Hadde eigentleg gitt opp pri-boarding, men etter dei siste turane har eg fått fornya tillit til dette. På gate har ein vore klar og tydeleg på dette, og folk flest har utruleg nok oppført seg også. Dei verste er fortsatt kvite menn som pusher 50, med gullkort som alltid skal presse seg forbi meg fordi eg er halvparten av alderen deira. Når eg viser diamantkortet så roer dei seg raskt ned
Jeg er litt irritert på denne nye sone-boardingen... Jeg med gull og kona med Silver på samme booking. Jeg får sone A hun får G... Når vi flyr på samme referanse nummer, så burde det vel funke å få begge på samme boarding gruppe...?
Pussig nok har mitt inntrykk etter mine flyginger ca det siste året, vært at Pri boarding har begynt å fungere noe bedre. Det blir sikkert ikke respektert like godt (eller håndhevet like strengt) som i en del andre land, men skiltet har nå kommet konsekvent opp, og det har sett ut som "røkla" i noen grad har avfunnet seg med det. Det er jo ikke usannsynlig at det er oppside i ordningen for selskapet også. Folk som flyr såpass at de har status, vet vanligvis hvordan en skal oppføre seg for at boarding en skal gå så raskt og smertefritt som mulig.
Jeg fikk med meg alle sammen, selv med to PNR og meg(Kjerringa fysisk i maskinen) plus og, ungene og kjerringa(meg fysisk) i go. Jeg sjekket inn alle på mobilen før vi kom på flyplassen og reisen ble betalt med mitt kort.
Ikke noe som sier at man må være på samme PNR. Har et par ganger fått ordnet med flyvertinnene så de har gitt drikke til venner/bekjente/forretningsforbindelser andre steder i flyet – gjerne uten varsel, mange blir litt satt ut når de får tilbud om å forsyne seg gratis fra baren og får beskjed om at det er en hilsen fra en venn på sete 15A (eller lignende). To ganger har jeg også kommet i snakk med sidekameraten og tilbudt dem å "være min venn" og få noe fra vognen.
Betjeningen om bord har ingen oversikt over hvem som flyr Go og hvem som flyr Go Light. Så, det er ikke noe å bekymre seg over.
Ikke noe problem i Oslo. For der har de ikke begynt med sone boarding. Men i CPH pep kona rødt etter at pep jeg grønt... På boardingkortet stod det trykt forskjellige soner på hver vår. Og hvis du hadde feil sone, så kom du ikke gjennom... Hadde hatt forståelse hvis det var forskjellige PNR, men når vi er på samme booking, så bør den høyeste sonen gjelde for hele familien...
Og hvordan fungerer dette tullekonseptet så hvis man reiser med baby på fanget? Babyen får jo eget boardingkort, og da regner jeg nesten også med at babyen får en annen sone? Det skulle jeg nesten ønske skjedde med meg i praksis, bare for å kunne lage en liten scene av det. Hvis SAS derimot har funnet en løsning på dette, burde det være en smal sak å la alle med samme PNR boarde samtidig. Sukk... Hva er det de tenker med på Frøsundavik, eller i den city loungen SAS-blårussen vel tilbringer mesteparten av tiden sin? Her har kunder mast om priority boarding i flere år, og når de endelig får ut fingeren, så klarer de å kødde det til.
Skjønner ikke hvorfor dem ikke bare kan gjøre som på LHR!?! Di sperrebåndene tar ikke akkurat mye plass og kan umulig ta mere enn 2 minutter å sette fram/tilbake!
Altså, det er slike ting som gjør at fordeler forsvinner. Begynne å gi randoms på flyet gratis drikke eller sende flyvertinner 10 rader bak for å gi en cola? Gud bedre.
Randoms – joa, to ganger – og begge har jeg hatt kontakt med etterpå. Nettverking kaller jeg det. 10 rader bak med en cola til en venn/kollega fordi vi ikke fikk sete ved siden av hverandre – det ser jeg heller ikke noe galt i.
Interessant hvordan alt folk misliker er en forbedring. Det har aldri vært gratis alkohol for EBD i minus. En enhet gjelder Plus innenriks. Utenriks får du det du peker på, selv om det er din 6 flaske musserende... Ikke helt enig her altså. Skal alle EBD få gratis oppgraderinger til de som de reiser sammen med? Er vel da bedre for SAS om de kjøper en Plus-billett.. Er sikkert mange som gjør det om de har partner med travelpass også..
Enig. Det er jo helt håpløst. Status må gjelde alle i pnr. Hvis du ser til de amerikanske selskapene som har hatt systemet lenge så kommer alle i pnr i boarding group 2 hvis det er en *agold. Noen som kan spørre på meet-and-greet.......(sorry, men jeg gidder ikke gå dit selv)
@Are Sikker på det? Mener det stod på SAS sine sider før at innenriks kun ga 1 i minus som EBD. Men jeg kan selvfølgelig huske feil
Jeg har en skrekkommentar til dette med hva som skjer med en baby på fanget med de nye reglene på Kastrup: I går reiste vi via Kastrup tilbake til Oslo med et barn på tre. Jeg er Diamond, min kone Gull. Jeg stod foran med henne på tre og hadde ikke notert meg at det stod ulike prioriteringskoder på meg og barnet. Vi stod foran, og jeg la på mitt boardingkort og slapp henne igjennom, så tok jeg hennes for å gå gjennom selv, men ble nektet. Jeg påkalte da han som stod nærmest i innsjekkingen, mens hun lille skrek fortvilet på innsiden og delvis sprang mot tunellen hvor de fremste gikk inn, og delvis mot nedgangen mot trappen hvor de bakerste ble oppfordret til å gå inn. Jeg sa jeg må slippe igjennom for hun kan ikke gå der alene. "Jeg har ikke tid", sa han... Jeg fikk vist ham billetten og sa hun var tre år. Da skrek han ut... "Hun må skaffe seg gullkort selv", og lot meg stå igjen.... "ja, men. jeg må da kunne reise med et barn"... "Du kan ikke reglene, hun må skaffet seg status"... Etter en stund (sekunder går sakte i slike situasjoner), slapp jeg igjennom og fikk roet henne.. Fornedrelsen over å bli skjelt ut glemmer jeg aldri. Det var flere bestyrtede vitner som kontaktet meg. Jeg har klaget inn, uten å fått svar ennå. Eventuelle svar skal postes her.
SAS gjør virkelig sitt beste for å skremme vekk kundene sine, og jeg lurer på hvor de rekrutterer enkelte blant førstelinjepersonellet sitt. Ikke ar jeg behøvde en, men jeg fikk nettopp enda en grunn til å velge vekk SAS på mine reiser med infant - noe jeg for så vidt allerede for lengst har gjort på grunn av forbedringene av lounge- og fast track-tilbudet.
Det er sjeldent jeg tenker at "hadde det skjedd meg ville jeg ringt tippstelefonen til VG/random avis", men dette er et slikt tilfelle!
Finner det helt utrolig at SAS greier å kuke det til slik i bestillingen av sone-boarding at ikke alle på samme PNR havner i samme sone. Det er vel Amadeus som gjør implementasjonen? Lurer på hvem det er som skriver kravspesifikasjonene hos SAS, og om ikke Amadeus kunne gitt noen velmendende råd på veien siden dette jo faktisk virker hos andre selskap.
Jeg reiste fr TRD - OSL Lørdag med 09:10 flyet, var der ganske tidlig og uten bagsje. Det ble ropt opp at reisende uten håndbagsje kunne bli med på 08:20 flyet. Flere kom til gaten, og damen bak skranken måtte spørre om det var noen med diamant eller gullkort. En sølvkunde flashet stolt kortet sitt, og jeg sa at jeg var ebg, hun sa kjapt at dere får bli med, da klokken nærmet seg avgang. Flere kom til gaten og hun takket for at de meldte seg. De to damene snakket seg i mellom og så bort på meg, mumlet noe om oppgradering. Fikk printet ut en lapp og der sto det 3E, jeg takket og ønsket de en fantastisk lørdag!