SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

1. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,269
    Bonuspoeng:
    113
    Kun spekulasjon fra min side om hva som vil skje om AF/KLM kjøper seg videre opp i SAS.
    Det er en jo en smule vanskeligere å oppnå platinum for life i FB enn LTG i EB.

2. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    987
    Bonuspoeng:
    113
    Uten at jeg vet noe som helst, men EB vs LH sin MM er idag ikke likevektet, så jeg ser ikke hvorfor FB og EB er nødt til å være likevektet. Enn så lenge tenker jeg EB består med en devaluering, men hvis/når AF/KLM er hovedeier i SAS, da blir jeg litt mer redd for EB…

RoadKing liker dette
  3. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,986
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg skulle ønske jeg hadde ett år igjen til LTG og ikke tre ja. Det kan fort bli endringer i opptjeningskrav både før og etter en eventuell fusjon med FB. Antar at de som allerede er det får beholde Lifetime isåfall. Noe annet ville vært for upopulært.

På kort sikt tror jeg uansett det ikke er aktuelt å bli en del av flying blue. Og det er langt fra 100% sikkert på lang sikt.

4. pepperminte

pepperminte Medlem

Likes mottatt:
    253
    Bonuspoeng:
    63
    Men selv om Eurobonus blir stående som egen program, er jeg mest redd for ting som dynamisk prising av bonus billetter og poeng inntjening basert på spend som FB driver med, innføres også i EB. Det hadde vært helt krise.

Frode789 liker dette
  5. Herlov

Herlov Poengsanker

Likes mottatt:
    6,015
    Bonuspoeng:
    183
    I dagens DN bekreftes det at IAG og Lufthansa Group ble invitert med i budprosessen, men at de takket høflig nei. AF/KL var altså eneste av de store konsernene i Europa som var interessert i SAS.

6. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,527
    Bonuspoeng:
    183
    De fleste programmene har allerede inntjening av poeng basert på spend.
    Det er bare et tidsspørsmål før det kommer på EuroBonus også, uavhengig av om SAS hadde blitt kjøpt av KLM/AF.

fly4fun and watchaddicted like this.
  7. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,625
    Bonuspoeng:
    183
    Som sagt tidligere. Det står/sto så dårlig til hos SAS at Lufthansa kjøpte ITA isteden…

8. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,192
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo allerede tilfelle. Hvis du bestiller billett i dag på sas, så ser du at jo mer du betaler, dess mer poeng får du. De billigste billettene gir knapt poeng.

pepperminte and magnusant like this.
  9. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,986
    Bonuspoeng:
    293
    Men samtidig kan man ha flaks å finne et sete i Plus for bare noen hundrelapper mer enn Go Light som gir mangedobbel inntjening av poeng. Go light kommer jo potensielt gi økt inntjening hvis spendbasert siden det ikke nødvendigvis er så billig.

Dynamisk prising av bonusbilletter blir nok verre enn spendbasert inntjening. Da må man plutselig kjøpe veldig mange bananer for å komme seg til Tokyo.

Last edited: 05. okt 2023
    Earl, RoadKing, Ursa and 3 others like this.
  10. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    36,112
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje LH og de andre i *A framover må kjøpe seg inn på OSL loungen isf SAS sin, som feks OW gjør? Og ST går inn på SAS sin?

Ikke så ille eventuelt

RoadKing liker dette
  11. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,654
    Bonuspoeng:
    93
    Poengopptjeningen varierer innenfor et visst intervall da. På kampanjer og med litt mellomlandinger kan du ende på et sted rundt 2 poeng per krone, som er en god deal. Med revenue-basert inntjening blir det feks fast inntjening på 0.7 poeng per krone uavhengig av mellomlandinger og kampanjer.

RoadKing and NoLimit like this.
  12. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    816
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke spess bra for oss bonusnisser som booker på OTA,online travel agency,og alltid får betalt for å fly eller reiser "gratis"
    Eller er tax/fees inc på spend opptjeninger hos Flying Bæ..
    f,eks.
    a7.png
    • Flypris : 1 NOK
    • Skatter & avgifter : 703 NOK
    • Billettpris per voksen : 704 NOK

Attached Files:

pepperminte liker dette
  13. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,017
    Bonuspoeng:
    183
    Kilde: https://www.flysas.com/en/eurobonus/home/

Alle krav når det gjeler å fly med flyselskapet SAS vil bli det samme før og etter, du vil opptjene Gull med 45 segmenter, og diamant med 90 segmenter, så de kravene kan de ikke gjøre noe med, de har skrevet det på sin egen side nå datert (05.10.2023 - kl 17:41), og det som står der er en juridisk bindene kontrakt de har ovenfor oss kunder i selskapet.

Hva kan de endre innenfor disse rammer?

De kan endre opptjeningen på flyvninger, og de har allerede en deling i forhold til Statuspoeng, Grunnpoeng og Extrapoeng, så de kan endre det til at en tjener 25% grunnpoeng på flyvninger og 75% ekstrapoeng, slik at en må fly mer for å oppnå disse kravene ut i fra det å tjene dem på Status/Grunnpoeng. Så de kvalifiserende poengene til status vil få en egen XP verdi når de får over til Skyteam, så 45.000 XP for Gull, og 90.000 XP for diamant. De kan også endre inntjeingen av XP poeng på egne flyvninger og på andre partnere, slik som å redusere inntjeingen på flyvninger opp mot status, så endringer vil nok komme der tror jeg.

Avixlo and Ursa like this.
  14. pepperminte

pepperminte Medlem

Likes mottatt:
    253
    Bonuspoeng:
    63
    Government imposed taxes ekskludert, men carrier surcharge inkludert. Så ja, dårlig deal om det blir det.

15. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,192
    Bonuspoeng:
    293
    Da blir kanskje OSL Biz å holde åpent når folk reiser også.

Wiolenze liker dette
  16. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,244
    Bonuspoeng:
    113
    Er det for mye å håpe på at vi får en LH lounge her oppe (eller i Norden)? Per i dag har LH jo lounges i ATH, LHR, MXP og CDG (pluss seks stykk utenfor Europa). Det vil jo sikkert bli en del mer traffik fra LHG nordover etter at SAS har byttet allianse.

Wiolenze liker dette
  17. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    816
    Bonuspoeng:
    93
    Trenger ikke egen post om dette,men reisende i Plus er fra nå i siste boarding kallt gruppe 2. Bare EBG og EBD og StarGold er i gruppe 1. Litt rart,plus mistet jo også nettopp free wi-fi. a1.png

Flymunda, magnusant and TravelManBiz like this.
  18. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Visste faktisk ikke at Air Europa flyr longhaul til USA, Mellom Amerika og Syd Amerika. Med C fra MAD.

milehigh liker dette
  19. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,654
    Bonuspoeng:
    93
    magnusant liker dette
  20. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    272