Det er jo det brukeren opplever. Eller kanskje han blir misfornøyd med SAS fordi hver gang er det noe kluss med boardingkortet som de bak skranken "må fikse"
Sk4026 fra Svg mot osl idag. "Velkommen til prioritert boarding" x- antall prøver seg med røde pip.. De fleste tar hintet og snur umiddelbart..
Gikk bra på CPH i dag. Tydelig pre boarding annonsering, litt surmuling fra noen "mumle hvorfor må de gjøre det så komplisert" men alt i alt så det ut til å gå bra.
Gikk fint fra bgo-osl for ikke så lenge siden, 2 stk som prøvde seg og fikk rødt lys... mann - 'boardingkortet mitt virker ikke' skranken - 'har du PB??' mann - 'nei' skranken - 'da må du nok vente'
Funket fint på TRD-OSL, og delvis på OSL-HAU i dag. Men det er helt tydelig at «priority» er et ukjent fremmedord for den gjengse nordmann.
Til min store overraskelse har priority boarding fungert bedre på mine to forrige Norwegian-turer enn hos SAS, folk holder seg unna portene slik at de med priority på boardingkortet slipper først gjennom. Testet på både OSL og BGO, begge hadde knirkefri prosess.
Jeg fløy DY fire ganger i august i fjor og hadde samme inntrykk. Riktignok var det absolutt ingen reisende på noen av de fire (OSL-CPH/CPH-OSL x 2) som benyttet seg av pri boarding, men det var på ingen måte snakk om samme rushet mot gaten som jeg normalt opplever hos SAS. Dette kan jo kanskje skyldes at reisende forventer at en gebyrhungrig LC-carrier som Norwegian rent faktisk vil håndheve priority boarding nokså strengt, mens 'alle' vet at det i praksis er fritt frem hos SAS?
Eller at det er så mange som har prioritet at det nødvendigvis blir kaos. Når alle 40 med prio går til gaten får flokken panikk i frykt for å ikke rekke flyet og kaoset er komplett ..
Dette er et godt poeng. Kanskje en del av oss statusreisende underdriver omfanget av pax med pri boarding. 40 stk., som det fort er langs aksen OSL-CPH-ARN, er jo nesten i seg selv nok til å skape et visst kaos og den gjengse reisende vil kanskje forståelig nok fort tolke denne massevandringen mot gaten som signal til allmenn boarding. Enda et argument for separate køer.
Enig, tror dette er løsningen som gir mening. Er nok en spesielt stor utfordring for SAS ettersom det er så enkelt å få gull og plus er ganske stor. Sammenlinker man med f.eks. Lufthansa er business-seksjonen mye mindre og senatorkortet er litt mer eksklusivt enn EBG..
Kan ikke annet enn å si meg enig her. Nå på søndag til BUD var vi hele 4 stykker med PB, ingen antydning til kø eller mas fra resten, og de slapp faktisk ikke gjennom før vi 4 hadde inntatt våre plasser ombord. Tok vel bortimot et minutt før nesteman kom etter at jeg hadde satt meg på 1D.
Dere har nok et veldig godt poeng her. Flyr man innenriks på typiske pendler-ruter som feks TRD-OSL på tirsdagsmorgen er halve flyet Plus og sikkert halvparten av de i Go har gullkort eller bedre. Med andre ord har flesteparten pri-boarding og det hele blir en litt meningsløs affære.
Hørt på OSL-KRS her om dagen. Når crew passerte den blå lappen, purser til kabinmedlem: "Det er over 20 diamanter bakover dag". Jeg talte drøye 30 i plus, så da er det 50-60 stk plus eventuelt en skokk med EBG som har prioritert ombordstigning. Ikke rart det er kaotisk.. Og dette var med en moderat liten Plus seksjon. Tenk på de virkelig pendlertunge flyene, 15-20 rader I plus...
Hjem fra Harstad tidlig en morgen denne uken. Ikke så fullt fly. Det står det jeg antar er reisevante og venter. Ellers litt spredt med folk på stolene. 3 ansatte bak skranken. En av dem mumler i mikrofonen om velkommen til SAS på norsk. Flere turistkledde spretter opp og forsøker seg. Rødt lys. Rødt lys igjen. Ingen i skranken gjør noe. Etter et minutt eller to hører jeg noe om priority boarding over høyttaleren. Men ikke noe reaksjon fra dem bak disken. Sier fra på engelsk til de samme som stadig står i luken, og spør om de har priority boarding. Og så flytter de seg. 1. Start opprop med å be alle bli sittende. 2. Er det mulig stå ved slusene og spør og hjelp folk som ikke forstår systemet. 3. Høyttaleranlegg må fungere og de ansatte må få opplæring i bruk. 4. Legge inn et eget punkt ved innsjekk på automat. Vis bokstavkombinasjon på skjermen og tving reisende til å krysse av at de har forstått. 5. Sperrebånd med skjerm og informasjon.
Et par erfaringer i julen: SK OSL-MUC: Barn: «Prioritert ombordstigning?» Mor: «Bare prøv likevel...» AV GIG-GRU: 3 separate køer (boardingsoner) med sperrebånd...
Hehe, I Singapore når vi skulle fly til Manila i SQ Biz så måtte vi gjennom en ny sikkerhetssjekk ved gaten (ingen prioritering, bare stille seg i kø) så når billett og alt var sjekket så satt vi alle å ventet der da. Når boarding skulle starte ble det ropt opp at Biz skulle gå først men neida. Der flokket hele horden til
I forbindelse med dagens tur med Widerøe fra Sandefjord til Stavanger ble det sagt følgende over høytaleranlegget: "Normalt har vi priority boarding for gull- og diamant-medlemmer, men siden det gjelder alle på denne flygingen kjører vi på med boarding åpent for alle" Verdt å merke at så og si alle passasjerene hadde vært på toppledersamlingen Oljeindustripolitisk seminar.
Priority boarding fungere utmerket på SK841 til Zurich på formiddagen i dag. 10-15 sto foran porten, og alle adndre satt og ventet på beskjed. Mistenker muligens at søndagsflighter som denne er bedre enn melkerute-avgangene... Dog var det en eldre herremann som gikk frem til disken og viste frem boardingkortet, men fikk beskjed om å gå igjennom portene. Han dro da frem et kort (antar gull/diamond) og viste frem dette. Fikk samme beskjed, og å gå igjennom portene. Var endel finans-kjendiser på avgangen, de skulle nok til Davos