Jeg vil påstå at det er best at dere kommer om bord sist. Ellers må jo alle uansett stå og vente i 5-10 minutter før dere har fått stuet på plass alt, inkl. barna.
Antall reiser med egne barn: Ca. 150 (minst 1/3 av dette er longhaul) Fordel med å boarde tidlig: - Plass til all håndbagasje - Tid til å ordne med ev. medbragte bilstoler, setebelter osv. Fordel med å boarde sist: - Barn har tidsbegrenset entusiasme for å være på et fly; jo mindre tid som tilbringes på flyet før avgang, jo bedre Fordelen for alle passasjerer når barnefamilier får gå om bord etter eget ønske: - Minimalt med stress på foreldre, som igjen smitter over på barn = Snille barn Hvis vi er to voksne, pleier den ene å gå om bord først og organisere alt av håndbagasje, bilstoler og medbragte setebelter, mens den andre lar ungene "løpe av seg" i terminalen helt til siste sekund. Dette gjelder spesielt på longhaul, der det fort er 30-40 min. i forskjell mellom først og sist om bord. Reiser jeg alene med barn, ønsker jeg å gå om bord tidlig for å påse at jeg får plass til alle nødvendigheter. Oppsummert: Det er i alles interesse at barnefamilier får gå om bord tidlig. Ikke nødvendigvis først (med mindre det er en EBD/EBG i reisefølget), men tidligere enn røkla. Barnefamilier er ikke verre enn Ola Dunk på vei til syden eller Bestemor på tur til barnebarn når det kommer til å blokkere midtgang. Snarere tvert i mot; multitasking er normalen.
Og hvis dette hadde vært normaloppførsel og ikke unntaket for småbarnsforeldre hadde livet for alle vært uendelig mye bedre ombord.
...og det er få mennesketyper som er mer lettgretten enn barnløse pendlere på et fly. Been there, done that Foretrekker for øvrig barnefamilier foran meg, bak meg og ved siden av meg syv dager i uken fremfor Ola Dunk på flyvorspiel med Ronny Råner & gjengen. Mindre kaos i midtgangen ved av- og påstigning er det også - for ikke å snakke om mindre søl på latrinen.
Eller et annet tenkt tilfelle der jeg EBD... og min samboer EBS blir splittet og ikke kan borde sammen.... Som sagt, da kunne jeg tenke meg å kunne VELGE å borde med henne når jeg ville. Eller velge å borde sist med ungene... alt etter hva som er hensiktsmessig utifra situansjonen.
Går du alene i prio kø får du jo ganske greit demonstrert hvorfor hun må bli med på MR for å få status.
Det var forøvrig ment som et kompliment til en reisende(ILS2) som er bevist på hvordan han får en fin tur for barnas del og for menneskene rundt seg. Nå er jeg så sjelden på tur i fly personlig at du stort sett finner et stort smil i fjeset mitt. Men jeg ser og opplever nok av mennesker i fly som ikke tar hensyn, eller som ikke gjør situasjonen så grei for alles del som de kunne. Og det er vel det det handler om, enten du er pendler, barnefar eller Ronny Råner.
Litt off-topic - beklager dette men tenkte å skyte inn et raskt spørsmål her framfor å lage en ny tråd. Er det riktig at det kun er mulig å komme med et tidligere fly på Plus-billett?
I prinsippet må ha en fullpris Plus for å komme med på et tidligere fly uten kostnad. I praksis, har det vist seg at dersom du ikke har innsjekket bagasje og flyet ikke er fullt, og du er høflig og spør pent, kanskje har EBG+, så kan det hende at du kommer med også med andre billetter. Bare spør, det værste som kan skje er at du må forholde deg til opprinnelig plan.
På arlanda i går var dem faktisk kjempestrenge på prio bording, opplyst at alle som ikke hadde zone a ikke fikk borda, å de stakkarne med zone b fikk rødt lys og ble sendt tilbake inn i folkemengden. Det var så å si bare normenn som prøvde seg, og det var de som også ble hissigst på å bli avvist.
