SAS og Avinor har nettopp annonsert at de har inngått en intensjonsavtale. Den innebærer at SAS i følge avtalen skal plassere en nye fly i det norske markedet, som skal brukes i en ny rutesatsing her i Norge, ut i Europa og til helt nye long-haul destinasjoner. https://www.aftenposten.no/okonomi/i/zLgp61/SAS-inn-i-storsatsing-pa-det-norske-markedet Det er ikke nevnt noen ruter, men i følge Aftenposten, kan det bli snakk om ruter til Los Angeles, Chicago, Houston, Minneapolis - og Toronto i Canada. I tillegg nevnes ruter til Kina og Sør-Korea i avtalen.
Fint & flott dette altså, men skulle gjerne ha sett noen mer spenstige destinasjoner. Av de nevnt over er det vel bare Sør-Korea og Toronto som utpeker seg som "nye" og smått spennende. Men joda, tar gjerne en tur til Minneapolis også jeg.
Før vi diskuterer spenstige så er det vel verdt å si at det er en lang vei å gå fra intensjonsavtale til realiserte ruter. I tillegg så tviler jeg på om dette forumet er representativt for hva som menes med "spennende". Det skal tross alt være et marked her, og Norwegian viste at et par ukentlige til BOS ikke er liv lagat for eksempel. EDIT: https://insideflyer.no/forums/threa...-direkteflygninger-mellom-asia-og-norge.8099/ Ting snur fort...
Kunne godt sett for meg at SAS var litt flinkere til å kjøre ruter fra alle basene. Nå går det vel daglig fra både ARN og CPH til ORD. Hadde de fordelt disse flightene også på OSL ville det gitt større fleksibilitet og valg for kundene. Miami var vel forsåvidt et forsøk på dette.
Mer om samme sak fra DN: https://www.dn.no/nyheter/2017/12/19/1457/Luftfart/sas-far-milliongave-av-avinor Det virker som at når det gjelder nye ruter østover, så er det snakk om oppstart i slutten av 2019 tidligst. Det matcher med når SAS sine leveringer av A350 er planlagt å begynne. Tre A350-900 maskiner skal komme inn i løpet av regnskapsåret 2019/2020 (1. november 2019 - 31. oktober 2020). Vestover (spesielt ORD og LAX), kan man som @Are er innpå lett begynne med å fly noen av avgangene fra CPH eller ARN fra OSL.
Minneapolis er vel smart, bor en god del norskættede i området, og da ville flertallet som blåser i bonus og vil reise smidigst mulig sluppet OSL-AMS-MSP med KL/DL.
Selvfølgelig, det forstår jo alle. Men jeg forstår ikke at det skal være noe større marked fra Oslo/Norden til Minneapolis enn det f.eks. er til Singapore eller Bangkok? Det kan godt være at Minneapolis har ett stort marked til/fra Oslo/Norden som jeg ikke kjenner til, ref. det som nevnes av @Petter B-C over, men spesielt når det gjelder forretningsreisende så skulle vel f.eks. Singapore være ett godt alternativ? Uansett, jeg reiser såpass lite med SAS på longhaul at for meg må de gjerne åpne nye ruter akkurat dit de vil (og de hører jo ikke på meg uansett) så lenge vi får fly A350 og da gjerne fra Oslo!
https://e24.no/naeringsliv/sas/sas-...-kostnader-mot-nye-asia-og-usa-ruter/24214511 Litt mer kjøtt på beinet, men fortsatt bare muligheter det snakkes om.
NRK radio (P2s nyhetsettermiddag) har også dekket SAS-Gustavsons frierferd til Norge. Her uttaler Gustavson at man vurderer ruter både vestover og østover mot Kina – fra Gardermoen. I tillegg blir det sagt at SAS vurderer flyruter til utlandet fra Langnes/TOS, Værnes/TRD, Flesland/BGO og Stavanger/SVG. Desverre har jeg ikke funnet en tekstversjon av saken, men her er radioversjonen fra NRK. For alle oss som ikke bor i umiddelbar nærhet av Gardermoen, blir det spennende å se hva som er i gjære.
