SAS Priority boarding

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Logiflyer, 14. nov 2016.

  1. jayeff

    jayeff Medlem

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Da jeg fløy fra München på tirsdag, fungerte priority boarding veldig greit. Gatene der ser omtrent ut som på en hvilken som helst større flyplass i Norge, så jeg tror ikke at noen ombygging er nødvendig. Før selve slusene ble åpnet, ble priority boarding gjennomført "manuelt". Vedkommende som stod i skranken silte effektivt underveis, og de som ikke hadde rett på slik boarding ble sendt tilbake i køen. Deretter ble slusene åpnet, og alle kunne boarde på normalt vis.
     
  2. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Pri boarding fungerte ikke på OSL-ARN i dag morges. Det er jo mange med prioritet på morgenflyene til ARN, men ALLE har ikke prioritet.

    Pri boarding på ARN (til LAX) fungerte brukbart for oss i Biz, men det er en kanossagang gjennom horden med ikke-status-passasjerer som presser mot lukene.
     
  3. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,420
    Bonuspoeng:
    93
    Litt på siden, men er skilt for bruk på norske flyplasser veldig dyre i innkjøp? Tenker da på at man bruker skilt av størrelsen middels frimerke for å markere priority boarding f.eks. på OSL. Kombinasjonen j..... lite plass foran gate og et lite skilt som står diskret plassert på skrå oppe på disken gjør ikke ting lett akkurat.
     
  4. Sykkelthor

    Sykkelthor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    312
    Likes mottatt:
    565
    Bonuspoeng:
    93
    Siden vi er flinke til å klage bør vi vel kanskje for ordens skyld nevne når ting faktisk fungerer også. De siste 3-4 ukene synes jeg prioritetsboarding har fungert veldig fint, med unntak av pendlerflyene hvor alle har prioritet uansett. Enten det har vært ettermiddagsfly OSL-BGO eller kveldsfly BGO-OSL/OSL-CPH/CPH-BGO virker det som om prioritetsboarding både annonseres, håndheves og oppfattes av de som reiser. Enten det eller så er det det faktum at jeg går ombord så fort som mulig og aldri ser meg tilbake :D
     
    RoadKing liker dette
  5. mhandlykken

    mhandlykken Medlem

    Innlegg:
    129
    Likes mottatt:
    607
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg flyr mye BGO-OSL og vice-versa. Det har alltid blitt annonsert at EBG og oppover og Plus skal få boarde først, men har aldri blitt håndhevet skikkelig. Mange sniker som vi alle vet.

    Men i dag på 1600-flyet ble det faktisk håndhevet med nekt for de som prøvde seg. Første gang jeg har opplevd det her på BGO.
     
    Nanping, Sykkelthor, fmel and 2 others like this.
  6. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    618
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg leste først BOO, og var overrasket over det du opplevde. Med BGO kan jeg skjønne at det stemmer.
    Jeg reiser mest fra OSL, EVE og BOO, og det er kun sistnevnte som har en god ordning på dette. På BOO er de oftest strenge og veldig tydelige på prio :)
     
  7. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke engang et snev av forsøk på SK4723 OSL-TXL i formiddag, verken over høyttaler eller med mini-plastlaminert skilt.
     
  8. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    4,228
    Bonuspoeng:
    113
    Boarding gruppe som i USA fungerer relativt bra, og er enkelt å forstå. Egen kø for gruppe en, to og tre. Selv tante Olga tar denne.
    Men det som irriterer er at det er en egen uformell gruppe null som består av en salig (?) blanding av pensjonister, barnefamilier og militære. Rullestolbrukere er OK å sende ombord først, men militære og pensjonister som er spreke nok til å slå hjul nedover midtgangen - hva er greia liksom?
    Det eneste denne gruppen har til felles er at de reiser på billigst mulige billetter.
     
  9. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Militære er en litt hellig gruppe i USA (av forståelige årsaker). Men er enig i at jeg ser ikke helt grunnen til at det skal opphøyes så veldig på f.eks flyreiser.

    Men bare ikke si noe høyt om det. Veldig få som tolererer kommentarer på slike ting, uansett hvor trivielt det er.
     
    kiev liker dette
  10. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,268
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Militære må du ikke tulle med når United skal boarde. Da må du bare bukke og takke for at de forsvarer landet og la de boarde først.

    Resten i "gruppe null" er ikke det 1K medlemmer eller deres familie (eller evt. "lifetime" utgaver av det samme ) ?
     
    Last edited: 02. des 2016
    kiev liker dette
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Er kun GS som får komme inn så tidlig. 1K havner så i gruppe 1..
     
  12. TailEndCharlie

    TailEndCharlie Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    I det seneste SAS magasinet (desember) under "Spør Eivind" eller hva de kaller det, så uttaler han han de nå jobber med nye systemer for portene, slik at de faktisk skal skille mellom pri og ikke pri ("in the future"...).
    Her er sitatet:

    "Why doesn’t SAS have good priority boarding?

    We recently provided clearer information about how priority boarding works. In the future, the automatic turngates at airports in Scandinavia will be upgraded to identify whether travelers enjoy priority boarding or not. If not, the boarding pass will be rejected and the traveler will have to step out of the line"
     
    Olelink, Nanping, Petter B-C and 3 others like this.
  13. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Var ikke noe for tidlig!...
     
  14. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,801
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    "In the future" er definitivt ikke for tidlig. La meg gjette på 2023, hvis vi er heldig.
     
    Misterix and Mbj like this.
  15. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    Med andre ord omtrent samtidig som Eurobonus 3.0 kommer ;)
     
  16. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Det blir nok riktig festlig med det salige kaoset som oppstår når de automatiske slusene avviser 1/3 av de som prøver seg, mens køen trykker på bakfra. Én gang for alle: Håndhev pri boarding manuelt, og åpne deretter slusene for resten. Eneste som vil fungere på OSL og CPH i alle fall.
     
  17. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Enig. Det reelle problemet er at de reisende gir f... i hele opplegget. "Jeg stilte meg først i køen for en halv time siden og da skal jeg først ombord". Inntil SAS slår ned på det med hard hånd (slik andre *A selskaper gjør i utlandet) så vil det fortsette å være kaos. En sluse som avviser mesteparten vil bare skape enda mer kaos. Hvorvidt nordmenn (snakker da kun utfra personlig erfaring) noensinne vil lære er selvsagt en annen diskusjon... :)
     
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er vel ikke den eneste som har fått "Ja, vi får vel bare trekke oss til side når de prioriterte som deg skal frem" slengt i trynet av smågrettene folk?

    Hatet stråler mot mannen i dress som spaserer forbi "mannen i gata"...
     
  19. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    I dag hadde jeg en strålende pri boarding på OSL, det var nesten ingen som reiste seg og man fikk gå omtrent alene ombord. Det hjelper når boarding start litt tidlig/på tiden og blir mye verre når boarding er forsinket og flyet er pakket.

    De nye gatene blir bra, selvom det kommer til å bli en tøff tilvenning for enkelte reisende.
     
  20. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje det som må til er spesielle farger på boardingkortene? Og så opprop med boarding for blå, røde og tilslutt grønne? Da blir det mye lettere for alle å skjønne hvem sin tur det er, samtidig som at det blir vanskeligere å snike.

    Men klart, en slik teknologi er jo lysår fremme.....
     

Del denne siden