"SAS' sin luksusrute fra Norge kan bli stanset"

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av OttoL, 09. sept 2015.

  1. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    http://www.bt.no/reise/SAS-luksusrute-fra-Norge-kan-bli-stanset-597225_1.snd

    er visst standby.dk som har intervjuet Gustavson. Jeg vet ikke noe om troverdigheten til den siden, men hvis det er en kopi av check-in.dk er det bare å rulle ut lastebilene med salt.

    Etter sigende er han visst sitert på følgende
    Og hvis du lurte. Bruken av genitivsapostrof etter SAS er i dette tilfelle godt riksmål
     
    milehigh liker dette
  2. helged

    helged Sølvrev

    Innlegg:
    240
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Lufthansa slutter jo å fly fra Stavanger i oktober, det må vel være gunstig for SAS. Tvinger alle *A-kunder som skal til Houston over til SAS.
     
  3. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Leste om dette i dagens næringsliv og det jeg kan trekke ut ifra det jeg leste var at ruta kommer til å bli vurdert nedlagt visst oljeprisen fortsetter å falle, var jo derfor ruta ble startet opp var jo for at den var myntet på oljefolk og når mange forsvinner eller strammer inn på reise aktivitet sier det selv at lønnsomheten forsvinner. Men besetningen og flyet har en kontrakt fram til 2017
     
  4. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
  5. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Apostrofen er ok, men i kombinasjon med "sin" blir det smør på flesk.

    Altså "Sas' luksusrute.... " eller "Sas sin luksusrute".

    "Sas sin" er forøvrig "garpegenitiv", en genitivsform som ikke passer seg i formell norsk. Muntlig eller uformelt slipper vi neppe unna hva jeg vil kalle språklig ugress. :)
     
    Tellus, milehigh, Shanker and 5 others like this.
  6. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    903
    Likes mottatt:
    294
    Bonuspoeng:
    63
    Ok, har Sas sjefen snakket med DN? "Schibstedavisene" viser til Check-in, men DN har kanskje sitat fra Gustavson selv? .

    Alle skjønner jo at denne ruten ikke er liv laget når oljeskepskapene omtrent ikke tillater reiser og folk I Stavanger nok tar kraftige reduksjoner i sine private reisebudsjetter, men norkse aviser bør vel snart finne andre kilder enn check-in, bonusfeber og flyprat som kilder.

    Det er uansett mye byggeaktivitet i Sør-Korea så de får heller snu flyet dit (kanksje fra Oslo), evt OSL-SIN. Oslo vil jo bli betydelig mer egnet for utenlandstransfer fremover, så kan Danskene få kose seg med 600 økonomiseter til Dubai.
     
  7. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Både Lufthansa og Air France forsvinner fra SVG 25. oktober, dette kan forhåpentligvis gi positive utslag for oljerutå.
     
  8. Jameson

    Jameson Medlem

    Innlegg:
    169
    Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    OSL-ICN er innenfor på range, men OSL-SIN blir alt for langt nonstop
     
  9. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Tviler at noen har valgt å reise via FRA når de kan reise direkte. Oljetrafikken er jo ganske mye ned, så tror nok sas ikke tjener stort på ruten, LH stikker dels fordi dårlig belegg, men garantert også fordi de har tapt mange high yield pax svg-hou til SAS, så det er ikke bare SAS som taper penger på denne ruten men også LH, KL og BA
     
  10. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Aftenposten er jo klar på både sitat og kilde ... er nok en genuin uttallelse.

     
    samirunway liker dette
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    BC sin tidligere skribent kan være så objektiv som han bare vil (en som aldri har sagt noe som helst negativt om SAS er vel litt beyond objektiv, men nok om det). Tviler sterkt på at en såpass etablert webside juger på seg ett sitat fra ett intervju som er gjort med SAS sjefen. Ting endrer seg rakst i bransjen, når Rickard sier

    - Vi har to muligheter. Enten å få noen samarbeidspartnere eller kunder som vil medvirke til å holde ruten i gang. Eller å stanse den. Slik det går nå, kan vi ikke fortsette. Vi er inne i de siste overveielser om hva vi skal gjøre med ruten, sier SAS-sjefen.


    har man ingen grunn til å ikke ta uttalelsen seriøst.
     
  12. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Oi oi. Jeg skrev først "sas sin" før jeg kopierte overskriften, men glemte å ta vekk sin. Det er ytterst beklagelig! :)
     
  13. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,426
    Likes mottatt:
    29,345
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som har prøvd turen da? Litt små engstelig for å ikke rekke det får eventuell avvikling. Klarer ikke helt å se alternative ruter for flyet heller, men kanskje sas har deal om at de kan "returnere" flyet til eier/operatør.
     
  14. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Satsar på at vi i alle fall rekk eit nytt 50.000-poengstilbud før ruta forsvinn.
    Hadde vore kjedeleg å ikkje fått prøvd den ruta her før eventuelt forsvinn.
     
  15. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Masse folk som har det. Se på trip-reports, så finner du en anmeldelse eller to...
     
  16. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,801
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Bra service, god mat, setene er greie, men kjedelig at det ikke er lie flat. Jeg sov likevel godt på vei tilbake. Fungerte også fint med iPad'en.
     
  17. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har prøvd den :)
    http://bonusfeber.no/vi-tester-sas-stavanger-houston/
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo litt smått tragisk at sterkt fallende oljepriser ødelegger driftsgrunnlaget når det samtidig bedrer driftsøkonomien gjennom billigere fuel.
    Glad jeg rakk å prøve den. Det er noe spesielt :).
     
  19. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vet ikke, jeg ... jeg fikk lagt setet i en veldig komfortabel sovestilling. Og det er veldig sjelden jeg sove godt på fly. Klarte ikke det samme med i det nye setet på A330 ...
     
  20. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Dette var jo en negativ ting i følge dagens artikkel i Aftenposten, de påstod at dette var en effekt av et mindre marked som også rammet SK. Finnes det noen tall på antall SVG-IAH "non-SK" reisende?
     

Del denne siden