SAS- pilotene streiker

Tråd i 'Nyheter' startet av mrt, 02. april 2019.

1. TRD_Lars

TRD_Lars Medlem

Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Alle mine jobber i voksen alder har hatt den 5. ferieuken i arbeidskontrakten min, det er bare tull det der. Fagforeninger har aldri i min levetid gjort noe som har vært til fordel for meg, har sluttet å bidra til dem. Forhandler bedre selv på mine egne vegne.

drsyk and watchaddicted like this.
  2. kaijoar

kaijoar Bonusnisse

Likes mottatt:
    634
    Bonuspoeng:
    93
    Selv de største kapitalistene, som mener man bør være sin egen lykkes smed, skjønner at jo mer spesialisert det man driver med er, jo mer trenger man fagforeninger. Pilotene kan ikke gjøre noe annet med sin dyre utdanning enn å fly fly, om noen i andre bransjer ikke forstår behovet av organisering har de sannsynligvis ikke orket eller evnet å sette seg inn i situasjonen.

Darkcho and watchaddicted like this.
  3. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,840
    Bonuspoeng:
    293
    Nja, 4 dager som ryker. Husk vi har Gro-dagen :)

Vi som jobber i bedrifter som har skjønt verdien av ansatte har også en 6.ferieuke, og fri jul og påske. Helt uavhengig av fagbevegelser sier og mener.

I land der fagbevegelsen står sterkt, som feks England så har jo de betydelig dårligere permisjon og rettigheter enn det vi har. (Har selv jobbet i England)

Og Estland, som har en betydelige svakere fagbevegelse, men har 18 måneder betalt foreldrepermisjon (og kan ta ytterligere 18 måneder ubetalt.)

Så det er ikke helt sort-hvitt ...

Edit:
    Har selv vært medlem i en fagforening. Men meldte meg ut da jeg ble trukket i lønn for en arbeidsdag det skulle være noe politisk demonstrasjon. Som jeg ikke var med på, da jeg var uenig i det de skulle demonstrere for/mot. Hadde i tillegg altfor mye å gjøre på jobb.

Chrisbgg, drsyk and watchaddicted like this.
  4. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    4,006
    Bonuspoeng:
    113
    Det er veldig bra du forhandler selv, det er en del av totaliteten det også.

Men når det gjelder ferien, tar du enkelt og greit feil. Les deg gjerne opp på historien og kan anbefale å lese om trepartssamarbeidet (ikke direkte sammenheng med ferie). Det er veldig interresant uavhengig av hva man mener:)

Du har helt rett, er selvsagt ikke sort - hvitt.
    Mye kan nok spores kulturelt og hvordan samfunnet er bygget opp. England har historisk sett vært et mye mer klasseskillet samfunn hvor man vil slite mye mer med å skape tilsvarende modell til det vi har i Norge.

Estland har jeg faktisk lest om tidligere ift. permisjon og det er jo suverent at se at de har oppegående myndigheter som ser verdien av det:)

Darkcho, drsyk and jgroneng like this.
  5. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,721
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig!

Sannsynligheten for streik neste år er forsvinnende liten, så det er bare tull å planlegge for det...

Gribb liker dette
  6. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,779
    Bonuspoeng:
    350
    Nei, alle tre land forhandler felles denne gangen. Så når de blir enige går alle pilotene tilbake på jobb

drsyk and Avixlo like this.
  7. thomassg

thomassg Medlem

Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Enig! Og det kan like gjerne være flygelederne i Avinor som streiker neste år og da blir det full stopp for alle uansett.

OttoL and drsyk like this.
  8. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,414
    Bonuspoeng:
    293
    Det er opptil alle og enhver å planlegge eller ikke, om piloten får som ønsker, blir kanskje cabin crew neglisjert og mulig de streiker? Uansett strategisk planlegging av april/mai neste å skade ingen. Borte bra, men hjemme best? Da gjenstår det bare 10mnd å fly igjen av 2020. Tipper det går fint :)

9. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,705
    Bonuspoeng:
    293
    VG.no:
    Like etter klokken 21 onsdag kveld beskriver riksmekler Mats Wilhelm Ruland forhandlingene mellom SAS og pilotene som krevende og vanskelig.

– Vi vil holde på så lenge vi mener det er grunnlag for å fortsette forhandlingene, også utover natten. Hvis det ikke er formålstjenelig vil vi avslutte, sier han.

Han understreket at det ikke er gjort fremskritt i forhandlongene siden han oppdaterte pressen klokken 19.

10. TElg78

TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

Likes mottatt:
    1,480
    Bonuspoeng:
    113
    Har sånn følelse at, self om de få et resultat, er det for sent å får den fine A330 over til ORD for fredagsturen...

11. Tore

Likes mottatt:
    114,779
    Bonuspoeng:
    350
    Det tror jeg nok du bare kan glemme nå ja...

12. Rohass

Rohass Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,100
    Bonuspoeng:
    93
    Denne funket for meg for ekstra utgifter for alternative Widerøe billetter

http://www.care.flysas.com/SelfService/ClaimSAS/

13. Tore

Likes mottatt:
    114,779
    Bonuspoeng:
    350
    SAS melder nå at de innstiller ytterligere 429 avganger i morgen torsdag. Totalt er 709 avganger innstilt.

14. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,721
    Bonuspoeng:
    113
    Synd.

Håper det blir en løsning i natt, slik at de kan fly igjen fra fredag.

15. TElg78

Likes mottatt:
    1,480
    Bonuspoeng:
    113
    Bare å vente på SMSen... bytter SIM kprt annenhver time for å sjekke...

Xflipper liker dette
  16. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    893
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan sjekke på nettsiden. Jeg fikk ikke noen melding, dette var 34 timer før avreise. Fant info på nettsiden. Fant alternativ rute med LH på 380 Tok til sammen under 10 minutter jeg slo nummeret til jeg hadde nye billetter.

Gribb liker dette
  17. TRD_Lars

TRD_Lars Medlem

Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Der kom SMS om at flyet mitt fredag morgen er kansellert. Kundeservice er stengt så får ikke tatt tak i det per nå virker det som.

18. TElg78

Likes mottatt:
    1,480
    Bonuspoeng:
    113
    Det står at den vil bli kanselert hvis streiken fortsetter. Så fortsatt ikke offisielt (og siden det er bonus ticket må jwg vente på kanseleleringen).

Duger US nummeret? Eller No/SE? Er bare EBS - med mindre noen gir meg gullkort :p

19. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,705
    Bonuspoeng:
    293
    Vil tro du får kortere kø og god hjelp i US, spesielt etter at flyet ditt blir kansellert. Har ikke snakket med de selv, men regner med at de har fått beskjed om å booke om til «hva som helst».

TElg78 liker dette
  20. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    893
    Bonuspoeng:
    113
    Ville vært morsomt å fly den andre veien hjem med innlagt 1-2 døgn stopover i en storby...

TElg78 liker dette

Del denne siden