Off-topic, men likevel litt relevant: BCN-OSL i går med DY, streng adskillelse av PRIO og "vanlige" passasjerer. MEN: >100 berettigede i PRIO-køen (!)
Priority Boarding gets upgraded! All SAS EuroBonus Gold & Diamond members can now bring one friend or up to four family members if you travel in the same booking. Welcome Onboard
Litt digresjon, men... En ting jeg merket meg på dagens flygning OSL - MUC (jeg vet, den burde vært OSL - CPH - MUC, men men) var at det virket som det ikke var menyer i noen seter (på Plus iallefall). Er det en ny "forbedring", noen andre som har sett?
Menyen er nå bakt inn i Scandinavian Traveller magasinet. Lurte på det samme til de sa «menyen finner du på side 65 til 68» eller noe sånn.
Har SAS også egne soner for gruppe 1, 2, 3 og til slutt 4 og 5 på LHR? Jeg mener da tydelig områder avsperret med bånd slik BA gjør det på bildet mitt. Problemet jeg har sett de få gangene jeg har flydd SAS er at alle samler seg foran boarding området og hvis jeg ikke står og venter først i køen så er det nesten umulig å komme seg først i køen hvis jeg kommer litt seint. I tillegg så tok det bare noen minutter før alle ble ropt opp. Men rett skal være rett. BA har ikke noe avmerket område for de ulike sonene på OSL heller. Der pleier de å rope opp gruppe 1 og 2 til å boarde først. Jeg ser at de som da prøver seg blir henvist til å vente. Så dette fungerer best der de har adskilte soner som på LHR f. eks
Skulle vært mulig å dele gaten i to hvor man må scanne boardingkort for å slippe inn. En for de med priority og status og en for resten av de vanlig dødelige.
Det er fullt mulig å ha delte felter i Norge også. Sånn jeg har skjønt det handler det om at OSL ikke vil ha sperringer / skilt osv ved sine gates. Ikke at SAS eller andre flyselskap som flyr fra OSL ikke klarer å sette dette opp/ gjennomføre. Korriger gjerne hvis jeg tar feil, men med dette i bakhodet blir endel kritikk av SAS urettferdig, om en reell nok.
Jeg observerte noe fiffig i sikkerhetskontrollen på FRA i mai. Selv om jeg sto i gold track bak mange dresskledde forretningsreisende, så gikk det ganske tregt igjennom sikkerhetskontrollen. En skulle tro at disse dresskledde mennene var veldig rutinerte men jeg tror de bare ikke brydde seg, siden det gikk "så raskt alikevel". Først når de kom frem til selve sikkerhetskontrollen begynte de å ta av seg dressjakkene, og belte, og pakke ut laptopen, tømme lommene... i motsetning til oss fritidsreisende som hadde allerede tatt av oss jakke, lagt mobil og nøkler i jakke eller i håndbagasjen, ikke hadde på oss belte, hadde nettbrett, laptop og pose med toalettsaker klar i den ene hånda og sto og trippet for å kunne gå raskt igjennom kontrollen. Hvis røntgen-maskinen må vente på passasjerene så er det noe galt. Vanligvis (i den vanlige køen) så står passasjerer og venter på maskinen.
De orden i sysakene på LHR. Dro samme vei i går og det fungerte meget bra. På LHR opplever jeg også at priority på bagasjen faktisk fungerer når man ankommer.
Sjekket de inn nå. Vi er 4 stk, 1 EDG, 1 EBS og begge barna er EBB. På Boardingpaset til alle står det nå gruppe A, så ser ut som om det fungerer automatisk. Nesten så jeg er overrasket. Alle var forøvrig på samme booking.
Av nyskjerrighet - hvordan får man bestilt den rutingen? Den kommer jo ikke opp på sas.no om man søker
Fungerte flimrende. Alle reisende ble gruppe A og kom ombord uten problemer til Malaga i dag. Det som ikke fungerte i det hele tatt var priority boarding. 5-6 stk stoppet hele køen. Problemet var nok at de annonserte over høytaleren at gaten åpnet om noen minutter. Så ble det åpnet og 30 sekunder senere annonserte de som standard melding at det var prioritert boarding.
OSL-LHR med SK0803 nå. Priority boarding annonseres, hører flere gamle tanter: "det høres ut som noe oppgraderte greier, men la oss gå uansett", alt som forventet foreløpig, at SAS valgte å la samtlige boarde, irriterer meg fantastisk mye mer. La oss belønne sniking, da blir det sikkert bedre etterhvert