SAS- pilotene streiker

Tråd i 'Nyheter' startet av mrt, 02. april 2019.

1. TElg78

TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

Likes mottatt:
    1,488
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg må innrømme at jeg vurderer andre flyselskap i fremtiden. Skal til Tyskland 2 ganger i år og det blir noe annet tenker jeg...

2. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,523
    Bonuspoeng:
    183
    Kom hjem for en time siden og har sett den i opptak på nrk.no no, og sitter igjen med akkurat det samme inntrykket som deg.

Reagerte spesielt på svadaen som kom på spørsmålet om 13%, det var jo et veldig enkelt ja/nei spørsmål, men han var ikke i nærheten av å komme med noe som lignet på et svar.

Og dersom dette med at det plutselig regnes som arbeidshelg dersom man jobber til 17 istedenfor 16 så forsvant enda litt av sympatien herfra.

Jan Fredrik and Eddie47 like this.
  3. sopranoss2

sopranoss2 Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    18
    Ja, var litt upreis. Flyet fra london går som planlaft,problemet er å komme seg videre til Tromsø. Tror du SAS vil gå med å booke om f.eks med Lufthansa eller Widerøe for å komme til Tromsø eller vil de si at jeg må ta flyet som går til Oslo? For fra Oslo er det ingen andre muligheter enn med Norwegian både fredag og lørdag

4. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,544
    Bonuspoeng:
    293
    Er vel ikke helt unaturlig å fly med LH.. :cool:

5. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,523
    Bonuspoeng:
    183
    Vel, det har vært flere streiker hos f. eks. LH de siste årene enn det har vært hos SAS...

Jan Fredrik liker dette
  6. holmen

Likes mottatt:
    75,544
    Bonuspoeng:
    293
    Det er selvfølgelig mye som ikke kom frem i den debatten, men føler at det er litt feil fokus hos pilotene.

7. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,523
    Bonuspoeng:
    183
    SKal hjem fra HAM kommende tirsdag. Det er Canadair som flyr til CPH, den regner jeg med at går, men så er det SAS selv videre til OSL. Betyr det at jeg risikerer å bli sittende fast i København?

Edit: Det er selvfølgelig SAS som flyr til CPH også. Da satser jeg på kansellering, en dag eller to ekstra i Hamburg på SAS sin regning er helt ok. :)

Last edited: 01. mai 2019
  8. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,523
    Bonuspoeng:
    183
    Helt klart, og jeg tror nok det ville tjent deres sak bedre dersom han helt enkelt hadde svart noe som "Ja, det stemmer at vi har krevd 13%, men av det er 10% etterslep fra de siste årene" istedenfor den svadaen han kom med.

9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Air Canada flyr HAM - CPH? Fifth freedom?

10. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,523
    Bonuspoeng:
    183
    Pffffftttttttttttt, sånn går det når man leser for fort...

Det er selvfølgelig SAS som flyr med en CRJ-900, men jeg fikk det til å bli Canada Air. Er fremdeles en rookie... :p

RoadKing liker dette
  11. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,242
    Bonuspoeng:
    183
    Hva om målet til pilotene ikke er forhandlingene i seg selv, men heller å tvinge SAS konkurs slik at de kan gå over til andre selskaper? ... Jeg tror tvungen lønnsnemnd er det eneste som kan redde SAS, hvis de samferdselsdepartementet ikke griper inn med tvungen lønnsnemnd så er SAS F***d, vi har ikke råd til å kaste 10.000 uskyldige personer inn på NAV og la all fremtidig kabinpersonell bli utsatt for sosial dumping :(

Last edited: 01. mai 2019
  12. sopranoss2

sopranoss2 Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    18
    Er i en kinkig situasjon som jeg sliter med å se noen løsning på, så forsøker å høre om noen hjelpsomme sjeler her kanskje ser løsninger jeg ikke ser. Kansellert fly til Oslo (videre til London) i morgen, kjøpt ny billett hos Norwegian.
    Flyet fredag til Oslo går som oppsatt, men kun svindyre billetter til Tromsø hos Norwegian (5000kr) Muligheter hjem fra London med Widerøe fredag og med Lufthansa lørdag, men SAS vil ikke booke om nå.
    Lurer rett og slett på om jeg kan dra i morgen (fotballtur) eller jeg ender opp stranded i Oslo uten mulighet til å komme hjem eller evt med en billett til en hinsides pris hos Norwegian

13. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    9,047
    Bonuspoeng:
    183
    Innenriks i Norge: Har du sett på billett til/fra Torp? Kan hende det blir billigere enn Norwegian sinne 5K pris billetter, totalt sett

Jeg fløy igår fra Torp (SAS ombooke meg slik da orginal billett var sånn også)

14. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,013
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen? Er det ingenting å få?
    Regner med det er flere enn meg som lurer.

15. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,812
    Bonuspoeng:
    293
    Slapp rett inn i Gull-Loungen :)

Markal liker dette
  16. Jonkebassen

Jonkebassen Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,021
    Bonuspoeng:
    93
    Hvordan er mulighetene for å springe til gaten, smile pent og komme med et tidligere fly på FRA med LH i bookingklasse M?

17. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som vet om SAS-loungen på OSL fortsatt vil holde åpent etterhvert som SAS permitterer stadig flere?

Skal på en helgetur til Bali med faren min på lørdag, og han gleder seg veldig til å oppleve loungen for første gang - og jeg vil tilsvarende oppleve et alvorlig tilfelle av loungeskam om vi ikke kommer oss inn.

Plan B må være å kjøpe billigst mulig billett med et eller annet selskap i One World, og benytte OSL-loungen istedet, så det finnes jo alltid en løsning :) Eller kanskje bare kjøpe oss inn..

18. holmen

Likes mottatt:
    75,544
    Bonuspoeng:
    293
    Nettopp. De burde hatt bedre svar på spørsmålene enn det de klarte å få frem.

Han fra SAS (Bjurstrøm?) var til gjengjeld litt for smilende når han skjønte at de ikke klarte å svare for seg.

19. holmen

Likes mottatt:
    75,544
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg velger å ikke tro at 1500 (eller hvor mange det er) piloter fra tre land har blitt enige om å være skikkelig kjipe mot 10.000 andre ansatte i firmaet de jobber i. Men, jeg har kanskje større tro på menneskeheten enn det du har.

Jeg synes det ser ut som at pilotene har følt seg forfordelt i mange år, og i år har de bestemt seg for å ta i skikkelig. Så har fagforeningen klart å overtale pilotene til å streike på grunnlag av de (utad) hårreisende kravene. Nå er de i en skikkelig knipe, for de ser at ledelsen ikke kommer til å gå med på noe av det, siden de gapte over for høyt. Ledelsen har nok regnet på dette, og ser når de må avbryte det hele for å ikke gå konk.

Hadde pilotene vært flinkere til å fronte kravet om forutsigbarhet, hadde de fått støtte blant passasjerene også, men nå virker de bare grådige. Ja, det kravet er viktig, men de 13% overskygger det hele.

Et spørsmål som ikke ble tatt opp i debatten, og som jeg gjerne skulle visst:
    Har kabinpersonalet samme uforutsigbarhet når det gjelder turnusen? De må jo fly med de samme flyene..

Jan Fredrik and EndreD like this.
  20. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Det er altså så utrolig gammeldags, med fagforeninger og streik.

I min bransje, IT så stemmer føttene. Trives man ikke, bytter man jobb.

Jan Fredrik, Malmo, AB69 and 6 others like this.

Del denne siden