"SAS' sin luksusrute fra Norge kan bli stanset"

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av OttoL, 09. sept 2015.

  1. OttoL

    OttoL Senior Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    http://www.bt.no/reise/SAS-luksusrute-fra-Norge-kan-bli-stanset-597225_1.snd

    er visst standby.dk som har intervjuet Gustavson. Jeg vet ikke noe om troverdigheten til den siden, men hvis det er en kopi av check-in.dk er det bare å rulle ut lastebilene med salt.

    Etter sigende er han visst sitert på følgende
    Og hvis du lurte. Bruken av genitivsapostrof etter SAS er i dette tilfelle godt riksmål
     
    milehigh liker dette
  2. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Det er i grunnen bare å rulle ut lastebilene med salt så snart det er snakk om Stavanger-Houston-ruta og DANMARK. Det er en uhyre barnslig holdning blandt en del luftfartsjournalister(nasjonalister?) i Danmark, hva gjelder at DE skal ha alt av direkteruter og at Norge can go suck it hard. Ish. I et intervju med Jacob Molin i Sverige - forøvrig en veldig objektiv og avbalansert skribent som ikke har noen tilhørlighet ene eller andre vegen - sa Gustafson følgende. Ingen ting av det standby melder.

    "En naturlig följdfråga blev förstås situationen för den så kallade ”Oljelinjen” mellan Stavanger och Houston, anpassad särskilt för olje- och energisektorn med enbart business class ombord. Rickard förklarar att idén med linjen i grund var god men att timingen inte direkt blev lysande. När oljelinjen startade var oljeindustrin på topp, ett år senare är marknadssituationen radikalt annorlunda och i både Houston och Stavanger sliter företagen med lönsamheten. Det finns inget beslut om att lägga ner linjen men Rickard vill inte heller sticka under stolen med att man tittar på alternativ. Han menar att beläggningen på linjen i grund är god, det är snittpriset som är för lågt."
    http://www.businessclass.se/intervj...plan-linjer-teknik-och-personifierad-service/

    Det være sagt, det har blitt sagt før og kan sies igjen: det er selvfølgelig en trasig timing denne ruten fikk. Ingen hadde vel forventa at Saudi Arabias taktikk skulle være å presse Europa på oljeprisen akkurat etter SAS åpna "oljeruta si" - men det skjedde og det må man rett og slett stå for og gå for. Hva neste år bringer er et uskrevet ark for meg, men personlig tror jeg den blir stående litt til.
     
  3. helged

    helged Sølvrev

    Innlegg:
    172
    Likes mottatt:
    96
    Bonuspoeng:
    28
    Lufthansa slutter jo å fly fra Stavanger i oktober, det må vel være gunstig for SAS. Tvinger alle *A-kunder som skal til Houston over til SAS.
     
  4. hifiman

    hifiman Aktivt Medlem

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    177
    Bonuspoeng:
    43
    Leste om dette i dagens næringsliv og det jeg kan trekke ut ifra det jeg leste var at ruta kommer til å bli vurdert nedlagt visst oljeprisen fortsetter å falle, var jo derfor ruta ble startet opp var jo for at den var myntet på oljefolk og når mange forsvinner eller strammer inn på reise aktivitet sier det selv at lønnsomheten forsvinner. Men besetningen og flyet har en kontrakt fram til 2017
     
  5. kosvines

    kosvines Aktivt Medlem

    Innlegg:
    335
    Likes mottatt:
    138
    Bonuspoeng:
    43
  6. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    414
    Likes mottatt:
    383
    Bonuspoeng:
    63
    Apostrofen er ok, men i kombinasjon med "sin" blir det smør på flesk.

    Altså "Sas' luksusrute.... " eller "Sas sin luksusrute".

    "Sas sin" er forøvrig "garpegenitiv", en genitivsform som ikke passer seg i formell norsk. Muntlig eller uformelt slipper vi neppe unna hva jeg vil kalle språklig ugress. :)
     
    Tellus, milehigh, Shanker and 5 others like this.
  7. Christian

    Christian Aktivt Medlem

    Innlegg:
    516
    Likes mottatt:
    145
    Bonuspoeng:
    43
    Ok, har Sas sjefen snakket med DN? "Schibstedavisene" viser til Check-in, men DN har kanskje sitat fra Gustavson selv? .

    Alle skjønner jo at denne ruten ikke er liv laget når oljeskepskapene omtrent ikke tillater reiser og folk I Stavanger nok tar kraftige reduksjoner i sine private reisebudsjetter, men norkse aviser bør vel snart finne andre kilder enn check-in, bonusfeber og flyprat som kilder.

