-CPH-HKG den 1. mai). Prøvde tilogmed å foreslå Lufthansa, som har ruter til HKG samme dagen, med masse plasser.

    Men nei, måtte i så fall ringe inn igjen hvis det viser seg at flygningen blir kansellert av SAS. So much for å være føre var...
     
    Last edited: 29. april 2019
    haifinn liker dette
  16. Thomas123

    Thomas123 Senior Medlem

    Innlegg:
    575
    Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg skal etter planen fly BGO - OSL - ARN - LAX 3/5 (bonusbillett i C) og har slik jeg ser det to-tre alternativer:
    - Ringe inn og be de endre utreisen (mest sannsynlig en mindre effektiv rute, og blir neppe booket i C)
    - Ringe inn og be de flytte reisen fremover i tid, minst 3 mnd. (Beholder C, men vet ikke hvor langt frem de lar meg flytte)
    - Kansellere reisen (får en digg poengsaldo igjen)

    Ulempen er at takket være sas IT så kan jeg verken endre eller kansellere reisen på sas.no, og må altså sitte 6 timer i telefonkø for å løse dette? Har jeg oversett bedre alternativer, eller er jeg føkked? :)
     
  17. oggaman

    oggaman Aktivt Medlem

    Innlegg:
    266
    Likes mottatt:
    222
    Bonuspoeng:
    43
    Vanskelig å ha alt for mye sympati med de streikende. De har god lønn, gode vilkår og relativt kort utdanning. SAS har gjort det greit økonomisk de siste årene, men dette er en utsatt bransje med knallhard konkurranse. Om pilotene mener vilkårene er bedre i Norwegian er det vel bare å bytte? Norwegian har jo ansatt rekordmange piloter de siste årene...
     
    Eddie47 liker dette
  18. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg synes gjennomsnitt i en så heterogen arbeidsgruppe som pilotene i SAS faktisk er ikke sier veldig mye om arbeidshverdagen. Nå er ikke to datapunkter noe bedre, men ingen av de to jeg kjenner som er piloter i SAS kjenner seg igjen i beskrivelsene som gis i media.

    At fagforeningsrepresentanten ikke kan legge det frem på den samme måten er forståelig. Dette er mine egne spekulasjoner: SAS har en gruppe piloter som koster selskapet utrolig mye er ikke noen hemmelighet, men en kan liksom ikke henge de ut heller.

    SAS legger ruteplan/produksjon langt frem i tid. Jeg kan ikke se hvorfor SAS ikke kan gi samme forutsigbarhet som Wizzair, Norwegian, Ryanair, Easyjet og Vueling. Det må isåfall være fordi SAS er dårlig på planlegging, noe jeg ikke tror de er. Det at 1 av 10 opplever å jobbe 7 helger på rad er egentlig irrelevant all den tid du ikke vet hvorvidt de må jobbe 7 helger på rad eller ikke eller når du har fri, før måneden i forveien. Det burde være mulig å løse.

    Enig i at lønnskravet høres urimelig ut, men å anklage piloter for ikke å ha skamfølelse faller på sin egen urimelighet.
     
  19. DPH

    DPH Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Nå som jeg jeg fikk booket om fra SAS Plus til økonomi hos Lufthansa, kan jeg da kreve refusjon for ekstra bagasje jeg må betale for, og eventuelt seter? Eller utgår alt dette da jeg aksepterte å bli booket om til økonomi?

    Hadde i prinsippet ikke så mye valg..
     
  20. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Og som du da lærte i Econ 101 så vil et negativt sjokk i tilbudskurven føre til høyere priser :)

    NAS tjener nok mye disse dagene, det er trossalt bedre å selge 50 seter til 2500kr enn 186 til 700kr.
     
    oddA liker dette

Del denne siden