SAS- pilotene streiker

Tråd i 'Nyheter' startet av mrt, 02. april 2019.

  1. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    SAS sier at det er en del fly som skal gå som vanlig. Det er vel snakk om 550 kansellerte avganger. Ifølge Avinor skal SK4039 gå som vanlig, men det kan vel være at SAS sin egen liste er den mest korrekte og at de ikke har fått sendt ut alle varsler i alle kanaler ennå. Det pønsjes vel på EDB-utstyr i vilden sky der borte på Frösundavik nå.
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Noen fly vil jo gå selv om det er strek.
    Kona kom seg avgårde på tur i dag morges, jeg hoppet over pcn og booket Norwegian på returen når jeg så at det ble offentliggjort at det ble streik.
    Ser for meg at det Norwegianflyet fra Oslo til KRS kommer til å være usedvanlig populært i kveld:D
     
  3. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg skal til Tromsø på søndag
    Flyr TRF-TRD-TOS
    Hvor første strekning blir med Widerøe (WF482) og siste med SAS (SK4566). Til Trondheim kommer jeg meg uansett da Widerøe ikke er rammet av streik, men hvordan kan det bli derfra? Skulle helst vært på en forelesning på mandagen:rolleyes:
     
  4. davidhad

    davidhad Medlem

    Innlegg:
    81
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Fikk melding om kansellering for ikke lenge siden nå. Noen mulighet for at jeg kan bli ombooket til et Widerøefly fra Torp, eller bør jeg bare booke det selv?
     
  5. Nla042

    Nla042 Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Har t/r eurobonusbilletter OSL-CPH med utreise i helgen og hjemreise på onsdag. Er det noe problem hvis flyet i helgen blir kansellert og vi tar oss til København med buss/båt, og flyet hjem på onsdag ikke kanselleres? Er det f.eks. er krav at man har reist med utreiseflyet for å kunne ta hjemreise i en t/r-bestilling?
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    SAS krever i utgangspunktet at utreisen gjennomføres, hvis den ikke gjennomføres anser de reisen som kansellert, hvis ikke du har betalt for premium-super-duper-winner-takes-it-all (eller hva de nå kaller full flex billetter disse dager) så vil du ikke få igjen noen ting.
    Kanseller og ta båten begge veier, eller book om billetten. Det er kostnadsfritt p.t.
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Til info:
    Det er nå åpent for at man selv kan booke og endre som man vil på reiser, iallefall ut helgen.
    Vær imidlertid obs på 2 ting:

    • De alternativene du får opp er SAS og eksterne operatører sine. Du får ikke velge blant f.eks Lufthansa etc.

    • Du får også velge i streikerammede avganger (!), så du må gjøre litt detektivarbeid før du velger.

    • Ønsker du *A (evt andre), må du vente til flighten blir kansellert, da først blir slike løsninger vurdert, og antagelig bare på tlf.
    Norwegian skummer forøvrig fløten skikkelig, 6100 for en enveis fra AMS til OSL i Low Fare... Jaja, Kjos må jo få til smør på brødet han og.
     
    Kristian liker dette
  8. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Forstår ikke grunnlaget for å hevde at det er nødvendig med en økning på 13% når resten av Norge ligger an til 3,2%. Hadde SAS sett en reell fare i form av rekruttering så hadde de nok hevet det første tilbudet sitt også.

    Det kan egentlig ikke stemme at fagforeningene har stått fast på 13 for da hadde de ikke sittet i fem timer på overtid heller tenker jeg...
     
    NoLimit liker dette
  9. sopranoss2

    sopranoss2 Medlem

    Innlegg:
    150
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    18
    Umulig å vite såklart, men tror folk dette vil bli en streik som varer en stund?
     
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    WF ser også sitt "snitt". 2300 og kun en ledig avgang fra BGO til TRF og 2400,- fra SVG til TRF i dag og 3400,- SVG-TRF i morgen.

    Men er jo ikke like gøy å hakke på WF såklart.

    Jeg tror forøvrig streiken kommer til å vare en liten stund
     
  11. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Dagens dummeste kommentar.
     
    Hjellegjerde liker dette
  12. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Ble ikke noen helgetur til ALC.

    De hadde noen idiot-ruter, men ingen som var gangbare. Det å få en avgang søndag, når vi skal hjem mandag var lite aktuelt.

    Valgte å kansellere og få penga tilbake.
     
  13. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg skal fly KTM - BKK - OSL - KRS med poeng, er det mulig å booke om strekket til KTM - BKK - CPH - KRS i stedet for, slik at jeg flyr WF i stedet for SK siste strekk?
     
  14. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Hva er unormalt med at billetter koster 3000kr når det er avreise samme dag eller dagen etter? Ta også med i betraktningen at antall ledige seter også sikkert er ganske så begrenset allerede siden mange forretningsreisende har booket i tidligere denne uken.
     
    Henrik liker dette
  15. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
  16. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Kan ikke si jeg angrer på kjøp av litt flex-billetter med DY til rundt 600 for en stund siden.

    2 høvdinger spart! :)
     
  17. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg var føre var og booket flex-billett med Norwegian før de stengte for dette alternativet. Skal fly i dag. Kan jeg forvente å få dette dekt av SAS og/eller reiseforsikringa?

    Siste leg på bonusreise med CT. Kan jeg kreve å få alle bonuspoengene refundert ettersom de ikke får meg til endedestinasjonen? :p
     
  18. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
    Spent på når SAS gir info om kansellert flight. Skal fly ORD-CPH-OSL, får bare rebooket med sas online og ikke *A flights.
     
  19. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Unntak for streik i forsikring så der er det ingenting å hente. Forbrukerrådet var ute på tv2 just og mente at SAS skulle dekke tilleggsutgifter, men jeg har nå mine tvil om SAS kommer til å gjøre det.

    Bestilte selv en flex-billett for noen uker siden så var føre var samtidig som jeg fikk booket om morgendagens retur til et senere tidspunkt. Så sånn sett er jeg ikke skadelidende, men føler virkelig med alle som skal ut på tur.
     
  20. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, jeg kommer meg i alle fall hjem, selv om det blie dyrt. Booka for dagens flight allerede 2. april.
     
    OttoL liker dette

Del denne siden