SAS Priority boarding

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Logiflyer, 14. nov 2016.

  1. Logiflyer

    Logiflyer Medlem

    Innlegg:
    223
    Likes mottatt:
    131
    Bonuspoeng:
    43
    Er det slik at priority boarding kun er en bløff? En jeg jobber med er EBS og hadde ikke plus billett gikk rett igjennom automaten da det ble anonnsert for priority boarding, skulle tro systemet nektet vedkommne og gå ombord da han ikke var "priority"
     
  2. stakar

    stakar Frequent Traveler

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    412
    Bonuspoeng:
    63
    Priority Boarding er nok basert på ren høfflighet, og at de som ikke har Plus billett, Gull eller Diamant status, venter til det blir annonsert boarding for alle. Fungerer fint i mange land, men ikke i Norge / Skandinavia. Systemet fanger ikke opp dette, og det ville nok blitt kaos om alle som prøvde ble avvist. Det ville bare skape lengre kø. Så med mindre SAS bestemmer seg for å ta virkelig tak i dette, vil det fremstå som en "bløff" for mange.
     
    knutegutt liker dette
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    10,852
    Likes mottatt:
    13,063
    Bonuspoeng:
    113
    Skal dette ha noen reell effekt må man vel i utgangspunktet fjerne prioritert boarding for Plus..
    Og selv da er det nok noen flights hvor antallet er for høyt..
     
    GinTonic liker dette
  4. Wiolenze

    Wiolenze Senior Medlem

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    2,674
    Bonuspoeng:
    113
    Til dels enig med @Are , det er til tider for mange som kan boarde med prioritet til at det har noen hensikt. Sist fredag reiste jeg OSL-TRD. Plus var til bak nødutgangen, og det var sikkert noen med EBG/EBD bak "gardina" også. Dvs at over halve cabinen kan boarde "først" 90 enkelte flights, da er det jo meningsløst. Mem for noen flighter vil det jo fungere. Kunne vært ett diffrensiert system mellom flights, der det ble tilpasset antal pax, så om det er for mange i Plus så er det kun EBG/D/P som får benytte seg av muligheten. Tungvint for SK, og de kan jo da heller ikke selge Plus med "pri-boarding". Alternativt delt opp boarding i 3, først *A status, så Plus/C og så røkla.
     
    fmel liker dette
  5. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    758
    Likes mottatt:
    1,076
    Bonuspoeng:
    93
    Priority boarding er og forblir en bløff her til lands, nordmenn respekterer ikke systemet, så det er good ol' møljeboarding som gjelder i praksis. Hadde portene håndhevnd dette hadde det blitt kaos så fort noen får nei, samtidig som tyve andre nordmenn uten status presser på mot personen som nettopp ble avvist av portene.

    Skal priority funke må man ta et skritt tilbake og redesigne gatene helt. På LHR T5 funket det sykt bra, en lang kø for folk flest, og en egen dedikert kø for de som flyr Club eller har status. Så er det bare å sluse gjennom de i prioritetskøen noen minutter før alle andre.

    Liten follow up på forrige medlinger: Club Europe var noen få passasjerer, ikke et halvt fly...
     
  6. Chrisbgg

    Chrisbgg Senior Medlem

    Innlegg:
    1,299
    Likes mottatt:
    2,140
    Bonuspoeng:
    113
    På forrige tur fra Arn til HkG, så slapp de først inn kun biz, ingen andre, ikke D og G.. D og G fikk komme inn sammen med plus pax..

    Var til og med et par som ble avvist i gate..

    Syns igrunn den er helt grei.. dog ikke helt ihht. Det sas reklamerer for ifht status...
     
  7. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! Redaktør

    Innlegg:
    1,302
    Likes mottatt:
    2,615
    Bonuspoeng:
    113
    Har egentlig bare opplevd at pri boarding har fungert knirkefritt én gang med SAS. Det var CPH-FRA for et års tid siden. Da boarding ble annonsert ble det presisert med en litt streng stemme at boarding var for Plus/EBG/EBD, dette alene fikk 90% av de som ikke var berettiget til pri-boarding trakk seg tilbake. Noen prøvde seg selvfølgelig likevel og de ble da avvist i gate med at de ikke hadde prioritert boarding. Dette førte til at resterende uten status/plus trakk seg tilbake og resten av boardingen forløp smertefritt. Dette var på en smekkfull A321.
     
    Petter B-C liker dette
  8. Logiflyer

    Logiflyer Medlem

    Innlegg:
    223
    Likes mottatt:
    131
    Bonuspoeng:
    43
    takk for et opplysende svar :)
     
  9. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    268
    Likes mottatt:
    399
    Bonuspoeng:
    63
    Den eneste metoden som jeg opplever som ryddig og forutsigbar er der man sier tydelig fra at manuell sluse er for prioritert ombordstigning, og automatslusene er for alle andre. Da kan man danne køer så mye man vil foran automatene, men de må vente til de åpner. Samtidig forblir manuell sluse kun for de med pri eller spesielle behov helt til gaten stenger. På den måten slipper man rotet med når pri-bording er ferdig og når vanlig boarding starter. Samt at man får tydelig adskilte køer. Synes Luftwaffe håndterer dette eksemplarisk på mange av sine hjemmebaser.
     
