SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

1. LaDuden

LaDuden Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,657
    Bonuspoeng:
    93
    https://e24.no/naeringsliv/i/69RJxe/dette-betyr-sas-endringene-for-deg?referer=https://www.vg.no

2. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,037
    Bonuspoeng:
    93
    Mye fine produkter i Skyteam også som jeg ser det, men klart det er noen begrensninger.
    Som nevnt er det ikke lounge med delta innenriks (jeg opplevde det da til og med Puerto Rico er innenriks - men slapp inn på nåde da jeg kom på internasjonal connection).

Ellers hvis det er umulig å booke F utenom sin egen kundeklubb - er det selvfølgelig nedtur. Men nå er det jo ikke sånn at det er utrolig lett å booke F for oss som EB-kunder likevel.
    1 og annet sete hos ANA, LH på meget kort varsel, men ikke mulig med SQ og LX... Så hvor stort tap jeg synes det er, hvis det er grei tilgjengelighet på C, vet jeg ikke.

Prøver gjerne Korean, China Airlines, Vietnam, Gauruda osv jeg. Saudi hvis de begynner servere alkohol.

Synd vi går glipp av TG fra Norden så klart... :/

holmen liker dette
  3. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,277
    Bonuspoeng:
    293
    Air France CEO Benjamin Smith lauded the news:

“This is an important day for SAS and for Air France-KLM. We are pleased to be part of the winning bidding consortium selected by the board of SAS. Air France-KLM looks forward to establishing strong commercial ties with SAS. With its well-established position in Scandinavia and strong brand, SAS offers tremendous potential to Air France-KLM. This cooperation will allow Air France-KLM to enhance its position in the Nordics and improve connectivity for Scandinavian and European travelers. We look forward to being a part of this new chapter in SAS’ history and thank the board of SAS for their trust.”

4. enokling

enokling Medlem

Likes mottatt:
    552
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk denne på mail nå:

A message from SAS President & CEO
    Hi XXXX,

Today, we announced an exciting and transformative step to build on SAS’ 75-year long history and position our airline at the forefront of the industry for years to come.

We are securing an investment in the reorganized SAS of USD 1,175 million from Castlelake, L.P., Air France-KLM, and Lind Invest together with the Danish state. The investment will provide us with the financial resources to be an even stronger airline for our customers and communities across Scandinavia and other markets.

In connection with this milestone, we intend to eventually join the airline alliance SkyTeam, at which time we will exit Star Alliance. While we are proud to have been a founding member of Star Alliance, we are confident that joining SkyTeam will further strengthen our customer offering.

Importantly, nothing is changing as of now. We still need to obtain regulatory approvals and meet certain conditions to complete the investment transaction and change alliance. Here’s what that means for our airline and for you as a EuroBonus member:
    • You can continue to book flights with us as usual. We look forward to continue welcoming passengers in Scandinavia today, and well into the future as we move forward as an even stronger airline.
    • Until we complete the transaction, we remain part of Star Alliance. You as a EuroBonus member will continue to enjoy your usual benefits when flying on our partner airlines, and you will be able to accrue and redeem points on Star Alliance partners - just like today. Award bookings with our partners remain valid.
    • As a EuroBonus member, you can continue to accrue and redeem points on SAS and on non-air partners.
    • Your status and benefits as a EuroBonus member when you fly with SAS will not be impacted.
    We will keep you informed about what to expect over the coming months and will provide updates on the EuroBonus website under latest news.

We are proud of our legacy as Scandinavia’s leading airline since 1946 and look forward to continue serving you for years to come.

Thank you for your continued loyalty.

Sincerely,

Anko van der Werff
    President & CEO, SAS

Avixlo, magnusant and holmen like this.
  5. Kvalvaag

Kvalvaag Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,018
    Bonuspoeng:
    163
    Er det håp om skikkelig business på Europarutene no ?

KLM har vel blokkert midtsete ?
    Eller,.. Har ikkje flydd med de siden det var 747 fra MEX - AMS

Om en går utifra at det blir litt endring i ombord produktet til å samsvare bedre med øvrige ombord produkter…

6. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,683
    Bonuspoeng:
    183
    Mye umiddelbare reaksjoner og dommedagsprofetier her. Selv om SkyTeam kanskje i dag ikke har verdens mest spennende rutenett eller partnere, vil jeg tro at den delte kunnskapen og kompetansen på forumet veldig fort vil finne ut hvordan man får størst nytteverdi.

Løser seg nok og blir nok mulig å fly langt i fine klasser for en billig penge også i fremtiden.

7. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,414
    Bonuspoeng:
    113
    Eurobonus vil bestå. Dette er en konkret verdi som AFKLM evt må kjøpe ut for en konkret sum. Det er flere eiere av SAS, det er ikke lov å rane andre aksjonærer.

Man skal være ytterst forsiktig å skape usikkerhet i et lojalitetsprogram. Dette vet alle som med et uhell har kommet munn til munn med noen andre enn kona.

Til slutt: Dette er store, gamle og tunge aktører. Alt som er radikalt er uendelig vanskelig. Samtidig er det letteste å endre minst mulig. EB er et etablert økosystem, lettere å bare bytte spørringer og justere prisene. Man trenger ikke å konvertere poeng engang.

