SAS-priser innenriks

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av VC-10, 16. des 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. VC-10

    VC-10 Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    13
    ...men flyr du på ruter der de to konkurrentene har et rimelig likt tilbud, synes jeg det er underlig at en offentlig arbeidsgiver ikke krever at det flys med det rimeligste alternativet. Så vidt jeg vet er det ingen offentlige etater i Norge som har gått ut med et slikt reisereglement til sine ansatte dersom de ikke har en avtale med en spesifikk leverandør.
    Det hadde vært interessant om du kunne vise til noen linker der din svenske arbeidsgiver gir instrukser om å ikke fly med selskaper som "Av interesse for universitetet utad vil det oppleves som en skamplett å benytte seg av en uetisk og umoralsk leverandør". Det står sikkert mange selskaper og leverandører på denne lista - det hadde vært fint om du kunne dele med oss hvilke flyselskaper dere er instruert til ikke å benytte.
     
    TOS liker dette
  2. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar, @Ida .

    Når det gjelder det etiske sliter jeg med å finne noe håndfast informasjon/bevis jeg kan benytte. Har du eksempel?

    Når det gjelder pris har vi avtale med både SK og DY. Hos oss er Norwegian så godt som alltid billigst. Mellom de største byene i Norge (hvor jeg reiser) ser jeg heller ikke de store forskjellene i tilgjengelighet eller punktlighet. Vi har både setevalg og bagasje inkludert i vår firmaavtale. Jeg reiser dog kun med håndbagasje, så det har uansett ikke noe å si.

    Når det gjelder sikkerhetskultur og sikkerhet generelt(?) tolker jeg at det er dine personlige meninger du legger til grunn. Med mindre det er dokumentert at å fly med Norwegian medfører høyere risiko enn med SAS kan jeg ikke bruke dette som et argument. Kan du linke til dokumentasjon jeg kan bruke mot oppdragsgiver?
     
  3. Det rimeligste alternativet BLIR stort sett bestandig en leverandør med normale forhold (igjen, dette handler ikke bare om skandinavia, men også ellers i verden). Så det er aldri noe problem med denne illusjonen om billigst eller billigst. I de tilfellene lavkost-kontraktsansettelses-selskapene er billigere er det stort sett snakk om 100-200kroner. Det er irrelevant, vi reiser ikke så mye i tjenesten at det utgjør noe diff. "Det tapte" vinner man på punktlighet og rederlige forhold.

    Det er jeg som instruerer om hva jeg anser som umoralsk og uetisk, og ytrer et velargumentert ønske om hva og hvorfor. Møter full forståelse hos min arbeidsgiver.

    @vegardg - all den tid luftfartstilsynet foreløpig er tilbakeholden med informasjon til offentligheten, foreligger det lite som kan brukes som papir-bevis. Mitt ord om saken er heldigvis nok for arbeidsgiver.
    I tillegg til at differansen - og nå er det ikke bare snakk om SK vs DY - mellom normale "gode gammeldagse" selskaper versus lavkost-labour-shopping-kreative-registreringer-selskaper er minimale når man ser alt under ett. Det er heldigvis mer verdier i livet enn kun de som måles i kroner og ører :)
     
  4. VC-10

    VC-10 Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    13
    OK, beklager men jeg feiltolket deg dithen at det var din arbeidsgiver som mener at: "Av interesse for universitetet utad vil det oppleves som en skamplett å benytte seg av en uetisk og umoralsk leverandør"
    Men nå skjønner jeg at det er din personlige mening, og det må du jo få lov til å mene!
     
  5. "Jeg mener at det av interesse...." ;) Jeg stiller opp for arbeidsgiver som for min familie og venner - man sparer ikke kronestykker for å henge livet i et tynnere snøre enn man trenger.
     
  6. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar, @Ida.

