SAS- pilotene streiker

Tråd i 'Nyheter' startet av mrt, 02. april 2019.

1. Logiflyer

Logiflyer Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    440 000,- Er heller ikke en dårlig startlønn når man ser utdanningsløpet i perspektiv. Det er mange yrker som hadde vært overlykkelig med denne startlønnen. Nå er det selvfølgelig et marked med tilbud og etterspørsel som styrer dette, samt at det er urettferdig og sammenligne privat og offentlig sektor.

2. kaijoar

kaijoar Bonusnisse

Likes mottatt:
    634
    Bonuspoeng:
    93
    Få eller ingen av dem har brukt over millionen bare på å betale for utdanningen sin.

Omaniac, ElinPelin, Fredrik81 and 2 others like this.
  3. sutenai

sutenai Not throw away...

Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    93
    Gjennomsnittslønn eller medianlønn? Samma det, bare trykk noen tall! :D

OttoL liker dette
  4. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,443
    Bonuspoeng:
    93
    Det spørs hvordan du regner det. Mangle glemmer å regne med tapt inntekt mens man tar utdanning. En lang utdanning på f.eks. masternivå vil fort føre til et par millioner i tapt inntekt kontra noen som går rett i jobb uten utdanning. Startlønn er heller ikke alltid det viktigste, men hvor raskt man stiger i lønn og samlet lønn i løpet av karrieren.

Nå kjenner jeg ikke hele bildet for hvor lang tid en pilotutdanning er, så tviler ikke på at det er en kostbar sak i forhold til startlønn. Vil bare minne om at å sammenligne startlønn mellom yrker kan være ganske så vanskelig.

Chrisbgg liker dette
  5. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Neida for all del, men snittlønn på 1 mill gir uansett et feil bilde av lønnsfordelingen. Hva som er godt betalt relativt til andre yrkesgrupper er en annen diskusjon, og da blir jeg usaklig og trekker frem min dype forakt for eiendomsmeglere og bloggere :rolleyes:

sutenai liker dette
  6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,592
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig viktig poeng. Man skal være bevisst at selv om det er en relativt kort utdanning, så er den kostbar, og mange begynner sin karriere med å faktisk betale for å få lov til å fly.

Likevel, man skal ikke se seg blind på fastlønnen. Med tillegg og tilleggs tillegg som ofte er av en slik art at det hadde vært like naturlig å hatt det i fastlønnen så raser det fort oppover. Det er nok ingen piloter i SAS som faktisk ikke har mer enn 440' brutto tikl beskattning. Kan nok legge på ihvertfall 100'-200' på årslønna når tilleggene er med tenker jeg.

Sammenligner man da epler med epler og ikke pærer og appelsiner, en vanlig lærer uten hjelp hjemmefra går nok fort ut med en halv million i studiegjeld, der starter man vel rundt i underkant av 350' tror jeg?

Så, om piloten med tillegg lander på 600' og en gjeld på 1000', så er ikke dette relativt sett så veldig mye værre enn 350' og en gjeld på 500'. Med dagens rentenivå så bærer man relativt sett mye større gjeld dess høyere inntekt enn omvendt.

Tilsvarende, en lærer stopper fort opp, i underkant av 500' i karrieren. Piloten kan, slik jeg forstår det fra SAS sine tall i denne konflikten komme opp mot 1400'...

Jeg er dermed ikke ubetinget med i å synes syns på pilotene.

Jeg akter ikke å begi meg inn på noen diskusjon om at tillegg ikke teller. Faktum er at de er der, og som jeg sa, de er ofte av en slik karakter (gjelder ikke bare piloter) at de burde egentlig vært innbakt i fastlønn fordi man med normal arbeidsinnsats likevel vil få dem.

drsyk, Malmo, Logiflyer and 1 other person like this.
  7. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    37,057
    Bonuspoeng:
    293
    Tilleggene er der og gjør ofte netto utbetaling litt hyggeligere enn hva lønna ville vært uten. Dog er alt av kvelds-, natt-, helligdags- og overtidstillegg ikke pensjonsgivende, kun en kompensasjon for at man er tilgjengelig for arbeidsgiver utover tidsrommet 07--17 på hverdager (kanskje noe variasjon fra bransje til bransje på akkurat det tidsrommet). Om det skal være slik eller sånn, kan man være uenig om, selvsagt.

8. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,414
    Bonuspoeng:
    293
  9. newvalley

newvalley Nytt Medlem

Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    3
    Tydelig at langdistanserutene fra CPH ikke er helt i gang enda. Kun CPH-EWR som kom avsted i dag morges.

Ser også ut til at kveldsruten til EWR og de andre destinasjonene østover er kansellert for i dag fra CPH.

Teller totalt 6 A330/340 som står ved SAS Technical, 1 A330 ved C gates (Passkontroll) og 1 A340 (Star Alliance Livery) ved enden av B (EU/EØS) :eek: Mulig de behøvde en lett tilgjengelig gangbro for vedlikehold innvendig. Stått der hele dagen fra 08-16.

Edit: Mulig det har vært posisjonering av A340’en, men underlig at den står der en hel arbeidsdag, relativt busy på B gates.

Fikk heller ikke med meg at SK965 til Hong Kong går som normalt.

Attached Files:

Last edited: 03. mai 2019
  10. larssas

larssas Medlem

Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    33
    Kun SK909 og SK965 som opererer idag for å bemanne opp til retur flightene.

newvalley liker dette
  11. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,008
    Bonuspoeng:
    183
    Hvorfor gir gjennomsnittslønn et feil bilde av lønnsfordelingen?

