Triste nyheter idag. Men det kan bli bra på sikt. Jeg har troen på at det kan det bli ettersom Eurobonus er skilt ut som eget selskap - at de forhandler egne avtaler med feks Thai/Turkish om award seats. Man ser jo dette hos feks Alaska Airlines. Se på dette: https://www.alaskaair.com/content/mileage-plan/how-to-earn-miles/airline-partners Her finner man blant annet SQ og Korean Air(SkyTeam) Så det kan være en mulighet i all den tid Eurobonus er ett såpass stort bonusprogram.
Han har riktignok jobbet for KLM engang i tiden, men også Aeromexico, Qatar og Avianca.. Tror ikke en person på det nivået kan klare å styre noe slikt bare pga fargen på passet..
Han er CEO, det gir litt mere tyngde enn passfargen. Han er selvfølgelig med i teamet som besluttet dette.
Spennende tanke! Så vidt jeg har fått med meg er Alaska løselig knyttet til One World. Hadde vært spennende å få litt innsikt i hvordan Alaska sin bonuspoeng valuta fungerer på tvers av selskaper og allianser.
Med tanke på historisk tilgang til award for Eurobonus, hva i all verden får dere til å drømme om avtaler som er bedre enn snittet?
Jeg er ikke det minste bekymret for EuroBonus på kort og mellomlang sikt, ei heller for SAS sin operasjon og rutenettverk. Det som derimot er min store bekymring i denne balladen er bruk av EuroBonus-poeng for partnerselskap (SkyTeam). Nå kjenner jeg ikke til SkyTeam Award, men jeg har vanskelig for å se for meg at det blir noe annet enn dårligere enn dagens ordning med *A-bookinger. Air Canada har dynamisk prising på sine bonusseter og har siden den gang hatt ekstremt lite tilgjengelighet. AirFrance-KLM som kommer til å bli en nøkkelaktør i bonusbilletter fremover har samme modell og potensielt samme utfordring om SAS går videre med soneprising. Dagens ordning med *A-bookinger er i mine øyne vanvittig lukrativ for oss brukere og vanskelig å ta med seg over til SkyTeam. Her får SAS en kjempemulighet til å 'forbedre' prisingen om man velger å fortsette med sonebasert prising. Jeg håper at jeg krisemaksimerer og at dette først og fremst er frykten for endringer heller enn frykten for noe dårlig. Uten å dra sammenligningen for langt føler jeg langt på vei at jeg har blitt dumpa. Man merker at man gjennom årene har bygget en sterk relasjon til *A-selskapene gjennom utallige timer med research som nå bare viskes ut og blir null verdt. Jeg velger innstillingen om at jeg kun kan bli positivt overrasket, og kanskje er ikke et nytt 'forhold' med KLM/AF, Garuda, Korean, China Airlines etc verdens undergang. SAS har uansett en jobb å gjøre for å la være å devaluere EB for min del og det blir nok en saklig e-post til diamant-mailen om hvor skoen trykker for meg som kunde fremover.
Glad jeg fikk prøvd LH first mens det varte! Umiddelbart så er det jo frykt i alt det 'kjente' som rykter. Men fra TRD så har jo KLM hyppigere adgangen til AMS enn SAS har mot CPH/ARN så det er vel kanskje håp for longhaul award derfra? Er vel kanskje greit å stoppe trumf overføringen enn så lenge.. Men hva med amex og CT? Tenkte å rushe den siste CT'en i år men er det i hele tatt noe poeng ?
SAS sier jo selv at å konvertere EB til FB ikke er i planene pr nå, men at det kan skje på sikt. Så inntil videre vil vi jo beholde eb slik vi kjenner det med poengsystemet osv - det vil nok komme en endring i poengtabellen så CTen vil jo fortsatt være like aktuell. Vil tro SAS/EB har forpliktelser både mot AMEX og SEB som ikke bare kan forduftes på dagen, og disse kortene er jo en viktig bidragsyter inn mot Eurobonus så tror ikke noe skjer der med det første - og når noe skjer så vil de være med på de endringene som skjer om man skulle gå bort fra eurobonus poeng og opptjene miles pr 100 kroner feks.
