SAS Priority boarding

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Logiflyer, 14. nov 2016.

1. Icarus

Icarus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    858
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har spurt om dette i diverse service-skranker på tre forskjellige flyplasser og fått to "nei" (Oslo, Newark) og en "er ikke sikker" (Stavanger), så jeg tror fasiten nok er at EBG ikke formelt sett kan "gjeste" noen inn i priority-boarding.

Men jeg har veldig gode erfaringer med å spørre diskret i gaten før boarding starter (type: "Hei, beklager altså, men jeg er EBG, og jeg vet ikke helt hvordan de priority-boarding reglene fungerer, jeg har en gjest med meg, er det innafor at de priority boarder sammen med meg?") Da har jeg som regel fått "Jadda, det skal gå bra", og med et nikk frem og tilbake ved boarding har jeg gått igjennom.

Det eneste stedet dette ikke har fungert for meg var Paris, hvor gate-agenten var ekstremt bastant på at "Nei, det går absolutt ikke."

2. Sindre

Sindre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Jepp, og den er jeg helt enig i ;)

3. rkvalvaa

rkvalvaa Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk opplyst ved boarding i København i dag at det først var sone A og sone B, sjekket boardingkortet og der var det jammen med en ny kolonne med en stor A :) Så ut til å fungere veldig greit :)

4. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
  5. stakar

stakar Frequent Traveler - EBP

Likes mottatt:
    807
    Bonuspoeng:
    93
    På ARN har de startet med boarding soner. Under boarding av sone A igår, var det noen som hadde sone C som prøvde seg. Det pep og lyste rødt når de scannet boarding passet, og ble høflig bedt om å vente til det var deres tur. Endelig ser det ut som om SAS har skjønt hva Priority Boarding skal være.

Last edited: 25. mars 2017
  6. Sindre

Sindre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Høres veldig lovende ut, satser på at det kommer til OSL også.

7. Sebastian

Sebastian Nytt Medlem

Likes mottatt:
    24
    Bonuspoeng:
    8
    Skulle ikke SAS innføre dette over hele fjøla løpet av mars/april?

8. Olelink

Olelink EBP

Likes mottatt:
    130
    Bonuspoeng:
    43
    Ser det er påstemplet sone (A for min del) både på boarding passet mitt idag på ARN-OSL og på gårsdagens CPH-OSL. Ingenting påstemplet sålangt på norske lufthavner.
    Men har de siste månedene opplevd oftere og oftere at pri-boarding har blitt håndhevet, spesielt i C terminalen (den nye innenriks) på OSL.

9. DanH

DanH Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,993
    Bonuspoeng:
    113
    Mener også å ha lest det. Var vel to faste avganger fra ARN og CPH hver dag som pilot eller noe.

10. Olelink

Olelink EBP

Likes mottatt:
    130
    Bonuspoeng:
    43
    Det ble nettopp benyttet Zone ved boarding nå på ARN-OSL.
    Flere som fikk rødt lys og meldingen "Zone not open" og måtte pent vente.
    Problemet er nok en gang dårlig informasjon. Mange av de som fikk rødt lys forstod ikke hva meldingen betydde og gate agent var opptatt. Det kan være kalkulert forsøk på å komme gjennom men det kan også være uskyldig ved at de har kommet etter pri-boarding annonsering, pri-boarding skilt var lite synelig og det var lite folk/kø i gate. Dette lagde forvirring og stopp i kø.
    Ikke automatiske gater i denne gaten, bare scanner.

11. stakar

Likes mottatt:
    807
    Bonuspoeng:
    93
    Det ble vel opplyst over PA at man skulle boarde basert på den zone man hadde på boarding kortet? Men det hjelper vel kanskje ikke, folk på reise er jo som en saueflokk.

12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,888
    Bonuspoeng:
    293
    Blir sikkert litt kaos i begynnelsen, til folk blir vant.
    Så er spørsmålet, EBG+ lagt i beste sone selv om de sitter i økonomi?

13. Olelink

Olelink EBP

Likes mottatt:
    130
    Bonuspoeng:
    43
    Vet ikke, både gårsdagens og dagens tur er i pluss. Jeg var heller ikke ved gate ved annonsering så hørte ikke hva de sa om status kort. Men statuskort blir jo enkelte ganger utelatt fra annonsering på OSL også. De nevner ikke statuskort men jeg kommer gjennom pri-boarding i GO med EBG når andre blir stanset (som regel C terminalen hvor dette har blitt håndhevet oftest for min del).

Om en måned har jeg og min bedre halvdel bonustur til Køpenhavn. Da kanskje vi får testet det, da reiser vi begge med EBG/D status i GO.

RoadKing liker dette
  14. Olelink

Olelink EBP

Likes mottatt:
    130
    Bonuspoeng:
    43
    Det gjorde det nok helt sikkert, jeg og flere til var ikke ved gate ved annonsering da boarding startet 10min før oppsatt tid. Men det med saueflokk stemmer nok bra, når en reiser seg gjør nesten alle det :p
    Gikk nettopp forbi en DY gate på OSL og man skulle tro det var ekstremsalg med førstemann til mølla, så tett sto folkemengden rundt gate.

15. stakar

Likes mottatt:
    807
    Bonuspoeng:
    93
    Over PA sa de at Plus, EBD og EBG kunne boarde under "zone A", så jeg antar at man får boarde uavhengig av klasse. Antar at "zone B" er de bakerste radene, og C resten.

RoadKing and Olelink like this.
  16. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,444
    Bonuspoeng:
    93
    Lykken er sete ved midtgang og håndbagasje som er liten nok til å gå under stolen foran... Da kan saueflokken krangle så lenge de vil ved gate. Jeg slapper av og venter til køen er borte!

17. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,323
    Bonuspoeng:
    113
    Bag under sete er uaktuelt. Der skal jeg kunne strekke ut beina......så får man heller vøres sau (men det blir bjellesau da siden vi går først) ;)

18. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    NCE -> CPH i dag. Priority boarding annonsert og folk som prøvde seg ble henvist bakerst i køen. Flyr CPH -> OSL etterpå og det står A på boardingkortet så da får jeg vel testet sone boarding etterpå.

19. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor mange soner er det inndelt i?

20. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,986
    Bonuspoeng: