SAS- pilotene streiker

Tråd i 'Nyheter' startet av mrt, 02. april 2019.

1. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,436
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg støtter at de skal kunne få en med forutsigbar turnus, men lønnskravet demmes på 13% er helt fullstendig useriøst, og virker som er skrevet av fulle sjømenn.

indahla liker dette
  2. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,709
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde booket et hotellrom i Nord-Norge jeg ikke fikk brukt på grunn av kansellering, er dette noe de dekker også?

3. NorFlight

NorFlight Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,531
    Bonuspoeng:
    113
    I følge det som står på siden til SAS, og også tatt opp i media dekker de ikke følgekostnader. Forbrukerrådet er dog ikke enig med SAS, så siste ord er nok ikke sagt enda der...

Det «diskuteres» blant annet om interne lønnsforhandlinger er «utenfor selskapets kontroll»...

4. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,436
    Bonuspoeng:
    183
    Nei.

5. n0gga

n0gga Medlem

Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    18
    Heisann.
    Ønsker å komme med en liten oppdatering på egen reise her.
    Vi skulle to voksne og to barn på badeferie til Alicante fra EVE, via OSL og ARN. Etter at kanselleringene var et faktum startet jeg selv prosessen med å pushe SAS etter en løsning. Billettene var bestilt med poeng i PLUS.
    Det gikk et par timer før de kunne legge frem en løsning som gikk opp, men løsningen fordret av vi kom oss til OSL "på ett eller annet vis". Ruten gikk via London med flyplassbytte fra Heathrow til Gatwick, deretter til ALC.
    Jeg la frem dilemmaet med å bo langt nord - det er primært SAS og Norwegian som flyr nedover til OSL. Fant "billige" billetter med Norwegian fra Bardufoss til OSL, og jeg merket at det satt langt inne hos SAS å dekke dette, men til min store overraskelse så fikk jeg innvilget refusjon av disse - åpenbart et serviceinnstilt empatisk menneske i andre enden.

Etter kun kort tid fikk jeg oppdatert info på appen, med klasse J i British Airways - meget godkjent løsning tatt situasjonen i betraktning!

Så nå gleder vi oss, reisen starter fra Bardufoss 0640 i morgen tidlig.

Så fra min side; all kudos til SAS-personellet for å finne en god løsning for en familie som sårt trengte denne ferien!

Chrisbgg, KainBenwi, Kalsnes and 10 others like this.
  6. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,414
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg trekke delvis min støtte, da 13% lønnskrav? Er de morsomme? 1 million i lønn fra før, og ønske om 13% på det? Sikkert en strategi for å få igjennom 1 av flere mulige strategier. Turnusplanen støtter jeg inntil videre fremdeles.

7. TRD_Lars

TRD_Lars Medlem

Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Det er jo en ganske reell sjanse for at hele selskapet går over ende hvis dette trekker ut noe særlig mer enn et par uker. Hva er sannsynlige scenario hvis det skjer? Kommer LH, BA eller KLM inn på det norske rutenettet?

8. TElg78

TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

Likes mottatt:
    1,480
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har gått over til en mer avslappende holdning. Siden jeg har Bonusticket bør jegvuansett vente til de kanswlerer flyet fra ORD. Så håper jeg på en løsning som er Ok. Så skal jeg se på refusjon etc. etterpå. Det er 3 dager igjen til det blir spennende.

Spørsmål:
    - Når jeg blir flyttet til et annet/andre fly, kan jeg da be om ref. for deler av poengen fra min bonusreise (også iht. mulig nedgradering fra BIZ)? Kan jeg opptjene poeng for dette flyselskapet da? (I e grådig^^).
    - Hvor god er sørvisnummeret som brukes for USA? Hat lokal SIM og kan ringe gratis hbis nødvendig.

9. Malmo

Malmo Status: EBD

Likes mottatt:
    784
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk tilbakebetalt hotellopphold i Chicago som vi misset da vi ble rebooket til en flight dagen før opprinnelig hjemreise.

Upsaker and Grooo like this.
  10. Markal

Markal Senior Medlem

Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde opprinnelig flight TRD-OSL i mårres. Den ble kansellert med påfølgende mld i går kveld om at de ikke klarte å finne en løsning. Jeg hadde allerede booket billetter med norwegian da jeg så hvilken vei det bar.