Selv om jeg ikke liker denne utviklingen så ser det jo ut for at det skal bli enklere å få toppstatus hos alle 3. Senator/HON via LH gruppen OW Gold via BA Og plutselig Sky vi SAS. Langt ifra positiv til endringen som er på vei. Men den kommer, da får vi heller tilpasse oss som best vi kan.
Anko van der Werff har en lang karriere i Air France-KLM. Konspirasjonsteoretikeren i meg tror at dette har vært planlagt lenge.
Jeg bor i Trondheim selv, men har ikke tro på det. På Schiphol ble det jo nylig annonsert at dem skal begrense antall avganger pga. klima og miljøhensyn. Da tror jeg at flyvninger til norske småflyplasser kan forsvinne. Det passer også fint med den danske staten som eier. Jeg ser for meg at det er sannsynlig at CPH skal brukes for mye av trafikken fra Norden, slik at dem kan redusere trykket på AMS.
Virgin Atlantic er jo en del av Skyteam, så det kan jo være at en kan booke en tur til verdensrommet med eurobonus poeng om noen års tid
Virgin Atlantic som også er en del av SkyTeam lar deg bruke poeng hos blant annet SAS, Singapore Airlines, ANA, South African, Air New Zealand som alle er en del av star alliance.. Så vil tro med det lange samarbeidet SAS har hatt med gjengen i Star Alliance og som en av founding members at de klarer å forhandle seg frem noe for Eurobonus i fremtiden https://flywith.virginatlantic.com/us/en/flying-club/airline-partners.html
Spennende å se hva som skjer med Amex. Tror neppe de er fornøyde med å potensielt miste alle sine kunder i Norge. De/SAS har sikkert brukt en milliard på markedsføring de siste årene. Uten eurobonus tror jeg at ordningen deres kan bli veldig kjip.
Hvorfor skulle de miste alle kundene sine? Hvis de skifter til flying blue på sikt så har de Amex der også. Tviler på at det skjer noe med Amex annet enn nytt design og «forbedring» av tjenester (som gjør at enkelte hopper av)
Ut i fra hva jeg har sett så er Flying Blue desidert dårligere enn Eurobonus. Med mindre de ordner et veldig bra tilbud for FB med Amex så ser det heller mer fristende ut å ha et annet kredittkort. 2 CT's er ikke helt verdt det når selve bonusreisen plutselig koster dobbelt så mye. For meg i hvert fall så er det allerede usikkert om Amex er verdt det, skulle bonusordningen til SAS bli noe verre så er det nok det første kredittkortet som ryker.
Jeg har brukt Flying Blue to ganger på Langdistanse Business class, ei gang med Air France og sisst gang med KLM Business Class, og jeg var veldig fornøyd med opplevelsen. Lett å booke direkte inne på siden deres prisen var 50.000 Poeng fra Bangkok til KRS, og fra Cancun til KRS, mye mindre bugs på deres side enn det SAS sliter med og servicen var upåklagelig, så er ikke så bekymret for det. Gebyret var heller ikke sjokkerende, så er ikke så bekymret over det. Det vil bli noe omstrukturering av programmet, men jeg tror ikke de vil ødelegge så alt for mye. Jeg tror det er alt for tidlig å ta sorgene på forskudd og vi vil fremdeles kunne booke *A helt frem til Juli etter det jeg vet, først etter da vil det begynne å bli vrient når det gjelder *A, men så kan det være at vi får beholde en del partnere uansett, og for Air France så kan Eurobonus bli ett hybridprogram hvor en kan booke med gamle *A partnere og nye Skyteam Partere så jeg syntes dette er bare spennende jeg
Ja, til loungen på A-piren i FRA og satelitterminalen i MUC Ble benyttet begge veier på turen til BIO tidligere i september, fruen klaget over for kort transfer! EDIT: Du må fly videre med LH for å få adgang.