Fikk ingen melding om kansellering i det hele tatt...måtte sjekke Avinor sin oversikt over avganger fra OSL, og så at utreisen min i morgen var innstilt. Så da måtte jeg jo ringe inn til SAS og ordne...
Det er alltid slik at det opprettes en eller annen form uoffisielle kanaler ... jeg har selv vært kanal ...
Det ble raskt mange sider her og jeg må ærlig si at jeg ikke har hatt tid å følgt med på forumet de siste dagene så jeg spør: Jeg hadde AES OSL fredag som ble kansellert. I dag hadde jeg OSL CPH som ble kansellert. Og i morgen har jeg CPH BGO AES som også er kansellert. Hvilke rettigheter har jeg? Får jeg penger tilbake, kompensasjon? Har jo gått snart 20.000 kr av egen lomme for å ordne opp i alt dette pga kanselleringene....
Har hatt en Lufthansa billett via Berg Hansen jeg har slitt med ombooking i hele dag. Lufthansa er ikke spesielt medgjørlige med å finne alternative løsninger når SAS streiker dessverre, og første leg er innenriks med SAS som er kansellert og andre leg er LH codeshare operert av SK som ikke er kansellert. Ender opp med å måtte dra i morgen 1. mai med Norwegian til OSL og ta en hotellovernatting. Det uten at jeg vet om jeg sikrer meg ombooking (det kan bli fullt), men sånn er livet noen ganger. Regner med SAS kansellerer alt 2. mai ca kl 12 1. mai og da først vil LH booke om selv om jeg ber om ombooking fra SK til LH på en LH utstedet billett. The joys of travel!
Etter 17 forsøk på å komme gjennom hos SAS, har jeg ihvertfall kommet såpass gjennom at jeg har fått tastet EBD-nummeret mitt og sitter i køen og hører på den psykedeliske pausemusikk til SAS og venter på å bli betjent av noen engelskspråklige. Hittil har jeg ventet i 40 minutter, brølt til ungene tre ganger med beskjed om å være stille slik at jeg ikke risikerer å gå glipp av et evnt «hello». Har to turer denne uken, hvorav den mest kritiske er helgens tur til Texas. Når jeg er logget inn, står det at jeg kan ombooke denne, men får bare opp SAS sine egne avganger og siden de verken flyr meg til Køben eller Oslo og ei heller videre til Unaiten er det relativt håpløst.
Var det «rett inn» eller kranglet de? Hadde opprinnelig booket SK Plus til BCN imorgen tidlig og er blitt booket om til LH Eco. Tenker å prøve meg i Loungen likevel pga. opprinnelig booking. (Er bare EBS)
Omtrent rett inn. Fikk først spørsmål om jeg var gull eller diamant også ville de se en bookingbekreftelse eller lignende. Null diskusjon. Jeg kom inn på grunn av gullkort, vet ikke hva de sier med opprinnelig plus-billett. Det er bare å prøve. Jeg antar at de slipper deg inn. Det var en rar opplevelse å være i en omtrent tom lounge på OSL. Fikk til og med sofaplass. Det er ikke hverdagskost
Skal fly hjem fra London fredag. Tviler vel på at noen streik er over til da. Ser at det er muligheter hjem med både Widerøe og Lufthansa (lørdag). Er det vits å ring enå til SAS for å få booket om eller vil vente med det uansett?
Må si jeg ble sjokkert over de to herremennene som representerte pilotene. Stod og var skråsikker på at tall var feil, men hadde ingen bevis, dokumentasjon eller en gang gjetning om hvordan det faktisk var. SAS hadde tatt tallene rett fra IT-systemet, og fremstod langt mer profesjonelle. En av disse (fra Parat) hadde også printet ut en kalender for juni, juli og august med store ? for å illustrere hvordan det er å være pilot. SAS responderer raskt med at alle piloter i variabel gruppe har krav på å velge en helg og to hverdager hver eneste måned hvor de får fri – noe de kan gjøre lang tid i forveiene, for eksempel ved konfirmasjon, bryllup eller bare en fotballkamp. Og der forsvant det argumentet... Hvis dette er de som forhandler for pilotene blir jeg alvorlig bekymret!
Har også fly på fredag og ringte om det samme. Fikk til svar at det ikke var noe de kunne gjøre for meg før flyet formelt er kansellert. Jeg hadde også helt spesifikke forslag til ombooking. Både jeg og operatøren på linjen forsto jo, som deg, at de flyene neppe blir å gå. Han tok til og med av egen fri vilje og hørte med sjefen sin om han kunne gjøre noe, men det ble nei. Jeg tenkte det kanskje var greit å bare være føre var og løse et problem før det oppstår, men det var ikke sånn de så saken.
Jeg sitter igjen med akkurat samme tanker som deg. De to pilot-representantene gjorde ikke en god figur, og de tjente ikke mye sympati-poeng på debatten.
Flyet mitt som skal gå fredag klokka 08.00, kunne først ombooke torsdag fra 13.50 av fikk jeg beskjed om idag. Det er en reise med både SAS og et annet Star Alliance selskap, så derfor kunne de ikke gjøre noe før det.
Nå er det jo slik at en del LHR-OSL fly betjenes av SAS Ireland. God sjangser for ombooking til er slikt fly (som oss i dag). Disse flyene går som normalt.
Denne damen som sitter og leser denne meldingen hver gang noen ringer inn må ha verdens kjedligste jobb...