Ikke nødvendig å logge ut, bare å åpne linken i et privat/incognito vindu i nettleseren din, da ville du sett at den var bak betalingsmur.
Jeg har retur fra ZRH på kvelden 25 april via CPH. Ankomst OSL fra CPH er etter midnatt. Altså 26. Kan dette bli sånn på grunn av streik fra midnatt blir jeg stuck på CPH? Bør jeg booke noe i backup?
De blir eventuelt tatt ut ved midnatt og OSL bør være nærmeste flyplass på det tidspunktet, så det ville jeg ikke bekymret meg for.
Slike forhandlinger går alltid på overtid også før det evt blir streik. Så foreløpig er jeg ganske rolig mtp min flight til LA X fredag morgen.
Jeg reiser KTM - BKK - OSL - KRS C-Cabin den 3 mai og om streiken gjør at jeg ikke kan fly de sisste strekket OSL - KRS, kan jeg da kreve poengene for bonusreisen refundert?
Nei. Så vidt jeg vet stiller du helt blankt å får nada igjen når det er streik. Mulig jeg tar feil, og bra om det er tilfellet.
Det gjelder vel kun de rutene de ikke kan booke deg om, ikke sant? Andre ruter booker de deg om via andre selskaper?
Ved streik har du rett på pengene tilbake (tipper poeng går som penger), ombooking til neste tilgjengelige avgang også med andre selskaper (tviler litt på den), eller booke om reisen til annen dato
Det kan bli en interessant knipe hvis SAS ikke får meg frem på sisste leg til KRS for da må de sende meg med Norwegian som trolig vil være sprengt kapasitet på ruten OSL - KRS, så da vil de være tomme for alternativer. I tillegg så skal jeg tilbake til KTM i slutten av Juni så de må vel kansellere da Jaja, får kreve poengene tilbake på OSL om de ikke får fikset opp i knipa hvis pilotene streiker.
Jeg har selv en bonusreise innenriks 26. april og ringte SAS og spurte. Damen kunne bekrefte at jeg fikk refundert poengene og skatter og avgifter og eventuelt booke ny bonusreise kostnadsfritt. Så selv om det blir kjipt at turen kanskje ryker, så taper man ikke noe på det økonomisk eller poengmessig.
Selv om det i utgangspunktet er vanskelig å ha sympati med piloter som er lønnet så godt og har så mye makt, så støtter jeg deres kamp for å bevare arbeidsplasser i skandinavia. Pilotene er sånn sett kanskje de som har nok makt og ressurser til å stå i mot. Noe av sjarmen med Norwegian og SAS er jo skandinavisk personale. Så får man heller smile pent og takke for polarrullen eller firkantmiddagen man egentig ikke har lyst på ;-D ..og samtidig kan man fundere på om man skal le eller gråte av at Nortura ("godt norsk!") er opptatt av å bevare norske bønder, men driter langt i norske it-ansatte. https://www.nationen.no/arne-kristian-kolberg/bondelaget-stotter-norturas-ikt-outsourcing/
Ja, men slik er det jo ikke helt lenger.. Jeg synes det er en stor fordel om jeg skal sende ungene alene på flyet, men kommer en av de irske flya med spanske ansatte så blir det ikke helt det samme..
Det er jo et problem som reflekteres i at vi møter oss selv i døra. Alle ønsker hele tiden å få lavest mulig pris. Samtidig vil ingen av oss redusere på lønn og gode ordninger. Det regnestykket går ikke opp. Man kan alltids diskutere hvorvidt enkelte yrkesgrupper er overbetalt eller ikke, men det er ikke til å komme fra at et fritt marked vil regulere nivået på lønn og goder, fordi markedet ikke ser ting i større perspektiv, men er opptatt av sitt eget ve og vel (les: billigere ferie for individet, er viktigere enn lønn og goder for de som leverer). Da flytrafikken var strengt regulert hadde ansatte gode tider, når man er del av et større marked, hvor praksis på lønn og betingelser varierer innen et marked (som det er med spansk personale vs norsk personale) så blir det vanskelig. Norge kan velge å gå ut av markedet, men da møter vi andre problemer, som tollbarrierer som kan koste oss arbeidsplasser. Det er mulig at EU som konsept har gått for fort fram, og at ideen om likhet på tvers av landegrenser og kultur har vært prematurt, men det er ikke sikkert alternativet hadde vært bedre.
Når man har vært lenge borte fra Norge så er det alltid kjekt å bli møtt av et Norsk crew på turen hjem synes nå jeg. På den andre siden så syntes jeg også det var veldig kjekt å møte det tyske crewet på F da det var hele to dager siden forrige flight
Jeg er av den overbevisning at EU har veldig mye å tilby. Det er klart at det er et politisk sammensurium, men de gjør mye for å løfte våre europeiske naboer til høyest mulig levestandard, Tyrkia inkludert. Så er det jo en annen diskusjon om det gjør at vår standard reduseres, det er jo en viss fare for at når man skal strebe etter en felles standard vil alle nivå, inkludert de øverste, trekke mot mitdten. Dette betyr dog ikke at jeg nødvendigvis mener at Norge skal inn i EU, vi har helt klart den beste mulige dealen oppnåelig og den kommer ingen andre til å få.. UK inkludert...
Ifølge diverse facebookgrupper skal det visst være forhandlinger onsdag og torsdag, så er vel ikke så mye å hente før det. Det som jeg synes er pussig er at SK drar frem en snittlønn på et par og 90k, som om det gjelder alle pilotene i selskapet. Er det en gjeng jeg synes fortjener lønnen sin er det de som har ansvar for at jeg kommer trygt fra A til B. Gjerne via C og D, men det er nå en annen sak