SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

1. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    4,039
    Bonuspoeng:
    113
    Har null datagrunnlag, men har et one-case study fra i sommer. Da skulle vi BGO-BER via AMS (for å opprettholde poeng) som for oss er den verste flyplassen i Europa. Trumfer FRA og LHR med god margin. Anyways, jeg observerte da at på samtlige datoer var KLM suverent dyrest.

2. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,244
    Bonuspoeng:
    113
    Er det allerede noe tanker om hva som skjer med Widerøe?

Frem til nå har vi LH, KL, SK, WF, DY som konkurrerer om de fleste kunder utenfor OSL. Når SAS er ferdig med CH11 og WF er kjøpt opp av DY, så er det bare LH, WF/DY og SK/KL igjen. Jeg kan tenke meg at det da blir mindre sannsynlig at konkurranse myndighetene godkjenner oppkjøpet.

Per i dag er det allerede en del rutesamarbeid mellom WF og LH:

Screenshot_20231004-123519.png

Samtidig har WF et visst nettverk inn mot OSL.

Screenshot_20231004-123642.png

Er det sannsynlig at det blir mer samarbeid med LH, eventuell flere *A selskaper, samtidig som dem ruter mer trafikk via OSL? *A mister jo også mange destinasjoner og dermed kunder.

3. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,223
    Bonuspoeng:
    183
    De har relativt gode volumrabatter mot større selskap, men fleksible businessbilletter er likevel helt horribelt dyre.
    Lite konkurranse ut fra Trondheim :(

4. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    24,450
    Bonuspoeng:
    183

De kjører kampanje noen ganger årlig, men det er ikke veldig mange tusenlapper å spare.

For noen år siden var det mulig å bestille TRD-AMS t/r til ca 2000kr, nå er det sjelden under 3500kr. Noen ganger koster det mindre å ha transfer videre til DUS. Mine foreldre bor ca mellom de to flyplasser og når jeg har god tid går jeg for flere legs til mindre penger :)

På IC ruter er C horribelt priset vanligvis.

5. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    8,737
    Bonuspoeng:
    183
    Tilfeldige dager i november: upload_2023-10-4_13-26-14.png

Cumulus and magnusant like this.
  6. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    24,450
    Bonuspoeng:
    183
    Jøss! Bør bestille en tur snart :D
    Lenge siden sist de har vært på det nivået!

7. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,983
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som våger seg på å kjøpe 100 000 aksjer til den nye prisen for å prøve å få aksjeeiergull? :cool: Det er vel også en god sannsynlighet for at man ikke rekker det før tilbudet fjernes eller aksjen nulles :p Men mye billigere enn før hvis det går ihvertfall..

magnusant, themichael, holmen and 2 others like this.
  8. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,244
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis noen ikke forstår humøren er det kanskje greit å minne om at SAS har begrenset tilbudet til 5 000 gullkort. Og når man først har tenkt seg å kaste 4 800 kr ut av vinduet, hvorfor ikke bruke ennå litt mer og gå for Diamant :cool:?

Disclaimer: Aksjer kan gå opp og ned i verdi (her bare ned) og du kan (her med 100% sikkerhet) miste alt.

Screenshot_20231004-190102.png

Last edited: 04. okt 2023
    magnusant and holmen like this.
  9. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    10,080
    Bonuspoeng:
    183
    KLM er faktisk eneste fornuftige ut fra TRD hvis man skal prøve seg til Budapest feks. Med Star Alliance blir det Oslo for deretter å fly til MUC eller FRA til en langt høyere pris enn med KLM som har ligget på ca 3k t/r

Avixlo and obay like this.
  10. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,320
    Bonuspoeng:
    113
    Ettersom datteren min har studert i Budapest de siste seks årene har vi reist en god del dit. Jeg pleier å booke Business Saver med LH/LX til +/- 3500 NOK per pax. Tar lett en kjapp mellomlanding MUC/FRA/ZRH i business, heller enn direkte med KLM i Eco. Dette er riktignok fra OSL.

11. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Delta og Virgin til USA er vel ikke det verste?
    Til SE Asia som jeg pleier å reise til, så er det mulig med mange av ST sine selskaper, AF, KLM, Garuda, Korean via ICN, China Airlines via TPE, Vietnam Airlines via SGN, Xiamen Airlines via Xiamen. Og Saudia om man greier seg uten børst.
    Tilgjengelighet og poengpris blir spørsmålet.
    Kan bli spennende å prøve noe nytt.

magnusant liker dette
  12. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,625
    Bonuspoeng:
    183
    Den første frustrasjonen har lagt seg, og selv om vi (bonusnisser) utvilsomt vil få et dårligere tilbud, så er jo tross alt alternativet konkurs. Og hvor dårlig det egentlig sto til hos SAS, det reflekteres kanskje i at LH kjøpte ITA istedet for SAS… Det er bittert.

EndreD liker dette
  13. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,983
    Bonuspoeng:
    293
    Joda, men folk har betalt mer enn 4800 for et gullkort, så at man taper pengene trenger ikke ha noe å si. Men jeg gjetter på at sjansen for at man faktisk klarer å skaffe seg et gullkort er alt for lav til at det er verdt risikoen. SAS har faktisk skrevet en advarsel om at fordelene kan forsvinne på grunn av omorganiseringen på https://www.sasgroup.net/investor-relations/shareholder-program/

Så ja. Var 80% humor. Men hvis kursen hadde beveget seg enda nærmere null og jeg hadde vært statusløs istedenfor diamant så kan det hende jeg hadde prøvd hvis det var lite nok å tape.

Last edited: 04. okt 2023
  14. cire913

cire913 Medlem

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43

Attached Files:

Avixlo, magicbyte, stekus and 5 others like this.
  15. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,269
    Bonuspoeng:
    113
    Akkurat dette blir en fordel for meg, har noen reiser longhaul med AF og KL i året som jeg etterhvert kan få inn på EB. Dessverre har jeg fortsatt 5 perioder igjen før LTG, lurer på hvordan dette blir for oss som trolig ikke når LTG før vi eventuelt havner i FB? Vil vi få muligheten til å fortsette der? Vanskeligere opptjening blir det jo garantert.

Cumulus liker dette
  16. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,983
    Bonuspoeng:
    293
    Det er per nå ingen planer om at Eurobonus innlemmes i Flying Blue. Eurobonus består som program, men i Skyteam istedenfor Star Alliance. SAS kan ikke love at det aldri skjer på lang sikt, men gjetter på at hvis det skulle bli en endring blir det lenge til og etter at KLM/AF eventuelt kjøper seg ytterligere opp i SAS enn de 20% de får nå

Storbaba liker dette
  17. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,269
    Bonuspoeng:
    113
    Tanken var om det skulle skje noen år frem i tid. Sett at det ikke blir noen andre endringer så blir det nok lettere for meg å opprettholde status hos SAS om jeg kan få statuspoeng fra AF og KL.

18. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,037
    Bonuspoeng:
    93
    Om klm/af kjøper seg opp til over 50% om to år, kan det jo være de tenker vi må bli flyblå.

Men om de tenker at å kaste de mest lojale statuskundene på båten er en fin vei fremover, det ville overraske meg veldig.

19. LaDuden

LaDuden Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,658
    Bonuspoeng:
    93
    cooolcatz, indahla, mathiasfe and 9 others like this.
  20. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Hvorfor skulle Eurobonus forsvinne? Det bør være uproblematisk å videreføre EB som det er i dag, i en hybrid løsning om det er mulig, eller tilpasset ST sitt poengsystem på samme måte som i Star.
    EB er er en viktig del av SAS sin modell.

Del denne siden