SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

  1. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,499
    Likes mottatt:
    10,807
    Bonuspoeng:
    183
    Disse 36 flyene det nå er gjort avtale om er:
    9 stk. A320
    24 stk. A320neo
    3 stk. A350-900

    SAS sier at det jobbes videre med avtaler med flere leasingselskaper.
     
    Gribb, Calling, EndreD and 8 others like this.
  2. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    422
    Likes mottatt:
    1,267
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som vet hva slags avtale som er inngått for A350 flyene? Bedre vilkår eller skal de returneres?
     
  3. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,342
    Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Bedre vilkår, men detaljene er grået ut i sakspapirene. Så A350 blir i flåten.
     
    Jensemann and markus like this.
  4. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,499
    Likes mottatt:
    10,807
    Bonuspoeng:
    183
    3 av 6 maskiner er iallfall bekreftet nå.
    Vanligvis er innholdet i slike avtaler konfidensielt, men SAS sier jo selv at det er reduserte kostnader. Vi vet også at SAS har fått kansellert lease på en maskin (SE-RSC) men vi vet enda ikke om den skal returneres, eller om dette bare er et skritt i forhandlingene.
     
  5. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    5,770
    Likes mottatt:
    12,348
    Bonuspoeng:
    293
    Bra nytt! A350ene er svært behagelige.

    En av de beste SAS opplevelsene jeg har hatt i nyere tid var faktisk i Go på en 350 dag-flight mellom OSL og EWR.

    Hjalp godt med diamant kortet og god drikke, selvsagt.
     
    Insomnia4u and Maggie like this.
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    19,290
    Likes mottatt:
    75,549
    Bonuspoeng:
    293
  7. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,342
    Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    «I dette tillegget heter det at pilotene skal få en tiendedel av beløpet i kravet – altså 100 millioner svenske kroner – utbetalt som engangssum etter konkursprosessen. Formelt er dette kravet en del av gjelden som skal kuttes i SAS' refinansiering.

    Den seneste utviklingen er at dommer Michael Wiles ved konkursdomstolen i New York har satt foten ned for den spesielle avtalen – altså den supplerende avtalen som fulgte med kollektivavtalene.»

    Det er blant annet vilkåret at pilot må stemme med SAS i alle saker dommeren reagerer på.
     
    Last edited: 16. okt 2022
  8. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,676
    Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
  9. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    5,770
    Likes mottatt:
    12,348
    Bonuspoeng:
    293
    Det ser på ingen måte fantastisk ut, nei.

    Men danskene strekker seg nok ganske så langt for å holde SAS på bena også etter konkurs-prosessen er over.

    Et par håndfuller milliarder er ikke så mye for en stat å betale for å holde sjappa og hele Kastrup igang. Selv om jeg er veldig glad for at mine norske skatte-kroner kastes bort på slikt...
     
    Gribb and Staralliance like this.
  10. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,709
    Likes mottatt:
    6,247
    Bonuspoeng:
    183
    Nå bør vel Norwegian åpne en lounge på kastrup og tilby det til dem som har Bank Norwegian visa + 30 flyvninger det siste kalenderåret og eller har oppnådd dette i løpet av dette året her :rolleyes:
     
    Spielhaug and tobeornot999 like this.
  11. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    5,770
    Likes mottatt:
    12,348
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, og på OSL også. Som kanskje er enda mer nærliggende...

    Enda høyere på ønskelisten min hos Norwegian står også en ny Reward (jeg har alle 8 mulige til enhver tid) som kunne vært en voucher-code for å bruke Wifi uten å måtte tulle med kredittkort-info hver gang og betale 5-6 EUR pr flight.
     
    Spielhaug and markus like this.
  12. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,676
    Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Det dere foreslår her er at mens SAS gjør sitt ytterste for å bli LCC, så skal Norwegian bevege seg over til FSC?
     
  13. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,342
    Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Personlig tenker jeg at hvis Norwegian lykkes med interlining (og tilhørende IRROPS fordeler) så er de i stor grad i mål med «riktig» produkt for EU short haul. Kjøp det du vil ha, ok produkt bundles, ikke for mange seter på flyet, og et bra (om enn litt kjedelig) loyalty program. Det eneste de bør se er om de kan jobbe litt mer med semi-flexible billetter (cancel to cash points?, same day change for free?).
     
  14. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,709
    Likes mottatt:
    6,247
    Bonuspoeng:
    183
    Hvordan forholder skattemyndighetene seg til konfidensielle avtaler? En skal jo ikke skjule noe for dem da :oops:
     
  15. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,499
    Likes mottatt:
    10,807
    Bonuspoeng:
    183
    Skattemyndighetene bryr seg vel ikke hvor mye SAS betaler for et enkelt fly i leie.

    De bryr seg mer om totalbeløpet på hva SAS bruker på leie iløpet av et helt regnskapsår, og det er selvsagt ikke konfidensielt. Det står også i et offentlige regnskapet.
     
  16. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,571
    Likes mottatt:
    10,921
    Bonuspoeng:
    183
    Og så har de en kontrollmekanisme i form av krav om en uavhengig revisjon av regnskap, som sikrer at det som står i regnskapet og rapporteres faktisk stemmer. Så at avtalen utad er konfidensiell, så lenge det som faktisk regnskapsføres er i tråd med avtalen (og dermed at totaler stemmer), er nok det aller minste problemet for skattemyndighetene.
     
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,923
    Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som vet når denne chapter 11 greia er forventet å være ferdig?
     
  18. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,709
    Likes mottatt:
    6,247
    Bonuspoeng:
    183
    Da kan vel media regne seg frem til svaret uavhengig og poste det. Hvis ikke så kan de fyre fra hofta og påstå noe som setter SAS i en dårligere posisjon enn de ville vært om de hadde avsluttet hemmeligholdet rundt dette.
     
  19. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    5,770
    Likes mottatt:
    12,348
    Bonuspoeng:
    293
    De gikk ut med info om ca 12 måneders periode da de starter Ch 11 prosesen.

    Medn mange faktorer utenfor SAS sin kontroll (særlig kreditorene) som kan påvirke/endre dette.
     
    RoadKing liker dette
  20. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,499
    Likes mottatt:
    10,807
    Bonuspoeng:
    183
    Hva er poenget for media med å prøve å regne seg frem til leieprisen SAS betaler for hvert enkelt fly?
     

Del denne siden