SAS- pilotene streiker

Tråd i 'Nyheter' startet av mrt, 02. april 2019.

1. Gribb

Gribb Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,063
    Bonuspoeng:
    93
    93A44B53-83C3-46F5-9C6F-80CCD67670D1.jpeg
    Det ser ikke bra ut, at billetter kan ombookes til tidligst 13. mai. Ser ut som at de regner med streiken blir ferdig den 12. eller før. Er det vel sjanse for at SAS går i konkurs?

Vil gjerne høre etter deres tanke om dette. Er ikke SAS bedre kjent som varemerke enn Norwegian?

2. permorten

permorten Medlem

Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    28
    Tja
    50x2500 = 125 000
    186x700 = 130 200

Eddie47 and Are like this.
  3. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    93
    Du kan fly med færre CC når du har 50 så kostnadene går ned.

EAfly liker dette
  4. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,709
    Bonuspoeng:
    293
    Flypassasjeravgift
    50x83 = 4150
    186x83 = 15438

125 000 - 4150 = 120 850
    130 200 - 15 438 = 114 762

Som @October også nevner er regnestykket litt mer komplisert.

5. chrisbu

chrisbu Senior Medlem

Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Man betaler skatt og avgifter i Norge ;) Og på billige billetter utgjør dette en mye større del av billettprisene.

Norwegian sitter igjen med ca 2050kr på en billett til 2500kr og 433kr på en til 700.

50x2050=102 500
    186*433= 80 538

Xflipper liker dette
  6. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,371
    Bonuspoeng:
    113
    Det forutsetter vel en endring av flytype. CC settes opp avhengig av hvor mange passasjerer det er plass til, ikke hvor mange som faktisk ble med avgangen.

7. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,436
    Bonuspoeng:
    183
    Det er foreløpig ganske usannsynlig.
    Hadde det vært Norwegian som hadde streik denne gangen ville jeg vært mer bekymret.

Gribb liker dette
  8. sopranoss2

sopranoss2 Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    18
    Ingen beskjed om kanselleringer onsdag, kan det være et tegn på at ting rører på seg?

9. Gribb

Gribb Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,063
    Bonuspoeng:
    93
    Heldigvis er det lite sannsynlig, men fortsatt en sannsynlig.
    Det har vært interessant om Wizzair eller Ryanair ruller inn Norge og Skandinavia for å presse ned på prisen. Så slipper man å punge ut til blodpris hos Norwegian, dersom det skulle bli streik i noen av de flyselskapene. (Ulempen kan være at det kanskje kan bli vanskeligere å få status hos SAS pga lavere gjennomsnittspris på billett)

https://flysmart24.no/2019/04/02/ultra-lavprisselskap-kan-satse-innenriks-i-norge/

Norwegian har nok utfordring i hverdagen med 1,49 mrd kr underskudd og knapt overskudd fra Argentina. Som risikerer at Argentina-prosjektet går i vasken.

10. wheitmann

wheitmann Medlem

Likes mottatt:
    345
    Bonuspoeng:
    53
    Fant denne under nyeste oppdateringer på SAS sin nettside:

REINSTATE
    SK966/30APR Hongkong to Copenhagen is reinstated and will operate according to schedule.
    SK983/30APR19 Copenhagen to Tokyo and SK984/01MAY Tokyo to Copenhagen are reinstated and will operate according to schedule.

Malmo and haifinn like this.
  11. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    https://www.aftenposten.no/norge/i/...runn-til-a-bekymre-seg-for-kundenes-lojalitet

Noen som er klar for å bli oppringt? I følge en NHH-professor burde SAS nemlig gjøre det:
    Forresten morsomt at @Tore er intervjuet:

Tore Dyrseth er diamantkunde hos SAS og har en annen opplevelse. Som leder for den norske delen av flyforumet Insideflyer har han inntrykk av at mange kunder vil forholde seg lojale.

– Nå ser jeg enda mer hvor mye SAS er villig til å gjøre for oss. Vi får ombookinger, de gjør faktisk innmari mye for å få folk dit de skal, selv om det er komplikasjoner.