  10. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    553
    Likes mottatt:
    282
    Bonuspoeng:
    63
    Så må vi jo også tenke på at det er alltid mange uerfarne som er ute og reiser, og det er veldig mange som ikke vet hva Go/Plus er og heller ikke har noen kjennskap til statuskort (eller i det hele tatt utrykket "Priority Boarding").

    Med mindre disse nektes manuelt så vil det aldri fungere optimalt. Men jeg ser ikke helt poenget på innenriks. En ting er hvis en har atskilte kabiner og det tar en del tid å boarde generelt. Da er det godt å sette seg ned i en god stol med noe godt å drikke. Men for en tur til Oslo eller Bergen, så betyr det absolutt ingenting. Annet enn at de i noen tilfeller kan være dårlig plass til håndbagasje hvis det er rimelig fullt belegg.
     
    RoadKing liker dette
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    10,852
    Likes mottatt:
    13,063
    Bonuspoeng:
    113
    Spørsmålet er vel om det ville vært en ide å innføre boarding grupper.
    Har vel vært nevnt før.
    Gruppe 1 EBG/D/P
    Gruppe 2 Plus
    Gruppe 3 resten

    Da får man først inn statusfolket som sprer seg utover, raskt etter fyller man opp plus og så tli slutt kommer de andre.

    For min del foretrekker jeg å boarde sist om jeg er i Plus. Tar alltid 1D og får et utall vesker og rumper i nakken i løpet av boarding så det er ikke spesielt hyggelig..
     
    Shyneno liker dette
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    10,852
    Likes mottatt:
    13,063
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg synes det har fungert fint i de eksemplene jeg har sett. Men må ikke være for mange grupper, da vil det fort ta for lang tid ..
     
  13. RoadKing

    RoadKing Veteran

    Innlegg:
    6,873
    Likes mottatt:
    7,933
    Bonuspoeng:
    113
    Tja... EBP'n har jo brukt noen kroner mer en 4999 for å komme til den statusen da. Vil tvert i mot si det er ganske rettferdig jeg.
     
    Anton80 liker dette
  14. view

    view Senior Medlem

    Innlegg:
    1,317
    Likes mottatt:
    1,117
    Bonuspoeng:
    113
    Skjønner hva du mener, men likevel: man blir ikke EBP med Go light til 299,- status får være status i grunn.
     
  15. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,843
    Likes mottatt:
    3,179
    Bonuspoeng:
    113
    Kanskje man skulle begynne med boarding etter hvor mye du har betalt//hva billetten koster :D:D:p:p
     
  16. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    996
    Likes mottatt:
    1,620
    Bonuspoeng:
    93
    Beste løsningen etter min oppfatning er å ha fysisk adskillelse mellom pri køen og generell boarding køen, uansett om man bruker grupper eller ikke.

    Uten grupper:
    Klar merking av pri kø for EBG, EBD og Plus. Boarding starter først her og pelm alle som står feil over gjerdet. Da kan de som har pri boarding boarde når de ønsker, gå rett forbi køen og inn på flyet. Noen liker å gå på først, noen vil sitte i loungen lengst mulig.

    Grupper:
    Dette er mye brukt i USA og det fungerer utmerket. Ofte har de 3-5 grupper med egen kø til hver med fysisk adskillelse mellom alle. Det tar stor plass og usikker på om det er hensiktsmessig i lille Norge. Men det fungerer. En og en gruppe blir sluppet inn. Når alle i gruppe 1 har boardet, åpnes gruppe 2 køen.

    Mange meninger om pri boarding, men som en som reiser mye, så hadde jeg satt pris på fungerende pri boarding his SAS. Det har ingenting med at jeg vil føle meg viktig og gå først. Jeg ønsker å kunne boarde i fred, gå først ombord slik at jeg er sikret plass til håndbagasjen, å kunne legge håndbagasjen og jakken i hyllen uten å ha en stim av folk bak ryggen som skal forbi. Det er mest for min egen samvittighet, liker ikke at folk må stoppe opp pga av meg.

    Dessverre har jeg kun én gang opplevd at pri boarding fungerer i Norge.
     
    Last edited: 15. nov 2016
    Nanping liker dette
  17. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Den personen som blir EBP på reiser til 299kr... fortjener så absolutt å kunne borde først :D
     
    Scandipendler, Are, RoadKing and 2 others like this.
  18. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    925
    Bonuspoeng:
    93
    Her på Island så har Isavia som driver flyplassen satt opp nye automatiske gater. Det er satt opp tre automater i hver gate der to er for general bording og en er kun for pri boarding. De forskjellige gatene er adskilt med et 10 meter langt skille i plexiglass. Dette skillet er gangske tydelig merket med skilt.

    Det fine er at pri-gaten ikke slipper igjennom noen som ikke har rett på pri. Folk som får rødt blir sendt rett venstre og bakerst i den andre køen.

    Jeg forstår helt ærlig ikke hvorfor ikke flyselskapene i som flyr i Norge presser Avinor hardere for å få til en lignende løsning. Selv Norwegian kunne jo tjent mer penger på å kunne selge prioritert boarding.
     
  19. Logiflyer

    Logiflyer Medlem

    Innlegg:
    223
    Likes mottatt:
    131
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har problemer med å skjønne at systemet ikke takler å skille på boarding men klarer å skille fast track og ikke. Datasystemet må jo være fra nittenhundreogbrødmangel!
     
  20. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    1,752
    Likes mottatt:
    3,793
    Bonuspoeng:
    113
     

Del denne siden