Disse 36 flyene det nå er gjort avtale om er: 9 stk. A320 24 stk. A320neo 3 stk. A350-900 SAS sier at det jobbes videre med avtaler med flere leasingselskaper.
3 av 6 maskiner er iallfall bekreftet nå. Vanligvis er innholdet i slike avtaler konfidensielt, men SAS sier jo selv at det er reduserte kostnader. Vi vet også at SAS har fått kansellert lease på en maskin (SE-RSC) men vi vet enda ikke om den skal returneres, eller om dette bare er et skritt i forhandlingene.
Bra nytt! A350ene er svært behagelige. En av de beste SAS opplevelsene jeg har hatt i nyere tid var faktisk i Go på en 350 dag-flight mellom OSL og EWR. Hjalp godt med diamant kortet og god drikke, selvsagt.
Noen som vet noe mer om dette? Får ikke lest, har ikke abo på DN. https://www.dn.no/luftfart/sas/sas-...ns-losning-mellom-sas-og-pilotene/2-1-1333298
«I dette tillegget heter det at pilotene skal få en tiendedel av beløpet i kravet – altså 100 millioner svenske kroner – utbetalt som engangssum etter konkursprosessen. Formelt er dette kravet en del av gjelden som skal kuttes i SAS' refinansiering. Den seneste utviklingen er at dommer Michael Wiles ved konkursdomstolen i New York har satt foten ned for den spesielle avtalen – altså den supplerende avtalen som fulgte med kollektivavtalene.» Det er blant annet vilkåret at pilot må stemme med SAS i alle saker dommeren reagerer på.
https://e24.no/boers-og-finans/i/on...-kroner-i-september?referer=https://www.vg.no Å huj hvor det går (nedover).
Det ser på ingen måte fantastisk ut, nei. Men danskene strekker seg nok ganske så langt for å holde SAS på bena også etter konkurs-prosessen er over. Et par håndfuller milliarder er ikke så mye for en stat å betale for å holde sjappa og hele Kastrup igang. Selv om jeg er veldig glad for at mine norske skatte-kroner kastes bort på slikt...
Nå bør vel Norwegian åpne en lounge på kastrup og tilby det til dem som har Bank Norwegian visa + 30 flyvninger det siste kalenderåret og eller har oppnådd dette i løpet av dette året her
Ja, og på OSL også. Som kanskje er enda mer nærliggende... Enda høyere på ønskelisten min hos Norwegian står også en ny Reward (jeg har alle 8 mulige til enhver tid) som kunne vært en voucher-code for å bruke Wifi uten å måtte tulle med kredittkort-info hver gang og betale 5-6 EUR pr flight.
Det dere foreslår her er at mens SAS gjør sitt ytterste for å bli LCC, så skal Norwegian bevege seg over til FSC?
Personlig tenker jeg at hvis Norwegian lykkes med interlining (og tilhørende IRROPS fordeler) så er de i stor grad i mål med «riktig» produkt for EU short haul. Kjøp det du vil ha, ok produkt bundles, ikke for mange seter på flyet, og et bra (om enn litt kjedelig) loyalty program. Det eneste de bør se er om de kan jobbe litt mer med semi-flexible billetter (cancel to cash points?, same day change for free?).
Hvordan forholder skattemyndighetene seg til konfidensielle avtaler? En skal jo ikke skjule noe for dem da
Skattemyndighetene bryr seg vel ikke hvor mye SAS betaler for et enkelt fly i leie. De bryr seg mer om totalbeløpet på hva SAS bruker på leie iløpet av et helt regnskapsår, og det er selvsagt ikke konfidensielt. Det står også i et offentlige regnskapet.
Og så har de en kontrollmekanisme i form av krav om en uavhengig revisjon av regnskap, som sikrer at det som står i regnskapet og rapporteres faktisk stemmer. Så at avtalen utad er konfidensiell, så lenge det som faktisk regnskapsføres er i tråd med avtalen (og dermed at totaler stemmer), er nok det aller minste problemet for skattemyndighetene.
Da kan vel media regne seg frem til svaret uavhengig og poste det. Hvis ikke så kan de fyre fra hofta og påstå noe som setter SAS i en dårligere posisjon enn de ville vært om de hadde avsluttet hemmeligholdet rundt dette.
De gikk ut med info om ca 12 måneders periode da de starter Ch 11 prosesen. Medn mange faktorer utenfor SAS sin kontroll (særlig kreditorene) som kan påvirke/endre dette.
Hva er poenget for media med å prøve å regne seg frem til leieprisen SAS betaler for hvert enkelt fly?