Beste løsningen etter min oppfatning er å ha fysisk adskillelse mellom pri køen og generell boarding køen, uansett om man bruker grupper eller ikke.
Uten grupper:
Klar merking av pri kø for EBG, EBD og Plus. Boarding starter først her og pelm alle som står feil over gjerdet. Da kan de som har pri boarding boarde når de ønsker, gå rett forbi køen og inn på flyet. Noen liker å gå på først, noen vil sitte i loungen lengst mulig.
Grupper:
Dette er mye brukt i USA og det fungerer utmerket. Ofte har de 3-5 grupper med egen kø til hver med fysisk adskillelse mellom alle. Det tar stor plass og usikker på om det er hensiktsmessig i lille Norge. Men det fungerer. En og en gruppe blir sluppet inn. Når alle i gruppe 1 har boardet, åpnes gruppe 2 køen.
Mange meninger om pri boarding, men som en som reiser mye, så hadde jeg satt pris på fungerende pri boarding his SAS. Det har ingenting med at jeg vil føle meg viktig og gå først. Jeg ønsker å kunne boarde i fred, gå først ombord slik at jeg er sikret plass til håndbagasjen, å kunne legge håndbagasjen og jakken i hyllen uten å ha en stim av folk bak ryggen som skal forbi. Det er mest for min egen samvittighet, liker ikke at folk må stoppe opp pga av meg.
Dessverre har jeg kun én gang opplevd at pri boarding fungerer i Norge.
Last edited: 15. nov 2016