Har null datagrunnlag, men har et one-case study fra i sommer. Da skulle vi BGO-BER via AMS (for å opprettholde poeng) som for oss er den verste flyplassen i Europa. Trumfer FRA og LHR med god margin. Anyways, jeg observerte da at på samtlige datoer var KLM suverent dyrest.
Er det allerede noe tanker om hva som skjer med Widerøe? Frem til nå har vi LH, KL, SK, WF, DY som konkurrerer om de fleste kunder utenfor OSL. Når SAS er ferdig med CH11 og WF er kjøpt opp av DY, så er det bare LH, WF/DY og SK/KL igjen. Jeg kan tenke meg at det da blir mindre sannsynlig at konkurranse myndighetene godkjenner oppkjøpet. Per i dag er det allerede en del rutesamarbeid mellom WF og LH: Samtidig har WF et visst nettverk inn mot OSL. Er det sannsynlig at det blir mer samarbeid med LH, eventuell flere *A selskaper, samtidig som dem ruter mer trafikk via OSL? *A mister jo også mange destinasjoner og dermed kunder.
De har relativt gode volumrabatter mot større selskap, men fleksible businessbilletter er likevel helt horribelt dyre. Lite konkurranse ut fra Trondheim
De kjører kampanje noen ganger årlig, men det er ikke veldig mange tusenlapper å spare. For noen år siden var det mulig å bestille TRD-AMS t/r til ca 2000kr, nå er det sjelden under 3500kr. Noen ganger koster det mindre å ha transfer videre til DUS. Mine foreldre bor ca mellom de to flyplasser og når jeg har god tid går jeg for flere legs til mindre penger På IC ruter er C horribelt priset vanligvis.
Noen som våger seg på å kjøpe 100 000 aksjer til den nye prisen for å prøve å få aksjeeiergull? Det er vel også en god sannsynlighet for at man ikke rekker det før tilbudet fjernes eller aksjen nulles Men mye billigere enn før hvis det går ihvertfall..
Hvis noen ikke forstår humøren er det kanskje greit å minne om at SAS har begrenset tilbudet til 5 000 gullkort. Og når man først har tenkt seg å kaste 4 800 kr ut av vinduet, hvorfor ikke bruke ennå litt mer og gå for Diamant ? Disclaimer: Aksjer kan gå opp og ned i verdi (her bare ned) og du kan (her med 100% sikkerhet) miste alt.
KLM er faktisk eneste fornuftige ut fra TRD hvis man skal prøve seg til Budapest feks. Med Star Alliance blir det Oslo for deretter å fly til MUC eller FRA til en langt høyere pris enn med KLM som har ligget på ca 3k t/r
Ettersom datteren min har studert i Budapest de siste seks årene har vi reist en god del dit. Jeg pleier å booke Business Saver med LH/LX til +/- 3500 NOK per pax. Tar lett en kjapp mellomlanding MUC/FRA/ZRH i business, heller enn direkte med KLM i Eco. Dette er riktignok fra OSL.
Delta og Virgin til USA er vel ikke det verste? Til SE Asia som jeg pleier å reise til, så er det mulig med mange av ST sine selskaper, AF, KLM, Garuda, Korean via ICN, China Airlines via TPE, Vietnam Airlines via SGN, Xiamen Airlines via Xiamen. Og Saudia om man greier seg uten børst. Tilgjengelighet og poengpris blir spørsmålet. Kan bli spennende å prøve noe nytt.
Den første frustrasjonen har lagt seg, og selv om vi (bonusnisser) utvilsomt vil få et dårligere tilbud, så er jo tross alt alternativet konkurs. Og hvor dårlig det egentlig sto til hos SAS, det reflekteres kanskje i at LH kjøpte ITA istedet for SAS… Det er bittert.
Joda, men folk har betalt mer enn 4800 for et gullkort, så at man taper pengene trenger ikke ha noe å si. Men jeg gjetter på at sjansen for at man faktisk klarer å skaffe seg et gullkort er alt for lav til at det er verdt risikoen. SAS har faktisk skrevet en advarsel om at fordelene kan forsvinne på grunn av omorganiseringen på https://www.sasgroup.net/investor-relations/shareholder-program/ Så ja. Var 80% humor. Men hvis kursen hadde beveget seg enda nærmere null og jeg hadde vært statusløs istedenfor diamant så kan det hende jeg hadde prøvd hvis det var lite nok å tape.
Akkurat dette blir en fordel for meg, har noen reiser longhaul med AF og KL i året som jeg etterhvert kan få inn på EB. Dessverre har jeg fortsatt 5 perioder igjen før LTG, lurer på hvordan dette blir for oss som trolig ikke når LTG før vi eventuelt havner i FB? Vil vi få muligheten til å fortsette der? Vanskeligere opptjening blir det jo garantert.
Det er per nå ingen planer om at Eurobonus innlemmes i Flying Blue. Eurobonus består som program, men i Skyteam istedenfor Star Alliance. SAS kan ikke love at det aldri skjer på lang sikt, men gjetter på at hvis det skulle bli en endring blir det lenge til og etter at KLM/AF eventuelt kjøper seg ytterligere opp i SAS enn de 20% de får nå
Tanken var om det skulle skje noen år frem i tid. Sett at det ikke blir noen andre endringer så blir det nok lettere for meg å opprettholde status hos SAS om jeg kan få statuspoeng fra AF og KL.
Om klm/af kjøper seg opp til over 50% om to år, kan det jo være de tenker vi må bli flyblå. Men om de tenker at å kaste de mest lojale statuskundene på båten er en fin vei fremover, det ville overraske meg veldig.
Sas har laget en FAQ angående Eurobonus. https://www.flysas.com/en/eurobonus...EnGLSBuolVYm6R99O_0bAkJGXpFBj01Ior9yQwEC-ZfZE Life Time Gold No changes are made to the EuroBonus Lifetime Gold program. EuroBonus Lifetime Gold memberships will be honored even after SAS joins SkyTeam, and all progress made towards Lifetime Gold will be kept.
Hvorfor skulle Eurobonus forsvinne? Det bør være uproblematisk å videreføre EB som det er i dag, i en hybrid løsning om det er mulig, eller tilpasset ST sitt poengsystem på samme måte som i Star. EB er er en viktig del av SAS sin modell.