SAS - servering om bord ved avvik

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av benair, 22. mai 2026 kl 12:49.

Tags:
  1. benair

benair Medlem

Likes mottatt:
    448
    Bonuspoeng:
    63
    Hei,
    dette er kanskje et litt nisjepreget tema å ta opp, men problemstillingen er dessverre ikke helt ukjent for oss som flyr en del innenriks.

I går hadde jeg nok en gang en tur med SAS fra Oslo der de, på grunn av været, ikke klarte å lande på Karmøy – til tross for to forsøk. Vi fløy derfor tilbake til Oslo, ble stående ved gaten i rundt en halvtime for å refuele, og fløy deretter tilbake til Karmøy, og landet uten mer problemer.

Dermed endte vi opp med over 2 timer og 40 minutter om bord, i stedet for de vanlige 45 minuttene.

Kabinbesetningen (Link) var imidlertid veldig på og svært hyggelige gjennom hele turen. De var rause og kjørte et fullt serveringskonsept med traller både på OSL–HAU, HAU–OSL og OSL–HAU igjen. Dette til tross for at jeg overhørte at de diskuterte seg imellom før vi fløy ut fra Oslo andre gang, at de egentlig burde ta seg en matpause på siste turen.

Tidligere har jeg stort sett opplevd at både passasjerer og besetning blir sittende litt mutte på plassene sine når man returnerer til Oslo etter mislykkede landingsforsøk, uten noe særlig initiativ til servering.

Så jeg ble litt nysgjerrig: Er det noen som vet om SAS har noen formell policy rundt dette? Det er i hvert fall liten tvil fra min side om at en slik positiv og proaktiv holdning fra crewet letter stemningen betraktelig om bord. Samtidig skjønner jeg jo at det også koster selskapet litt ekstra når knekkebrød og cashewnøtter deles ut for tredje gang.

Del denne siden