Jeg støtter at de skal kunne få en med forutsigbar turnus, men lønnskravet demmes på 13% er helt fullstendig useriøst, og virker som er skrevet av fulle sjømenn.
Jeg hadde booket et hotellrom i Nord-Norge jeg ikke fikk brukt på grunn av kansellering, er dette noe de dekker også?
I følge det som står på siden til SAS, og også tatt opp i media dekker de ikke følgekostnader. Forbrukerrådet er dog ikke enig med SAS, så siste ord er nok ikke sagt enda der... Det «diskuteres» blant annet om interne lønnsforhandlinger er «utenfor selskapets kontroll»...
Heisann. Ønsker å komme med en liten oppdatering på egen reise her. Vi skulle to voksne og to barn på badeferie til Alicante fra EVE, via OSL og ARN. Etter at kanselleringene var et faktum startet jeg selv prosessen med å pushe SAS etter en løsning. Billettene var bestilt med poeng i PLUS. Det gikk et par timer før de kunne legge frem en løsning som gikk opp, men løsningen fordret av vi kom oss til OSL "på ett eller annet vis". Ruten gikk via London med flyplassbytte fra Heathrow til Gatwick, deretter til ALC. Jeg la frem dilemmaet med å bo langt nord - det er primært SAS og Norwegian som flyr nedover til OSL. Fant "billige" billetter med Norwegian fra Bardufoss til OSL, og jeg merket at det satt langt inne hos SAS å dekke dette, men til min store overraskelse så fikk jeg innvilget refusjon av disse - åpenbart et serviceinnstilt empatisk menneske i andre enden. Etter kun kort tid fikk jeg oppdatert info på appen, med klasse J i British Airways - meget godkjent løsning tatt situasjonen i betraktning! Så nå gleder vi oss, reisen starter fra Bardufoss 0640 i morgen tidlig. Så fra min side; all kudos til SAS-personellet for å finne en god løsning for en familie som sårt trengte denne ferien!
Jeg trekke delvis min støtte, da 13% lønnskrav? Er de morsomme? 1 million i lønn fra før, og ønske om 13% på det? Sikkert en strategi for å få igjennom 1 av flere mulige strategier. Turnusplanen støtter jeg inntil videre fremdeles.
Det er jo en ganske reell sjanse for at hele selskapet går over ende hvis dette trekker ut noe særlig mer enn et par uker. Hva er sannsynlige scenario hvis det skjer? Kommer LH, BA eller KLM inn på det norske rutenettet?
Jeg har gått over til en mer avslappende holdning. Siden jeg har Bonusticket bør jegvuansett vente til de kanswlerer flyet fra ORD. Så håper jeg på en løsning som er Ok. Så skal jeg se på refusjon etc. etterpå. Det er 3 dager igjen til det blir spennende. Spørsmål: - Når jeg blir flyttet til et annet/andre fly, kan jeg da be om ref. for deler av poengen fra min bonusreise (også iht. mulig nedgradering fra BIZ)? Kan jeg opptjene poeng for dette flyselskapet da? (I e grådig^^). - Hvor god er sørvisnummeret som brukes for USA? Hat lokal SIM og kan ringe gratis hbis nødvendig.
Jeg fikk tilbakebetalt hotellopphold i Chicago som vi misset da vi ble rebooket til en flight dagen før opprinnelig hjemreise.
Hadde opprinnelig flight TRD-OSL i mårres. Den ble kansellert med påfølgende mld i går kveld om at de ikke klarte å finne en løsning. Jeg hadde allerede booket billetter med norwegian da jeg så hvilken vei det bar. Nå i kveld fikk jeg plutselig melding fra widerøe med spørsmål om jeg skulle benytte billetten min til Sandefjord. Så SAS har tydeligvis booka meg om med widerøe uten å varsle meg
Skal fly med SAS onsdag. Er det noe so helst håp om at streiken kan være over og flyvningene i gang da eller er muligheten for det allerede borte?
De ville ikke booke meg inn på alternativ flygning ennå, og har heller ikke kansellert min utreise på onsdag ennå (bortsett fra at det står "avbrudd i flygning" inne på bestillingen min)...så, kanskje det finnes håp?
Ja, håper jo i det lengste. Trodde kanskje de vill kansellere flyvninger for onsdag allerede i dag siden de kansellerte for tirsdag allerede på søndag. Du var i kontakt med kundeservice i dag og de ville ikke booke deg om?
Stemmer, ringte de på morgenen i dag, og svensken som svarte meg der sa at han ikke kunne booke meg inn andre flygninger før 13. mai (regner med at han mente SAS-flygninger). Når jeg foreslo Lufthansa som mulighet, ba han meg heller vente med å booke om til det faktisk ble kansellert. Men virker som det er veldig forskjellig erfaringer med dette, for jeg ser jo at enkelte har fått innvilget nye ruter på forhånd?
Tror det er mange SAS piloter som gjerne vil ha 1 million i lønn, men dette er rent pisspreik fra ledelsen. Jeg har et familiemedlem som flyr for SAS. Dette er copy paste fra Facebook: Fra 2000 til 2010 var gjennomsnittlig lønnsøkning i Norge 55%. Topplønna for piloter i SAS 2019 er den samme som i 2002. Startlønna er 34500. Før skatt. Det er ingen tillegg, kun diett. Vi er de dårligst betalte pilotene i Norge og internasjonalt ligger vi enda lengre bak. Arbeid på røde dager gir ingen ekstra lønn. Vi kan jobbe 7 helger på rad, og 60% av oss kan ikke planlegge noe som helst som skjer lengre enn maks 6 uker framover. Fast rotasjonssystem er for dyrt hevder SAS. Samtidig tilbyr de fast system til alle pilotene i den irske delen av SAS. Det samme har pilotene i i Norwegian, Ryanair, Easyjet, etc. Dette handler absolutt ikke bare om lønn og 1 million i snittlønn er ren løgn. Har ikke noe problem med at de streiker. Hvem i Norge er det som jobber 6 helger på rad, og som ikke kan planlegge noe som helst forbi 2 til 6 uker?
Har SAS alt for mye stolthet at de ikke vil ombooke til konkurrenten Norwegian? Fikk SMS idag at de har prøvd å ombooke, men at det ikke finst noe ledig imorgen. Det er jo bare tull. Norwegian har mye ledig imorgen fra HAU-OSL... Forresten... Dere som sliter å komme dere hjem og ikke har lyst å bruke flere tusen på nye flybilletter, så er det mange leiebiler som skal «hjem» rundt i Norge. Du får kjøre bilene hjem gratis inkl bensin og bompenger. Benytter meg av dette imorgen, HAU-OSL.
Jeg skjønner jo hvorfor de streiker, selvom det er irriterende for oss andre.. Flere burde gjort det samme når sjefene dine øker lønnen med 40% mens det forventes at du aksepterer 3% for å ikke være grådig. https://www.aftenposten.no/norge/i/...n-selv-har-fatt-et-solid-lonnshopp-siden-2015
Spot on. Jeg trekker mitt tidligere utsagn. Fy f. Rickard Gustafson og styret i SAS, hvis dere ikke vil leve som dere preker så får dere ta det som kommer. Stå på krava piloter!
Måten partene bruker tid og krefter i media fremfor å forhandle, er usmakelig. Mister fullstendig respekten for begge parter som holder ordinære mennesker som gisler i en pågående PR-kamp. Lås de inne i et rom og ikke slipp de ut før de er blitt enig.