Ifht eventuelt nye ruter fra Svg håper jeg det blir ruter som er hensiktsmessige ifht forretningstrafikk. Det er det vi trenger. Ikke ruter til rene feriedestinasjoner... Siden det er Sas håper jeg først og fremst på flere avganger til Heathrow og Arlanda, evt Frankfurt/Munchen. Og på sikt få tilbake Houston-ruten, nå som oljeindustrien er på vei opp igjen. Men jeg er redd det er i strid med den nye hub-strategien for OSL. Og hvis OSL skal fungere som hub, må de få betydelig bedre ordning enn Connecting Norway-ordningen.
Ser SAS har satt det som betingelse for avtalen. SAS har også uttalt i presse at de ikke synes Connecting Norway fungerer. Så da får vi håpe at det er press på Avinor fra flyselskapene for å gjøre en innsats for å få det til å fungere
Jeg håper at SAS kjører på for å få et tropisk destinasjon som Singapore inn i nettet sitt, men Sør Korea er også spennende, men det er en liten X-faktor i å ha "Rocket Man" som deres nærmeste nabo da, også kan SAS ha en "fith freedom" mellom Seoul og Tokyo?
Ja nei jeg er bare en synser jeg, så det kan godt hende du har rett Har kun flydd lounghaul med SAS 3 ganger, og 2 av rutene er siden lagt ned (SEA og IAH), så er mer av et interesseaspekt enn aktuelt for min del. Så lenge jeg holder meg i Bergen er KLM et bedre alternativ frekvensmessig. (BA var også et bedre alternativ, men vi vet jo alle hva som skjedde med den ruten fra BGO )
De la vel ned BKK-ruten pga at den ikke lengre var lønnsom og stor konkurranse. Med nye fly, innsparinger, varslede utestasjoner for crew, og stadig økende turisme i Asia skulle en kanskje tro at den likevel kunne lønne seg? Kan det være noen avtaler med Thai Airways/Singapore Airlines som gjør at de ikke ønsker å konkurrere? Ser man på prisnivået til eksempelvis HKG-ruten vil de samme prisene konkurrere godt i markedet vil jeg tro. Men koster selvsagt å kjøpe ny slot i BKK da.
Ser tråden er litt gammel, men en oppdatering er da greit. Dessverre blir det ikke noen nye ruter østover, selv om jeg veldig gjerne heller skulle sett en satsing den veien eller sørover mot afrika eller sør vest mot sør-amerika. USA er allerede "peppra" med ruter av samarbeidende flyselskaper, så det er nok av andre spennede destinasjoner å ta av. A350 settes inn i de allerede eksisterende rutene til Kina, og maksantallet i antall ruter i avtalen mellom de skandinaviske landene og Kina er nådd maksgrensen, så en er avhengig av å få forhandlet frem en ny avtale med kina dersom det skal kunne utvides med nye ruter. Dermed burde sas enn så lenge se på andre destinasjoner i asia, som både er viktige ruter for turisme til oss, men som også skandinavere ville fylt opp flyene for å komme til. Dessverre vil alle A350 bli plassert på Kastrup og makten der har regjeringen vår solgt på billigmarked for å slippe å kunne påvirke politisk, så jeg ser det som tvilsomt at vi vil få noen særlig stor satsing fra Norge videre annet enn å fungere som innmatere til Kastrup og Arlanda. Det er en konsekvens av at SAS ikke lenger er norsk flaggbærer, men et utenlandsk selskap med noen fly plassert her. Det er nok mye mulig at de nye flyene registreres i utlandet etterhvert som de erstatter dagens gamle travere. Uansett er det nå bra at en har Star Alliance da, slik at en kommer opp og fram med andre selskap dersom en alikevel må mellomlande utenlands for å komme seg videre til alle de spennende destinasjonene utenfor SAS sitt smale langdistanserutekart. Link til SAS sin pressemelding om A350, base og ruter. https://www.sasgroup.net/en/sas-announces-first-a350-flights-and-features/
Man får håpe valget av Kastrup for alle nye langdistanse-satsinger utelukkende er økonomisk basert. Jeg har lenge håpet på noen nye ruter fra Oslo, men det ser mørkt ut. Dersom det er andre faktorer enn profitt inne i bildet, synes jeg det er tungt å svelge.
Jeg har ingen problemer med at de fleste langdistanse-fly flyr ut fra København. Vi som bor i Stavanger foretrekker som regel København foran Oslo. Kan ikke fordra å bytte fly på Gardermoen.
Godt poeng. ARN er jo ikke så innmari spennende heller. Når vi først må ut og fly og bytte et sted, så er CPH helt greit.