SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

  1. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    5,765
    Likes mottatt:
    12,344
    Bonuspoeng:
    293
    Det fallet har skjedd allerede, men ja. SAS er nå verdt bare 0,43 kr pr aksje på Oslo børs.

    Etter restruktureringen vil de gamle aksjene være verdt 0,000001 kr.
     
  2. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    1,769
    Bonuspoeng:
    113
    Sitter på 400, bare å selge? Er vel kun F&F som er fordelen med å være investor nå?
     
  3. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,675
    Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Spielhaug and Supersergei like this.
  4. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,956
    Likes mottatt:
    5,017
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 13. mars 2023
    The_Dude liker dette
  5. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,675
    Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Ja se der, godt jeg ikke er regnskapsfører i dag. 1,132 mUSD eller 1132 kUSD, ikke både/og!

    Så ca 1/4 av gjelda.
     
    Rscott liker dette
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    16,213
    Likes mottatt:
    884,003
    Bonuspoeng:
    293
  7. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    3,145
    Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    markus, Maggie and obay like this.
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    16,213
    Likes mottatt:
    884,003
    Bonuspoeng:
    293
    En månedlig oppdatering fra selskapet viser at SAS taper 892 millioner svenske kroner i februar.

    Selskapet la i februar frem tallene for første kvartal. SAS har avvikende regnskapsår, slik at selskapets første kvartal gjelder perioden fra og med november 2022 til og med januar 2023.

    • Resultat før skatt var på minus 2,45 milliarder svenske kroner, mot minus 2,6 milliarder svenske kroner på samme tid året før
    • Driftsresultatet (ebit) falt til minus 2,6 milliarder svenske kroner, fra minus 1,3 milliarder svenske kroner året før
    • Pengene renner ut i høyt tempo: Nye 3,4 milliarder svenske kroner forsvant ut av kassen i kvartalet. Kontanter og lignende gikk ned til 5,27 milliarder svenske kroner per utgangen av januar i år, mot 8,65 milliarder svenske kroner ved utgangen av oktober i fjor
    • Inntektene gikk opp til 7,9 milliarder svenske kroner, fra 5,5 milliarder svenske kroner ved samme tid året før
    Kilde:E24
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,923
    Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    16,213
    Likes mottatt:
    884,003
    Bonuspoeng:
    293
    Dette har ligget i kortene siden de søkte konkursbeskyttelse i fjor, derfor er det underlig at det har vært omsetning av aksjen.
    Noen har jo trodde at de tilførte selskapet kapital ved å kjøpe aksjer.
    Andre har trodd at de ville finne en «større idiot en dem selv» som ville betale mer for aksjen.
    Tenker det bare er kunnskapsløse som sitter igjen med svarteper når aksjen nulles ..
     
  11. Mra056

    Mra056 Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
  12. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    825
    Likes mottatt:
    1,545
    Bonuspoeng:
    93
  13. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,499
    Likes mottatt:
    10,807
    Bonuspoeng:
    183
    Restrukturering er det Chapter 11 omhandler... Det er vel et passende ord.

    I Norge forbindes ordet "konkurs" med at en det ikke lenger er mulig å drifte selskap videre, og at de resterende verdiene selges og fordeles på kreditorene. I USA er dette kjent som Chapter 7, likvidering.
     
  14. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,564
    Likes mottatt:
    4,721
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fatter ikke hva det er SAS gjør galt. Jeg trodde de hadde gode tall før pandemien, og siden nå flytrafikken mer eller mindre er tilbake til pre-covid-nivå så burde de vel klare å følge den gamle oppskriften?

    Mitt problem er som jeg har sagt tidligere at SAS ikke lenger flyr direkte Oslo-Frankfurt. Så da blir det lufthansa flere ganger i året istedenfor. Som i eksempelvis i morgen har 4 avganger satt opp.

    Jeg tror SAS har glemt at de faktisk må fly for å tjene penger. Jeg prøver å være litt lojal men når OSL-CPH-FRA koster mer enn OSL-FRA med konkurrenten, og CPH fortsatt er et glorifisert kjøpesenter med flyplass og bagasjemisting som sidebusiness.. hva skal man gjøre?

    Jeg håper SAS får det til, men nå er jeg mer og mer pessimist.

    OSL-MIA har de vel strøket permanent også?
     
    Are, tobeornot999, themichael and 2 others like this.
  15. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,956
    Likes mottatt:
    5,017
    Bonuspoeng:
    183
    Spot on! :p
     
    tobeornot999 liker dette
  16. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    3,113
    Likes mottatt:
    13,311
    Bonuspoeng:
    183
    Hmm, har reist via CPH veldig mykje og kun mista bagasjen 1gong. Har eg vore heldig?
    CDG, LHR, AMS, FRA er verre… CDG er jo kongen med fleire gonger mista enn beholdt :eek:
     
    Rscott liker dette
  17. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,956
    Likes mottatt:
    5,017
    Bonuspoeng:
    183
    5-6 ganger fordelt på en familie på fire. Trenger ikke airtags for å vite hvor bagasjen befinner seg om du har hatt en mellomlanding på CHP og kommer frem til sol og varme med kun tannbørste og duffelcoat.
     
    snus_mumrikken liker dette
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    19,287
    Likes mottatt:
    75,540
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har aldri mistet bagasje noe som helst sted. Så jeg går for brukerfeil. :p
     
  19. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,547
    Likes mottatt:
    19,727
    Bonuspoeng:
    293
    Av ca sikkert 400+ reiser med innsjekket baggasje på short-haul i Europa, så er det to ganger på CPH og ca en håndfull på CDG som har fokket det til …

    Men summarisk-summarium, synes det det er fair….
     
    snus_mumrikken liker dette
  20. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    3,113
    Likes mottatt:
    13,311
    Bonuspoeng:
    183
    Hmmm, fant forsåvidt min på CPH med airtags den eine gongen. Men kan ikkje sei meg enig i CPH for egen del…. Reiser stort sett aleine. Også på connection på 30min frå USA eingong kom bagasjen på OSL, då var eg imponert. Note! Eg reiser lite i fellesferien generelt.
    :eek: Kanskje du har rett, men ikkje på CDG. 7/10 eller noko slikt har den vore borte.
    Enig!
    Har vel kanskje 2-300 kanskje, der CPH står som flest transitt etterfulgt av FRA, LHR/AMS.
    Har kun mista på LHR ved terminal bytte.
    Den eine gongen på CPH for min del var i sommar når det var bagasje kaos i EU. Måtte sjølv reise personleg tilbake på AMS og leite etter kofferten min etter den kom, viss eg skulle ha den til hotellet kunne det ta dagar eller veker. Skjønnar det med berget av bagasje som låg på AMS. Fekk ingen beskjed frå SAS eller AMS at bagasjen min var framme. Men airtag + info i nye SAS appen(beta test) at baggen min var lasta på nytt fly gjorde at eg tok taxi for og hente den.
     

Del denne siden