Ser fortsatt ikke ut som om det er noen nærliggende løsning.. Vi har tatt kontakt med deres representanter og ønsker å få i gang forhandlingene. Problemet og utfordringene for oss nå er at de stiller ultimative krav for å få i gang diskusjonen. Det sier seg selv at det ikke skaper et godt forhandlingsklima for å få en god diskusjon om en løsning som vil være til gagn for både selskapet og pilotene, sier finansdirektør Torbjørn Wist i SAS til NRK. https://www.nettavisen.no/nyheter/i...ene-er-for-steile-i-sine-krav/3423678922.html Edit: Er visstnok mekling i dag kl 11, så kanskje det er håp likevel?
Opplysninger om krav, etc, som har vært i meglingen er faktisk taushetsbelagt. Så piloten fikk et spørsmål han i utgangspunktet ikke kunne svare på. Ingen som fikk med seg at de ikke en gang hadde kommet til lønnsspørsmålet før meglingen brøt sammen? Disse dagene som Bjurstrøm kastet inn i debatten er ønsker, ikke noe de er garantert. Alle pilotene i den irske delen av SAS har fast system. Og lønna er det den er, ikke noe overtid, ekstrabetaling eller tillegg. Diett er ikke lønn. Lønna i irske SAS er høyere enn i SAS. Trist at det ble fremstilt som at de som flyr helg bare flyr én time ekstra på fredager. Det er en sidespor, de fleste som flyr helg jobber lørdag eller søndag, eller begge dagene.
Mekling i dag i følge Vg: https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5cc95039272e5e0018dc8b27 SAS: - I EN KONSTRUKTIV FASE – Nå er vi over i en konstruktiv fase, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen til VG. Han er utelukkende positiv til at Riksmekleren nå skal inn og bistå. – Jeg håper vi kan komme i mål, og at meklingen kan gi oss et positivt og godt resultat, og med det få flyene opp i luften igjen. Men først skal det jo mekles.
Hvis flygernes kontaktpersoner er de samme som opptrådte i Debatten, så virket de utilnærmelig. De to der burde vært beskyttet mot seg selv! Til en debatt som dette må man være forberedt på de store temaene som har preget avisene: 13% kravet og jobb 7 helger på rad .... Her var de ubehjelpelig i svarene ... Og ikke minst, de kunne ikke dokumentere noe som helst!
Jeg undret meg egentlig over det samme, @Eddie47. Syns egentlig også SAS var dårlig forberedt på lønnen til CEO.
De har den samme forutsigbarheten ja. Derfor er jo utfallet av denne konflikten viktig også for disse da de har forhandlinger neste år hvor en presedens vil ha stor betydning.
Ja, og myndighetene slipper ut chemtrails fra flyene. Du vet vi har noe i Norge som heter oppsigelse?
Hvor holder du til forresten, jeg tenkte kanskje at vi sender opp ett FACT-team for å sjekke om alt er greit med deg
Pilotene hadde fått bonuspoeng av meg hvis de hadde gått ut med at de også kjempet for at kabinpersonalet skulle få den samme forutsigbarheten.
Fullstendig klar over det... Derfor kommer jeg klok av skade til å unngå SAS i april/mai 2020 for enhver pris. Det kommer også til å være mitt råd til alle andre.
Foreløpig kansellert frem til 14:00 i morgen (altså ikke hele dagen som tidligere), så man kan jo i det minste håpe meklingen blir vellykket.
Kabinpersonalet er vel ikke i forhandlinger, eller har dette gått meg hus forbi? Pilotene kan ikke forhandle på kabinen sine vegne. De kan eventuelt støtte dem når de skal forhandle. Kabinen støtter pilotene fullt ut i denne streiken.
Poenget mitt er at å tro at pilotene vil at SAS skal få konk for å gjøre noe så enkelt som å bytte jobb er i konspirasjonsteoriland. Totalt urealistisk.
Dagens beste råd Tro meg har notert dette opp i kalenderen som kun NCC hotell opphold ifra midten av april til midten av mai.2020
Hans oppførsel i den ene kommentaren inviterte jo til det ... men tilbake til hva tråden handler om Ser lovende tegn at SAS bare har kansellert flyginger frem til kl 14:00 i morgen, nå vil jeg ikke ta det før god fisk at streiken er over da, men det virker som at det vil komme en løsning innen fredag tror jeg nå Da lander jeg på Gardermoen etter å ha reist fra Katmandu i Nepal så da går det rette veien hjem uten noe krøll og med uthvilt personell til å ta hånd om meg
Sas Knut på nyhetskanalen nå så ut som han var sprekkeklar av glede.. så kan se ut som dette løser seg i dag... Den mannen er sikkert klar for en time eller to hjemme i sofaen nå... C
LO og fagbevegelsen har fått til betydelige endringer opp gjennom årene, som er til fordel for både bedriften og de ansatte. Uten fagbevegelsen hadde vi ikke hatt mye ferie, vi hadde heller ikke hatt mye pappa og mammaperm osv. Hadde ledelsen i bedriftene hatt styringsrett i alle saker hadde det ikke vært til fordel for de ansatte på noen måte, ei heller bedriften. I Norge har vi også hatt lange tradisjoner for å regulere lønnsnivået gjennom trepartssamarbeidet slik at konkurranseutsatt industri (også kalt frontfagene) er i stand til å konkurrere mot utenlandsk industri. Gjennom trepartssamarbeidet har vi også sørget for god fordeling av den verdiskapningen som skjer ute i bedriftene. Dette har i sin tur ført til at avstanden mellom de som tjener minst og mest er relativt liten sammenlignet med andre land. Dette er med på å skape et homogent og harmonisk samfunn uten de store konfliktene som oppstår når forskjellene er store. Når det er sagt synes jeg, som du sier, spesielt LO og forbundene tilknyttet LO henger igjen i gammel retorikk. I min bedrift har vi to fagforeninger, den ene er tilknyttet LO, mens den andre er et YS-forbund. Det er fascinerende å se hvor forskjellig det jobbes. Mens LO har en "stå på krava" og "nei" inngang i alt de gjør har YS en dialog-artet tilnærming hvor man søker å få gode løsninger for både ansatte og bedriften. Man er rett og slett opptatt av at bedriften skal gå godt og på den måten sikres arbeidsplasser. De tillitsvalgte i YS-forbundet er også flinke på å utfordre medlemmer på om de er på rett plass, det er tross alt frivillig å jobbe i bedriften. Av og til, når ledelsen og arbeidsgiverorganisasjonen glemmer hvem som faktisk skaper resultatene, og samtidig blir kategoriske og ikke vil snakke (ikke ulikt LO der altså) må man true med streik. En sjelden gang skjer det også at man streiker og da er det som regel med god grunn. Hvem som har rett i SAS-konflikten er jo diskutert opp og ned i mente, men jeg tror det er en blanding av urealistiske krav fra arbeidstakersiden og en ledelse som er veldig fastlåst. Konklusjonen for min del er at fagbevegelsen er høyst relevant også i 2019. Utfordringen er at vi har blitt godt vant. Vi tenker ikke over alt det Fagbevegelsen har fått til opp gjennom, vi tar det for gitt. Kanskje du rett og slett skulle melde deg inn i et fornuftig, fremtidsrettet forbund som ivaretar interessene dine som IT-mann?