Hans avlyste flyvning til Berlin i helgen ble ordnet med en ny billett. Han mener det bør følge med visse fordeler som diamantkunde.

– Vi som er i den «øvre klassen» til SAS, er mer reisevante og egenrådige. Vi vet hvem vi kan kontakte. Vi har prioritert telefonlinje og e-post, vi står først i køen.

– Kan det oppleves urettferdig for andre reisende?

– Det er en av fordelene ved å være lojal. Vi har betalt for å komme foran i køen og prioritert innsjekkingsskranke. Når dritten treffer viften, står de på pinne for å hjelpe.

Last edited: 29. april 2019
    DanH, Eddie47, Kalsnes and 8 others like this.
  12. Gribb

Gribb Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,063
    Bonuspoeng:
    93
  13. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    4,006
    Bonuspoeng:
    113
    Du har helt rett, det endrer ingenting. At du definerer det slik er faktisk din subjektive mening. Akkurat som det er min subjektive mening at det ikke hører hjemme å misbruke ansatte i SAS verbalt, stresset eller ikke, på en slik måte at de ender opp på legevakten.

Det er forøvrig ingenting frekt, nedlatende eller ufint i det jeg skriver, noe som står i kontrast til mye annet her inne. Jeg finner det derfor rart at du velger å bruke energi på mitt innlegg, men kanskje det har sammenheng med at du ofte tillater deg å være nedlatende og småfrekk selv? Og når vi da er inne på ting som sømmer seg og ikke, så er det kanskje noe du burde ta tak i all den tid du er Insideflyer Ambassadør!?

14. flyhigh

flyhigh Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Vi er i den situasjonen at vi ikke kommer oss tilbake til Osl fra Svg på en awardbillett til halv poengpris. Hva dekker SAS på det? Fikk en melding om at de ikke kunne booke oss om og at vi kunne prøve å skaffe oss alternativ transport, noe vi har gjort ved å kjøpe togbilletter til drøye tusenlappen. Er dette noe vi kan få refundert, eller er vi i en skvis siden vi ikke har brukt mer enn 5000 Eb-poeng og noen hundrelapper på skatter og avgifter? Vil SAS si at vi bare får resterende poeng og skatter og avgifter refundert og ikke noe mer?

15. haakonks

Likes mottatt:
    10,436
    Bonuspoeng:
    183
  16. haakonks

Likes mottatt:
    10,436
    Bonuspoeng:
    183
    I det tilfellet dekker når SAS ikke klarer å booke dere som så dekker de alternativ transport opp til 300 euro per pax. Så er bare å ta vare på kvitteringen fra Vy, og be SAS om refusjon.

17. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    3,770
    Bonuspoeng:
    113
    Kunne ikke vært mer enig! Støtter pilotene i denne streken, men jeg er jaggu meg imponert over hvordan SAS har håndtert situasjonen med ombookinger.

Avixlo liker dette
  18. NorFlight

NorFlight Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,531
    Bonuspoeng:
    113
    Fra SMS jeg fikk på min reise i helga...

Slik jeg tolker det, så dekker SAS forskjellen i transportkostnad.

I tillegg dekker de inntil EUR300 i andre ekstra kostnader.

19. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,721
    Bonuspoeng:
    113
    Det er det jeg har fått beskjed om via telefon.

Og andre kostnader deler de opp slik:
    250 EUR - hotell
    50 EUR - mat

Fly i samme serviceklasse er altså "ubegrenset". Du vil nok kunne få problemer om du bytter AMS-OSL med AMS-DUB-OSL til 20.000 i økonomi, men AMS-(1-2 steder i Europa)-OSL burde ikke være noe problem, om det så koster 6.000 eller 8.000.

Tar selvfølgelig 0 ansvar.

20. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,550
    Bonuspoeng:
    113
    noen som vet hvor man henvender seg for å få dekket kostnader ?
    har så langt sendt inn krav via [email protected], men så langt fått til svar at de (SAS) dessverre ikke kan utbetale kompensasjon i forbindelse med dette. Har også sendt mail til diamont mailen, men fått til svar at krav sendes til [email protected].......

Del denne siden