Hei, Spørsmål vedrørende flyselskapers håndtering av mellomnavn på spedbarn. Vi har bestilt bonusreise til utlandet. På bestillingssiden la vi inn de voksne og spedbarnets fulle navn (Ola Mellomnavn Nordmann). På billetten som kom på e-post like etterpå er spedbarnets mellomnavn fjernet, og endret til "Ola Nordmann (infant)". Hos KLM (som står for langdistansen) står det bare "Ola Nordmann". Vi har hørt at mellomnavn ikke behøver å fremgå, men synes det er rart at navnet faller ut når man i utg. registrerer det riktig. Er det noen som vet om dette er en praksis hos SAS, eller om det er en feil i systemet som må rettes opp ved å avbestille (innenfor 24 timer) og bestille på nytt?
Det som tastes inn i feltet for mellomnavn lagres under secure flight passenger data. For langt navn på spedbarn vil uansett bli kortet ned, da den voksne og barnet deler en maks lengde på 40 tegn eller deromkring. Merk ellers at norske pass kun har felt for fornavn og etternavn.
Hei, Vi har nettopp lagt til infant på en bonusreise med SAS og Virgin til MIA. Agent sier at navnet blir redusert til første fornavn (hun har to fornavn) og første etternavn. Vårt etternavn har bindestrek, og jeg føler det blir feil å bare skrive det første. Agent skulle sende en e-post som sier at dette ble gjort pga system begrensinger og at reisen ikke blir påvirket. Jeg har ikke fått noen e-post. Er dette innafor? https://www.sas.no/hjelp-og-kontakt...oking/how-should-my-name-appear-on-my-ticket/
Når etternavn er skrevet med bindestrek i passet, oppgis det på samme måte ved billett bestilling. Det kommer til å bli kortet ned, men det er flyselskapet som har og tar det ansvaret. Så ikke tenk noe på å "fikse selv" Jeg har I en tidligere jobb sendt inn masse navnelister for stor-bestilling av billetter. Et tenkt eksempel "Braathe-Ellingsen" blir fort til feks noe slikt som "Braathe-Ellin". Men det trenger ikke passasjeren/bestilleren tenke på.