Jeg har spurt om dette i diverse service-skranker på tre forskjellige flyplasser og fått to "nei" (Oslo, Newark) og en "er ikke sikker" (Stavanger), så jeg tror fasiten nok er at EBG ikke formelt sett kan "gjeste" noen inn i priority-boarding. Men jeg har veldig gode erfaringer med å spørre diskret i gaten før boarding starter (type: "Hei, beklager altså, men jeg er EBG, og jeg vet ikke helt hvordan de priority-boarding reglene fungerer, jeg har en gjest med meg, er det innafor at de priority boarder sammen med meg?") Da har jeg som regel fått "Jadda, det skal gå bra", og med et nikk frem og tilbake ved boarding har jeg gått igjennom. Det eneste stedet dette ikke har fungert for meg var Paris, hvor gate-agenten var ekstremt bastant på at "Nei, det går absolutt ikke."
Fikk opplyst ved boarding i København i dag at det først var sone A og sone B, sjekket boardingkortet og der var det jammen med en ny kolonne med en stor A Så ut til å fungere veldig greit
På ARN har de startet med boarding soner. Under boarding av sone A igår, var det noen som hadde sone C som prøvde seg. Det pep og lyste rødt når de scannet boarding passet, og ble høflig bedt om å vente til det var deres tur. Endelig ser det ut som om SAS har skjønt hva Priority Boarding skal være.
Ser det er påstemplet sone (A for min del) både på boarding passet mitt idag på ARN-OSL og på gårsdagens CPH-OSL. Ingenting påstemplet sålangt på norske lufthavner. Men har de siste månedene opplevd oftere og oftere at pri-boarding har blitt håndhevet, spesielt i C terminalen (den nye innenriks) på OSL.
Det ble nettopp benyttet Zone ved boarding nå på ARN-OSL. Flere som fikk rødt lys og meldingen "Zone not open" og måtte pent vente. Problemet er nok en gang dårlig informasjon. Mange av de som fikk rødt lys forstod ikke hva meldingen betydde og gate agent var opptatt. Det kan være kalkulert forsøk på å komme gjennom men det kan også være uskyldig ved at de har kommet etter pri-boarding annonsering, pri-boarding skilt var lite synelig og det var lite folk/kø i gate. Dette lagde forvirring og stopp i kø. Ikke automatiske gater i denne gaten, bare scanner.
Det ble vel opplyst over PA at man skulle boarde basert på den zone man hadde på boarding kortet? Men det hjelper vel kanskje ikke, folk på reise er jo som en saueflokk.
Blir sikkert litt kaos i begynnelsen, til folk blir vant. Så er spørsmålet, EBG+ lagt i beste sone selv om de sitter i økonomi?
Vet ikke, både gårsdagens og dagens tur er i pluss. Jeg var heller ikke ved gate ved annonsering så hørte ikke hva de sa om status kort. Men statuskort blir jo enkelte ganger utelatt fra annonsering på OSL også. De nevner ikke statuskort men jeg kommer gjennom pri-boarding i GO med EBG når andre blir stanset (som regel C terminalen hvor dette har blitt håndhevet oftest for min del). Om en måned har jeg og min bedre halvdel bonustur til Køpenhavn. Da kanskje vi får testet det, da reiser vi begge med EBG/D status i GO.
Det gjorde det nok helt sikkert, jeg og flere til var ikke ved gate ved annonsering da boarding startet 10min før oppsatt tid. Men det med saueflokk stemmer nok bra, når en reiser seg gjør nesten alle det Gikk nettopp forbi en DY gate på OSL og man skulle tro det var ekstremsalg med førstemann til mølla, så tett sto folkemengden rundt gate.
Over PA sa de at Plus, EBD og EBG kunne boarde under "zone A", så jeg antar at man får boarde uavhengig av klasse. Antar at "zone B" er de bakerste radene, og C resten.
Lykken er sete ved midtgang og håndbagasje som er liten nok til å gå under stolen foran... Da kan saueflokken krangle så lenge de vil ved gate. Jeg slapper av og venter til køen er borte!
Bag under sete er uaktuelt. Der skal jeg kunne strekke ut beina......så får man heller vøres sau (men det blir bjellesau da siden vi går først)
NCE -> CPH i dag. Priority boarding annonsert og folk som prøvde seg ble henvist bakerst i køen. Flyr CPH -> OSL etterpå og det står A på boardingkortet så da får jeg vel testet sone boarding etterpå.