Det er her jeg er redd vi taper - prisene. Når EB skal peke mot SkyTeam kan jeg love at ingenting blir billigere. Og "avgiftene" er nok langt utover det flyplasser og stater skal ha. Tar sikte på å tømme kontoen snarlig.

Johnarildr, Calling, OyvindN and 5 others like this.
  8. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Well, fryktet noe a la dette og solgte aksjene på 0,34 i dag så fikk ihvertfall litt igjen i ogmed at jeg denne gangen kjøpte meg inn på 0,27.
    Myser på MM og kan planlegge LH transfers i MUC og FRA der Amex gir meg FCL access uansett bookingklasse. Min VS Gold gir resiproke Sky Elite Plus benefits så kommer nok til å overleve i SAS' nye hverdag...

The_Dude liker dette
  9. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,409
    Bonuspoeng:
    93
    Greit nok, men å miste LH First med kanskje verdens beste tilbud på bakken og Singapore Airlines for AMS og CDG er nedtur av dimensjoner i min bok. Jeg kan ikke fordra AMS.. dårlige lounger, elende bagasjehåndtering og landingsbaner som ligger 20 minutters taxiing fra standplass.

Enda bra at jeg ellers har hatt en bra dag i dag for dette her… blir helt dårlig av det markedsføringsspråket i mailen fra Anko om at dette skal bli så mye bedre for oss å være i skyteam. Det er jo bare rull og han kan spare seg den kommentaren.

chrt, Calling, Flyrlavt and 14 others like this.
  10. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,624
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke fornøyd. KLM/AF har jo et bra rutetilbud rundtomkring i verden, men for en bonusnisse som får flesteparten av poengene fra MR, Kiwi og Viatrumf, så er dette en nedtur. Med et forbehold om at poengopptjening på FlyingBlueMC er retningsgivende for hva man må ha i spend for å tjene opp til long haul biz. For de miles-prisene for biz-billetter er syke.
    Mangler 40k på CT nr 2, men det tror jeg jeg driter i nå. Må jo reise som en gal nå før sommeren 24…!

Sunnfjordingen, Reiseglad and Origo like this.
  11. Kvalvaag

Kvalvaag Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,018
    Bonuspoeng:
    163
    Centurion som gir FCL tilgang ?

12. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    414
    Bonuspoeng:
    63
    Tror dere EuroBonus awards reiser med andre Star Alliance partnere sommeren 24 står i noen som helst fare for å bli berørt?

Cumulus liker dette
  13. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,449
    Bonuspoeng:
    113
    Nei sånn har det vært en stund

14. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,624
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, allerede bestilte reiser vil ikke bli berørt.

Er mer bekymret for tilgjengeligheten fremover…

Frode789 and puckno like this.
  15. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,654
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har sjekket hvordan det står til med partner awards i business i Skyteam? F er ikke mulig bortsett fra China Eastern kanskje.

16. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,787
    Bonuspoeng:
    113
    Håper Norwegian slår seg med i Star Alliance i såfall så kan vi heller bruke dem. Men det skjer neppe.

17. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,239
    Bonuspoeng:
    113
    Det blir interessant å se hvordan LH kommer til å forholde seg til det. Kanskje Trondheim får ruten til Frankfurt tilbake (og endelig en rute til München)? Om dem ikke oppretter flere ruter så taper dem jo en del feeder traffik fra Norden.
    Jeg kan godt tenke meg at det kommer et eller annet status match mot Star Alliance for SAS kunder også.

18. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,414
    Bonuspoeng:
    113
    Kiwi har avtale med Eurobonus, ikke Star Alliance. Tror lite kommer til å endres, bortsett fra "forbedrede" poengpriser. Men det ville uansett ha kommet en devaluering all den tid vi har høy inflasjon generelt.

Det er opp til SAS å beslutte det meste her, ikke AFKLM.

NoLimit, themichael and stekus like this.
  19. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Det åpner seg en god del eksotiske destinasjoner med KLM/AF, men jeg aner ikke hvor god tilgjengelighet de har. I retning sydøst er det mindre. Australia ? Vietnam Airlines, Korean og Garuda. Ikke noen japanske airlines.
    Har ingen tro på at poengene nulles ut eller at Eurobonus forsvinner. EB er penger i kassa for SAS.
    En slags status sammenslåing og poeng som kan brukes i SkyTeam?
    Hvordan er tilgjengelighet for award seats i SkyTeam for dere som har brukt dem tidligere?
    Det sies her at de er dyre, men finnes det noe sammenligningsgrunnlag med Star?

Lufthansa og Norwegian? Skal ikke si nei, men KLM/AF har ikke vist noen interesse tidligere?
    Det hadde vært mere naturlig med Lufthansa som SAS eier, men tror SAS har slitt litt med dem. At f.eks. SAS ikke flyr Oslo Frankfurt direkte er litt mere enn merkelig.
    Anko er hollender, så det kan godt ha tippet vektskålen i den retningen.

SAS er i hvert fall godt finansiert, og flyr videre. Det er vel det viktigste for dem.

20. Frode789

Frode789 Medlem

Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    At det garantert blir en devaluering mtp poeng-priser og sånt er gitt (og ikke krise, de har vel stått stille en stund), men jeg er mer lei meg for at vi mister tilgangen til SA nettverket, bla til Asia. I alle fall når SAS har så utrolig lite long haul utenfor USA (som ikke interesserer meg).

Del denne siden