12. Snacky

Snacky King's Advisor

Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    @OttoL tenkte kanskje på median-lønnen ... ?!?!?
    Ellers var det vel bare vill synsing med betydelig slagside ... ;)

Uansett SAS burde og kunne (lett) unngått denne streiken, slik at passasjerene ble forskånet for en gangs skyld ...

De økonomiske tapene SAS lider pga. denne unødvendige streiken kommer også før eller siden til å gå utover «alle andre», først og fremst resten av staben og kundene ...

Snacky

Last edited: 03. mai 2019
  13. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,839
    Bonuspoeng:
    293
    Det er pensjonsgivende mot folketrygden.
    https://snl.no/pensjonsgivende_inntekt (og endel variasjoner på fødselsår)

Mot tjenestepensjon så er det opp til arbeidsgiveren.

Kristian liker dette
  14. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    37,057
    Bonuspoeng:
    293
    Det er forskjellar der òg, ja. Takk for opplysinga :)

15. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,592
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp, og er det ille?

Visst er det ille. Jobber du i en bransje som gir deg aksjeopsjoner, så er det harde fakta.

Så lenge det ikke kommer til innløsning.

Da skal staten ha 50%, ikke den vanlige lønnssatsen.
    Får du pensjonspoeng? Nope.

Syns man fortsatt synd på pilotene?

At de ikke får fordeler av tilleggene er altså helt i tråd med resten av arbeidslivet.

Syns heller man skal synes synd på de som har ~300’ / ~400’ årslønn, marginalt med tillegg og har en veldig viktig jobb for å få samfunnet til å gå rundt.

jgroneng liker dette
  16. gullrev

gullrev Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    I dag må jeg legge SAS-lojalisten til side (har for første gang på 10 år fått kjenne konsekvensen av Basic medaljen) og trer på meg Forbruker-hatten..

1 uke forsinket hjem til London. Motstridende beskjeder versert på SMS, av konsernet i media, og i kontakt med kundeservice. Alle avganger på min rute er endelig tilbake i fri luft og sjokkbeskjeden kommer: min booking er nå inaktiv og jeg må kjøpe meg en ny billett MED SAS før jeg kan søke om refusjon.
    Her har jeg mistet både jobb og penger på å vente - etter råd fra SAS - til å bookes om når streiken er over, når alternativ hos Norwegian eller KLM ville koste minst 6000 kroner jeg ikke har hatt tilgjengelig før i dag. "Flaks" at streiken var over og at SAS ordner ut, da trenger jeg ikke å bestille ny billett hos noen andre var tanken min i går kveld.. HaHa! Nå er ikke det en gang et alternativ fordi SAS flyr selv, og skal jeg ha sjans på refusjon av alle ekstra kostnader må jeg kjøpe ny hos dem! Kjekk kundeservice... Vi kom frem til at min situasjon nok må løses på tråden i morgen tidlig - har nå valget mellom å stå på krava eller sikre meg siste billige billett med avgang før tråden åpner opp igjen for Basic Bitches som meg..

Erindrer de gulle gamle dager da SAS trådde til med ombooking til Norwegian bare fordi morgenflyet fra AES til OSL ville bli forsinket - det kom alltid som en ubehagelig overraskelse, men lærte selvsagt at Norwegian gjerne er en god nummer to innenlands!

knuttysnes liker dette
  17. ElinPelin

ElinPelin Medlem

Likes mottatt:
    177
    Bonuspoeng:
    33
    En nyutdannet lærer med 4-årig lærerutdanning (adjunkt), har pr. 1.5.2018 en garantilønn på 425.800 kr i KS-området, en nyutdannet lektor 498.600 kr. I Oslo, som er eget forhandlingsområde, er lærerlønningene noe høyere. For øvrig tjener de fleste lærere mer enn garantilønn, da en god del av lønnsoppgjørene består av midler som fordeles lokalt, og selv om lønnsstigen for garantilønn stopper på 16 års ansiennitet, betyr ikke det at lønnsutviklingen for den enkelte lærer stopper opp etter 16 år.

Min mann hadde ca 700.000 kr i lønn siste året han jobbet som adjunkt med opprykk, dvs mer enn 100.000 kr mer enn garantilønn for 16 års ansiennitet i Oslo. Han hadde da 14 års ansiennitet. Han gikk faktisk noe ned i lønn da han gikk over til å være skoleleder.

Men nok avsporing for i natt.

RoadKing and Eddie47 like this.
  18. gullrev

gullrev Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    SAS lojaliteten er meget tynnslitt. Innser selvsagt at det er jeg som har vært dum når jeg booket denne lysende billige billetten fra Stansted, men på telefon i dag var beskjeden klar: ankomst flyplass må være den samme om man skal få refusjon eller ny billett. All den tid SAS har plass på fly til LHR hjelper ikke det meg, som må vente til mandag med å reise hjem. Hold dere unna STN, den ruta har ingenting med Star Alliance å gjøre dersom uhellet er ute!

19. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,592
    Bonuspoeng:
    293
    Interessant. Det var en del mer enn frua som er såkalt lektor med opprykk og mer ansiennitet...
    Avsporing. Stopper her.

20. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Paradoksalt nok ligger lønn for mange universitet 100-150K under ungdomsskole/vg.

Både piloter og flygeledere ser ut til å bli presset hardt ift manglende fritid. Over tid kan ikke det være holdbart å kombinere med et familieliv. Jeg tenker at selv om de har god lønn, så var det et forståelig argument for streik.

På et mer generelt grunnlag er jeg glad for at vi fortsatt har fagforeninger når jeg ser på hvordan det er i andre land. Oljepengene gir oss råd til å holde på gode sosiale systemer og rettigheter :)

ElinPelin and RoadKing like this.

Del denne siden