Noen som har fått testet om man kan ha med en eller flere personer som er på samme booking men som ikke har status igjennom pri sone boarding?
Er det ikke slik at om man er i samme booking som en med gold, så får alle opp lik zone? Var i hvertfall lik zone på min fars billett da vi var i london med sas, og i toronto med air canada med 2 andre nostatus på samme refnr
På min flight fra ARN i går så boardet de zone A, B og C samtidig. Så ingen som ble avvist, men hørte en del "jeg sitter jo på 12F, så må vel vente da". De fleste forsto null av hva zone betydde.
Så på biletten til en som stod i køen at han hadde zone F. Det virker som om de har mer enn 3 soner. Priority Boarding på ARN fungerer veldig bra når de kjører "boarding zone". Mange som blir avvist på grunn av feil zone enda, men det kommer nok til å gå seg til.
Fin opplevlese på TOS. En eldre dame skjønte ikke/hørte ikke/ville ikke høre hva mannen bak disken sa da han annonserte priority boarding. Hun vagget frem til skranken med håndveska si, og i det hun skal til å scanne billetten sin drar mannen i skranken unna scanneren. Jeg og flere lo høyt. Mannen i disken blunket til oss. Ingen gikk frem da han annonserte første gang. Deretter satte han opp skiltet og annonserte på nytt. Slik skal det gjøres!
Boarding SK 1455 OSL-CPH nå nettopp: Det annonseres klart for boarding. Meldingen sier at de som har businessbillett skal boarde først. Sier ikke noe om status. En mann i 50-årene, i dress, presser seg forbi meg. Jeg spør ham høflig om han ikke forstår at det er kø. Han flasher businessbilletten, og sier at han skal boarde først. Jeg viser ham gullkortet, og han forstår ikke hva jeg mener. Merkelig annonsering fra SAS i gaten, kombinert med arrogant passasjer (som kanskje trodde at boblejakke med hette, samt pc-bag i hånden, betyr at man ikke kan ha businessbillett eller status) bidro til en litt spesiell situasjon. Men, det løste seg i all minnelighet Savner to køer. Det hadde ryddet opp i mye... De klarer det bl.a. på CDG, og gatene der er ikke noe større enn på OSL.
Og hva er businessbillett hos et flyselskap som ikke tilbyr business i Europa? At man er forretningsreisende? At man virkelig mener business? At man har betalt 8000 for å sitte som krøtter i Plus og ber på sine knær om Polar-rull?
Hadde min første soneboarding på ARN i går med meg selv som EBG i Go (sone A) og fruen som EBS (sone H!?!), på samme pnr. Det var ikke verre en at mannen i gaten sluset fruen gjennom "manuelt".
Vel. Fløy SK fra CGD i går. Stappfullt, forsinket med 20 min. Det uungåelige skjer; folk stimler sammen. Det blir annonsert priority boarding; alle begynner å bevege seg. Så annonseres de bakerste radene. Helt kaos. Så kommer mannen i gaten på at han kanskje bør åpne "begge filene". Mer kaos. Sint dame med Plus-billett står og småroper til mannen sin om at "de jo har priority", men han skjønner tegninga der han står ti meter lenger bak, og bare trekker på skuldrene. Skal de to køene ha et poeng, må screeningen foregå før du står ved scanneren. Bidro selv til å forsterke kaoset ved å gå i "feil kø" når mitt ynkelige sete langt bak i bussen, uten prio boarding, ble annonsert. Når ingen andre gidder, gidder ikke jeg heller. Grunnen til kaoset? Fordi vi skal alle reise på weekendtur med kun carry on; som nå er allment akseptert å inkludere trillekoffert, sekk, bæreposer OG håndveske. Gjerne liten koffert oppå den litt større. Det er simpelthen ikke plass til all håndbagasjen, og alle vet at det er om å gjøre å ikke komme sist, for da blir det gatecheck av bagasje, eller i beste fall må du legge den i bagasjerommet når det ikke finnes plass igjen inne i flyet når du som den idioten du er kommer sist ombord.