Nå i kveld fikk jeg plutselig melding fra widerøe med spørsmål om jeg skulle benytte billetten min til Sandefjord.
    Så SAS har tydeligvis booka meg om med widerøe uten å varsle meg o_O

11. sopranoss2

sopranoss2 Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    18
    Skal fly med SAS onsdag. Er det noe so helst håp om at streiken kan være over og flyvningene i gang da eller er muligheten for det allerede borte?

12. wheitmann

wheitmann Medlem

Likes mottatt:
    345
    Bonuspoeng:
    53
    De ville ikke booke meg inn på alternativ flygning ennå, og har heller ikke kansellert min utreise på onsdag ennå (bortsett fra at det står "avbrudd i flygning" inne på bestillingen min)...så, kanskje det finnes håp?

haifinn liker dette
  13. sopranoss2

sopranoss2 Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    18
    Ja, håper jo i det lengste. Trodde kanskje de vill kansellere flyvninger for onsdag allerede i dag siden de kansellerte for tirsdag allerede på søndag. Du var i kontakt med kundeservice i dag og de ville ikke booke deg om?

14. wheitmann

wheitmann Medlem

Likes mottatt:
    345
    Bonuspoeng:
    53
    Stemmer, ringte de på morgenen i dag, og svensken som svarte meg der sa at han ikke kunne booke meg inn andre flygninger før 13. mai (regner med at han mente SAS-flygninger). Når jeg foreslo Lufthansa som mulighet, ba han meg heller vente med å booke om til det faktisk ble kansellert.

Men virker som det er veldig forskjellig erfaringer med dette, for jeg ser jo at enkelte har fått innvilget nye ruter på forhånd?

15. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Tror det er mange SAS piloter som gjerne vil ha 1 million i lønn, men dette er rent pisspreik fra ledelsen.
    Jeg har et familiemedlem som flyr for SAS.
    Dette er copy paste fra Facebook:

Fra 2000 til 2010 var gjennomsnittlig lønnsøkning i Norge 55%.
    Topplønna for piloter i SAS 2019 er den samme som i 2002.
    Startlønna er 34500. Før skatt. Det er ingen tillegg, kun diett.
    Vi er de dårligst betalte pilotene i Norge og internasjonalt ligger vi enda lengre bak. Arbeid på røde dager gir ingen ekstra lønn.
    Vi kan jobbe 7 helger på rad, og 60% av oss kan ikke planlegge noe som helst som skjer lengre enn maks 6 uker framover.
    Fast rotasjonssystem er for dyrt hevder SAS. Samtidig tilbyr de fast system til alle pilotene i den irske delen av SAS.
    Det samme har pilotene i i Norwegian, Ryanair, Easyjet, etc.
    Dette handler absolutt ikke bare om lønn og 1 million i snittlønn er ren løgn.

Har ikke noe problem med at de streiker. Hvem i Norge er det som jobber 6 helger på rad, og som ikke kan planlegge noe som helst forbi 2 til 6 uker?

16. interface87

interface87 Medlem

Likes mottatt:
    376
    Bonuspoeng:
    63
    Har SAS alt for mye stolthet at de ikke vil ombooke til konkurrenten Norwegian?
    Fikk SMS idag at de har prøvd å ombooke, men at det ikke finst noe ledig imorgen. Det er jo bare tull. Norwegian har mye ledig imorgen fra HAU-OSL...

Forresten... Dere som sliter å komme dere hjem og ikke har lyst å bruke flere tusen på nye flybilletter, så er det mange leiebiler som skal «hjem» rundt i Norge. Du får kjøre bilene hjem gratis inkl bensin og bompenger. Benytter meg av dette imorgen, HAU-OSL.

17. oddA

oddA Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,240
    Bonuspoeng:
    93
    ElinPelin, Gribb and Omaniac like this.
  18. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,601
    Bonuspoeng:
    293
    Spot on. Jeg trekker mitt tidligere utsagn. Fy f. Rickard Gustafson og styret i SAS, hvis dere ikke vil leve som dere preker så får dere ta det som kommer. Stå på krava piloter!

Kristian, Gribb and Omaniac like this.
  19. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Måten partene bruker tid og krefter i media fremfor å forhandle, er usmakelig. Mister fullstendig respekten for begge parter som holder ordinære mennesker som gisler i en pågående PR-kamp.

Lås de inne i et rom og ikke slipp de ut før de er blitt enig.

20. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,373
    Bonuspoeng:
    183
    Med litt vann og polarruller...!

AB69, Kalsnes, RoadKing and 1 other person like this.

Del denne siden