    Det er uansett mye byggeaktivitet i Sør-Korea så de får heller snu flyet dit (kanksje fra Oslo), evt OSL-SIN. Oslo vil jo bli betydelig mer egnet for utenlandstransfer fremover, så kan Danskene få kose seg med 600 økonomiseter til Dubai.
     
  8. view

    view Senior Medlem

    Innlegg:
    949
    Likes mottatt:
    730
    Bonuspoeng:
    93
    Både Lufthansa og Air France forsvinner fra SVG 25. oktober, dette kan forhåpentligvis gi positive utslag for oljerutå.
     
  9. Jameson

    Jameson Aktivt Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    201
    Bonuspoeng:
    43
    OSL-ICN er innenfor på range, men OSL-SIN blir alt for langt nonstop
     
  10. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    421
    Bonuspoeng:
    63
    Tviler at noen har valgt å reise via FRA når de kan reise direkte. Oljetrafikken er jo ganske mye ned, så tror nok sas ikke tjener stort på ruten, LH stikker dels fordi dårlig belegg, men garantert også fordi de har tapt mange high yield pax svg-hou til SAS, så det er ikke bare SAS som taper penger på denne ruten men også LH, KL og BA
     
  11. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,245
    Likes mottatt:
    1,232
    Bonuspoeng:
    113
    Aftenposten er jo klar på både sitat og kilde ... er nok en genuin uttallelse.

     
    samirunway liker dette
  12. tommy777

    tommy777 founder

    Innlegg:
    4,183
    Likes mottatt:
    5,551
    Bonuspoeng:
    113
    BC sin tidligere skribent kan være så objektiv som han bare vil (en som aldri har sagt noe som helst negativt om SAS er vel litt beyond objektiv, men nok om det). Tviler sterkt på at en såpass etablert webside juger på seg ett sitat fra ett intervju som er gjort med SAS sjefen. Ting endrer seg rakst i bransjen, når Rickard sier

    - Vi har to muligheter. Enten å få noen samarbeidspartnere eller kunder som vil medvirke til å holde ruten i gang. Eller å stanse den. Slik det går nå, kan vi ikke fortsette. Vi er inne i de siste overveielser om hva vi skal gjøre med ruten, sier SAS-sjefen.


    har man ingen grunn til å ikke ta uttalelsen seriøst.
     
  13. OttoL

    OttoL Senior Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Oi oi. Jeg skrev først "sas sin" før jeg kopierte overskriften, men glemte å ta vekk sin. Det er ytterst beklagelig! :)
     
  14. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Som jeg også sa selv ;)

    Men jeg er enda ikke helt solgt, enn så lenge jeg har blitt feilsitert i media flere ganger selv - samt stått ved siden av noen og sett hvordan omskrivningens kunst har skapt en fjær til et hønsehus.... Tipper jeg får vite det ganske kjapt når det skjer noen endringer på ruta uansett, så ting får gå som de går ;)
     
  15. Wiolenze

    Wiolenze Aktivt Medlem

    Innlegg:
    382
    Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som har prøvd turen da? Litt små engstelig for å ikke rekke det får eventuell avvikling. Klarer ikke helt å se alternative ruter for flyet heller, men kanskje sas har deal om at de kan "returnere" flyet til eier/operatør.
     
  16. afirm

    afirm Senior Medlem

    Innlegg:
    513
    Likes mottatt:
    400
    Bonuspoeng:
    63
    Satsar på at vi i alle fall rekk eit nytt 50.000-poengstilbud før ruta forsvinn.
    Hadde vore kjedeleg å ikkje fått prøvd den ruta her før eventuelt forsvinn.
     
  17. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,248
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    113
    Masse folk som har det. Se på trip-reports, så finner du en anmeldelse eller to...
     
  18. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Senior Medlem

    Innlegg:
    839
    Likes mottatt:
    520
    Bonuspoeng:
    93
    Bra service, god mat, setene er greie, men kjedelig at det ikke er lie flat. Jeg sov likevel godt på vei tilbake. Fungerte også fint med iPad'en.
     
  19. Henning

    Henning co-founder Offisiell Representant

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    1,814
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har prøvd den :)
    http://bonusfeber.no/vi-tester-sas-stavanger-houston/
     
  20. RoadKing

    RoadKing Senior Medlem

    Innlegg:
    2,704
    Likes mottatt:
    2,038
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jo litt smått tragisk at sterkt fallende oljepriser ødelegger driftsgrunnlaget når det samtidig bedrer driftsøkonomien gjennom billigere fuel.
    Glad jeg rakk å prøve den. Det er noe spesielt :).
     

Del denne siden