    Vet du noe om når denne informasjonen vil bli tilgjengelig? Mine forsiktige antydninger om at SAS er et tryggere selskap (som er udokumenterte påstander jeg har lest her og på det du kaller crapprat) har blitt møtt med null forståelse og krav om dokumentasjon. Kan du evt. si noe konkret om hva slags informasjon Luftfartstilsynet er tilbakeholden med?

    Misforstå meg rett. Jeg ønsker å fly med SAS. Jeg flyr utelukkende med SAS når jeg flyr privat (i Norden). Det er argumenter for å overbevise arbeidsgiver om at jeg bør fly med SAS i det daglige jeg savner. Foreløpig føler jeg ikke at jeg har kommet lengre.
     
    Last edited: 21. des 2014
  7. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Når det gjelder trygghet så har vel ikke DY en eneste ulykke, stor eller liten, her er SAS sin liste http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Scandinavian_Airlines_accidents_and_incidents
     
  8. Jeg vet ikke om det er av ignoranse eller bare for å være litt "poke-a-stick-in-your-eye" at du poster noe sånn. Jeg kjenner jeg ikke en gang orker å begynne å forklare, noen ting bør være self explainatory.
     
  9. VC-10

    VC-10 Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    13
    Det er ganske seriøse beskyldninger du kommer med mot et selskap som driver en lovlig virksomhet i Norge og Europa. Dersom det er noe hold i dette, regner jeg med at det er noe tilsynet slår ned på snarest og at dette offentliggjøres slik at publikum blir klar over tilstanden. Hvis tilsynet sitter på informasjon om sikkerhetsbrist uten å foreta seg noe er det jo meget alvorlig!
    Nå har denne diskusjonen blitt dratt langt unna hva den startet med, men når det nå har kommet fram opplysninger om at et selskap driver med dårlig sikkerhet er det viktig at vi tilføres informasjon om dette!
     
    vegardg liker dette
  10. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tror vi kan være ganske sikre på at Luftfartstilsynet ville reagert om de satt på informasjon om alvorlige sikkerhetsbrister, men jeg kan selvsagt ta feil. Hvis de ikke har reagert på slik informasjon er det selvsagt sterkt kritikkverdig, og jeg ser da frem til å få vite om dette.
     
  11. Å stole blindt på et hvilket som helst tilsyn er rimelig naivt... Det håper jeg og tror du innerst inne forstår. Et kjekt eksempel fra luftfartstilsynets egen facebookside:

    [​IMG]

    Luftfartstilsynet mener det ikke er noen grunn til bekymring selv om et samlet pilotkorps i Norge roper VARSKU. Det er rett og slett banalt, men man ser det jo på flyprat og.... Det er iallefall ikke de som sitter og ratter 737 i Norge hver dag som har peiling på hva som er trygt eller ikke trygt ;) Det er stort sett alle andre skrivebordspiloter som har peil på hva som er trygt oder nicht. Markedskreftene styrer, framfor sunn fornuft.
     
  12. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Nå skal det vel sies at en del av det pilotkorpset roper varsku om er flight time limitations som er felles for alle selskaper - DY som SK.

    Referansen til Facebook-siden til LT forteller oss vel ikke så mye annet enn det vi vet. Noen er kritiske. LT mener at de har kontroll over situasjonen. Noen tror utelukkende på den førstenevnte kategorien. Andre stoler på at myndighetene har oversikten.

    Men som andre nevner: Dette begynner vel å bli litt vel på siden.
     
  13. Gulboble

    Gulboble Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Dette er en underlig diskusjon. Nå har jo SAS fløyet i mange flere år enn DY så ulykkesstatistikken er kanskje ikke noe mål på trygghet.
    At Ida som er svensk velger et svensk selskap (SAS AB ?) er kanskje ikke så rart. Jeg har egentlig aldri "følt meg utrygg" når jeg har fløyet. Har så lang fløyet med ca 90 forskjellige selskap.
     
  14. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Akkurat. Fnate har allerede ryddet kraftig i denne tråden til ingen nytte.

    Ny rydding gjennomført og noen vil høre fra meg med reaksjoner litt senere i dag.
     
    Herlov liker dette
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden