Noe jeg irriterer meg over hver gang er hvordan de med sas go biletter uten gull/diamant stormer frem til gateporten ved boarding. Selv om det anonseres at det er priority boarding med sas pluss, gull og diamant kort. Folk med sas go prøver biletten sin i gaten og for feilmelding samtidig som porten ikke åpner seg. Åpenbart nettop fordi man ikke har fasttrack. Personen prøver igjen og igjen. Hva er det som ikke forstås? Etter å ha prøvd 5-6 ganger og kastet bort tid for pasasjererene, går den til gate skranken og spør. Du har ikke fasttrack. Dette ser jeg ofte i Norge men nylig også på CPH-OSL. Dette virker som et særlig norsk fenomen etter min vurdering og hva jeg har sett. Er det arroganse fra disse eller er de så dumme at de ikke forstår? Dette er godt voksne folk.
Tja, en kombinasjon av at dette tross alt er relativt nytt enda i Norge, slik at de som bare reiser en gang eller to i året (og knapt nok det) har noen erfaring med dette enda, og god gammaldags jantelov så du skal ikke tro at - du er noe bedre/kan gå ombord tidligere - enn meg. Vi nordmenn er jo gode på dette siste . Men ja, i utgangspunktet enig med deg. Dette er ikke rocket science ...
I dag på AES: SK1313 til Oslo annonseres med priority boarding (A og B aktivert i maskinene). Mann stormer frem og får feil igjen og igjen. Stopper og står bare der demonstrativt og sperrer den ene maskinen. Sekunder etter... DY401 til Oslo annonseres med at resterende passasjerer kan boarde. Samme mann setter i gang med å prøve igjen og får fortsatt ikke komme inn selvsagt. Da går han og spør gate om hvorfor han ikke får boarde. Hun smiler og sier det er prioritert fortsatt... og da svarer han til seg selv: «Å det var Norwegian ja». Knallhard kontroll av min favoritt gate handler på AES!
Priority boarding på KKN Høybuktmoen i dag: - Annonsering av ombordstigning for seterad 1--5. - Dette tilsvarer SAS Plus, ikkje eitt ord om EBG/-D. Funka det? Bermen venta i alle fall
SK361 fra Trondheim til Oslo i dag. Annonseres priority med Plus, gull og diamant. Jeg overhører en dame si til en annen: «Vi går nå siden vi sitter så langt bak». Jeg skynter meg foran dem til automaten og i det jeg går nedover gaten hører jeg bare maskinen gi «denied» lyd tre-fire ganger før jeg hører gatepersonell si: «Har dere Plus? Det er bare dem først...» Fornøyd med å ha unngått å havne bak
Begynner å bli bedre nå som maskinene ikke slipper gjennom de uten pri. Reiste CPH-DUB på torsdag, der er eller «gjennom» før vi skal gå ombord så jeg var sikker på at dette ble kaos selv om de ropte opp 2 ganger hva som gjaldt og hvem som kunne boarde først. Når det omsider ble ombordstigning så var det manuell kontroll av BP, ikke noen snikemuligheter der nei. Flere som ble tatt til siden og bedt vente. Tydelig flaut for flere, kanskje det har en preventiv effekt da og pri boarding vil funke på sikt?
Dette er dessverre også en situasjon mange av oss med EBG/EBD havner i til stadighet. Systemet blokkerer nemlig jevnlig reisende på ungdomsbillett, noe som gjør at vi ofte ikke får benyttet oss av fordelen vi skal ha. Dette selv om ID er vist ved innsjekk. Samtidig er det ikke alltid ungdomsbilletten er sperret for boarding - dermed er det like greit å prøve hver gang for så eventuelt å bli avvist. Slitsomt? Ja. Vår feil? Nei. Her er det SAS som skaper unødvendig mye trøbbel.
Det kunne jo være en tanke å skrive «priority boarding» på skjermene, mange som aldri hører etter og bare ser «boarding».
Har du forsøkt å vise deg frem til gatepersonellet, altså ikke ved innsjekk men ved gaten. Gjorde alltid det når jeg reise på ungdomsbilletter før jeg fylte 26 år, aldri noe problem.
Når halvparten ved gaten har på hodetelefoner og ikke følger så nøye med hadde det ikke skadet med berdre info på skjermen nei. Ei heller er det alltid så lett å høre hva som blir sagt, på enkelte flyplasser skal du ha bra hørsel for å få med deg alt om du ikke står rett ved en høyttaler.
Men er jo også et håpløst opplegg sas kjører når EBD/EBG reisende med EBS/EBB ikke kan boarde samtidig ved pri boarding. Det er jo dømt til å bli kaos.....
Klart de kan boarde sammen, det er bare at de ikke kan gå først. Er litt delt i dette selv, gir det mening at onkel EBG skal som drar med en haug med kompiser, venner, tanter og nevøer skal ha prioritet? Han kan fint gå alene først om det er kritisk viktig, men vil han reise med de andre kan kan jo bare vente litt.. Samme gjelder lounge, foruten at man har +1 der. Kan ikke dra meg seg en haug, foruten nær familie i SAS loungene.. Prioriteten blir jo i utgangspunktet vannet ut når man tillater slikt. Kan også se for meg at onkel EBG blir muggen når han ikke blir prioritert over en annen onkel EBG som har med seg både kompiser, tanter og nevøer som somler og fjaser i fasttrack og påfølgende skaper kø i boardingen..
Det hjelper heller ikke at priority boarding ofte ikke annonseres før etter en lang intro. Da har gjengen som reiser DY to ganger i året og tilfeldigvis fant ut at SAS var billigere på akkurat denne avgangen allerede reist seg og står og tripper foran porten.
Er ikke uenig, og ja selvfølgelig kan man boarde sammen så lenge man venter til etter pri boarding...... poenget er at onkel EBG gjerne vil ha tante EBB med seg. Når de så ikke er i samme boarding gruppe sier maskinen stopp, med derav følgende kaos bakom i rekkene
Vi trenger det på skjerm. Når jeg kommer dinglende etter at Boarding har startet med øreklokker må jeg spørre hvem som border nå for å vite. Eller kikke meg rundt å se om det står noen og henger håpefullt i passe angrepsavstand. Men veldig enkelt på CPH i dag på vei til BRU. Selv om det sikkert som banken(dnc-sikkert) sto en kar og blippet fem ganger på rødt før han tok et skritt til siden. Beklager kvaliteten, jeg skulle boarde. . K
Fløy hjem fra Helsinki i går - der også fremkommer det på skjerm at de åpner for Priority boarding eller ordinær boarding. Men samme opplegg der, 1 av 2 som forsøker å gå gjennom portene blir avvist...
Jeg tror fremdeles ikke at en skjerm vil løse så fryktelig mye. Hva som behøves er atskilte køer. Da kan dessuten gruppene A-B gå rett ombord uten å havne bakerst i køen selv om det er åpnet for allmenn boarding. Men problemet er vel at slik som gatene på OSL, CPH og til dels ARN er designet, så er det vanskelig å få dette til på noen fornuftige måte i praksis.